Jump to content

När kommer AK5C?


JTS

Recommended Posts

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Siktet på AK5C kommer dock inte vara av rödpunktsmodell... men med låg förstoring så går det säkert alldeles utmärkt!

Nu har du fel.

 

Varför skulle dom köpa in ett sikte och kalla det enhetssikte om det inte skall användas till alla eldhandvapen (dock inte pistol 88) ? Enhetsiktet är ju som bekant av just rödpunktstyp. Förefaller ytterst troligt att siktet kommer klämmas på även AK5 bössorna.

Link to comment
Share on other sites

De bild som publiserats av Kimster, samt övriga bilder på AK5C visar ett helt annat sikte.

 

AK5C

 

Det kan naturligtvis vara på det viset att detta är en tidig prototyp som inte har någon verklighetsförankring, dock är den slående lik den på Kimsters bild från just FMV...

 

Men skall det vara ett enhetssikte så är det fördelaktigt om det är samma sikte :D

 

Det som skall levereras till HV verkar vara ett sikte i toppskiktet, att inte använda detta vore skumt!

Link to comment
Share on other sites

Lite väl mycket gissningar och felaktiga antaganden..

 

AK5C är inte någon CGA5P eller CGA5C2 ( vilket visas på bilderna på Security Arms).

AK5C är ett ny version av standard AK5, där bössorna genomgår renovering och modifiering.

Industrin har plockat fram ett kitt, grundat på FM´s önskemål, som skall utvärderas av kunden innan

serietillv. startar. Denna utvärdering sker med ca 300 vapen som skall ut på trupp inom kort tid.

Dessa utvärderingsvapen är benämnda AK5CF ( F= försök).

 

AK5CF kitt:

 

-Svart

-Skjutbar och fällbar kolv

-Nytt pistolgrepp ( likande ksp 90)

-Sistaskottspärr

-Plastmagasin

-Rail

-Nytt främre grepp ( stabilare, infästning mod AK5D) med infälld undre rail

-Vertikalt främre grepp ( löstagbart)

-Ett gasläge

-Ny flamdämpare

-Bojonettfäste

-Förbättrad funktionssannolikhet

-Taktisk rem

 

MVH

 

Fk Van der Kaye

AHHHHHH!

Utmärkt!

 

Jag har talat med kvarn. Det enda jag har att tillägga till ovanstående utmärkta inlägg är att provexemplaren kommer att hamna på I5, P4, F4, Amf1 och ev LG.

Det optiska riktmedlet är inte fastställt, men man skall utvärdera det alldeles säkert utmärkta sikte som hemvärnet kommer att få och se om det är det som ska köpas in.

(min bedömning: dags att köpa aktier i Aimpoint)

Link to comment
Share on other sites

Det kan naturligtvis vara på det viset att detta är en tidig prototyp som inte har någon verklighetsförankring, dock är den slående lik den på Kimsters bild från just FMV...

Det är helt korrekt. Det var en prototyp som FM avfärdade. Fan der Kayes info är aktuell. Dock har jag jag inte hört något om att den ska vara i svart, men den är som sagt ett försök och kanske ändras under tidens gång.

 

Om FM antar versionen så tidigt som möjligt (ca. första eller andra kvartalet 2004) kommer den runt 2005-2006. (Obs! spekulationer)

 

Varför ska den få bajonettfäste?

 

Varför kommer den till F4? Är det FBS eller rent av piloter som får pilla på den?

 

//softfeel - som snackade lite ehv med en från FMV under gårdagen.

 

Ediot. För små tangenter.

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

Borde inte något av våra nordliga förband tillföras exemplar för utprovning, I19, K4 är ju heta kandidater men dessa verkar inte vara prioriterade...

Ehh, I 5 och F 4 bör väl räknas till våra nordligare förband?!?! Inget som skiljer vad det avser klimat och liknande mot K 4, I 19 eller F 21 iaf...

 

MARKUS ska vidareutvecklas på I 5 och testas på F 4, det kan vara anledningen till att det är dessa av våra vinterförband som får prova på den modifierade knallpåken.

Link to comment
Share on other sites

Varför ska den få bajonettfäste?

 

Varför kommer den till F4? Är det FBS eller rent av piloter som får pilla på den?

1. För att kunna fästa en bajonett.

 

2. Den ska till alla försvarsgrenar, F4 valdes förmodligen av en slump. Det är FBS som får den, piloter har ju som sagt inga automatkarbiner med sig........

Link to comment
Share on other sites

1. För att kunna fästa en bajonett.

Tack, nu är jag idiotförklarad.

 

Det jag menade var att: Varför använda bajonett? Den behövs väl inte i dagsläget. Det var länge sen man steg upp ur skyttegraven och rusade mot fi med bajonett på. Jag vet att "Landwarrior-prototypen hade m9-bajonett på sin m4 men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det var länge sen man steg upp ur skyttegraven och rusade mot fi med bajonett på.

Bajonett är ett utmärkt vapen. I trånga lägen, ex. SIB så är det nog helt oslagbart på nära håll. Man kommer ju att skjuta slut på ammunition, och eftersom Murphy alltid åker med i vänster benficka så kan man ju ge sig fan på att fienden dyker upp när man byter mag. sen ska man nog inte förringa de psykologiska effekterna av att använda bajonett. 20 cm. kallt stål i bröstkorgen vill nog ingen ha.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Det var länge sen man steg upp ur skyttegraven och rusade mot fi med bajonett på.

Bajonett är ett utmärkt vapen. I trånga lägen, ex. SIB så är det nog helt oslagbart på nära håll. Man kommer ju att skjuta slut på ammunition, och eftersom Murphy alltid åker med i vänster benficka så kan man ju ge sig fan på att fienden dyker upp när man byter mag. sen ska man nog inte förringa de psykologiska effekterna av att använda bajonett. 20 cm. kallt stål i bröstkorgen vill nog ingen ha.

Samt behöva slippa fippel med "tillbehör" under Högvakten. :)

Link to comment
Share on other sites

Är det fortfarande AK4-bajonetten som kommer användas?

Kommer det här bajonettfärtet vara anpassat för strid eller bara att det till högvakt kommer sitta som standard?

 

Kommer det nya pistolgreppet innehålla vårdsats som på Kulspruta 90?

 

Avseende tilldelning till F4 tycker jag det som SFC säger verkar logiskt, det blir ju bra mycket enklare att utvärdera och eventuellt ändra om de som är ansvariga för MARKUS finns i samma stad. Då kan man ju till och med ha samma vapensats för båda förbanden.

 

Om man tittar på den nödutrustning flygförarna har med sig inser man att en automatkarbin får inte plats, allting måste ligga i stolen (ff sitter på nödpacken) eller sitta på föraren. Dessutom skall det då hålla för en utskjutning i x antal hundra km/h (och ca 20G) utan att gå sönder, trassla in sig i fallskärmslinor eller kunna skada föraren. Pistol88B bars tidigare i axelhölster, vet inte om den ligger i överlevnadsvästen numer.

Link to comment
Share on other sites

Den praktiska betydelsen av bajonetten är väl utspelad. En kolvstöt/pipstört lär vara minst lika effektiv. (Ok, inte lika men fienden lär ha ont på lilla näsan om man landar en kolv där). Känns som om man kan spara in vikt där.

Link to comment
Share on other sites

Tolls teori, bajonett är kanske tänkt att bara användas vid högvakt, och när risken för handgemäng är stor. Tror inte det blir så fruktansvär viktskillnad (så länge någon inte slänger på en gammal mauserbajonett eller vad det är som ligger därhemma modell machete)

 

Sen sade någon att siktet på bilden hos securityarms skiljer sig mycket från siktet vi sett foton på... Securityarms bilderna finns iofs på fmv.se, men dom har funnits i flera år nu, och siktet är väl inte antaget än. Jag gissar på det senaste siktet (inte G36 kopian) till så gott som alla KSP och AK inom FM...

 

Fan vad jag spekulerar, jaja, kom just hem från lååång resa, ha det!

Link to comment
Share on other sites

Den praktiska betydelsen av bajonetten är väl utspelad. En kolvstöt/pipstört lär vara minst lika effektiv. (Ok, inte lika men fienden lär ha ont på lilla näsan om man landar en kolv där). Känns som om man kan spara in vikt där.

Knappast. Visst gör det ont med en pipstöt eller ett kolvslag, men man dör inte omedelbart av det. Tänk dig själv en pipstöt i bröstkorgen på en fiende med kroppsskydd. Skyddet dämpar slaget effektivt men bajonetten går rakt igenom.

En bajonett är ett djävulskt användbart vapen som kan vara lika effektivt som kulor och krut i strid.

Link to comment
Share on other sites

När min AK5 råkade ramla från sätet i Terrängbil 11, ca 15 cm, så att pipan träffade mig i pannan medförde detta en orgie i svärande, spottande och förbannande. Tänk dig en stor, fluffig pansarslusk som sätter sina 90 välgödda kilon bakom en kolvstöt som landar rakt på näsan hos Ivan. Detta kommer försätta Ivan i ett tillstånd av icke välbefinnande.

 

Jag kan förstå att man hade bajonetter till Mauser gevären. Fem skotts magasin, manuell omladdning mellan varje skott o.s.v. Då var det i många lägen bra med en Bajonett. Men numera har man 30 bulor i magasinet och relativ snabb omladdning. Skulle man hamna i närstrid och magasinet klickar känns det som att en kolvstöt räcker. Låt gå att den inte dödar fienden, men ge fienden ett knippe kompletterande slag så kan du i lugn och ro ladda om och avsluta jobbet. (förmodligen hinner du också ta en kopp kaffe).

 

För mig har det ingen större sexuell betydelse med bajonett eller inte. Känns som om den inte äter bröd direkt. Fick jag välja mellan bajonett och en pistol (m/88) så hade jag nog hellre tagit pistolen. (Detta är helt OT så ignorera detta och betrakta det som min egna kommentar).

Link to comment
Share on other sites

Ja med risk för att sväva iväg i en OT så måste jag klaga på att det gnälls så grymt på att man ska spara vikt och inte ha bajonett(vilket är ett utmärkt vapen, när am är slut), man ska ha kort AK5 för att den reguljära är för tung, för stor i vissa sammanhang visst, men för tung..

Sluta gnälla, om det är jobbigt att bära din livräddare, så börja träna..

Hmfr.. Morr..

Link to comment
Share on other sites

Bajonetter i all ära, men jag fattar inte varför man inte har satt bajonetten på andra ledden. Då är det mindre risk att fiendens revben räddar honom när man kör bajonetten i bröstet på honom.

 

Sen skulle jag vilja se den kille som kan driva en bajonett genom en klass 4 kevlarväst med stål och keramikplattor :D:) Inte för att det är direkt vanligt på slagfältet men ändå :P

Link to comment
Share on other sites

Bajonett är bra. Om den är vettigt utformad fungerar den dessutom som vanlig, rejäl kniv som kan användas till allt som en vanlig kniv används till. Den extra vikten på bajonetten som krävs för att för att den ska kunna fästas på vapnet är liten. Det samma gäller fästet på vapnet.

Att ha en bajonett på vapnet och dessutom utbildning att använda den ger en extra säkerhet i en del situationer.

Link to comment
Share on other sites

Enligt ganska säkra källor finns inget Beslut om användning för Ak 5D. Det finns 10.000 som inte får användas, förutom test då...

 

Om IA03 skulle få Ak 5D skulle dessutom alla Ak 5 hållare i Strf 9040C antagligen behövas göras om...

 

Lustigt är ju att man i IA03 kommer att använda Ksp 90B, som e mycke kortare än Ak 5...

Link to comment
Share on other sites

På kommande veckas schema står det AK5C för grpch... Men jag misstänker att det är granattillsatsen de menar... :D

 

Hur som helst, imorgon kommer soldaterna... :huh:

 

2430 Hägg

 

Edit: Det finns bara fästen för Ksp90B i CV9040C. (Förutom Ak5 fästena..)

Edited by Minimi
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Plockar upp en gammal tråd till ytan! *Bubbel bubbel*

 

Här sitter man och snokar på rent obscena tider på dygnet (man har ju jobb nu!), och vad hittar man! Joooo, bild på AK5CF, från www.sak-fv.org. Håll till godo!

 

Ak5cF.jpg:=o

 

Ser ju ut som ett riktigt trevligt vapen, ska nog kunna uppskattas om några veckor :huh:

Edited by Toll
Link to comment
Share on other sites

Här sitter man och snokar på rent obscena tider på dygnet (man har ju jobb nu!), och vad hittar man! Joooo, bild på AK5CF, från www.sak-fv.org. Håll till godo!

Plastmag, kolv som går att ändra längden på, skena under handskyddet, skena istället för fasta riktmedel och nytt pistolgrepp. Verkar trevligt tycker jag. Är det hemvärnets rödpunkt som sitter på vapnet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...