Jump to content

Luftwaffe i transformation

Borussia

Recommended Posts

Det tyska flygvapnets viktigaste uppgift är såklart Air Policing. Vidare har man ett antal operationer tillsammans med allierade nationer, kanske mest noterbart NATOs Baltic Air Policing, NATO Response Force (NRF), ISAF mfl.

Luftwaffe var egentligen det första vapenslaget som påbörjade den långtgående förändringen av sin doktrin efter kalla kriget. Redan vid återföreningen 1990 fick man 24st MIG-29 att leka med och detta ledde till långtgående konsekvenser både för försvarsindustrin samt Luftwaffes doktrin och taktiska utbildning. Till exempel startade man relativt omgående en radda projekt för att utveckla nya robotar, Iris-T och Meteor, båda med svenskt deltagande. 1999 var så elddopet för Luftwaffe, under bombningarna av Serbien flög Luftwaffe fler än 500 insatser, främst spaning och SEAD (Luftvärnsbekämpning).

Luftwaffe kommer från och med 2010 ha intagit sin nya struktur och kommer då att innefatta fem flottiljer varav tre kommer utrustas med Eurofighter och två med Tornado. De senare två är tänkta att få UAVer i en inte alltför avlägsen framtid, främst RQ-4B EuroHawk och en ännu inte specifierad UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle).

Tre Luftvärnsregimenten utrustade med Patriot, på sikt med MEADS samt ett ObjektskyddsRegimente, Flygbasjägare enligt svensk terminologi, utgör marktrupperna.

Sammanlagt fyra transportflottiljer varav tre öronmärkta för Movement Coordination Centre Europe (MCCE) i Eindhoven i Holland. Hos Transportflottiljerna återfinns också den nyinförskaffade luftbetanknings-kapaciten. Två Flottiljer särsklijer sig något: JaBoG 33 är den enda flottilj som fortfarande har atomvapen. AG 51 är den enda flottiljen där anfall med sjömålsrobot (Kormoran II, på sikt RBS15 mk4) regelbundet utbildas.

Utbildningen sker nästan uteslutande hos NATO. Luftwaffe har flera utländska flygbaser främst bland dessa kan nämnas Holloman AFB i New Mexico i USA, Goose Bay CFB i Newfoundland i Kanada och Decimomannu på Sardinien i Italien.

Flygplanstyper

37 Eurofighter Typhoon ytterligare 143 beställda, varav minst 68st Tranche 3, resten Tranche 2. totalt 180st.

152 Panavia Tornado IDS kommer ersättas av Eurofighter efter 2012

34 Panavia Tornado ECR

65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012

83 Transall C-160 ersätts av A400M

60 Airbus A400M Någon gång efter 2012?

2 Airbus A310 (VIP) beställda, ej levererade

7 Airbus A310 MRTT normalt 2 för MEDEVAC och 5 för Luftbetankning

2 Airbus A319 (VIP) Kan konverteras för MEDEVAC

6 Bombardier Challanger 600 ersätts av Global Express 5000

4 Bombardier Global Express 5000 beställda, ej levererade.

(6) Antonov AN-124-100 SALIS

73 Bell/Dornier UH-1D ersätts av NH90

42 NH90

3 EC532 Cougar (VIP)

6 Grob G-120

35 Cessna T-37B Tweety

46 Northtrop T-38A Talon Samtliga Skolflygplan finns i USA och/eller Kanada

1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade

1 Barrakuda detta är bara en prototyp av en UCAV. Arbetet på en "riktig" har påbörjats

Kritik

Vad jag främst ställer mig kritisk till är att under en övergångsperiod, åren 2012 till ungefär 2019, kommer det finnas ett antalsmässigt tapp med blott 214 stridsflygplan. Detta innan UCAV komemr kunna införas på bred front.

Jag saknar inteett dedikerat CAS (Close Air Support) flygplan som t ex A-10C Thunderbolt eller A-29 Super Tucano. Dessa är förvisso väldigt bra men uppgiften sköts traditionellt nästan enkom av arméns Artilleri. Om vi kommer se ett CAS-kapabelt UCAV? Kapabel ja, men jag tror inte någon kommer vara beredd att använda det i den rollen.

saxat från min blog @ klauk.se

1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade

saxat från min blog @ klauk.se

Är ju oerhört intressant. Hur har Luftwaffe löst frågan med att framföra dessa i luftrummet över Europa? I dagsläget råder mig veterligen en hel del begränsningar hur och var man får framföra UAVer.

Jag vet faktiskt inte, det är inte riktigt mitt gebiet. Det jag vet är att den är godkänd av det amerikanska Luftfartsverket, hur detta eventuellt inkluderar internationellt luftrum och/eller europa har jag ingen aning om. Bevisligen flygs den över atlanten, nord- och östersjön.

(6) Antonov AN-124-100 SALIS

Detta var då en nyhet för mig.

Innebär parentesen att man wetleasear vid behov från ADB/Polet/Volga Dnepr, i stil med det Sverige har gjort nu för NBG?

SALIS= Strategic Airlift Interim Solution.

Sverige är som du nämner med där och nyttjar dessa maskiner, tror det är runt 16 länder som deltar. Det är alltså inte Tysklands maskiner utan företaget Volga Dneprs. 2 av de 6 är i kontinuerlig standby, medan de andra rullar med sin ordinarie tjänst och skall sedan kunna kallas in vid behov (antagligen till ett rätt lustigt pris)

65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012

Finns det fortfatande flygande fantomer kvar i LW? Trodde alla hade sålts/skänkts till Turkiet...

Tyskarna verkar ju för övrigt ha en imponerande transportkapacitet. Speciellt i rellation till hur många/få jakt- och attackplan man kommer ha i framtiden. Kan man ana att dom också har "drabbats" av lätta-fredsbevarande-snabbinsats-blablabla-battlegroup-konceptet tro? :baskerPa:

• 10 years later...

Då 2008 - nu 2018:

"Luftwaffe vid ett lågvattenmärke"

Tysklands flygvapen har stora svårigheter och behöver omgående finansiering för att modernisera sina vapen och system, enligt generallöjtnant Ingo Gerhartz, högsta befäl vid Luftwaffe.

- Luftwaffe är vid ett lågvattenmärke, sade han till 200 industrichefer, officerare och parlamentsledamöter i Berlin under onsdagskvällen.

https://www.gp.se/nyheter/världen/luftwaffe-vid-ett-lågvattenmärke-1.6814731

Frau Merkel har tydligen andra prioriteringar.

Kan man hoppas på en uppryckning eller är det kört för Tysklands försvarsmakt?

• Like 1

• 1 year later...