-
Similar Content
-
By valiant
En av de märkligaste planer som tagits fram under WW2
är Operation Hesekiel.(Nästa 100 på att den hette så)
Den kläckes av Brittiska Admiralitetet under den mörka tid då
Tysklands vargflockar sänke mer allierat tonnage än dessa kunde leverera.
Kortfattat gick planen ut på att låta en stor mängd fartyg från Usa till England frysas in i ett enormt isbälte utanför/Norr Kanadas Kust.
Fartygen skulle befinna sig i klumpens mitt och själva sedan skyddas av den tjocka isklump som fanns runtomkring
dem, dvs ett anfall med torpeder skulle bara skada isen inte fartygen i dess mitt.
Framdriften av isklumpen skulle ske med fartygens egna motorer, dvs i isringens mitt.
fartgen skulle visserligen ligga infrusna men vattnet bakom och omkring propellrarna
skulle vara isfritt (f.n vet hur dom fick till det !)
Om jag minns rätt var det Winston C själv som stoppade planen.
Navigare necessere est
Valiant
-
By vikingman
https://www.theguardian.com/world/2019/jul/08/dutch-second-world-war-submarine-wrecks-disappear-from-malaysian-seabed
The wrecks of two Dutch submarines sunk off the Malaysian coast during the second world war have disappeared along with the remains of the 79 men who perished onboard.
Researchers discovered just a few remains of HNLMS O 16 and a mere outline in the seabed of the hull of HNLMS K XVII after investigating a possible disturbance.
Both submarines were sunk by Japanese mines in the South China Sea in December 1941 at a cost of all but one of their crews.
-
By Borussia
Det tyska flygvapnets viktigaste uppgift är såklart Air Policing. Vidare har man ett antal operationer tillsammans med allierade nationer, kanske mest noterbart NATOs Baltic Air Policing, NATO Response Force (NRF), ISAF mfl.
Luftwaffe var egentligen det första vapenslaget som påbörjade den långtgående förändringen av sin doktrin efter kalla kriget. Redan vid återföreningen 1990 fick man 24st MIG-29 att leka med och detta ledde till långtgående konsekvenser både för försvarsindustrin samt Luftwaffes doktrin och taktiska utbildning. Till exempel startade man relativt omgående en radda projekt för att utveckla nya robotar, Iris-T och Meteor, båda med svenskt deltagande. 1999 var så elddopet för Luftwaffe, under bombningarna av Serbien flög Luftwaffe fler än 500 insatser, främst spaning och SEAD (Luftvärnsbekämpning).
Luftwaffe kommer från och med 2010 ha intagit sin nya struktur och kommer då att innefatta fem flottiljer varav tre kommer utrustas med Eurofighter och två med Tornado. De senare två är tänkta att få UAVer i en inte alltför avlägsen framtid, främst RQ-4B EuroHawk och en ännu inte specifierad UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle).
Tre Luftvärnsregimenten utrustade med Patriot, på sikt med MEADS samt ett ObjektskyddsRegimente, Flygbasjägare enligt svensk terminologi, utgör marktrupperna.
Sammanlagt fyra transportflottiljer varav tre öronmärkta för Movement Coordination Centre Europe (MCCE) i Eindhoven i Holland. Hos Transportflottiljerna återfinns också den nyinförskaffade luftbetanknings-kapaciten. Två Flottiljer särsklijer sig något: JaBoG 33 är den enda flottilj som fortfarande har atomvapen. AG 51 är den enda flottiljen där anfall med sjömålsrobot (Kormoran II, på sikt RBS15 mk4) regelbundet utbildas.
Utbildningen sker nästan uteslutande hos NATO. Luftwaffe har flera utländska flygbaser främst bland dessa kan nämnas Holloman AFB i New Mexico i USA, Goose Bay CFB i Newfoundland i Kanada och Decimomannu på Sardinien i Italien.
Flygplanstyper
37 Eurofighter Typhoon ytterligare 143 beställda, varav minst 68st Tranche 3, resten Tranche 2. totalt 180st.
152 Panavia Tornado IDS kommer ersättas av Eurofighter efter 2012
34 Panavia Tornado ECR
65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012
83 Transall C-160 ersätts av A400M
60 Airbus A400M Någon gång efter 2012?
2 Airbus A310 (VIP) beställda, ej levererade
7 Airbus A310 MRTT normalt 2 för MEDEVAC och 5 för Luftbetankning
2 Airbus A319 (VIP) Kan konverteras för MEDEVAC
6 Bombardier Challanger 600 ersätts av Global Express 5000
4 Bombardier Global Express 5000 beställda, ej levererade.
(6) Antonov AN-124-100 SALIS
73 Bell/Dornier UH-1D ersätts av NH90
42 NH90
3 EC532 Cougar (VIP)
6 Grob G-120
35 Cessna T-37B Tweety
46 Northtrop T-38A Talon Samtliga Skolflygplan finns i USA och/eller Kanada
1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade
1 Barrakuda detta är bara en prototyp av en UCAV. Arbetet på en "riktig" har påbörjats
Kritik
Vad jag främst ställer mig kritisk till är att under en övergångsperiod, åren 2012 till ungefär 2019, kommer det finnas ett antalsmässigt tapp med blott 214 stridsflygplan. Detta innan UCAV komemr kunna införas på bred front.
Jag saknar inteett dedikerat CAS (Close Air Support) flygplan som t ex A-10C Thunderbolt eller A-29 Super Tucano. Dessa är förvisso väldigt bra men uppgiften sköts traditionellt nästan enkom av arméns Artilleri. Om vi kommer se ett CAS-kapabelt UCAV? Kapabel ja, men jag tror inte någon kommer vara beredd att använda det i den rollen.
saxat från min blog @ klauk.se
-
By vikingman
Fina färgbilder från huvudsakligen flygindustrin kan ses på länken nedan. De togs 1940-1943 av Alfred Palmer för the Office of War Information som var en statlig myndighet som skapats under andra världskriget för att främja patriotism, varna för utländska spioner och rekrytera kvinnor för arbete i krigsindustrin.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2113035/Incredible-colour-images-factories-helping-US-war-effort-amazing-detail.html
Bilderna togs med Kodachromefilm och kommer från siten Shorpy:
http://www.shorpy.com/
Office of War Information bilder hos Library of Congress: http://memory.loc.go...subjindex1.html
-
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.