JTS Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 Intressen Snowboardåkning, friluftsliv, träning. Ska påbörja Tekniskt program med inriktning Säkerhet och Räddning (Uniformsyrken) till hösten. Vill jobba som officer och göra utlandstjänst... Jag tror att du bör omvärdera en del av det du tror att militärlivet står för och vad som kännetecknar en god soldat. Det är inte att kunna och förmedla såna visor som du precis gjorde. Quote
Limpan Posted August 1, 2004 Report Posted August 1, 2004 (edited) Klacken i bakenBlicken i naken He-he, den blev ju riktigt rolig så, om än rätt obegriplig... Hur står det till med den gamle gode tamburmajoren Theobald Thor nuförtiden? Edit: Quote Edited August 1, 2004 by Limpan Quote
Vargas Posted August 1, 2004 Report Posted August 1, 2004 Klacken i baken Blicken i naken He-he, den blev ju riktigt rolig så, om än rätt obegriplig... Hur står det till med den gamle gode tamburmajoren Theobald Thor nuförtiden? Edit: Quote Theobald lever och frodas i allra högsta grad. Quote
Axial Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 Eftersom den här tråden delvis kommit att handla om även andra melodier/texter än den som ursprungligen efterfrågades passar jag på att sticka ut hakan och efterlysa följande text: (melodi: Barnatro) PBV, PBV, till himmelen vi åker PBV... har även hört "stormavstånd" istället för "himmelen" Quote
Limpan Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 @Vargas: Har/kan du hela texten? Hit me! Jag kommer aldrig ihåg den tillräckligt länge för att göra krumelurer av den. :( Quote
Vargas Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 Vet du vad? Du ska få en länk. En länk "fresh off Google": http://www.tf.hut.fi/tf/publikationer/sang...e/theobald.html Quote
JTS Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 (edited) Eftersom den här tråden delvis kommit att handla om även andra melodier/texter än den som ursprungligen efterfrågades passar jag på att sticka ut hakan och efterlysa följande text:(melodi: Barnatro) PBV, PBV, till himmelen vi åker PBV... har även hört "stormavstånd" istället för "himmelen" Har du hämtat KSP, uti alla PBV, Har hämtat alla bandlådorna med, PBV! Har du hämtat GRG, uti alla PBV, Har du hämtat väska 1 och väska 2, VÄSKA 3! PBV...PBV....till stormavstånd vi åka PBV, PBV, ja PEBEVEEE, JA PEBEVEEEEEE, TILL STORMAVSTÅND VI ÅKA PBV, PBV! Så sjungs den iaf på guds eget regemente. (som ligger 10 km norr V B Röd.) Edited August 3, 2004 by jake the snake Quote
Limpan Posted August 3, 2004 Report Posted August 3, 2004 "...han släppte sin lem med en kraftig snärt" Jag tackar så mycket! Quote
Cornelius Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Jag har hört en sång som börjar med: Vad nöjd med allt som lumpen ger, och alla som du skjuter ner. Glöm bort bekymmer, skoskav och befäl. Var nöjde med allt för vet du vad, en kvällstjänst gör ju ingen glad... Nån som kan fortsättningen? Quote
patgb203 Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 Phantom, osmakligt. Jag antar att du bara vidareförmedlar vad nån annan skapat, men jag föredrar att Soldf inte förknippas med sån skit. Instämmer. Vi vet alla att det ibland förekommer diverse sånger med tveksamt innehåll. Låt det stanna vid det och för dom inte vidare. Quote
Dodge Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Melodin här skall vara den som kan höras i American History X, ".....And the white man marches on..." They took the flying fortress to a fourty tousand feet They took the flying fortress to a fourty tousand feet They took the flying fortress to a fourty tousand feet and he aint gonna jump no more and the loard says: refr. Glory glory what a hell of a way to die, with the rifle upp your ass an a bullet in your eye. Glory, glory what a hell of a way to die, with your balls hangin lower than your paratrooper boots. The corpral tied a slipknot in the sergant's parashute The corpral tied a slipknot in the sergant's parashute The corpral tied a slipknot in the sergant's parashute and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: The sergent was the last to jump and the first to hit the ground The sergent was the last to jump and the first to hit the ground The sergent was the last to jump and the first to hit the ground and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: The sergent hit the runway like a pile of mokashit The sergent hit the runway like a pile of mokashit The sergent hit the runway like a pile of mokashit and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: They scraped him of the runway with a rusty bayonett They scraped him of the runway with a rusty bayonett They scraped him of the runway with a rusty bayonett and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: They sent him to his mam in a empty ammobox They sent him to his mam in a empty ammobox They sent him to his mam in a empty ammobox and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: The mam didn't want him so she sent him back to us The mam didn't want him so she sent him back to us The mam didn't want him so she sent him back to us and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: We didn't want him so we sent him to the mess We didn't want him so we sent him to the mess We didn't want him so we sent him to the mess and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: The soup tasted better then it ever did before The soup tasted better then it ever did before The soup tasted better then it ever did before and he aint gonna jump no more and the loard says: refr: Slut. Melodin är "John Brown's Body", kanske i Sverige mer känd som "Glory, Glory Halleluja". Känd kampsång från det amerikanska inbördeskriget. B) Quote
Axial Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Melodin är "John Brown's Body", kanske i Sverige mer känd som "Glory, Glory Halleluja". Känd kampsång från det amerikanska inbördeskriget. B) Ursprungligen heter den "Battle Hymn of the Republic" och kan avnjutas (I MIDI-format) här! Enligt sidan jag länkar till har även den ett ursprung och så vidare... När jag ändå dragit upp soldatvisor från tider som flytt vill jag puffa lite för följande visa: Tramp Tramp Tramp Om man står ut med MIDI-filerna så går det att hitta en del på contemplator.com. Vad gäller ovanstående "paratrooper"-sång så har jag hört en variant där man sjunger "Gory" istället för "Glory" vilket i sammanhanget kanske passar bättre? Quote
Vargas Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Här är två varianter: http://polsong.gcal.ac.uk/songs/mendler1.html http://www.sprucelands.com/sing_and_laugh.html Quote
Nestor Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Finns en som börjar med typ "Vi for i väg till främman land attack attack!" Hur går resten? Finns typ 4-5 verser Quote
Dodge Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Melodin är "John Brown's Body", kanske i Sverige mer känd som "Glory, Glory Halleluja". Känd kampsång från det amerikanska inbördeskriget. B) Ursprungligen heter den "Battle Hymn of the Republic" och kan avnjutas (I MIDI-format) här! Enligt sidan jag länkar till har även den ett ursprung och så vidare... När jag ändå dragit upp soldatvisor från tider som flytt vill jag puffa lite för följande visa: Tramp Tramp Tramp Om man står ut med MIDI-filerna så går det att hitta en del på contemplator.com. Vad gäller ovanstående "paratrooper"-sång så har jag hört en variant där man sjunger "Gory" istället för "Glory" vilket i sammanhanget kanske passar bättre? Nej, John Brown's Body skrevs innan inbördeskriget, och the Battle Hymn of the Republic först 1862. Författaren till texten, Julia Ward Howe, hade i november 1861 hört en grupp soldater sjunga just John Brown's Body, och skrev ny text till den, som blev känd som just the Battle Hym of the Republic. "mine eyes have seen the glory of the coming of the lord" B) Quote
Axial Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 Nej, John Brown's Body skrevs innan inbördeskriget, och the Battle Hymn of the Republic först 1862. Författaren till texten, Julia Ward Howe, hade i november 1861 hört en grupp soldater sjunga just John Brown's Body, och skrev ny text till den, som blev känd som just the Battle Hym of the Republic. "mine eyes have seen the glory of the coming of the lord" B) Rätt av dig, fel av mig. Rättning på mig, så går det när jag har för bråttom. Jag låter bli att ändra tidigare inlägg, mig själv och androm till varnagel samt för att inte göra det här inlägget obegripligt. Quote
Dodge Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Nej, John Brown's Body skrevs innan inbördeskriget, och the Battle Hymn of the Republic först 1862. Författaren till texten, Julia Ward Howe, hade i november 1861 hört en grupp soldater sjunga just John Brown's Body, och skrev ny text till den, som blev känd som just the Battle Hym of the Republic. "mine eyes have seen the glory of the coming of the lord" B) Rätt av dig, fel av mig. Rättning på mig, så går det när jag har för bråttom. Jag låter bli att ändra tidigare inlägg, mig själv och androm till varnagel samt för att inte göra det här inlägget obegripligt. Hehe no problemas ;) Quote
JohnnyHandsome Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Ja sen finns det ju alla varianter på "When Johnny Comes Marching Home". På pansar hade vi en variant som jag inte kommer ihåg. Dock slutade refrängen: "...o allting dör där pansar marscherar fram." Börjar den med: "Jag vill dö med baskern på hurra hurra, dom kommer jag till valhalla hurra hurra!" Den ska tydligen heta pansarmarsch och jag har sökt som tusan efter hela texten till den! Någon?? Jag kan en variant av den i alla fall, vet verkligen inte om den stämmer men bra är den. (Sjungs med When Johnny comes marching home melodi, av alla hela tiden) Jag vill dö med baskern på, hurra hurra man komma till vallhalla då, hurra hurra och där ska jag få freja omkull och supa oden jättefull för allting dör när pansar marcherar på för allting dör när pansar marcherar på Sen drar vi ut til lösterland, hurra hurra och sätter ryssens land i brand, hurra hurra du och jag till Moskva vi kämpa hårt vi kämpa bra för allting dör när pansar marcherar på för allting dör när pansar marcherar på Och när vi har bränt ryssens land, hurra hurra så drar vi ner till vietnam, hurra hurra ut i skogen plocka bär och bränna byar här och där för allting dör när pansar marcherar på för allting dör när pansar marcherar på och när vi har gjort allt igen, hurra hurra så bygger vi vårt pansarhem, hurra hurra *men då ska du och få se att minnet av freja hänger med för allting dör när pansar marcherar på för allting dör när pansar marcherar på *extremt osäker på den raden, i övrigt är det en ganska bra sång. Quote
panzerkampfwagen Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Jesus kristus! Den där låten författade jag o en snubbe på min pluton! Vi hade bara hört "Så drar vi bort till Österland", sen skrev vi resten av verserna! Quote
C 2.a pjäs Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 (edited) Finns ju en annan text på "Bamse-visan" som inte är värre än vad som publicerats tidigare: Lille Ivan sitter i sin ubåt, sjunkbomb kommer, vatten strömmar in. Ubåtsdelar ligger där på botten, lille Ivan simmar aldrig mer dipp a dipp a dipp a dipp a dipp a dipp a dipp Lille Ivan sitter i sitt MiG-plan, robot kommer, Ivan faller ner flygplansdelar ligger där och brinner, lille Ivan springer aldrig mer. dipp a dipp Lille Ivan springer över gatan, ak:n smattrar, Ivan faller ner blod och slamsor ligger där på vägen, lille Ivan springer aldrig mer. dipp a dipp Hu så hemskt vi sjöng inom invasionsförsvaret... Edited October 4, 2004 by C 2.a pjäs Quote
FCR2 Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 (edited) Söker med ljus och lykta efter sång som jag hörde i Nijmegen -98 Uppbyggnade av sången påminner som "Lady in red" Men börjar varje vers med "Hi Ho Capten Jack, meet me down the railroadtrack" el motsv. Jag stavar som en kråka slut. Jag tror att vi sjöng oavbrutet i 2 timmar (oavbrutet!) Det var det ända som hjälpte när man försökte ta sig fram i folk massan. Någon som vet vilken sång jag menar samt kan texten.??? Edited October 4, 2004 by FCR2 Quote
Steken Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 sången heter helt överraskande nog Captain Jack. Text kan jag tyvärr inte hjälpa med. Quote
Nubben Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 En sökning på dc ger säkerligen träffar på captain jack. Annars så: Ejo Captain Jack Bring me back to the railroad track Running to the railroad track Run along with Captain Jack Run into the peacecamp back Run along with Captain Jack Badadadideido, left right right left Badadadideido, run along with Captain Jack Forward march! Ejo Captain Jack Bring me back to the railroad track Give me a gun in my hand I want to be shooting man Left, right, left The military step The airforce rap The seventeen is the best Goo, left, go right, go pick up the step, go left, go right, go left Chorus: We’re running to the railroad track Run along with Captain Jack Badadadideido, run along with Captain Jack Run into the peacecamp back Run along with Captain Jack Badadadideido, badideido, badideidideidideido Badadadideido, left right right left Badadadideido, run along with Captain Jack Company attention forward march! Ejo Captain Jack Bring me back the railroad track Give me a bottle in my hand I want to be drunken man Left, right, left The military step The airforce rap The seventeen is the best Goo, left, go right, go pick up the step, go left, go right, go left (Repeat Chorus) We are running... Ejo Captain Jack Bring me back the railroad track Give me a women in my hand I want to be fucking man Left, right, left The military step The airforce rap The seventeen is the best Goo, left, go right, go pick up the step, go left, go right, go left (Repeat Chorus) We Are running Quote
Rissanen Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 Finns ju en annan text på "Bamse-visan" som inte är värre än vad som publicerats tidigare: Lille Ivan sitter i sin ubåt, sjunkbomb kommer, vatten strömmar in. Ubåtsdelar ligger där på botten, lille Ivan simmar aldrig mer dipp a dipp a dipp a dipp a dipp a dipp a dipp Lille Ivan sitter i sitt MiG-plan, robot kommer, Ivan faller ner flygplansdelar ligger där och brinner, lille Ivan springer aldrig mer. dipp a dipp Lille Ivan springer över gatan, ak:n smattrar, Ivan faller ner blod och slamsor ligger där på vägen, lille Ivan springer aldrig mer. dipp a dipp Hu så hemskt vi sjöng inom invasionsförsvaret... Här är en på samma tema: Liten Jumbo Liten Jumbo flyger över Sovjet Mig 23 går upp och skjuter ner. :;: Liten Jumbo störtar i havet, liten Jumbo flyger aldrig mer :;: Liten U-båt simmar in i Sverige. Liten U-båt stöter på ett grund. :;: Liten U-båt flyter upp till ytan, liten U-båt simmar aldrig mer :;: Liten Ivan springer över stäppen. K-pist smattrar Ivan faller ner. :;: Blod och slamsor sprids över stäppen, liten Ivan springer aldrig mer :;: Litet kraftverk smäller uti Sovjet. Ryssar dör som flugor runt i kring. :;: Hela saken tystas ner av staten, litet kraftverk finns ej längre mer :;: Litet JAS plan flyger över Stockholm motorn stoppar piloten hoppar ur. :;: Litet JAS plan störtar ner i marken, litet JAS plan flyger aldrig mer :;: Quote
Nubben Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 Litet JAS plan flyger över Stockholmmotorn stoppar piloten hoppar ur. :;: Litet JAS plan störtar ner i marken, litet JAS plan flyger aldrig mer :;: Glockrent! Quote
Bamse Posted October 6, 2004 Report Posted October 6, 2004 Blicken i nacken Klacken i backen 1 2 3 4 Kust JS Klacken i baken Blicken i naken Armen rak Sväng den bak 1234 Amf4! Så är den.. Själv har jag hört en annan variant på samma tema... Blicken i nacken Klacken i backen 1 och 2 Ryggen rak K#ken slak 3 och 4 Knyt lilla handen Pendla med armen 4 och 5 Eller något liknande...... ;) Quote
fredrik Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Vi har en på Wartofta, det är någon låt som vi fick lära oss av en fänrik under baskerprovet och sedan gjorde om lite =) Tror även att en polare snodde några rader från en hemsida... Melodi: When Johnny Comes Marching Home 1) Jägare är mjuka, det är inte vi. En jävla massa pansar med besättning i, rakt in i sidan med fart, så sitter han där i mitt bandaggregat. Blod på fronten, Leo2 är hård 2) Jägare är mjuka, det är inte vi. Jägare, de sänker vi med KSP, Då är jägaren inte fräck, han drabbas utav pansarskräck. Bäst när det gäller, Wartofta kompani, 3) Amfibie är klena, det är inte vi. Svarta baskrar & pansar, det har inte ni. Med 12 centimeters stridsvagnskanon, skickar vi av en hel bataljon. Oslagbara, pansartrupperna, 4) Haubits är rädda, det är inte vi. En jävla massa pansar med besättning i, med 12 centimeters spränggranat, sänker vi lätt en haubitssoldat. Pil i pansar, Leo 2 är tung... Quote
jaegare Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Vi har en på Wartofta, det är någon låt som vi fick lära oss av en fänrik under baskerprovet och sedan gjorde om lite =) Tror även att en polare snodde några rader från en hemsida... Melodi: When Johnny Comes Marching Home 1) Jägare är mjuka, det är inte vi. En jävla massa pansar med besättning i, rakt in i sidan med fart, så sitter han där i mitt bandaggregat. Blod på fronten, Leo2 är hård 2) Jägare är mjuka, det är inte vi. Jägare, de sänker vi med KSP, Då är jägaren inte fräck, han drabbas utav pansarskräck. Bäst när det gäller, Wartofta kompani, 3) Amfibie är klena, det är inte vi. Svarta baskrar & pansar, det har inte ni. Med 12 centimeters stridsvagnskanon, skickar vi av en hel bataljon. Oslagbara, pansartrupperna, 4) Haubits är rädda, det är inte vi. En jävla massa pansar med besättning i, med 12 centimeters spränggranat, sänker vi lätt en haubitssoldat. Pil i pansar, Leo 2 är tung... verkligen en mogen sång... Quote
Bad Karma Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 verkligen en mogen sång... Känslig kille... Quote
jaegare Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 verkligen en mogen sång... Känslig kille... Känslig kille... Inte så känslig egentligen som det kanske låter Men jag tycker ofta att man kan märka av en del dubbelmoral, typ att det är ok att klanka ner på amf/jäg. Men när det är åt andra hållet så blir det ett jäkla liv, o man ska vara så ödmjuk o gullig mot de små pansarnissarna för annars är det ju så synd om dom... Quote
Recommended Posts