latso Posted June 27, 2012 Report Share Posted June 27, 2012 Hej , vem är inte svag för tekniks utrustning Vet att jag är det i alla fall. Har hört härliga historier ifrån min far om hur han hade radiokontakt med världen med sin hög-antenn. Fick mig att fundera , vad finns det för utrustning man kan skaffa idag som civil ? Är ju ett stort plus om man skulle kunna koppla in Comtacen i den utrustningen, och lyssna på polisens frekvenser. Vad är tillåtet och inte tillåtet? Är inte villig att lägga ut flera tusen kronor , så lite äldre robust utrustning är vad jag är ute efter. Ngn som kan peka mig åt ngt håll ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 27, 2012 Report Share Posted June 27, 2012 Jag har nu bytt titel på tråden då det handlade om sambandmateriel för civilt bruk och inte rörde frågor kring sambandscentral. I fortsättningen skulle vi uppskatta om du kontrolläser dina inlägg innan postning. Om du behöver ytterligare stöd finns rättstavningsprogram i de flesta ordbehandlingsprogram. Kontrollera inlägg där och klistra sedan in dem i forumet. /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
latso Posted June 27, 2012 Author Report Share Posted June 27, 2012 tack så mycket Krook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted June 27, 2012 Report Share Posted June 27, 2012 Polisens frekvenser blir svårt att lyssna på iom. att man gått över till RAKEL/TETRA. I enkelhet innebär det att allt tal går krypterat mellan endast de radioapparater som är sammanlänkade via sambandscentralen. Däremot är det fullt lagligt att lyssna på all radiotrafik (mig veterligen iallafall). Du får däremot inte föra vidare det du har hört om inte sändningen var riktad till dig. (Dvs, det är helt ok att berätta vad du hörde på P3 igår eftersom det är public service-radio medan det är inte lagligt att berätta att du hörde en väktare rapportera om bus på ett objekt). Angående materiel så kan du köpa en inte allt för dyr scanner på teknikmagasinet som täcker de flesta glada lyssnares behov. däremot hittar du nog mer info och kunskap i ämnet på tex. http://www.scanner.nu och deras forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dippo Posted June 29, 2012 Report Share Posted June 29, 2012 Polisen har ju RAKEL, krypterat som ERK sa. Vill du bara lyssna av radiotrafik eller vill du kunna snacka med nån i tex Afrika? Btw hörde en äldre herre från Hv berätta att vi skulle få RAKEL till Försvarsmakten? Är det sant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted June 29, 2012 Report Share Posted June 29, 2012 Btw hörde en äldre herre från Hv berätta att vi skulle få RAKEL till Försvarsmakten? Är det sant? Skall tydligen finnas i utrustningslistan för pluton, om jag inte minns fel, det kan vara så att det var för komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 29, 2012 Report Share Posted June 29, 2012 RAKEL finns redan i Försvarsmakten, framförallt på garnisonsnivå. Vissa förband kommer även att använda RAKEL mer än andra (så som Säkbat och HV-bat). Inom HV bör RAKEL finnas ner på iaf plutonsnivå är min uppfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted June 29, 2012 Report Share Posted June 29, 2012 RAKEL finns på plutonsnivå inom vårat InsatsKomp, vet inte hur det ser ut i Bevakningskompanierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 3, 2012 Report Share Posted August 3, 2012 Vi har Rakel sedan två år tillbaks. Har använt den mycket på komp/batnivå. Tydligen enklare att handha för vår bastab än RA180. Personligen anser jag inte att RAKEL är ett bra sambandsmedel i krig/kris. Det är däremot ett hyfsat bra samverkansmedel med civila myndigheter, vid tex skogsbrand eller eftersök. Vi har tex provat att använda det till flygsamverkan, något som funkar sådär, då handapparaten funkar dåligt både inuti en 1112:a(stabstgb) och nere i bollhavet på lednings CV90. I viss terräng i vårt kära Bohuslän funkar de dåligt också, pga för mycket granit, och för dålig nättäckning. Något även polisen upptäckte vid ett eftersök i höstas. De löste sina problem med att hämta en ledningsbil med firdobsmonterad station, något som vi i firman saknar helt(?). Vet ej om tex MP och IBSS har det i sina bilar. Upplys mig i så fall. Summan är att RAKEL funkar bra/hyfsat som stab-stab samband. Men funkar sämre i strid. Fast vi har ej provat ihop med IGR än. Och till alla sambandfrälsta där ute, bara för att RAKEL funkar runt kursgården på Fårö, betyder inte det att den funkar lika bra över hela landet. Jag har provat i olika natur/städer i V Götaland. Den funkar utmärkt när man provar inne runt staben, men kan/kommer att balla ur ofta, i mörka skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted August 4, 2012 Report Share Posted August 4, 2012 On topic. Att lyssna på blåljusmyndigheter är idag mer eller mindre omöjligt. Även om man har en RAKEL-terminal av någon sort, så är den garanterat inte programmerad med polisens TG:s (Talk Group, motsvarar kanal). Alltså så fungerar till exemepl inte FM:s RAKEL-terminaler för att lyssna på polisen och vice versa. Så vill du lyssna på polisen, så är det kört. Vad gäller din far, så finns det två alternativ. Antingen kör han privatradio (PR, 27MHz) eller så kör han amatörradio. Med privatradio är det strikt sett inte lagligt att kommunicera med utlandet, men ingen bryr sig idag. Amatörradiocertifikat får man genom att gå en kurs och genomföra ett prov. Därefter har man ett antal frekvensband att tillgå för både nationell och internationell radiokommunikation. Information hittar du hos Sveriges Sändaramatörer (SSA, http://www.ssa.se ). Radioscanners idag duger i princip till att lyssna på flygradio (skittråkigt) eller diverse civila företag (byggplatser, snöröjning, taxi, väktare osv.), som också är trist att lyssna på. Så det blir inget av den gamla goda tidens scanning, där man kunde höra allt som händer på stan. Off topic. RAKEL duger nog ganska väl som sambandsmedel. Varje mobilstation kan konfigureras för att vara gateway eller brygga, så det skulle kunna vara en metod för att förbättra täckningen. Men det är klart att FM inte har köpt denna finess till varje mobil, tror att det är kopplat till pengar (förvånad???). På MSB:s hemsida finns det täckningsdiagram för både mobila och portabla RAKEL-terminaler, så det går faktiskt att planera om insatsområdet har RAKEL-täckning eller inte. Och det täcker faktiskt bättre än 3G näten i många fall. Och fungerar det inte att koppla upp sig på nätet, så fungerar DMO (direktmod) alltid mellan två stationer. RAKEL är för övrigt UHF-radio, så rent tekniskt är räckvidden något lägre än för klassisk "truppradio", som brukar vara på VHF. Men som vanligt så är det en utbildningsfråga att lära personalen att använda sambandsmedel. Och jag är inte förvånad över att vi spenderar ohyggligt många timmar på skjutbanan med soldaten, men ids inte ens att lära dem hur ett avancerat sambandsmedel ska användas optimalt. Nåja, det är ju inte lika "sexigt" med signaltjänst som double-taps med P88C eller AK5C. Bara mina 2 korvören Major Error PS: Visste ni att FN har standardiserat TETRA (RAKEL) som korthållsradio i sina insatser?! Såpass bra är faktiskt systemet. Och att det finns i ca 160 länder? DS: Men det är klart att NOT INVENTED HERE fenomenet går igen här i Svedala. Vi kan bättre än alla andra. Det har ju givit oss KRSK94, stridsväst 2000, LK90 och AK5 ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 4, 2012 Report Share Posted August 4, 2012 Off topic: Jag går med på att RAKEL är ett bra sambandsmedel. Och att det funkar bra i ca 70% av vårt långa land. Men när det skiter sig, så gör skiter det sig rejält. Sedan behöver vi ju inte kanske ens gissa att det finns batterier i rätt mängd, eller att FMV lyckades köpa in rätt billaddare för 12volt till oss? Jag gillar RAKEL, men det krävs en bättre ruggad handapparat, om de skall överleva någon längre tid i firman, Men det tror jag redan inköparna fått reda på. Den är inte helt ok för en skytteplutC i det utförandet, den har i dag. Samma här, alla jobbar inte på en flygflottilj i firman. 13 bokstäver kära FMV, 13 bokstäver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted August 14, 2012 Report Share Posted August 14, 2012 Nej man borde gå över till S70 systemet igen. Det var ju någon känd kriminalare som sa att en fördel med S70 systemet var just avlyssningen. Gick man ut med signalement över radion och ingen hade ringt in inom en halvtimme. Så kunde man vara säker på att förövaren inte var kvar i området. Sedan att det även var bättre i det avséendet att man hade bättre täckning över landet plus att man hade ett system som inte var så okämnt vid kris var ju en annan sak. Men tillbaka till TS: Jepp du kan nå väldigt långt om du har en kortvågssändare. Cert behövs samt utrustning. Bäst mottagning får du när det är molningt. Då radiovågorna "studsar" på molnen och färdas längre. När det regnar har man alltid bättre mottagning här ute på landet mot Rix Fm och det andra kanalerna. Även åkeriradioapparaterna fungerar bättre vid regn. Vi behöver inte alltid ropa ut samma bil femton gånger då för att dom ska höra det efter att det har studsat runt i några andra bilar som ligger närmare och som i sin tur sedan studsat ut det till rätt bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 14, 2012 Report Share Posted August 14, 2012 Räckvidd med kortvåg hänger ju på hur väl du kan ställa in apparaten, utöver atmosfäriska förhållanden (som kan vara bättre eller sämre)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 15, 2012 Report Share Posted August 15, 2012 *snip* Jag gillar RAKEL, men det krävs en bättre ruggad handapparat, om de skall överleva någon längre tid i firman, Men det tror jag redan inköparna fått reda på. Den är inte helt ok för en skytteplutC i det utförandet, den har i dag. Nokia har en tillräckligt ruggad handenhet som fungerar alldeles utmärkt, till och med för infanterister (bara man kopplar bort nödknappen). Den används av förband runt om i världen. Jag tar gärna del av empiriska data som styrker din tes att UHF-radio kring 400MHz skulle vara så känslig för granit i terrängen så att det sabbar sambandet. Det är inte så att det är topografin som gör det? 13 bokstäver kära FMV, 13 bokstäver. Hjälmunderlag, Systembolaget, Analstimulans... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 16, 2012 Report Share Posted August 16, 2012 De handapparater vi fått ut, är ej Nokias. Utan samma märke som polisen har. Topografi är helt klart den mest klara orsaken till nätproblemen, men du är fullt välkommen att komma med ur till området tjurpannan, i norra Bohuslän, så skall du få forska i granit problemet. Även kustbevakningen och polisen upplevde problem där. Vad gäller 13 bokstäver, så fiskade jag efter förtänksamhet. Du verkar ha gott om tid att få fram andra ord Testade normännens "RAKEL" förra veckan. De kör med Motorolas, vilken också till det yttre åtminstone kändes bättre ruggad än septuran. Mjukvaran kan jag ej uttala mig om dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted August 16, 2012 Report Share Posted August 16, 2012 Här kan man se RAKEL-täkning. https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanster/RAKEL/Om-Rakel/Tackning/Tackningskartor/ Blekinge såg inte ut att ha rolig täckning för en handapparat. Alltså är det inte radions fel, utan nätutbyggnaden. Och då bör man lämpligen ha en gateway/bryggfunktion i sin mobila station. mvh Major ERROR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 16, 2012 Report Share Posted August 16, 2012 @Bushman 1. Jag vet att det inte är Nokia som FM köpt utan Sepura. Jag ville dock genom mitt inlägg påvisa att det finns apparater av TETRA/RAKEL-standard som håller måttet, varvid det inte är systemet som det är fel på utan just valet av handenhet. 2. Min poäng är att det förmodligen inte är bergarten det är fel på utan höjdkurvor. En hög halt av metaller i berget kan få konsekvenser för vågutbredningen men för vanlig radio är inte det ett stort problem. 3. Tror du att jag inte var medveten om vilket ord på 13 bokstäver du var ute efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted August 17, 2012 Report Share Posted August 17, 2012 Jag vill bestämt hävda att din punkt 2 är fel. Radiovågor har två alternativ när det gäller markförhållanden. Och det är att reflekteras eller absorberas. Det vanliga är att de reflekteras på lägre frekvenser och att de absorberas på högre. Gammal "klassisk" truppradio brukar man hitta frekvensmässigt i spannet 30-200 MHz, som är frekvenser som normalt reflekteras av mark. Ju bättre ledningsförmåga (fuktigt, metall etc), desto bättre reflektioner. RAKEL återfinns kring 400MHz, som är ett gränsfall mellan reflektion och absobtion. Därav så kan det inträffa att RAKEL de facto inte får tillräckligt många vågutbredningsalternativ jämfört med "klassisk" truppradio. Däremot är det så att OM marken har god ledningsförmåga, så har den också en god reflektionsförmåga för högre frekvenser, inklusive RAKEL. Villkoret är att strukturen skall vara tätare än en tiondels våglängd, då fungerar det som en reflektor, även på 400MHz. Googla gärna efter flervägsutbredning eller VHF/UHF radio transmission characteristics. Då får du en ganska bra bild av hur det fungerar. mvh Major ERROR @Bushman 1. Jag vet att det inte är Nokia som FM köpt utan Sepura. Jag ville dock genom mitt inlägg påvisa att det finns apparater av TETRA/RAKEL-standard som håller måttet, varvid det inte är systemet som det är fel på utan just valet av handenhet. 2. Min poäng är att det förmodligen inte är bergarten det är fel på utan höjdkurvor. En hög halt av metaller i berget kan få konsekvenser för vågutbredningen men för vanlig radio är inte det ett stort problem. 3. Tror du att jag inte var medveten om vilket ord på 13 bokstäver du var ute efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 17, 2012 Report Share Posted August 17, 2012 Jag vill påstå att arten sten i marken inte spelar så stor roll vid nyttjande av RAKEL för så precist och känsligt är inte systemet. Granit eller gnejs kommer inte vara avgörande när det gäller just RAKEL. I övrigt har du givetvis rätt. Mer känsliga system påverkas mycket av metallhalt i marken. Men jag tänker INTE grotta ner mig i vågrörelselära något mer. Det har jag gjort tillräckligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 18, 2012 Report Share Posted August 18, 2012 (edited) Jag gillar TETRA-systemet. Var ju med och provade nokias jättelika apparater, redan 2003. Då generation ett, har ej följt Nokias utveckling av TETRA sedan dess tyvärr. Det jag upplevde då var att det funkade bra. Mycket bättre än nu, när MSB är inblandat. De sände bättre mellan apparat - apparat tex. men även basstn funkade bättre. Även de var finska. Tyvärr lider ju HV av övertro på ny teknik. Får man en ny fin radio, får man inte nedvärdera den i utvärderingar. "den som är så bra" Summan av mitt svammel är att RAKEL är ett bra sambandsmedel, men ingen höjdare på plutonsnivå. Men som sagt ihop med IGR, kanske det blir bättre? Edit: jävla mobil med egen vilja :| Edited August 18, 2012 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted August 18, 2012 Report Share Posted August 18, 2012 (edited) Tja, jag vet inte men... Handburna och fordonsenheter med RAKEL instoppat i används 24h om dygnet inom minst två andra operativa myndigheter ner till enskild befattningshavares nivå. Lokala avvikelser är ibland ett bekymmer för trafiken, men det gäller mig veterligen samtliga sambandsystem. Varför skulle FM:s behov vara så synnerligen annorlunda och vad är syftet med ett ledningssambandsystem om du inte kan nå utförarledet? Vanligen sker miraklen nere på enskild befattningshavares nivå (dvs Gris-Kalle). I min verklighet är syftet med en snabb kommunikationskanal att kunna genomföra samordnade beslut i nutid, inte..när vi får tag på den/de det berör... på annat sätt. Även om t ex ÖB är väldigt medveten om problemet under tiden och kan få kontinuerliga uppdateringar om att ingen ännu nått Gris-Kalle med dennes beslut... Hävdar inte att RAKEL-stationer är fantastiskt på annat sätt än att det fungerar smidigare än samtliga andra sambandsapparater FM någonsin tilldelat mig. Talgrupper är..trevligt. Ännu bättre är att en operativ befattningshavare kan nå en annan operativ befattningshavare direkt, i samma system. OP, förlåt för OT:en. Edited August 18, 2012 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 19, 2012 Report Share Posted August 19, 2012 Tja... Nu har ju vi inom HV, nog bara skrapat lite på ytan i RAKELsystemet. Den är outstanding i samverkan med blåljus, som Munin påpekar. Och med hjälp av ett välutbildat sambandsbefäl, kan vi nog skapa underverk. Däremot är det nog kombinationen gris-kalle och sambandsnerd vi skall vara rädda för. Den ene köttar genom träsk, med nedfällt pannben, Den andre sitter i staben och skruvar på allt som piper eller sprakar. Båda kommer misshandla/missbruka, de rätt ömtåliga handapparaterna, om man inte håller ett öga på dem. Den största bristen jag upplevt är dock avsaknaden av fordonsmonterade enheter. Men de kanske finns hos MP/IBSS och kan brukas som systemstöd, vid tex eftersök? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 19, 2012 Report Share Posted August 19, 2012 Fordonsmonterade enheter kommer att tillföras i större antal. Dock ska vi ju komma ihåg att RAKEL inte är tänkt att vara ett taktiskt/operativtsambandsmedel för FM. Det är ett medel för samverkan. För annat samband ska andra trafiknät användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted August 19, 2012 Report Share Posted August 19, 2012 Där vill jag hävda att du har fel. RAKEL är t.ex. huvudsambandsmedel för säkbat, som trots allt har en ganska tydlig roll i det insatta insatsförsvaret vad gäller TI. Sen finns det flummare på HKV som tror att GTRS är allena saliggörande vad gäller samband, men det är bara dumheter. GTRS är dimensionerat för att hantera det djävulskap som en rysk telekrigsbataljon kan ställa till med på svensk mark. Och om en sådan är grupperad i Svedala, så vill jag hävda att vi har andra problem. Plus att GTRS kostar ca 200-300kkr per fordonsmonterad terminal, bara att räkna på hur många vi har råd med. RAKEL är tillräckligt bra för det som vi ska göra de närmaste 20 åren, så låt oss köra det istället på bredd. Bättre en radio i handen än tio i FMV:s projektplan för 2040 ;) 73 de Major ERROR Fordonsmonterade enheter kommer att tillföras i större antal. Dock ska vi ju komma ihåg att RAKEL inte är tänkt att vara ett taktiskt/operativtsambandsmedel för FM. Det är ett medel för samverkan. För annat samband ska andra trafiknät användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 19, 2012 Report Share Posted August 19, 2012 Nu är ju inte GTRS det som är tänkt att vara dimensionerande för Hv:s samband. Utan vanlig VHF/HF, som t.ex. Ra180. Sedan får vi väl se om det någonsin kommer någon mjukvaruradio. Det finns, precis som du säger, enstaka förband inom FM som ska använda RAKEL för ledning. Men det är undantagsfall. RAKEL anses inte vara ett sambandsmedel dimensionerat för krig, vad gäller Försvarsmakten. Hur andra myndigheter resonerar vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted August 20, 2012 Report Share Posted August 20, 2012 I Flygvapnets basbataljoner kommer RAKEL att vara huvudsambandsmedel vad gäller radio. Så som vanligt så kan man nog säga att det beror på. mvh Major ERROR Nu är ju inte GTRS det som är tänkt att vara dimensionerande för Hv:s samband. Utan vanlig VHF/HF, som t.ex. Ra180. Sedan får vi väl se om det någonsin kommer någon mjukvaruradio. Det finns, precis som du säger, enstaka förband inom FM som ska använda RAKEL för ledning. Men det är undantagsfall. RAKEL anses inte vara ett sambandsmedel dimensionerat för krig, vad gäller Försvarsmakten. Hur andra myndigheter resonerar vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 20, 2012 Report Share Posted August 20, 2012 Mjo, men Basbataljonerna kör väl egentligen TETRA med egna basstationer? För inte ska de väl vara beroende på det vanliga RAKEL-nätet (även om jag antar att de kan koppla in sig i det)? Det blir ju i så fall lite skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 22, 2012 Report Share Posted August 22, 2012 Om vi pratar flygvapnet, så har deras samband så mycket "leksaker", att det blir blött i byxan hos en civil radioamatör, bara han får se antennerna. De brukar också ha ovanan att "glömma" hela sambandscontainers i länder som slutar på -stan. Då man hastigt måste utrymma, pga svenska politikers uttalande om hur detta -stan land löser, inhemska problem med demonstrerande invånare. Inte den dagen man talar högt om på HKV direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 23, 2012 Report Share Posted August 23, 2012 Det låter väldigt mycket som en skröna. Var skulle flygvapnet ha haft dessa SbContariners placerade? Flygvapendelarna har aldrig varit stationerade på någon annan plats än Marmal, och den platsen är s.a.s. långt i från övergiven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 23, 2012 Report Share Posted August 23, 2012 Det låter väldigt mycket som en skröna. Var skulle flygvapnet ha haft dessa SbContariners placerade? Flygvapendelarna har aldrig varit stationerade på någon annan plats än Marmal, och den platsen är s.a.s. långt i från övergiven. Eh, Jo. FV var först på Termez i Uzbekistan (FU01 och 02). Sedan flyttade man till Al Bateen i Abu Dhabi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts