Jump to content

Flest missioner?


Recommended Posts

  • Forumsledning

De finns ett gäng olika varianter.

Gult guld, vitt guld, silver och så blandat. Någon hade nått röttskimrade i sig ..osv. Fanns även en annan stil på själva flätningen.. mer kantig.

 

de finns i 14k lr 18k. (kanske nån till) Själv hade jag en 18k innan men eftersom ringen är så tunn på vissa ställen och guld är mjukt ju högre karat den har så går den lätt sönder om man inte är försiktig... Vilket min gjorde.. på 4 ställen..

Nu har jag en 14k o hoppas på att den ska hålla längre... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

. Den minsta har 4 delar vilket då innebär en mission, två missioner ger 6 delar, tre missioner 8 delar och så vidare...

finns det nått som påvisar denna tradition.. då den inte alls följs ..typ. har inte vart med att de yxor jag känt sagt nått liknande. Jag vet inte hur det var hos er men jag såg inte glimten nånstan att det skulle vara så här när jag var nere.

 

/ en som köpte 6'a

Jag vet inte varifrån det kommer så någon tillförlitlig källa saknas tyvärr, men flera olika yxor berättade det. Det följdes faktiskt ganska bra, några köpte sexor eftersom de både är snyggare och sitter bättre på fingret men större än det såg jag inte på någon som gjorde sin första mission. Hörde senare från de som var med på 60- och 70-talet att de inte hade den traditionen utan man köpte vad man hade råd med.

 

Jag köpte en fyra och först efter tre månader av ovanstående skäl, men nu är den ändå för stor så den används inte. Den var den där varianten svenska PX:et hade, de som köpt sina i Bosnien eller Libanon hade snyggare ringar som trots högre guldhalt fortfarande håller.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Ang. traditioner/seder så sågs det inte med blida ögon om en pinky köpte en pusselring innan han hade passerat 90-dagars-gränsen. Det gällde -93 när jag själv var rå-pinky och snällt väntade i tre månader på att köpa min ring.

 

/Krooken (fortfarande pinky i jämförelse med vissa)

Link to comment
Share on other sites

HAr själv bara gjort en mission ( KS06 ) och jag försöker följa de traditioner som finns.. ( Köpte 4:a efter halva missionen osv.. )

 

Tycker det är synd att de traditioner som finns inte följs längre..

 

Jag menar, hade jag gjort BA01 och kämpat för att få min 4a skulle jag bli tokig om ngn som gjort KS08 ansåg sig vara värd en 8a..

 

Jag kanske är gammalmodig.. Men det är ju så i hela samhället.. Folk bryr sig inte om gamla fina traditioner längre.. o se vart det är på väg..

 

Kan vara långsökt, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag hålla delvis med dig och er andra, men jag ser inte på att folk skiter i traditioner (ja vissa kanske).. utan att folk har ingen aning om dom. Det finns ingen som för vidare dom på rätt sätt.. Vissa tolkar traditionerna annorlund också T.ex när räknas man som gammel yxa? (nej inte diskussion om det här) Eller vad som gäller inne på mässen. ..och så ibland kommer nån batch och förbjuder vissa saker.. och nån annan hittar på nått eget för så gjorde dom på cypern 1980 kallt..

 

Alltså det borde ju .. ja fan skrivas ner nånstans av nått gäng dom vet hur fan det funkar. För man hör ju olika beroende på vem man pratar med, och komma då inte som lite sketen pinky som inte har aning om vad som är upp och vad som är ner blir det jevligt förvirrande.. och så väljer man den som passar en själv bäst.

 

:wub:

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag i ett tidigare inlägg undrade hur länge detta varit tradion är.

 

För att göra en lång historia kort:

 

För länge sedan jobbade jag på ett äldreboende och eftersom detta var innan man skar ner på mjölkransoner och lutfisk så hade jag ganska mycket tid att sitta ner och prata med de gamla.

Bl.a så bodde där svårt skjuk dam vet inte riktigt vad hon led av men antagligen alzheimers.

Några gånger så pratade hon om sin man som hade varit nere i Afrika.

Exakt vad hon sa minns jag inte riktigt på rak arm men att han varit soldat och "krigat" var ganska tydligt.

(Hennes man hade dött för ett par år sedan)

Detta precis som det mesta hon sa la jag inte allt för stor vikt vid.(utgår från att ni vet hur äldre kan vara)

Under min sista vecka fick hon för sig att jag var hennes son (vilket i princip alla män som jobbade där någon gång "råkade ut för")

Och hon gav mig en ring som hon fått utav "pappa"

Eftersom hon insisterade och vägrade låta mig gå därifrån så tog jag till slut imot den.

Jag har behållt ringen och tar fram den ibland som ett minne efter som jag uppskattar min tid på äldreboendet som en tid i mitt liv då jag lärde mig väldigt mycket.

 

Så för några dagar sedan när jag som vanligt var inne på forumet så såg jag att det är PRECIS en sådan ring som ni pratar om här.

Det jag då undrar är om det finns en möjlighet att hennes man faktiskt var nere i Kongo?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag i ett tidigare inlägg undrade hur länge detta varit tradion är.

 

För att göra en lång historia kort:

 

För länge sedan jobbade jag på ett äldreboende och eftersom detta var innan man skar ner på mjölkransoner och lutfisk så hade jag ganska mycket tid att sitta ner och prata med de gamla.

Bl.a så bodde där svårt skjuk dam vet inte riktigt vad hon led av men antagligen alzheimers.

Några gånger så pratade hon om sin man som hade varit nere i Afrika.

Exakt vad hon sa minns jag inte riktigt på rak arm men att han varit soldat och "krigat" var ganska tydligt.

(Hennes man hade dött för ett par år sedan)

Detta precis som det mesta hon sa la jag inte allt för stor vikt vid.(utgår från att ni vet hur äldre kan vara)

Under min sista vecka fick hon för sig att jag var hennes son (vilket i princip alla män som jobbade där någon gång "råkade ut för")

Och hon gav mig en ring som hon fått utav "pappa"

Eftersom hon insisterade och vägrade låta mig gå därifrån så tog jag till slut imot den.

Jag har behållt ringen och tar fram den ibland som ett minne efter som jag uppskattar min tid på äldreboendet som en tid i mitt liv då jag lärde mig väldigt mycket.

 

Så för några dagar sedan när jag som vanligt var inne på forumet så såg jag att det är PRECIS en sådan ring som ni pratar om här.

Det jag då undrar är om det finns en möjlighet att hennes man faktiskt var nere i Kongo?

yx ringen dök upp i fnkretsar i sb med missioner i mellersta östern om jag inte har helt fel.

det är iofs inte otroligt att masnnen gjort tidiga missioner på cypern också...

Link to comment
Share on other sites

iofs så trackar jag alla pinkys som köper ring alls :)

 

Våga vägra pinkykitt!

Tack!

 

Jag bär mycket sällan ring och vid de tillfällen jag gör det är det rätt diskreta silverringar. Därför köpte jag ingen ring på KS03 och det känns rätt bra... för pusselringarna (iaf de bredare än 4/6) gör ju att man ser ut som en knarklangare/gangsta/hallick-snubbe. Eller?

 

Sen är jag dessutom av den tråkiga uppfattningen att hur bra man är mäts i kunskap och erfarenheter och inte i glitter.

 

//danno (som inte får visa "hur tuff han är med sin cape och sitt svärd") :P

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Jag bär mycket sällan ring och vid de tillfällen jag gör det är det rätt diskreta silverringar. Därför köpte jag ingen ring på KS03 och det känns rätt bra... för pusselringarna (iaf de bredare än 4/6) gör ju att man ser ut som en knarklangare/gangsta/hallick-snubbe. Eller?

 

Sen är jag dessutom av den tråkiga uppfattningen att hur bra man är mäts i kunskap och erfarenheter och inte i glitter.

 

så sant, jag skulle bli värsta Harlem-pimpen ju :dong:

 

Har aldrig hajat hela den där hysterin runt att meddela hela världen vad man är, sy på märken på väskan, ringar, t-shirts, stooora knivar REMF-männsikor med löpande nota på military-shop...

 

gjort två ganska så coola bataljoner av mina fyra men inte syns det om man kommer hem t mig

 

hehehe, tilldelad utrustning är tillräcklig utrustning :P

Link to comment
Share on other sites

För att göra en lång historia kort:

 

För länge sedan jobbade jag på ett äldreboende och eftersom detta var innan man skar ner på mjölkransoner och lutfisk så hade jag ganska mycket tid att sitta ner och prata med de gamla.

Bl.a så bodde där svårt skjuk dam vet inte riktigt vad hon led av men antagligen alzheimers.

Några gånger så pratade hon om sin man som hade varit nere i Afrika.

Exakt vad hon sa minns jag inte riktigt på rak arm men att han varit soldat och "krigat" var ganska tydligt.

(Hennes man hade dött för ett par år sedan)

Detta precis som det mesta hon sa la jag inte allt för stor vikt vid.(utgår från att ni vet hur äldre kan vara)

Under min sista vecka fick hon för sig att jag var hennes son (vilket i princip alla män som jobbade där någon gång "råkade ut för")

Och hon gav mig en ring som hon fått utav "pappa"

Eftersom hon insisterade och vägrade låta mig gå därifrån så tog jag till slut imot den.

Jag har behållt ringen och tar fram den ibland som ett minne efter som jag uppskattar min tid på äldreboendet som en tid i mitt liv då jag lärde mig väldigt mycket.

 

Så för några dagar sedan när jag som vanligt var inne på forumet så såg jag att det är PRECIS en sådan ring som ni pratar om här.

Det jag då undrar är om det finns en möjlighet att hennes man faktiskt var nere i Kongo?

 

 

dxl: Hoppas du vet att det du gjort är olagligt.. Endast gåvor av ringa karaktär ex. chokladask är tillåten att ta emot. Personligen skulle jag aldrig tagit emot denna gåva.

Link to comment
Share on other sites

För att göra en lång historia kort:

 

För länge sedan jobbade jag på ett äldreboende och eftersom detta var innan man skar ner på mjölkransoner och lutfisk så hade jag ganska mycket tid att sitta ner och prata med de gamla.

Bl.a så bodde där svårt skjuk dam vet inte riktigt vad hon led av men antagligen alzheimers.

Några gånger så pratade hon om sin man som hade varit nere i Afrika.

Exakt vad hon sa minns jag inte riktigt på rak arm men att han varit soldat och "krigat" var ganska tydligt.

(Hennes man hade dött för ett par år sedan)

Detta precis som det mesta hon sa la jag inte allt för stor vikt vid.(utgår från att ni vet hur äldre kan vara)

Under min sista vecka fick hon för sig att jag var hennes son (vilket i princip alla män som jobbade där någon gång "råkade ut för")

Och hon gav mig en ring som hon fått utav "pappa"

Eftersom hon insisterade och vägrade låta mig gå därifrån så tog jag till slut imot den.

Jag har behållt ringen och tar fram den ibland som ett minne efter som jag uppskattar min tid på äldreboendet som en tid i mitt liv då jag lärde mig väldigt mycket.

 

Så för några dagar sedan när jag som vanligt var inne på forumet så såg jag att det är PRECIS en sådan ring som ni pratar om här.

Det jag då undrar är om det finns en möjlighet att hennes man faktiskt var nere i Kongo?

 

 

dxl: Hoppas du vet att det du gjort är olagligt.. Endast gåvor av ringa karaktär ex. chokladask är tillåten att ta emot. Personligen skulle jag aldrig tagit emot denna gåva.

Håller med dig skytten! ringen kan vara en släktklenod!!

dxl du säger ju själv " skjuk dam vet inte riktigt vad hon led av men antagligen alzheimers".... jag skulle lämna tillbaka den :D

Link to comment
Share on other sites

dxl: Hoppas du vet att det du gjort är olagligt.. Endast gåvor av ringa karaktär ex. chokladask är tillåten att ta emot. Personligen skulle jag aldrig tagit emot denna gåva.

Hallå.

 

Man kan inte bara harspla ur sig sådant utan en förklaring. Berätta för mig var du funnit laga stöd för sådana dylika kommentarer.

 

Såvitt jag fått lära mig så är det inte olagligt att ta emot gåvor (men om du bevisar motsatsen är jag beredd att hålla med dig), däremot är det högst olämpligt om inte till och med oetiskt att acceptera gåvor av dyrare natur. Personligen tycker jag tom det känns lite obevämt att ta emot kaffepengar i storleksordningen 50 kr. Men det är jag det.

 

Vidare i resonemanget måste man också ta hänsyn till omständigheterna, damen var gammal och dement vilket givetvis gör hela affären än mer prekär. Jag vill inte alls döma människor och om dxl kände att det var rätt så var det också det. Eller som man brukar säga, var och en är ensam ansvarig för sina handlingar.

 

Samtidigt så förstår jag precis dxl, eftersom många äldre faktiskt är mycket medvetna om sin ålder och att de inom snar framtid kommer att dö (under förutsättning att de har någorlunda sjukdomsinsikt). Vilket ofta kan påverka deras relationer. Ni skall veta att det är väldigt många som är oerhört ensamma på olika äldreinstitutioner, personalen är oftast deras enda livlina till ett någorlunda normalt leverne eller upprätthållande av normala sociala relationer. Dxl hade valet att göra den här tanten nöjd och glad genom att acceptera gåvan eller ledsen och sårad genom att säga nej. Han valde det första och för det skall han inte utså någon som helst spott och spe från några som inte var där.

 

Punkt.

 

Sorry oerhört OT men behövligt.

Link to comment
Share on other sites

Enligt lag 1924:323 om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning.

Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är

ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot

eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde.

 

Innebär alltså att inte ens gåvor av ringa karaktär ex. chokladask är tillåtna att ta emot. Antar att det är någon policy som kanske finns men det är lika olaglit det!!

 

:angry:

 

Ps. Eftersom fylla räknas som psykisk störning så kan man alltså referera till lagen och kräva pengarna tillbaks från tjejen man bjöd på krogen.

Link to comment
Share on other sites

OT

 

Man behöver inte blanda in lagar om psykisk störning. Personer anställda inom äldrevård/omsorg är strängeligen förbjudna att ta emot någonting överhuvudtaget i gåva av personerna de vårdar.

 

Det var t o m ett radioprogram om detta nyligen på temat moraliskt dilemma: "Ska Nisse göra tanten glad och ta emot pengarna, eller ska han förlja reglerna och vänligt med bestämt avböja?"

 

/OT

 

Jag köpte aldrig nån ring när jag var i Bosnien. Kikade på en snygg i silver, men när det var shoppingdags var den såld. Lite trist, men jag får väl sikta in mig på en snygg 6:a nästa gång! :D

 

 

 

Edit: Fippelfingrar

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

Enligt lag 1924:323 om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning.

Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är

ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot

eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde.

 

Innebär alltså att inte ens gåvor av ringa karaktär ex. chokladask är tillåtna att ta emot. Antar att det är någon policy som kanske finns men det är lika olaglit det!!

 

:worthy:

 

Ps. Eftersom fylla räknas som psykisk störning så kan man alltså referera till lagen och kräva pengarna tillbaks från tjejen man bjöd på krogen.

Allt man köper är ett avtal, att bjuda är inte att ingå avtal. Gåvor räknas inte som avtal, därmed är inte avtalslagen applicerbar på just det här fallet.

 

Återigen så måste man hålla isär på vad som är olagligt och som ej är tillåtet enligt lokal regelsamling (så som tex kommunens lokala regler). Sådant som är olagligt skall prövas av domstol och sådant som bryter mot lokala regler skall prövas av sådant organ som utsetts.

 

Så länge någon inte har överbevisat mig så anser jag att det här är en filosofisk diskussion. Punkt. Jag yrkar på streck i debatten eftersom detta är OT.

Link to comment
Share on other sites

F-n vad alla är ute och cyklar här. Trodde att ni hade lite mer koll! Ringen kommer från missionerna i mellersta östern, som flera av er ha sagt. Den finns i olika delar och vilken man köper beror på storleken på plånboken samt fingret.

 

Ringen är en muslimsk vigselring! Den gavs till kvinnorna av männen när de skulle ut på fälttåg. Det är nämligen enligt muslims "sed" förbjudet attb älska med smycken på! När mannen var borta och kvinnan otrogen, kunde mannen då se detta när han kom tillbaka - eftersom ringen var isärtagen!

 

Att svenskar på missionen köpte den är en helt annan story. 6:an var den som var vanligast och kanske också är snyggast. Traditionen togs med även till Balkan och rullar fortfarande vidare. Att antalet delar skulle vara ett tecken på antalet missioner är en efterkonstruktion från tiden kring BA03 / BA 04 om jag inte minns fel. Gammelyxa går väl mer på erfarenhet än antal. Tre missioner, på tre kontinenter gäller! Åker snart till Afrika med LA 01!

 

Många av traditionenerna på missionerna är ju tyvärr påhittade av gubbar som sitter inne på signal hela dagarna... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Peacekeeper
Har hört RYKTEN om en kille som kallas "siken" som ska ha gjort runt 20 missioner. Har för mig han har hållt på sen 1968.

Han finns här nere på Balkan den här missionen med. På min pluton dessutom. Otroligt lugn och skön snubbe i 55-årsåldern, duktig på sitt yrke dessutom.

Hmm, är Siken nere på KS09 också?? Det var som fan. Jag visste att han var nere på KS03, slutet på KS06 samt KS07. Antar att du ligger på DP/PL då? Men det kanske har bytt namn igen.

 

:winner:

Link to comment
Share on other sites

F-n vad alla är ute och cyklar här. Trodde att ni hade lite mer koll! Ringen kommer från missionerna i mellersta östern, som flera av er ha sagt. Den finns i olika delar och vilken man köper beror på storleken på plånboken samt fingret.

 

Ringen är  en muslimsk vigselring! Den gavs till kvinnorna av männen när de skulle ut på fälttåg. Det är nämligen enligt muslims "sed" förbjudet attb älska med smycken på! När mannen var borta och kvinnan otrogen, kunde mannen då se detta när han kom tillbaka - eftersom ringen var isärtagen!

 

Att svenskar på missionen köpte den är en helt annan story. 6:an var den som var vanligast och kanske också är snyggast. Traditionen togs med även till Balkan och rullar fortfarande vidare. Att antalet delar skulle vara ett tecken på antalet missioner är en efterkonstruktion från tiden kring BA03 / BA 04 om jag inte minns fel. Gammelyxa går väl mer på erfarenhet än antal. Tre missioner, på tre kontinenter gäller! Åker snart till Afrika med LA 01!

 

Många av traditionenerna på missionerna är ju tyvärr påhittade av gubbar som sitter inne på signal hela dagarna... :P

Värst vad du verkar säker på din sak då.

 

Att det ska vare en muslims vigsel/förlovningsring råder det delade meningar om.

Jag har till exempel frågat några bekanta som är muslimer och dom visste inget om det.

Vad gäller hur många delar ringen ska ha kontra antal missioner är det INTE en konstruktion från BA03/04

Jag gjorde min första mission i Libanon 1991 och där fick jag veta att första missionen är det en fyra som gäller, därefter sexa, åtta och slutligen en tolva.

Det var också noga att man inte bar ringen innan man genomfört medaljparaden så den ring jag köpte när jag gjorde jobrotation i Irishbat fick ligga på min hylla och vänta ungefär en månad innan jag började använda den.

 

The Swede :winner:

L108 BA01 BA03

Link to comment
Share on other sites

Kan bekräfta vad The Swede säger !

 

På L98 (Libanon 1988/89) var det alles verboten att bära större ringar än en fyra om det var ens första mission. Flera stackare fick antingen återlämna eller gömma sin 6:a eller 8.a efter att de fått "onda ögat" av gammelyxorna.

 

Angående detta med Förlovning-/Vigselring så hörde vi detta också

Då jag kom hem hörde jag med en muslimsk arbetskamrat (Irakier) och han kände inte till något om detta.

 

Dock så tror jag att ringens ursprung kan härledas ännu längre tillbaka.

Det pratades en del om att den dök upp redan på Sinai-tiden. (70-talet)

 

:D:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...