Jump to content
Djungelvrål

Varför marscha med kroppsskydd påtaget?

Recommended Posts

Som frågan lyder, varför marschera med kroppsskydd påtaget?

Har sett några klipp som FM inblick lagt upp där rekryter från P7 genomför fotmarsch med påtagen krsk90. Även under min GU genomfördes de flesta längre fotmarscher med buret kroppsskydd. 

Det känns tämligen underligt då jag har för mig att det skrivs i SoldF att kroppsskydd skall endas bäras under marsch om det föreligger ett väldigt högt fiendehot. Samtidigt bär ju jägarsoldater sällan om ens någonsin kroppsskyddet påtaget vid längre förflyttning till fots...

Stridsvärdet sänks ju något otroligt av att marscha med krsk90 då fältskjorta/tshirt och kroppskyddet blir dyngsurt. 

Någon som vet nåt och vill ge input?

On 12/25/2019 at 8:48 PM, Djungelvrål said:

Som frågan lyder, varför marschera med kroppsskydd påtaget?

Har sett några klipp som FM inblick lagt upp där rekryter från P7 genomför fotmarsch med påtagen krsk90. Även under min GU genomfördes de flesta längre fotmarscher med buret kroppsskydd. 

Det känns tämligen underligt då jag har för mig att det skrivs i SoldF att kroppsskydd skall endas bäras under marsch om det föreligger ett väldigt högt fiendehot. Samtidigt bär ju jägarsoldater sällan om ens någonsin kroppsskyddet påtaget vid längre förflyttning till fots...

Stridsvärdet sänks ju något otroligt av att marscha med krsk90 då fältskjorta/tshirt och kroppskyddet blir dyngsurt. 

Någon som vet nåt och vill ge input?

Om man ska hårdra det - det kommer inte råda "väldigt högt fiendehot" i landet. Varför marschera med vapen, varför marschera över huvud taget. Varför ens göra vpl? Det råder ju inte krig i Sverige. 
Svaret är att eftersom det inte råder krig på riktgit så får man helt enkelt låtsas att det gör det för att över huvud taget kunna motivera det man håller på med. Kan man låtsas att det är nödvändigt att böra vapen, kan man även låtsas att det föreligger väldigt högt fiendehot. Det kallas att ÖVA för det oförutsedda. 

Edited by martinator

Att kroppsskyddet bärs vid övning även om hotbilden bedöms som låg även i det övade scenariot är inte bra. Det tär som sagt på stridsvärdet att ha en FÖR hög beredskap och kan då även medföra att när väl beredskapen behöver höjas tas det inte på allvar och truppen är trött och sliten när den skall genomföra moment. 

Ett jämförelse är om man skall innästla på ett objekt och börjar krypa någon kilometer innan man är där. När man är ett hundra meter ifrån är man så trött att man börja huka sig istället vilket är då man i stället kanske skulle börjat krypa.

Det kan ofta vara motiverat att bära kroppsskydd under övning av andra skäl, t.ex för att vänja sig med vikten och få mer fysisk träning på kortare tid. Det är självklart inte bra om det görs i sådan omfattning att det leder till skador och man får därför successivt bygga upp muskulatur och vanan med vikterna för att undvika skador. Det gäller ju även om man lägger vikt i packningen. Att använda kroppsskyddet som vikt är effektivt då är kroppsnära och väger mycket om du har tunga plattor. Att lägga så mycket extra vikt i ryggsäcken är oftast omständligare då säcken rymmer kanske inte mer än det du ska ha med för att genomföra övningen. Då är det lätt att bara slänga på kroppsskyddet för ökat belastning. 

Kroppsskydd 90A är ju dock inte så tung då den inte tar plattor  bara ca 3,5 kg utan det jobbigaste med den är dess isolerande egenskap som gör att du måste ta i beaktning din ökade vätskeförlust och att kroppen har svårare att transpirera bort överflödig fukt. Det kräver kunskap och erfarenhet att hantera, särskilt i kallt väder där en svettig kropp och blöta kläder lätt kan få väldigt negativa konsekvenser om du inte vet hur du skall hantera det.

För att få mer effekt av den fysiska träning på kortare tid är användandet av sk viktvästar populärt även bland civila.