Jump to content
Sign in to follow this  
CarolusRex

Träning/ tips inför soldatprov.

Recommended Posts

Som titeln säger, behöver tips på träning/ övningar inför soldatprovet. Det är ju uppenbart att det rör sig om marschträning men finns det några tips på bra upplägg, tips på förberedelser av kropp, packning osv? Alla tips är välkomna! 

Har du tittat på denna? Mer specifikt sidan 9 för marsch

https://jobb.forsvarsmakten.se/siteassets/02-vagen-in/grundutbildning/trana.pdf

Sista sidan visar även ett bra träningsupplägg för en vanlig vecka med olika nivåer baserat på hur bra styrka/kondis du uppnått.

Se till att använda en ryggsäck med höft/midjebälte för att inte felbelasta ryggen. Det är även bra att packa så att vikten kommer lite högre upp i ryggsäcken. Om du känner för det kan det eventuellt vara värt att skaffa sig en viktväst. Det är även snällare mot kroppen att gå längs eljusspår och stigar än asfalt, om du har den möjligheten.

Men framförallt; Öka inte för fort! Din rygg och dina knän ska hålla länge, och drar du på dig en onödig träningsskada kan det ta månader att läka.

Träna med den utrustningen/belastningen du kommer ha på provet.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Smörfer
      Tjenare! Har fått det glada beskedet att jag är antagen till Sambands/Ledningssoldats utbildning hösten 2018. Nu är det naturligtvis hög tid att börja träna (mer intensivt samt specifikt inriktat på amfibies krav än vad jag redan gör) och då kommer frågan; Vad behöver jag? Kängor samt ryggsäck,vilka ska jag köpa? Är det en bra idé att köpa en  viktväst för att vänja sig? Ytterligare rekommendationer och alla råd som hör till är välkomna! 
      Tack på förhand! 
    • By Smörfer
      Tjenare! Har fått det glada beskedet att jag är antagen till Sambands/Ledningssoldats utbildning hösten 2018. Nu är det naturligtvis hög tid att börja träna och då kommer frågan; Vad behöver jag? Kängor samt ryggsäck,vilka ska jag köpa? Är det en bra idé att köpa en  viktväst för att vänja sig? Ytterligare rekommendationer och alla råd som hör till är välkomna! 
      Tack på förhand! 

• By p0ff3
      Har läst lite om BRAK-träningen på bl.a. försvarsmaktens hemsida och undrar om det är ett specifikt program och om det är det så undrar jag hur det ser ut, finns det någonstans på internet kanske? Min google-fu har nämligen svikit mig...

Tack på förhand
    • Guest Lindman
      By Guest Lindman
      Ska snart ut på en vandringstur med ett par polare och jag hade tänkt ändra på ett par saker från vår förra tur då jag sabbade fötterna rejält mm.
      Marschträningen hade jag tänkt köra igång med ca 2 ggr i veckan men hur ska jag börja?
      10-15 kg i ryggan under ca 2 mil? Ej joggingskor den här gången utan solida kängor! ;)

Någon som har tips på en bra led genom fin natur i Skånetrakten?