Jump to content

Mos

Recommended Posts

Fick en tanke i huvudet, hur ser panelen ut på länken, man borde ju kunna det när man höll på med den såpass, men det har jag glömt, och skulle vilja ha en uppfriskning av minnet. Dum nog som jag är har jag ingen bild på det. Någon annan som har en bild?

Edited by henke
youtube,

Fick en tanke i huvudet, hur ser panelen ut på länken, man borde ju kunna det när man höll på med den såpass, men det har jag glömt, och skulle vilja ha en uppfriskning av minnet. Dum nog som jag är har jag ingen bild på det. Någon annan som har en bild?

Här kommer en bild på hela härligheten...

1024x768-P2260318.JPG

Allting är kopplat, masten är topp, jag skjuter mitt via mot främmande tropp...

Min länk, jag kan den bättre än nå'n, hörbarhet nolla förbindelsen provas.

Kryptot är inläst, uteffekt på, block äro inställt, kanal lika så...

Problem, min älskade länk har problem...

Man blir ju nostalgisk av sådana porrbilder C DK012!

Scoreman - Radiolänk på max nu ett tag!

@C DK012

Kan du förklara reserv-rap'ens väldigt udda placering nere i högra hörnet?

Näh! Fördi att den tocken däringa bilden ä inte från min tropp...

(Jag antar att du menar den den som ligger och skräpar under datorn)

Längre upp står det att optoterminalen heter OT-5...

Det heter väl ändå OT-05!?

Jag håller inte ens på med skiten men jag är ganska 1000% säker på det.

Fick en snabb liten kurs på TS9000 och minns det mesta må jag säga.

Du verkar ju ha det hela i färskt minne, vilket jag inte har, så du har nog rätt. Dessutom minns jag det som tvåsiffrigt (9an och 0an ligger nära varandra på ett tangentbord :rodna: )

Edit: En fråga till alla som fipplat TS de senaste åren; vad kallas S1:s sambandsenheter nu när 1.MekDiv inte längre finns? Räknas de som brigadenheter (BK XXX BN YYY etc) och vilket brigadnummer isåfall (BK 07X/09X, eller något helt annat.) KP2 och Krook, var är ni?

Edited by C DK012

Tror jag kommer ihåg ett påstående som vi fick höra under utbildningen, att alla utom en KP-tropp var bandgående är det någon som kan säga om det stämmer eller ej.

Låter osannolikt tycker jag, men vi hade inte så mycket att kolla på fanns såååå många KP-troppar på A9.

Någon som kan säga om det stämmer eller ej?

Den heter OT-05 ja.

Edit: En fråga till alla som fipplat TS de senaste åren; vad kallas S1:s sambandsenheter nu när 1.MekDiv inte längre finns? Räknas de som brigadenheter (BK XXX BN YYY etc) och vilket brigadnummer isåfall (BK 07X/09X, eller något helt annat.) KP2 och Krook, var är ni?

De räknades som divisionenheter 04/05 iaf.

Tror jag kommer ihåg ett påstående som vi fick höra under utbildningen, att alla utom en KP-tropp var bandgående är det någon som kan säga om det stämmer eller ej.

Låter osannolikt tycker jag, men vi hade inte så mycket att kolla på fanns såååå många KP-troppar på A9.

Någon som kan säga om det stämmer eller ej?

Det finns fler än en hjulgående KP. Lv6 hade tex 2 st 04/05. (LK061 och LK062)

Edited by TheGoodOne

Var f-n tror du att jag har varit? :P

Ställa en fråga under brinnande slutövning så där...

FK är den nya beteckningen. Vad F:et står för vet jag dock inte men det skulle kunna stå för FM. Jag har haft turen att slippa hålla på med TS ett tag nu, men jag ska kolla upp det.

/Krook

Var f-n tror du att jag har varit? :P

Ställa en fråga under brinnande slutövning så där...

FK är den nya beteckningen. Vad F:et står för vet jag dock inte men det skulle kunna stå för FM. Jag har haft turen att slippa hålla på med TS ett tag nu, men jag ska kolla upp det.

/Krook

Pah, övningen tog ju slut i söndags. ;)

FilipKalle, fördelning? :ph34r:

@Mos, Thegoodone; Angående bandknutar kontra hjulknutar så utbildades förr divisionens bandknutar i boden, medan hjulen kom från enköping. Det lär ha ändrats vid det här laget (Krooken vet kanske).

Kom hem igår från slutövningen och måste tyvärr säga att den där bilden inte riktigt skapar några extaskänslor. Ska bli ganska skönt att gå på ett längre övningsuppehåll och slippa utrustningen :banghead:

Haha, mja går att diskutera. Hörde låten under slutprovet av systemkontrollsutbildningen och även den går ju att diskutera, men visst den kommer nog röra upp endel känslor om några månader.

Nåväl, nu närmar sig det civila mörkret.

btw. ingen som vet vart man kan få tag på den.

Edited by Pallen

@C DK012

Men för jösse namn!

Säg inte att du aldrig hört talas om Scoreman's Radiolänksång!

Det är en ballad vars första strofer jag citerat här ovan.

Men det är ju det jag säger! En snabb googling gav inga resultat, men har du några länktips så... ,O

Men det är ju det jag säger! En snabb googling gav inga resultat, men har du några länktips så... :)

Vet inte om den är tillgänglig publikt. Jag fick den på en cd med TS-material på ATS (fick nog herr Toll också). Den är gjord av några sytar iaf.

Edited by TheGoodOne

Vet inte om den är tillgänglig publikt. Jag fick den på en cd med TS-material på ATS (fick nog herr Toll också). Den är gjord av några sytar iaf.

Ah, SyTe-humor... :P

Men den skulle vara kul att höra (sägs utan att direkt uppvigla till eventuella upphovsrättsbrott)

Men det är ju det jag säger! En snabb googling gav inga resultat, men har du några länktips så... :Malaj:

Så många som har den låten så bör den finnas publikt någonstans..

Jag var på Cold Response 06.. Inte såg jag någon radiolänkenhet som var bandgående, men jag kan mycket väl ha missat ett par fordon.. Men kom de från S1 så är det ganska osannolikt.. Dock kan min blindhet säkert ha fallit in ^^

Jag var på Cold Response 06.. Inte såg jag någon radiolänkenhet som var bandgående, men jag kan mycket väl ha missat ett par fordon.. Men kom de från S1 så är det ganska osannolikt.. Dock kan min blindhet säkert ha fallit in ^^

Såg ju till och med jag, och jag var inte på CR06 ;)

Se: http://www.mil.se/coldresponse/index.php?l...c=news&id=31752

Edit: sen är jag också

Edited by TheGoodOne

Såg ju till och med jag, och jag var inte på CR06 ;)

Se: http://www.mil.se/coldresponse/index.php?l...c=news&id=31752

Edit: sen är jag också

haha, missade att skriva in "inte" :P Hehe.. ja det fanns massor med bandgående radiolänkenheter, men jag minns inte att jag såg någon hjulgående :P så nu blev det rätt! :P

• henke changed the title to Telesystem 9000