Jump to content

Unik Dornier 17 bärgas nu utanför Kent i England


Recommended Posts

Work begins on Friday to raise a unique World War II aircraft from the floor of the English Channel just off the Kent coast. The Dornier 17 aircraft is the last of its kind, and lies in 50ft of water on the Goodwin Sands. The salvage is just the start of a two-year restoration project by the RAF Museum in Hendon.

https://www.bbc.com/news/uk-22380915

 

Detta ska vara det enda existerande exemplaret av Dornier 17, som enligt f.d. piloten Gerhard Krems hade exceptionella lågflygningsegenskaper och fick smeknamnet der fliegende bleistift - den flygande pennan.

 

/Per

 

 

 

Edited by henke
Uppdaterat länk och inledning
Link to post
Share on other sites

Tusan vad lik B18 den var!

 

Det har du så rätt i! Tänkte inte på det.

 

Märkligt sätt som Dornier planet blev nedskjutet på. Underifrån av ryggtornet på en brittisk Boulton Paul Defiant! Detta jaktplan saknade nämligen framåtriktade vapen.

 

/Per

Edited by Perman
Link to post
Share on other sites

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

Link to post
Share on other sites

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

Tyskarna monterade snedställda 20 mm akan (schräge musik) på ME-110 och liknande nattjaktsplan för att kunna smyga på engelska nattbombare.SchrageMusik.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=8gi6UOoKItY

 

ME-410 (Hornisse) hade en liknande lösning fast rörlig och styrd av akterskytten, en ingenjörmässigt komplicerad men fungerande lösning.

(sistema autimatico armamento defensivo :sleep: )

 

Sverige erbjöds att köpa ME-410 av tyskarna men vi ville ha ME-109 istället vilket förhalades av tyskarna så det rann ut i sanden.

Edited by JohanGrön
Link to post
Share on other sites

Det lär ha funnits planer på att använda B 18 i filmen Battle of Britain för att simulera Do 17 och/eller Ju 88, men minns inte om de var för sent ute eller inte ansåg det värt besväret.

Link to post
Share on other sites

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

 

Var det int Komet eller något liknande som hade raketer riktade uppåt, och som avfyrades automatiskt triggade av ljus (eller snarare avsaknaden), när man åkte in under ett bombplan..._

Link to post
Share on other sites

 

OT, men fanns det inte ganska många flygplan designade för att skjuta ner bombflyg som hade vapnen riktade snett upp och t.om i 90 grader rakt upp? Detta eftersom de flesta bombflyg saknade beväpning som täckte neråt.

(Jag vet även om jag inte minns vilka att Tyskland producerade flygplan sent i kriget med kanoner/ksp riktade i vinkel uppåt.)

 

Var det int Komet eller något liknande som hade raketer riktade uppåt, och som avfyrades automatiskt triggade av ljus (eller snarare avsaknaden), när man åkte in under ett bombplan..._

 

 

Sonder Gerät 500 Jägerfaust (aka. Jagdfaust) för Komet 163B, tillverkat av Hasag (Leipzig) :

weapon01a.gif

50 mm projektiler triggas av ett optiskt system, troligen en fotocell monterad på botten av ett teleskop (för att eliminera timingfel beroende på avståndet mellan jägaren och offret och solens inverkan på skuggan däremellan).

 

Systemet borde bestå av en liten kameralins eller ett teleskop som fokuserar en plätt i himlen rakt över detektorn (fotocellen). När himlen ersättas med den skuggade undersidan av målflygplanet, kommer utsignalen att göra ett plötsligt hopp. Detektorns utsignal förstärks (amplifieras) och matas till en krets som detekterar varje abrupt förändring i spänning och sedan genererar avfyrningssignalen. Amerikanska bombplan 1945 hade aluminiumfinish (omålade), brittiska bombplan hade undersidan målad mattsvart, systemet borde göras känsligt för både positiva och negativa spänningshopp. En möjlig motåtgärd vore att måla alla bombplans undersidor i RAF-färgen som kallas "PR Blue", som försökte att matcha färgen och ljusstyrkan på himlen sett från ~10 kilometers höjd. Denna färg användes egentligen bara på spaningsflygplan som flög ensamma utan eskort.

 

Piloten behöver alltså bara flyga under bombaren och systemet triggas automatiskt. Sex operativa ME-163B modifierades med systemet som visade på lovande resultat (våren 1944).

 

Systemet var även tänkt åt ME-262B men fungerade aldrig tillfredsställande där.

Edited by JohanGrön
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By valiant
      En av de märkligaste planer som tagits fram under WW2
      är Operation Hesekiel.(Nästa 100 på att den hette så)
      Den kläckes av Brittiska Admiralitetet under den mörka tid då
      Tysklands vargflockar sänke mer allierat tonnage än dessa kunde leverera.
       
      Kortfattat gick planen ut på att låta en stor mängd fartyg från Usa till England frysas in i ett enormt isbälte utanför/Norr Kanadas Kust.
      Fartygen skulle befinna sig i klumpens mitt och själva sedan skyddas av den tjocka isklump som fanns runtomkring
      dem, dvs ett anfall med torpeder skulle bara skada isen inte fartygen i dess mitt.
       
      Framdriften av isklumpen skulle ske med fartygens egna motorer, dvs i isringens mitt.
      fartgen skulle visserligen ligga infrusna men vattnet bakom och omkring propellrarna
      skulle vara isfritt (f.n vet hur dom fick till det !)
       
      Om jag minns rätt var det Winston C själv som stoppade planen.
       
       
       
       
       
      Navigare necessere est
       
      Valiant
    • By vikingman
      https://www.theguardian.com/world/2019/jul/08/dutch-second-world-war-submarine-wrecks-disappear-from-malaysian-seabed
       
      The wrecks of two Dutch submarines sunk off the Malaysian coast during the second world war have disappeared along with the remains of the 79 men who perished onboard.
      Researchers discovered just a few remains of HNLMS O 16 and a mere outline in the seabed of the hull of HNLMS K XVII after investigating a possible disturbance.
      Both submarines were sunk by Japanese mines in the South China Sea in December 1941 at a cost of all but one of their crews.
    • By Borussia
      Det tyska flygvapnets viktigaste uppgift är såklart Air Policing. Vidare har man ett antal operationer tillsammans med allierade nationer, kanske mest noterbart NATOs Baltic Air Policing, NATO Response Force (NRF), ISAF mfl.
       
      Luftwaffe var egentligen det första vapenslaget som påbörjade den långtgående förändringen av sin doktrin efter kalla kriget. Redan vid återföreningen 1990 fick man 24st MIG-29 att leka med och detta ledde till långtgående konsekvenser både för försvarsindustrin samt Luftwaffes doktrin och taktiska utbildning. Till exempel startade man relativt omgående en radda projekt för att utveckla nya robotar, Iris-T och Meteor, båda med svenskt deltagande. 1999 var så elddopet för Luftwaffe, under bombningarna av Serbien flög Luftwaffe fler än 500 insatser, främst spaning och SEAD (Luftvärnsbekämpning).
       
      Luftwaffe kommer från och med 2010 ha intagit sin nya struktur och kommer då att innefatta fem flottiljer varav tre kommer utrustas med Eurofighter och två med Tornado. De senare två är tänkta att få UAVer i en inte alltför avlägsen framtid, främst RQ-4B EuroHawk och en ännu inte specifierad UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle).
      Tre Luftvärnsregimenten utrustade med Patriot, på sikt med MEADS samt ett ObjektskyddsRegimente, Flygbasjägare enligt svensk terminologi, utgör marktrupperna.
      Sammanlagt fyra transportflottiljer varav tre öronmärkta för Movement Coordination Centre Europe (MCCE) i Eindhoven i Holland. Hos Transportflottiljerna återfinns också den nyinförskaffade luftbetanknings-kapaciten. Två Flottiljer särsklijer sig något: JaBoG 33 är den enda flottilj som fortfarande har atomvapen. AG 51 är den enda flottiljen där anfall med sjömålsrobot (Kormoran II, på sikt RBS15 mk4) regelbundet utbildas.
       
      Utbildningen sker nästan uteslutande hos NATO. Luftwaffe har flera utländska flygbaser främst bland dessa kan nämnas Holloman AFB i New Mexico i USA, Goose Bay CFB i Newfoundland i Kanada och Decimomannu på Sardinien i Italien.
      Flygplanstyper
       
      37 Eurofighter Typhoon ytterligare 143 beställda, varav minst 68st Tranche 3, resten Tranche 2. totalt 180st.
      152 Panavia Tornado IDS kommer ersättas av Eurofighter efter 2012
      34 Panavia Tornado ECR
      65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012
       
      83 Transall C-160 ersätts av A400M
      60 Airbus A400M Någon gång efter 2012?
      2 Airbus A310 (VIP) beställda, ej levererade
      7 Airbus A310 MRTT normalt 2 för MEDEVAC och 5 för Luftbetankning
      2 Airbus A319 (VIP) Kan konverteras för MEDEVAC
      6 Bombardier Challanger 600 ersätts av Global Express 5000
      4 Bombardier Global Express 5000 beställda, ej levererade.
      (6) Antonov AN-124-100 SALIS
       
      73 Bell/Dornier UH-1D ersätts av NH90
      42 NH90
      3 EC532 Cougar (VIP)
       
      6 Grob G-120
      35 Cessna T-37B Tweety
      46 Northtrop T-38A Talon Samtliga Skolflygplan finns i USA och/eller Kanada
       
      1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade
      1 Barrakuda detta är bara en prototyp av en UCAV. Arbetet på en "riktig" har påbörjats
       
      Kritik
       
      Vad jag främst ställer mig kritisk till är att under en övergångsperiod, åren 2012 till ungefär 2019, kommer det finnas ett antalsmässigt tapp med blott 214 stridsflygplan. Detta innan UCAV komemr kunna införas på bred front.
       
      Jag saknar inteett dedikerat CAS (Close Air Support) flygplan som t ex A-10C Thunderbolt eller A-29 Super Tucano. Dessa är förvisso väldigt bra men uppgiften sköts traditionellt nästan enkom av arméns Artilleri. Om vi kommer se ett CAS-kapabelt UCAV? Kapabel ja, men jag tror inte någon kommer vara beredd att använda det i den rollen.
       
       
       
      saxat från min blog @ klauk.se
    • By Battler
      Artikel om krigslitteratur.
      http://www.fokus.se/2011/05/det-varas-for-hitler/
    • By vikingman
      Fina färgbilder från huvudsakligen flygindustrin kan ses på länken nedan. De togs 1940-1943 av Alfred Palmer för the Office of War Information som var en statlig myndighet som skapats under andra världskriget för att främja patriotism, varna för utländska spioner och rekrytera kvinnor för arbete i krigsindustrin.

      http://www.dailymail.co.uk/news/article-2113035/Incredible-colour-images-factories-helping-US-war-effort-amazing-detail.html


       

      Bilderna togs med Kodachromefilm och kommer från siten Shorpy:
      http://www.shorpy.com/

       
      Office of War Information bilder hos Library of Congress: http://memory.loc.go...subjindex1.html
×
×
  • Create New...