lasrberglund Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Frågan är som titeln lyder - Föredrar du den gamla hederliga snuskburken eller "nya" jägarköket? Varför är det ena bättre än det andra? Fördelar -nackdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Har du en bild pa det nya jägarköket? jag har aldrig sett det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Detta? http://katadynch.vs31.snowflakehosting.ch/fileadmin/user_upload/katadynmilitarycom/Downloads/Manual_Soldier_Stove_Swedish.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Tack. Gas köket ser lite instabilt ut. Eller är det mer stabilt än det verkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lasrberglund Posted June 20, 2014 Author Report Share Posted June 20, 2014 Nejnejnej. Jägarkök MT menar jag. Alltså det i aluminium. Med "nya" menade jag att det är nytt jämfört med snuskburken i ålder räknat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Fast jägarköket är borttaget från listan iaf i Sthlm då det ansågs hälsovådligt. Så vi rockar snuskburk. Även om jag själv kör antingen minitrangia eller trangia 25. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Kan inte säga att jag gillar någon av dem. Skrymmande och osmidiga. Hade gärna haft gasköket istället. Men det kan man nog sikta i stjärnorna efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Fast jägarköket är borttaget från listan iaf i Sthlm då det ansågs hälsovådligt. Så vi rockar snuskburk. Även om jag själv kör antingen minitrangia eller trangia 25. borde inte jägarköket vara mer lätt diskat, eller var de något annat som var problemet? De kan inte vara över hela landet för jag har ett bland jägarkök liggandes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lasrberglund Posted June 20, 2014 Author Report Share Posted June 20, 2014 Här i Norrbotten delas jägarköket ut än iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Jag väljer jägarköket före snuskburken iaf. Det är enklare, snabbare och bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted June 20, 2014 Report Share Posted June 20, 2014 Snuskburken är bättre om det ska ätas färdiglagad mat från koket, medan jägarköket är bättre om man ska laga maten själv. Jägarköket får helt enkelt maten varm/färdig fortare, när man lagar själv. Snuskburkens fördel är att vid utspisning av färdiglagad mat så kan man hänga stora delen i bältet och hålla locket i en hand och kåsan i den andra. Eftersom jag numera oftast äter färdiglagad mat från koket så väljer jag snusjburken. Men det är mest ett teoretiskt val eftersom det oftast finns papptallrikar att sleva på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted June 21, 2014 Report Share Posted June 21, 2014 Jo jägarköket är mer lättdiskat. Jo de kom fram till att jägarköket fäller aluminium vid rörning med bestick. Hummm ja eller så behövdes de någon annanstans och så hittar man på en förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 21, 2014 Report Share Posted June 21, 2014 Jo jägarköket är mer lättdiskat. Jo de kom fram till att jägarköket fäller aluminium vid rörning med bestick. Hummm ja eller så behövdes de någon annanstans och så hittar man på en förklaring. lite egendomligt att de bara fäller aluminium i delar av landet eller att de bara är farligt för soldater i delar av landet. M nummermärkt spork hade ju löst problemet om de är rostfrit mot metal som är problemet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted June 21, 2014 Report Share Posted June 21, 2014 Ja det är lite lustigt. Men order är order. Jag har ändå kört eget kök sedan efter värnplikten då snuskisen är mindre bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvsjv Posted July 15, 2014 Report Share Posted July 15, 2014 Tycker nog bättre om snuskburken om man fick välja mellan dom här två. För tar det flytandet bränslet slut kan man göra upp en eld. Sedan så är det lättare att ta mat med sig i snuskburken. Skulle jag välja när det gäller det nya köket Soldatkök 09 eller ett Traniga 27-1 HA, så blir det nog ett Traniga 27-1 Ha som är mer stabilare än Soldatkök 09 som lätt kan tippas. Med ett Traniga 27-1 Ha med multibrännare med bensin så får man maten ganska fort lagad och man har ju med sig bränsle ju än alla dessa gasflaskor som slängs på hög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted July 15, 2014 Report Share Posted July 15, 2014 @ hvsjv Hur mycket gas använder dina kollegor? Jag har knappt använt 2-3 burkar under mina anställningsår. Jag anser att spriten bör användas i första hand man har tid. Gas bör användas vid lite tid (eller vid snö). Både kostnadseffektiv och fältsmart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvsjv Posted July 15, 2014 Report Share Posted July 15, 2014 @ hvsjv Hur mycket gas använder dina kollegor? Jag har knappt använt 2-3 burkar under mina anställningsår. Jag anser att spriten bör användas i första hand man har tid. Gas bör användas vid lite tid (eller vid snö). Både kostnadseffektiv och fältsmart. Kan nog bara efter eget behov räkna ut att en 100 ml räcker inte i tre dygn. vi som är i 12 ha inte fått ut några soldatkök 09, utan kör med hederliga snuskburken. Själv håller jag på med att mixtra med vindskyddet så jag kan ha multibrännare eller gaskök till snuskburken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skoputs90 Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Har det nya köket som jag tror heter soldatkök 09 som någon la ut en bild på. Men jag tar jägarköket varje dag över det nya soldatköket. Det äldre köket hade inte massa smådelar som kunde gå sönder. Och det var i regel mycket simplare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts