Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar på att gå lite marschträning. Men vilken fart är det man brukar gå i när det skall marschas i det militära i grupp? På väg och på lite lättare stig?

Vill se vad jag duger till.

Posted

På den tiden man flyttade förband till fots fungerade det med 30 km/dygn, tre-fyra dagar. Därefter ett dygn rast. Det är tungt att bära, och de hästdragna vagnarna kräver också underhåll.

Posted

När jag gjort soldatprovet (30 km / 15 kg) så har jag gått 50 min och vilat 10 min (kontroll fötter, dricka vatten, etc).

Avverkar 5km/tim.

Posted

Jag gick 3 timmar (15 km) enligt 50/10.

Tog sedan en längre lunchrast på 1 timme vid havet, lagade mat och kollade fötterna mm. Sedan 3 tim (15km) tillbaka till bilen. :baskerHV:

Posted
On 1/11/2023 at 9:42 PM, Mag70 said:

Funderar på att gå lite marschträning. Men vilken fart är det man brukar gå i när det skall marschas i det militära i grupp? På väg och på lite lättare stig?

Vill se vad jag duger till.

Ta fram din telefon - gå till spotify - leta upp lite marscher  - marschera på....
Brukar själv använda följande:

Jag vet -  det är inte John Williams som skrivit den - men Spotify gör ibland underliga saker. 
Jag är också medveten om att Svenska marscher har ett annat tempo än exempelvis finska osv. 
Vill man ha svenskt så är min favoritskiva: