Jump to content

Unik Dornier 17 bärgas nu utanför Kent i England


Perman

Recommended Posts

Work begins on Friday to raise a unique World War II aircraft from the floor of the English Channel just off the Kent coast. The Dornier 17 aircraft is the last of its kind, and lies in 50ft of water on the Goodwin Sands. The salvage is just the start of a two-year restoration project by the RAF Museum in Hendon.

https://www.bbc.com/news/uk-22380915

 

Detta ska vara det enda existerande exemplaret av Dornier 17, som enligt f.d. piloten Gerhard Krems hade exceptionella lågflygningsegenskaper och fick smeknamnet der fliegende bleistift - den flygande pennan.

 

/Per

 

 

 

Edited by henke
Uppdaterat länk och inledning
Link to comment
Share on other sites

Tusan vad lik B18 den var!

 

Det har du så rätt i! Tänkte inte på det.

 

Märkligt sätt som Dornier planet blev nedskjutet på. Underifrån av ryggtornet på en brittisk Boulton Paul Defiant! Detta jaktplan saknade nämligen framåtriktade vapen.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

Link to comment
Share on other sites

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

Tyskarna monterade snedställda 20 mm akan (schräge musik) på ME-110 och liknande nattjaktsplan för att kunna smyga på engelska nattbombare.SchrageMusik.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=8gi6UOoKItY

 

ME-410 (Hornisse) hade en liknande lösning fast rörlig och styrd av akterskytten, en ingenjörmässigt komplicerad men fungerande lösning.

(sistema autimatico armamento defensivo :sleep: )

 

Sverige erbjöds att köpa ME-410 av tyskarna men vi ville ha ME-109 istället vilket förhalades av tyskarna så det rann ut i sanden.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Det lär ha funnits planer på att använda B 18 i filmen Battle of Britain för att simulera Do 17 och/eller Ju 88, men minns inte om de var för sent ute eller inte ansåg det värt besväret.

Link to comment
Share on other sites

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

 

Var det int Komet eller något liknande som hade raketer riktade uppåt, och som avfyrades automatiskt triggade av ljus (eller snarare avsaknaden), när man åkte in under ett bombplan..._

Link to comment
Share on other sites

 

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

 

Var det int Komet eller något liknande som hade raketer riktade uppåt, och som avfyrades automatiskt triggade av ljus (eller snarare avsaknaden), när man åkte in under ett bombplan..._

 

 

Sonder Gerät 500 Jägerfaust (aka. Jagdfaust) för Komet 163B, tillverkat av Hasag (Leipzig) :

weapon01a.gif

50 mm projektiler triggas av ett optiskt system, troligen en fotocell monterad på botten av ett teleskop (för att eliminera timingfel beroende på avståndet mellan jägaren och offret och solens inverkan på skuggan däremellan).

 

Systemet borde bestå av en liten kameralins eller ett teleskop som fokuserar en plätt i himlen rakt över detektorn (fotocellen). När himlen ersättas med den skuggade undersidan av målflygplanet, kommer utsignalen att göra ett plötsligt hopp. Detektorns utsignal förstärks (amplifieras) och matas till en krets som detekterar varje abrupt förändring i spänning och sedan genererar avfyrningssignalen. Amerikanska bombplan 1945 hade aluminiumfinish (omålade), brittiska bombplan hade undersidan målad mattsvart, systemet borde göras känsligt för både positiva och negativa spänningshopp. En möjlig motåtgärd vore att måla alla bombplans undersidor i RAF-färgen som kallas "PR Blue", som försökte att matcha färgen och ljusstyrkan på himlen sett från ~10 kilometers höjd. Denna färg användes egentligen bara på spaningsflygplan som flög ensamma utan eskort.

 

Piloten behöver alltså bara flyga under bombaren och systemet triggas automatiskt. Sex operativa ME-163B modifierades med systemet som visade på lovande resultat (våren 1944).

 

Systemet var även tänkt åt ME-262B men fungerade aldrig tillfredsställande där.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...