Jump to content

Radio i militärfordon

Jossan11

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att översätta en bok (science fiction) där det förekommer en jättestor pansarbandvagn med flera olika rum (typ en ombyggd långtradare). Från förarhytten kan man prata med alla rummen via det som författaren på engelska kallar "the intracom". Vet inte om såna radior förekommer i verkligheten i militära fordon, men om de gör de, eller om det finns något liknande, vad kallas de då? 

Tack på förhand och ursäkta knasig fråga!

/J

2 hours ago, Jossan11 said:

Hej!

Jag håller på att översätta en bok (science fiction) där det förekommer en jättestor pansarbandvagn med flera olika rum (typ en ombyggd långtradare). Från förarhytten kan man prata med alla rummen via det som författaren på engelska kallar "the intracom". Vet inte om såna radior förekommer i verkligheten i militära fordon, men om de gör de, eller om det finns något liknande, vad kallas de då? 

Tack på förhand och ursäkta knasig fråga!

/J

intercom bör fungera, efter som jag inte tillhör pansar vet jag inte om systemet för internkommunikation i stridsvagnar/stridsfordon har något annat namn.

13 hours ago, speculatores said:

intercom bör fungera, efter som jag inte tillhör pansar vet jag inte om systemet för internkommunikation i stridsvagnar/stridsfordon har något annat namn.

Ok, det är det jag har använt så länge. Får se om någon invänder. Tack så länge!

• Forumsledning

Det formella namnet är lokaltelefonsystem för systemet man använder för att tala med varandra internt i fordonet. men i alldagligt tal intercom. 

Det är normalt trådbundet och således inte via radiovågor (som är trådlösa).

Se bla här

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2009/06/konverterande-fordonsutbildning/