Lt P Posted February 13, 2008 Report Posted February 13, 2008 (edited) Hörde en lite äldre marschsång kallad Beväringsvisan, bara en vers som började med "Undan, ur vägen, här komma vi beväringsgossar" mitten av versen kan jag inte men den slutar med "Trumslagar'n trummar, ekot svarar pam-pa-da-pam-pam Tappra soldater går vägen fram" x2 Har försökt hitta text men bara hittat andra "Beväringsvisan" som inte alls har samma Hjälp vore väldigt uppskattat Det finns ju som brukligt när det handlar om munntlig tradition en variation av texter. Dessa har vi åtminstone i musikkåren betraktat som de äldsta. Undan ur vägen (bevärningsvisa, Svea livgardes marsch en gång i tiden) Text av Bellman. Undan, ur vägen här kommer vi från gula gardet Aldrig förlägna och aldrig ur humör. Gummorna stiga åt andra sidan vägen för oss Flickorna niga, det är blott som sig bör. Trumslagar'n trummar, ekot svarat flam, flam flam, Raska soldater går vägen fram! Sedan finns det en längre variant. Gardesvisan 1. Undan ur vägen, här komma vi från gula gardet ingen förlägen och ingen ur humör. Gummorna stiga på andra sidan diket för oss, flickorna niga det är blott som sig bör. Trumslagarn ' trummar, ekot svarar TRAM, TRAM, TRAM! Raska soldater går vägen fram. 2. Raska soldater i ur och skur och alla väder, hejsan kamrater, det går nog lika väl. Rockarna sitta väl stramt ibland på kronans kläder, men det kan kvitta – FRAMÅT, du gardessjäl! Plats för de unga, vår är vägen fram i världen, därför så sjunga vi högt HURRA! 3. Håller vi takten och svingar staken högt i luften blir alla glada och kaparn ' allra mest. Stå sedan stilla, håll blicken rakt och upp med hakan, svinga nu bössan, till kvällen blir det fest! Fältpipor vissla, trummor höres TRAM , TRAM , TRAM ! Hjälper oss framåt i vägens damm. Edited February 13, 2008 by Lt P Quote
SemperMetamContingimus Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 Vi får ju inte glömma den klassiska luftvärnssången som luftvärnare sjungit på, och svinat till, i hundratals år! Melodi: Perikles - Var ska vi sova inatt Kom och löka med oss, ja vi är luftvärnet! Inget fysiskt förstås, nej vi är luftvärnet! Slippa bära sin tross, för varför krypa i lera när du lökar mera och slipper att slåss? Slippa marcher helt tätt, ja kom till Lv6! Dricka och äta sig mätt, ja kom till Lv6! Slappa och jobbet är lätt... För varför krypa i lera när du lökar mera, i luftvärnet Vi har en radar, den är så jävla dålig med kass prestanda, och inte särskilt tålig. Men vi har stolar, och luftkonditionering. Där kan vi löka, och göra ingenting! Kom, kom och löka med oss, ja vi är luftvärnet! Inget fysiskt förstås, nej vi är luftvärnet! Slippa bära sin tross, för varför krypa i lera när du kan löka mera och slipper att slåss? Sen har vi robot, ett jävla skitsystem, När mörket faller, blir det genast problem. Vi dåligt väder, bekymmer vill jag lova! Dem bröstar upp sig, och börjar genast sova! Kom, kom och löka med oss, ja vi är luftvärnet! Inget fysiskt förstås, nej vi är luftvärnet! Slippa bära sin tross, för varför krypa i lera när du lökar mera och slipper att slåss? Slippa marcher helt tätt, ja kom till Lv6! Dricka och äta sig mätt, ja kom till Lv6! Slappa och jobbet är lätt... För varför krypa i lera när du lökar mera, i luftvärnet! Och HAWK-systemet, är faktiskt ganska bra, men personalen, är ingenting å ha! Att dem är lökar, det har vi redan sett.. På fjärde platsen, i liv-komp mästerskapet! Kom, kom och löka med oss, ja vi är luftvärnet! Inget fysiskt förstås, nej vi är luftvärnet! Slippa bära sin tross, för varför krypa i lera när du lökar mera och slipper att slåss? Och Stab- och Trossen, ingen vet vad dom gör, Vill man ha diesel, då kommer man å stör! Trots att dem lovar, dem jobbar dagen lång, ser man dem löka, i tältet gång på gång! Kom, kom och löka med oss, ja vi är luftvärnet Inget fysiskt förstås, nej vi är luftvärnet Slippa bära sin tross, för varför krypa i lera när du lökar mera och slipper att slåss? Slippa marcher helt tätt, ja kom till Lv6! Dricka och äta sig mätt, ja kom till Lv6! Slappa och jobbet är lätt... För varför krypa i lera när du lökar mera, i luftvärnet! Mvh//SMC Quote
RescueTeam Posted August 25, 2008 Report Posted August 25, 2008 Ännu en gammal FN sång, Krig och död, ett fjärran land, gråt och svält, ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Han kom dit från sitt land i nord, att få slut på krig och blod. Reste bort från sin fästemö, feste bort för att kanske dö. Han kom dit för att skapa fred, skapa fred i ett land som led. Som en vän var han alltid sedd, och för ung för att vara rädd. Läppar dog som kvinnor kysst, blod och eld se'n blev han tyst. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Så i en dag kom det ett brev, och i det hans fästmö skrev: "Vad än sker så finns jag här, och du vet att jag har dej kär." Krig och död i fjärran land, gråt och svält i ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Quote
Bengal Posted August 25, 2008 Report Posted August 25, 2008 Ännu en gammal FN sång, Krig och död, ett fjärran land, gråt och svält, ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Han kom dit från sitt land i nord, att få slut på krig och blod. Reste bort från sin fästemö, feste bort för att kanske dö. Han kom dit för att skapa fred, skapa fred i ett land som led. Som en vän var han alltid sedd, och för ung för att vara rädd. Läppar dog som kvinnor kysst, blod och eld se'n blev han tyst. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Så i en dag kom det ett brev, och i det hans fästmö skrev: "Vad än sker så finns jag här, och du vet att jag har dej kär." Krig och död i fjärran land, gråt och svält i ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Den måste baseras på melodin till Dan Berglunds en Svensk Polis va? Quote
Krook Posted August 25, 2008 Report Posted August 25, 2008 Nej, melodin är "Ballad of the Green Beret" Edit: Getting old, Lieutenant? Quote
Lt P Posted August 25, 2008 Report Posted August 25, 2008 Ännu en gammal FN sång, Krig och död, ett fjärran land, gråt och svält, ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Han kom dit från sitt land i nord, att få slut på krig och blod. Reste bort från sin fästemö, feste bort för att kanske dö. Han kom dit för att skapa fred, skapa fred i ett land som led. Som en vän var han alltid sedd, och för ung för att vara rädd. Läppar dog som kvinnor kysst, blod och eld se'n blev han tyst. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Så i en dag kom det ett brev, och i det hans fästmö skrev: "Vad än sker så finns jag här, och du vet att jag har dej kär." Krig och död i fjärran land, gråt och svält i ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Den måste baseras på melodin till Dan Berglunds en Svensk Polis va? Nope, Barry Sadlers "Ballad of the Green Beret" Quote
Kn_johansson Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 är det någon som kan hela. "tänk om jag hade en sabel tänk om jag hade en häst"? blir galen på att jag inte kommer ihåg hela. Quote
106 Posted September 5, 2008 Report Posted September 5, 2008 är det någon som kan hela. "tänk om jag hade en sabel tänk om jag hade en häst"? blir galen på att jag inte kommer ihåg hela. Tänk om jag hade en sabel - Cornelis Vreeswijk (1965) Tänk om jag hade en sabelTänk om jag hade en häst Då vore jag presentabel Då gillar ni mig väl bäst Med sabeln skulle jag skära och sticka och hugga och slå Och hästen finge mig bära så att jag slapp att gå Fantomen i sina trikåer och jag i min uniform Vi skulle med häpnad slå er Vi skulle ta er med storm Medborgare på min ära den synen skulle ni se Hurra för de militära Ni håller väl med om det Tyvärr har ja ingen sabel Jag har ingen uniform Jag känner mig miserabel Jag känner mig helt ur form Det finns så många furirer uti vår jämmerdal Nej, jag blir aldrig konstapel och aldrig vice korpral (I vissa versioner av låten pratar han här) På ängen eller i skogen är ingen ide att bo Jag sätter mig uppå krogen å väntar i lugn och ro Den stora dagen är nära, den som vi väntar på Då kommer det militära och målar raketen blå Så syns den inte i himmelen... Quote
vrox Posted December 5, 2008 Report Posted December 5, 2008 Stämmer in med tidigare Nijmegen-deltagare. Man blir riktigt sugen att gå ut och traska när man nynnar på bitarna som sjungs. Fick tag i en riktigt bra dansk sångbok med internationella texter i, kopierad i perfekt format för en sångledare och höll således i sången under marschen med vår marschgrupp. Hey hey rock n roll blev snabbt favoriten och det märks en ruskig skillnad i marschtempo när man kan sysselsätta sig med sång. Hemligheten att ha en bra taktkänsla, fantasi och ett sinne för när olika låtar ska sjungas gör att man kan gå och längta tills nästa sång, eller väl tillbaka på Heumensoord, längta tills det är dags att kliva opp. Andra favoriter: Tiny Bubbles: Tiny Bubbles Tiny bubbles In my beer Makes me happy Makes me full of cheer Go left, go left, go left, right, left. Go left, go left, go nijmegen left. Tiny bubbles In my whiskey Makes me happy Makes me frisky Go left, go left, go left, right, left. Go left, go left, go sweden left. Tiny bubbles In my wine Makes me happy Makes me feel fine (kan fortsättas med alla möjliga drycker. ex. bacardi - party osv.) Nijmegen boogie (ett axplock av verserna, men ni förstår hur den går.) It's the nijmegen boogie you can hear it all around It's the nijmegen boogie oh what a crazy sound When my grandaddy Was a hundred and one He went the nijmegen marches Just to do it for fun It's the nijmegen boogie you can hear it all around It's the nijmegen boogie oh what a crazy sound When my grandaddy Was a hundred and two He went the nijmegen marches Just to do it with you It's the nijmegen boogie you can hear it all around It's the nijmegen boogie oh what a crazy sound When my grandaddy Was a hundred and three He went the nijmegen marches Just to do it with me It's the nijmegen boogie you can hear it all around It's the nijmegen boogie oh what a crazy sound osv. When my grandaddy Was a hundred and seven He went the nijmegen marches On his way up to heaven Quote
i1394 Posted December 9, 2008 Report Posted December 9, 2008 En av mina favoriter är Än en gång däran, tillika A1:s snapsvisa med texten: Än en gång däran, bröder Än en gång däran Följom den urgamla seden Intill sista man, bröder Intill sista man Trotsa vi hatet och vreden Blankare vapen sågs aldrig i en här Än dessa glasen - kamrater I gevär! Än en gång däran, bröder Än en gång däran Svenska hjärtans djup här är din sup! Livet är så kort, bröder Livet är så kort Lek det ej bort, bröder, nej var redo Kämpa mot allt torrt, bröder Kämpa mot allt torrt Tänk på de gamla som skredo Fram utan tvekan i floder av champagne Styrkta från början av brännvin från vårt land Kämpa mot allt torrt, bröder Kämpa mot allt torrt Svenska hjärtan djup här är din sup! Quote
vrox Posted December 13, 2008 Report Posted December 13, 2008 Har sammanställt ett dokument med många kända marschsånger, mest engelska, men en och annan svensk. Skicka ett mejl till [email protected] om ni önskar ta del av det. Quote
AndersM Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 34:e kompaniets marschsång - en blandning av ironi och mordlust. (till stora delar komponerad av mig *skryt* ) AK 5:an blank och fin - den har dödat många svin Trettiofjärde fullt av mod - ryssen badar i sitt blod Bössan full med 5-5-6 - magen full med pansarkex Lede fi han ligger där - skjuten ner av mitt gevär Känga 90 varm och go - stryper fotens nerv och blo' Guldburksärtor, åh kalas! - ger ur röven dödlig gas Jägartrupp - va' fan är de? - fram med trettiofjä-ä-rde Röde Ivan ångrar sig - krossa Sverige det gick ej Quote
Trash Posted December 22, 2008 Report Posted December 22, 2008 är det någon som kan hela. "tänk om jag hade en sabel tänk om jag hade en häst"? blir galen på att jag inte kommer ihåg hela. Om du menar Hästens skål så har jag för mig att den går såhär. En gång jag hade en sabel, en gång jag hade en häst. Med sabeln kunde jag hugga, sticka med och slå. Hästen finge mig bära så slippe jag att gå. Nu har jag ingen sabel nu har jag ingen häst. Jag känner mig miserabel jag känner mig urless. Jag höjer därför bägaren och sjunger hästens skål. Quote
bushman Posted December 23, 2008 Report Posted December 23, 2008 Ännu en gammal FN sång, Krig och död, ett fjärran land, gråt och svält, ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Han kom dit från sitt land i nord, att få slut på krig och blod. Reste bort från sin fästemö, feste bort för att kanske dö. Han kom dit för att skapa fred, skapa fred i ett land som led. Som en vän var han alltid sedd, och för ung för att vara rädd. Läppar dog som kvinnor kysst, blod och eld se'n blev han tyst. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. Så i en dag kom det ett brev, och i det hans fästmö skrev: "Vad än sker så finns jag här, och du vet att jag har dej kär." Krig och död i fjärran land, gråt och svält i ett land i brand. Men i sken från en handgranat, i basker blå stod en svensk soldat. har hört en något mer obskyr varriant på denna från kongotiden, eller iaf med text som beskriver kongotiden. någon som vet vilken text jag menar. alltså inte "berkas" bosnien-version utan en som bör sjungas så långt från värdegrundens öron som möjligt, då häften av texten är sexistisk och den andra hälften......ja låt oss bara säja, rätt nedsättande av andra folkslag. Quote
Faers Posted January 4, 2009 Report Posted January 4, 2009 Vi har kommit ifrån Ystads gamla stad, från dess gränder, torg och hus. Avsked har vi tagit av dess strand och bad, sagt farväl till sommarsand och vågors brus. När den ekande signalen, gick vi med. Bortom fagra Fyledalen bar vår led Genom Öveds gröna skog, sjungande vi framåt drog, för att stanna på vår vackra gamla hed. Här har skånska mannar ifrån far till son, ärligt tjänat konung och sitt fosterland. Villigt har de alla dragit hemifrån, för att knektar bli och med gevär i hand, lära exercis och skjuta - gå i led, för att om den skulle sluta landets fred, bliva käcka krigarmän, som kan gå mot fienden, samlas under fanor på vår stolta hed. Vardagsslit och släp det bjudes här nog mest ifrån tidig morgon hela dagen lång. Men ibland så kan det spelas upp till fest av trumpet och horn och vid trumvirvlars gång. Packningarna och gevären lägges ned och bekymren och besvären följa med. Det blir gille, skämt och snack, uti mässar och barack. Glädjen blommar uppå kär gammal hed. Men vid sången och vid festpokalers glam, där var munterhet och glatt kamratskap rår, stiga alla gamla minnen stilla fram, minnen ifrån ungdomsdag och flydda år. Hör hur ekarna de susa, minns och dröm, allt det gamla och det ljusa tag och göm. Det är gott att föra med, minnen ifrån gammal hed, då du stretar fram på livets strida ström. Nu står heden full av dofter utav ljung. Sommardagen mojnat över skog och park. Lyhörd stämning griper gammal eller ung, när han vandrar på dess solskensbrända mark. Våra hurrarop de bryter hedens fred, Så är glad och så är nyter krigarsed Töm pokalerna vi har! Blås trumpeterare fanfar! Blås fanfarer för vår vackra gamla hed! Gammal, härlig, hederlig =) Ngt man ska kunna om man tjänstgjort vid södra skånske regementet Quote
martinator Posted May 1, 2009 Report Posted May 1, 2009 (edited) Verkar vara en annan version eller kanske originalet på de små bitarna jag kan... Sergeant, sergeant can't you see? What the army's done with me I was used to love my queen Now I love my M sixteen Sergeant, Sergeant can't you see? What the army's done with me I was used to f*ck my wife Now i f*ck my army knife Lärde mig den när jag var scout :P Det måste fattas ord i den här. ...I used to love my BEAUTY queen.... ...I used to f**k my LOVLY wife... annar stämmer det inte med antalet takter i melodin [EDIT] Jo, jag har sjungint denna en hel del. Min kusin tillbringade en tid i engelsk militärskola det hade dåligt inflytande över hela släkten:) I slutet på filmen full metal jacket så kan man höra den gamla klassikern Mickey Mouse Club song. Who's the leader of the club That's made for you and me M-I-C-K-E-Y M-O-U-S-E Hey! there, Hi! there, Ho! there You're as welcome as can be M-I-C-K-E-Y M-O-U-S-E Mickey Mouse! Mickey Mouse! Forever let us hold our banner High! High! High! High! Come along and sing a song And join the jamboree! M-I-C-K-E-Y M-O-U-S-E Annars är originalet på den så många gånger använda When johny comes marching home inte så illa heller /m Edited May 1, 2009 by martinator Quote
Axial Posted May 2, 2009 Report Posted May 2, 2009 Melodin är "John Brown's Body", kanske i Sverige mer känd som "Glory, Glory Halleluja". Känd kampsång från det amerikanska inbördeskriget. B) Ursprungligen heter den "Battle Hymn of the Republic" och kan avnjutas (I MIDI-format) här! Enligt sidan jag länkar till har även den ett ursprung och så vidare... När jag ändå dragit upp soldatvisor från tider som flytt vill jag puffa lite för följande visa: Tramp Tramp Tramp Om man står ut med MIDI-filerna så går det att hitta en del på contemplator.com. Vad gäller ovanstående "paratrooper"-sång så har jag hört en variant där man sjunger "Gory" istället för "Glory" vilket i sammanhanget kanske passar bättre? Hittade en insjungen och utgiven variant av låten, av Oscar Brand: http://www.youtube.com/watch?v=q0W5C11mMec är det någon som kan hela. "tänk om jag hade en sabel tänk om jag hade en häst"? blir galen på att jag inte kommer ihåg hela. Om du menar Hästens skål så har jag för mig att den går såhär. En gång jag hade en sabel, en gång jag hade en häst. Med sabeln kunde jag hugga, sticka med och slå. Hästen finge mig bära så slippe jag att gå. Nu har jag ingen sabel nu har jag ingen häst. Jag känner mig miserabel jag känner mig urless. Jag höjer därför bägaren och sjunger hästens skål. Originalet (hoppas jag) är av Cornelis Vreeswijk och lyder: Tänk om jag hade en sabel!Tänk om jag hade en häst! Då vore jag presentabel, då gilla' ni mig väl bäst? Med sabeln skulle jag skära och sticka och hugga och slå. Och hästen finge mig bära så att jag slapp att gå. Fantomen i sina trikåer och jag i min uniform, vi skulle med häpnad slå er, vi skulle ta er med storm. Medborgare, på min ära, den synen skulle ni se. Hurra för det militära! Ni håller väl med om det? Tyvärr har jag ingen sabel. Jag har ingen uniform. Jag känner mig miserabel, jag känner mig helt ur form. Det finns så många furirer uti vår jämmerdal men jag blir aldrig konstapel och aldrig vicekorpral. På ängen eller i skogen är ingen idé att bo. Jag sätter mig uppå krogen och väntar i lugn och ro. När stora dagen är nära, den som vi väntar på. Då kommer dom militära och målar raketen blå. Så syns den inte i himmelen! Något mer ironisk än vad som kanske önskas? http://www.youtube.com/watch?v=Dva1UJXzcYM Quote
Totte Posted July 13, 2009 Report Posted July 13, 2009 Vi kan klara flera mil (upprepa) Och vi gör det med skön stil (upprepa) Tack kära fosterland för jag får vara soldat (upprepa) Marschera flera veckor utan mat (upprepa) Jag slog ihop din tråd med en befintlig. /Krook Blågul Quote
Reservingenjör Posted June 14, 2016 Report Posted June 14, 2016 Gräver upp en gammal tråd! We don't want to march like the infantery, ride like the cavallery, shoot like artillery. We don't want to fly over Germany, 'cause we are the Engineering corps. We are the Engineering corps. We are the Engineering corps. We don't want to fly over Germany, 'cause we are the Engineering corps. (Vet inte vad melodin heter tyvärr) En till: Go left, go right, go pick up the steps. Go left, go right, go left. Go left, go right, go pick up the steps. Go left, go right, go left. Left, [paus], left, [paus], left, right, left. Left, [paus], left, [paus], left, right, left. Quote
Reservingenjör Posted June 14, 2016 Report Posted June 14, 2016 Tjejerna i riksdagen (Melodi: Flickorna i Småland) Vi äro ingenjörer i Sveriges armé Vi bygger vackra broar som ni alla här kan se Ibland det går åt pipan fast vi jobbar utan prut Vi undrar varför grejerna går sönder och tar slut Jo det är tjejerna i riksdan som har slagit till igen Det är tjejerna som tror man får en balkbro för en spänn Låt dem komma hit och kämpa, dom som vårt försvar drar in Går det inte i praktiken kan det gå i Theorin* Dom vapen som vi slåss med ja dom är inte bra Dom är från samma tid som när min far beväring va´ Den ena skon från -51 den andra -52 Och kläderna är lappade och vad beror det på? Jo det är.... *Googla Maj-Britt Theorin Quote
Reservingenjör Posted June 14, 2016 Report Posted June 14, 2016 (edited) Sen har vi förstås "Laxövisan", men jag kommer inte ihåg texten helt. Den melodin skrev vi om när vi var i Trängslet/ArtSS på vinterutbildning: Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler Det platsen heter Trängslet, dit vill jag aldrig mer En och åtti snödjup och 40 grader kallt Så efter ett par dagar så skiter man i allt Där är det snö halleluja Där är det snö halleluja Där är så jävla mycket snö så man kan dö Frusen balle ska du säkert få, om du åker till Trängslet nån gång (eller två) Nu har vi dragit pulka till bergets högsta topp Och sen när man ska pissa, man hittar ingen snopp Sen när det blir rast och man vila sig ska få Då höjer [PlutCh namn] rösten och skriker sitt "Päls på!" Där är det snö.... Edited June 14, 2016 by Reservingenjör Quote
S63 Posted June 14, 2016 Report Posted June 14, 2016 Vi kör fortfarande den här pampiga gamla saken Kongl. Kronobergs Reg:tes Parad-Marsch Solen nätt och jämt har hunnit opp så står vi led vid led i samlad tropp Det kommenderas rättning och givakt, så tågar vi iväg i hurtig takt Över berg och backar marschen går och flickorna de vinka där de står. Och när vi drar för-bi, vi tar och klämmer i med alla Kronobergares melodi Här marscherar Kronoberg! Här marscherar Kronoberg! Fanan höljd av ära vi trohet må svära! Kraft och mod den ger! Vårt gamla stridsbanér! Över tegar, myr och mo likt en sommar stilla ro, bygden vår där vi går, den har fred sedan hundrade år. Men det kommer ock en tid då du vill kalla oss till strid! Kronoberg! Kronoberg! För dig vi redo stå! För dig vi glada gå! Quote
Källberg Posted June 14, 2016 Report Posted June 14, 2016 (edited) En meningslös dag - Attentat Sveriges Kompani - Eddie Meduza Lumparliv - dökött Kosovoalban - joddla med siv Duger lika bra att nynna på under marsch som under förfest på luckan. Edit: Sen har vi pansarskyttevisan, men det kräver värdegrund upphör från högre ort. Edited June 14, 2016 by Källberg Quote
arvid_eriksson Posted March 23, 2017 Report Posted March 23, 2017 gör en förfrågan för gamla jävlar. Stormaktstiden och århundradena runt omkring måste väl ha en massa? Quote
Narva Posted March 23, 2017 Report Posted March 23, 2017 Måste säga att jag upplevde ett starkt motstånd hos folk att sjunga militärt. Folk ville knappt sjunga nationalsången under soldaterinran. Vad fan händer med vår FM? /Narva Quote
speculatores Posted March 23, 2017 Report Posted March 23, 2017 6 hours ago, arvid_eriksson said: gör en förfrågan för gamla jävlar. Stormaktstiden och århundradena runt omkring måste väl ha en massa? ok för att jag och några till inte är unga längre, men riktigt så gammal tror jag ingen är:) troligen har de mesta förutom de officiella marscherna försvunnit i historiens dimmor. förmodligen fanns en hel del som inte passa i tryck. Quote
martinator Posted March 27, 2017 Report Posted March 27, 2017 (edited) On 2017-03-23 at 2:25 AM, arvid_eriksson said: gör en förfrågan för gamla jävlar. Stormaktstiden och århundradena runt omkring måste väl ha en massa? Visst. Finska rytteriets marsch. Även om texten nedan är nyare, 1872 så lär melodin ha funnits med sedan trettioåriga kriget. Quote Den snöiga nord är vårt fädernesland, där sprakar vår härd på den stormiga strand, där växte vid svärdet vår seniga arm, där glödde för tro och för ära vår barm. Vi vattnade i Nevans bad vår frustande häst han sam över Weichseln så glad som till fest, han bar över Rhen vårt hämnande stål, han drack utur Donau kejsarens skål. Och rida vi fram över åker och däld, så springa ur hofvarna gnistor av eld, så haglar vårt hugg som av hammareslag, så ljusnar för världen en framtidens dag. Var tröst, du som suckar i mörker och band! Vi komma, vi komma, vi lösa din hand. Där pustar ej träl i vår frostiga nord; friborne vi rida i fält för Guds ord. Vid Breitenfeld vi togo Pappenheim i vår famn; vi skrefvo på Kronenbergs brynja vårt namn; vi svedde grått skägg för Tilly vid Lech; vi blödde med kungsblod vid Lützens häck. Och rida vi långt från vårt nordliga spår, till glödande druvor och blödande sår, så smattra trumpeterna segerbud. Hugg in, tappra led! Fram! Med oss är Gud. Edited March 27, 2017 by martinator Quote
Patton Posted August 23, 2017 Report Posted August 23, 2017 (edited) Jag saknar "Svenska pansarbefälsföreningens marsch" Text: Det är det svenska stålet som bits när fiendens stridsvagnar brinner och pansarsoldater på urgammalt vis, deras blod för kamraterna rinner. En tanke behärskar varenda man gör allt för ditt urgamla fosterland! Framåt, framåt, framåt för urgamla Sverige, framåt för urgamla Sverige Edited August 23, 2017 by Patton Forgot one word. Quote
Batfire Posted July 29, 2020 Report Posted July 29, 2020 On 1/14/2006 at 3:46 PM, NordicFear said: Kommer inte ihåg vad det ska va leden tunnas ut för varje dag Hurra hurra Kommer inte ihåg vad det ska va vi sjunga hurra ha ha för vi ska dö idag Serganten ropar högt och klart gå på gå på under fanan ståtligt gul och blå gå på gå på med snusen mot tand vi kämpar för vi fosterland vi sjunga hurra ha ha för vi ska dö idag Lede fi fly från både land och stad Hurra Hurra segerns stund berusar soldat Hurra Hurra lycklig av att få vända hem med dålig syn och förlorad vi sjunga Hurra ha ha ha för vi stod själv kvar: Kämpa slåss stab och tross för vi stod själv kvar: Kämpa slåss stab och tross denna sjöng vi mycket när vi låg inne på Stab och Tross på P4 Många år sedan man sjöng denna, vill dock minnas att det är lite justeringar mot din text... Quote
ULVEN3 Posted November 20, 2021 Report Posted November 20, 2021 Hej, Jag försöker komma på namnet på en marschsång som har denna meningen i sig "Skära halsen av ryssen och slicka blodet från min kniv" eller något liknande om någon kan namnet skriv den men skicka helst hela sången mvh Quote
Recommended Posts