Jump to content

Operation Hesekiel


valiant

Recommended Posts

En av de märkligaste planer som tagits fram under WW2

är Operation Hesekiel.(Nästa 100 på att den hette så)

Den kläckes av Brittiska Admiralitetet under den mörka tid då

Tysklands vargflockar sänke mer allierat tonnage än dessa kunde leverera.

 

Kortfattat gick planen ut på att låta en stor mängd fartyg från Usa till England frysas in i ett enormt isbälte utanför/Norr Kanadas Kust.

Fartygen skulle befinna sig i klumpens mitt och själva sedan skyddas av den tjocka isklump som fanns runtomkring

dem, dvs ett anfall med torpeder skulle bara skada isen inte fartygen i dess mitt.

 

Framdriften av isklumpen skulle ske med fartygens egna motorer, dvs i isringens mitt.

fartgen skulle visserligen ligga infrusna men vattnet bakom och omkring propellrarna

skulle vara isfritt (f.n vet hur dom fick till det !)

 

Om jag minns rätt var det Winston C själv som stoppade planen.

 

 

 

 

 

Navigare necessere est

 

Valiant

Link to comment
Share on other sites

Det lär ha funnits en idé att lägga en jätteflotte i nordsjön för att de tyska flygplanen skulle navigera fel. Verklighetskontakt?

Många av de mest galna idéerna lär väl ha varit någon form av avancerad vilseledning och var nog aldrig menade att gå så långt, men att läcka lite uppgifter om ett vansinningt förslag är nog inte så dumt. Detta måste ju kollas upp av motståndarens underrättelsetjänst och det är ju bra om de slänger bort sin tid på  idéer som ändå aldrig ska bli verklighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Work begins on Friday to raise a unique World War II aircraft from the floor of the English Channel just off the Kent coast. The Dornier 17 aircraft is the last of its kind, and lies in 50ft of water on the Goodwin Sands. The salvage is just the start of a two-year restoration project by the RAF Museum in Hendon.
      https://www.bbc.com/news/uk-22380915
       
      Detta ska vara det enda existerande exemplaret av Dornier 17, som enligt f.d. piloten Gerhard Krems hade exceptionella lågflygningsegenskaper och fick smeknamnet der fliegende bleistift - den flygande pennan.
       
      /Per
       
       
       
    • By vikingman
      https://www.theguardian.com/world/2019/jul/08/dutch-second-world-war-submarine-wrecks-disappear-from-malaysian-seabed
       
      The wrecks of two Dutch submarines sunk off the Malaysian coast during the second world war have disappeared along with the remains of the 79 men who perished onboard.
      Researchers discovered just a few remains of HNLMS O 16 and a mere outline in the seabed of the hull of HNLMS K XVII after investigating a possible disturbance.
      Both submarines were sunk by Japanese mines in the South China Sea in December 1941 at a cost of all but one of their crews.
    • By Battler
      Artikel om krigslitteratur.
      http://www.fokus.se/2011/05/det-varas-for-hitler/
    • By vikingman
      Fina färgbilder från huvudsakligen flygindustrin kan ses på länken nedan. De togs 1940-1943 av Alfred Palmer för the Office of War Information som var en statlig myndighet som skapats under andra världskriget för att främja patriotism, varna för utländska spioner och rekrytera kvinnor för arbete i krigsindustrin.

      http://www.dailymail.co.uk/news/article-2113035/Incredible-colour-images-factories-helping-US-war-effort-amazing-detail.html


       

      Bilderna togs med Kodachromefilm och kommer från siten Shorpy:
      http://www.shorpy.com/

       
      Office of War Information bilder hos Library of Congress: http://memory.loc.go...subjindex1.html
    • By Vildmannen
      Jeremy Clarkson tells the dramatic story of the Arctic convoys of the Second World War, from Russia to the freezing Arctic Ocean.
       
      Accompanied by moving first hand testimony from the men who served on these convoys, Clarkson reveals the incredible hazards faced by members of the Merchant and Royal Navy who delivered vital war supplies via the Arctic to the Soviet Union: temperatures of minus 50 degrees, huge icebergs, colossal waves, not to mention German U-boats and the Luftwaffe. It is no wonder that Churchill described the Arctic Convoys as 'the worst journey in the world.'
       
      Between 1941 and 1945, more than 70 convoys delivered 4 million tonnes of material to the USSR, yet one convoy in partiuclar would come to symbolise the dangers faced by the men who served on them. Codenamed PQ17, this convoy of 35 merchant ships would be described by Churchill as one of the most melancholy naval episodes of the war.
       
      Retracing the route of PQ17 from the Arctic to the Russian winter port of Archangel, Clarkson reveals how, on the night of July 4th 1942, this joint Anglo-American convoy became one of the biggest naval disasters of the 20th century. To make matters worse, the cause of the disaster lay not in the brutal conditions of the Arctic, or the military might of the Germans, but a misjudgement made in the corridors of the Admiralty in London.
       
       
       
×
×
  • Create New...