Jump to content

Narva

Nivå 10
  • Content count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Narva

  • Rank
    Nyinryckt

Profile Information

  • Kön
    Man
  • Placering
    Sjöstridsskolan

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Rycker in snart.
  • Utlandstjänst
    Nej, men vill/tänker söka
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Korvettstyrka, IKS
  • Placering/Tjänst
    Båt-/Fartygsbesättning
  • Övrig militär verksamhet
    GU-F
  1. Skönt att maskinerna fungerade för dig, har nämligen fortfarande ont i ryggen efter att fått dra den där jäkla stången 5-6 gånger... I övrigt mycket bra att du fyller på med dina erfarenheter, hade själv uppskattat en färsk tråd likt denna inför mönstringen Allt gott, Narva
  2. Sverige blir anfallet II

    En officer jag frågade sade lite skämtsamt att invasionsarméer är lika utdaterat som karolinsk plutonseld och kavalleriangrepp. Ett scenario jag funderat över är den s.k proxykrigsföring som Ryssland (även USA) ägnat sig åt. Exempel på detta är Ukraina där Ivan har låtit beväpna och träna ukrainare som definierar sig som ryssar. Samma sak i Syrien där USA låtit träna jihadister för att störta Al-Assad. Hur ser vi på ett sådant scenario i Sverige? Ivan stödjer en militant, högerextrem organisation som med hjälp av vapen skapar oroligheter? /Narva
  3. Marschsånger

    Måste säga att jag upplevde ett starkt motstånd hos folk att sjunga militärt. Folk ville knappt sjunga nationalsången under soldaterinran. Vad fan händer med vår FM? /Narva
  4. Ja mycket har förändrats har jag förstått det som också . Nästan inte en själ på plats när jag mönstrade, detta trots att det var närmast omöjligt att få tid för mönstring! /Narva
  5. Du får en siffra som varierar mellan 1-9. Det hela börjar med en uppvärmning på ca. 5 minuter på ganska bra motstånd. Känns ungefär som att trampa vatten. Sen ökar trycket inför varje steg. Stegens omfattning varierar i tid, inte jättelånga! Sköterskan kan berätta vilken nivå du är på om du frågar om det. Jag skulle själv säga att det värsta var innan, dvs stressen. Själva cyklingen gick bra, ramlade ihop på golvet efter dock och blev liggande där i 20-30 minuter. Några tips: Hög sadel (nästan så att du kan stå och cykla fast du sitter ned hela tiden). Håll rätt tempo hela tiden, du får instruktioner om hur du ser tempot när du är på plats. Res dig inte. Sluta inte. Prata inte. Titta upp i taket så mycket du kan. Andas lugnt. Drick mycket innan. Ät lagom mycket innan. Rök inte innan. Tillskillnad från Isokaien så får du bara ett försök på dig. Lycka till och kör hårt! /Narva
  6. Hej! Jag skrev tidigare här om min nervositet inför mönstringen. Jag har nu genomfört mönstring och tänkte dela med mig av lite tips och tankar för framtida mönstrande. När jag åkte till mönstringen hade jag gått upp klockan 03:00 samma dag. Hade inte käkat så väldigt mycket. Oddsen för en lyckad insats var således ganska små i mitt fall. 10:00 börjar jag skriva datatestet i en närmast tom provsal. Under hela provet har jag magont och känner stor stress inför dels svaren jag redan svarat och vad som komma skall. Jag börjar också titta onödigt mycket på klockan, eftersom jag var trött och nervös nog att inte kolla tiden när man startade började det bli svettigt. Går in mellan två provdelar då klockan stannar, ger mig själv två stenhårda lavetter, tvättar ansiktet och går in och kör igen. Avslutar provet ca. 50-60 minuter senare. -----Lunch----- 12:00 Psykolog Var riktigt nervös vilket säkert märktes här. Dock skötte jag det snyggt och svarade rakt och ärligt på samtliga frågor som ställdes. Efter att vi var klara kom chocken, jag hade skrivit en 7a på datatestet. Hade förväntat mig att landa på en stark 2a! 13:00 Sköterskan, Isokai etc. Direkt efter psykologen var det dags att kila ner till sköterskan som kollade hälsan, synen och hörseln. Sen var det dags för Isokai, tydligen är kvalitén ganska undermålig på dessa aparater så jag fick dra 5 gånger på två olika maskiner innan resultatet kom. 14:30 Läkarbesöket Inga konstigheter här egentligen, vi gick igenom allmänt kring tjänstbarhet och dyl. Gick ut ur rummet med ett A. ------ Klar för dagen ------ 08:00 Cykeltest Detta var nog det mest fysiskt och psykiskt ansträngande momenten. Som närmast helt otränad, rökare och ganska klen var det givetvis ännu tyngre. Cyklade ca. 5 min uppvärmning, redan här började mjölksyran kännas av. Sen kom första steget, andra och så tredje etc. Efter vad som kändes som en evighet av fysiskt lidande trillar jag av cykeln, jag har klarat det och med god marginal! 09:30 Yrkesvägledaren Fick min befattning utan konstigheter, fick även höra att jag är mycket lämplig att bli officer i framtiden och rekommendationen var att jag skulle söka mig mot officersprogrammet efter några år på befattningen. Kort och gott, mot alla odds, utan fysik, rökare och klen som en sticka, så gick det ändå. Det går alltid att dra stången lite, lite hårdare, sitta kvar på cykeln 43 sekunder till för att nå nästa nivå etc. Det handlar om pannben, inget annat. Mitt råd är således till alla som söker igen: var säker på vad du vill och GE ALDRIG UPP. Bästa hälsningar och lycka till alla framtida rekryter! /Narva
  7. Stress inför mönstringen

    Tack för input och stöd! Jag har cyklat fram tills igår. Det går väl ganska fint, känner inte av någon vidare träningsvärk alls. /Narva
  8. Hej på er! Om några dagar bär det av till mönstring och man känner hur stressen börjar ta form. Egentligen var planen att jag skulle mönstra i maj. Således hade jag haft ganska gott om tid för att träna upp den fysiska förmågan inför testerna. Nu kände jag mig dock tvungen att omboka testerna för att ens ha en chans att komma in. Detta på grund av att det är först till kvarn som gäller för befattningarna. Jag har kört ganska all-round, nyss avklarat GU-F och givetvis en del spinning. Jag vill dock påstå att det inte alls är så mycket som jag i min värld föreställer mig att man ska ha. Till kroppen är jag ganska smal och lång, har inte någon superbra råstyrka att tala om. Befattningen jag har sökt har inte jättehöga krav har jag förstått men som sagt, ändå galet nervöst. Någon som har lite idéer kring vad som "typ" krävs för att klara nedanstående. Om man skulle jämföra det med ett spinningpass eller antal kilo i marklyft? 4 av 9 på cykeln 3 av 9 på Isokai /Narva
×