Jump to content

Flest missioner?


Recommended Posts

För att blanda mig i något som jag inte har det minsta erfarenhet av, men det känns som att ni klumpar ihop hela den islamistiska världen när ni diskuterar ringarnas ursprungliga betydelse. Visst kan det vara så att ringen är en giftemålsring, men det kan ju vara så att det är en lokal/regional sedvänja, inte något som alla muslimer/araber känner till eller använder sig av.

Så, hoppas ni blir glada nu när alla kan ha rätt :)

 

Edit: stafninf

Edit2: stafninf -> stafning :ph34r:

Edited by Fu Gson
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Fu Gson:

 

Förmodligen har du rätt. Det är nog en lokal tradition någonstansifrån.

 

Men... det här har ju utvecklat sig till en form av uteslutningsmetodik.........

 

Vi kan förmoda att traditionen med 4, 6, 8 eller 12 delad Yx-ring kom någonstans runt -88 (eller tidigare) vad avser vem som får bära vad.

Då det gäller ringens ursprung så kan man ju dra vissa slutsatser...

Den kommer förmodligen från mellanösterns medelhavsområde (?) och verkar vara en lokal tradtion. (Som du själv påpekade.)

 

Det är kul med detektivarbete...... Keep up the good work !

 

:ph34r::):baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

För att blanda mig i något som jag inte har det minsta erfarenhet av, men det känns som att ni klumpar ihop hela den islamistiska världen när ni diskuterar ringarnas ursprungliga betydelse. Visst kan det vara så att ringen är en giftemålsring, men det kan ju vara så att det är en lokal/regional sedvänja, inte något som alla muslimer/araber känner till eller använder sig av.

Så, hoppas ni blir glada nu när alla kan ha rätt  :=o

 

Edit: stafninf

Edit2: stafninf -> stafning  :navy:

Helt rätt, det KAN vara en arabisk motsv. förlovnings/vigselring.

Det jag reagerade mot var att det skulle vara en muslimsk ring.

Eftersom de muslimer jag frågat inte kännt till denna ring så misstänker jag att det INTE är en muslimsk, religiös ring.

 

Då återstår ju frågan om när dessa ringar började dyka upp bland FN-yxor.

 

Libanon är helt säkert.

Cypern tror jag mig med säkerhet veta.

Gaza?

Sinai?

 

The Swede :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Det jag hört om pusselringen är att fina män som drog ut i kriget gav dessa ringar till sina kvinnor och på detta sätt höll reda på om de var trogna eller ej under tiden de var borta.

 

Om detta är en sanning eller ej vet jag ej, men det låter mycket troligt.

 

När det startade vet jag ej, men det bör ha varit för flera hundra år sedan med tanke på att araberna har varit ockuperade under några hundra år.

 

 

Har mailat en gammal Sinai Yxa o frågat om när man började använda den

 

Svar kommer.................

Link to comment
Share on other sites

Det jag hört om pusselringen är att fina män som drog ut i kriget gav dessa ringar till sina kvinnor och på detta sätt höll reda på om de var trogna eller ej under tiden de var borta.

 

Om detta är en sanning eller ej vet jag ej, men det låter mycket troligt.

 

När det startade vet jag ej, men det bör ha varit för flera hundra år sedan med tanke på att araberna har varit ockuperade under några hundra år.

 

 

Har mailat en gammal Sinai Yxa o frågat om när man började använda den

 

Svar kommer.................

Det är en förklaring jag också hört men om man tänker efter håller inte det då det är fullt möjligt att ta av ringen utan att den faller itu.

 

The Swede ,O

Link to comment
Share on other sites

Frågade en kompis som var några år före mig i Sinai

 

 

Det finns något om att man vid en bataljon har en fyra, en sexa vid 2 bat och åttan vid 3 bat om detta stämmer eller ej låter jag vara osagt, jag köpte en 8 redan vid min första och det var ingen av gammelyxorna som sa något då.

 

Det är ju inte bara yxor som har denna ring, sjömän som seglat på mellanöstern hade också denna ring och den seden är nog än tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så är den största pussel ringen i 12 delar. När vi tjänstgjorde i Libanon så var det strängt förbjudet att bära ring innan man fått medaljen, dvs efter 90 dagar. Ingen sa ngt om man köpte en 4:a eller en 12:a, men det hölls hårt på de 90 dagarna. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Vad och vilken variant man köper och bär verkar det vara lite si och så med. Jag har träffat på folk som vakansroterat ner dryga månaden efter alla andra som första veckan i AOR:et skaffar sig en fet åtta och en liten yx-halssmycke.

 

:Malaj::banana

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en:

 

http://www.puzzlerings.com/

 

 

" Originating in the Middle-East many centuries ago ...the predecessors of these rings were given wedding bands by the sheiks, chieftains and other men of high position. If their wives ever removed the rings, the bands would fall apart ...the women were not told how to re-assemble the rings ...thus, the husbands would know or suspect that their wives were not being faithful to their solemn marriage vows. "

 

Pi

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det var också noga att man inte bar ringen innan man genomfört medaljparaden så den ring jag köpte när jag gjorde jobrotation i Irishbat fick ligga på min hylla och vänta ungefär en månad innan jag började använda den.

 

The Swede :D

L108 BA01 BA03

Plus att den skulle kunna sättas ihop av bäraren annars var det bara att träna.

 

:D Lennartsson

Link to comment
Share on other sites

Det var också noga att man inte bar ringen innan man genomfört medaljparaden så den ring jag köpte när jag gjorde jobrotation i Irishbat fick ligga på min hylla och vänta ungefär en månad innan jag började använda den.

 

The Swede :)

L108 BA01 BA03

Plus att den skulle kunna sättas ihop av bäraren annars var det bara att träna.

 

:) Lennartsson

Naturligtvis, men det är ju en självklarhet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnade in min ring på lagning precis innan jag åkte ner på LA01 i mars och gubben i guldsmedsaffärren sa när jag skulle hämta den "jaså det var du med haremsringen" han var typ 70 bast och det visade sig att han hade gjort en mission i kongo på 60-talet, han sade att de fanns redan på den tiden

Link to comment
Share on other sites

Det var också noga att man inte bar ringen innan man genomfört medaljparaden så den ring jag köpte när jag gjorde jobrotation i Irishbat fick ligga på min hylla och vänta ungefär en månad innan jag började använda den.

 

The Swede :winner:

L108 BA01 BA03

Plus att den skulle kunna sättas ihop av bäraren annars var det bara att träna.

 

:camo: Lennartsson

Naturligtvis, men det är ju en självklarhet. :)

Tack för den passningen :D

Jag ville bara vara övertydlig för det finns många oinvigda här ute.

 

:D Lennartsson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...