Jump to content

Recommended Posts

• 1 month later...
Posted

Snart är den här. Det efterlängtade (iaf på amf1) Bärsystem12. Fick äran att gå utb på systemet förra veckan och har bara bra saker att säga om det. Tex så packade jag i en hel packlista amf i den. Kändes som en halv packning i jämförelse med berghausen. Tilldelning kommer att ske under våren i ordningen Amf1, K3, AJB =)

• 1 month later...
Posted

Jag skulle säga någon i hk familjen typ mp5. Eller har ksp90 röd rand ovanför säkomställaren?

Sen är det ju ovandelen och infästningen av kolven liknande AK4an.

Posted

Jag skulle säga någon i hk familjen typ mp5. Eller har ksp90 röd rand ovanför säkomställaren?

Sen är det ju ovandelen och infästningen av kolven liknande AK4an.

http://www.forsvarsmakten.se/imagevault/publishedmedia/6nurcz1ww8diwlvmp5q2/20140516_Fbj_03_Henrik_Gebhardt.jpg är det de här vapnet vi diskuterar ? bara tänkte så vi diskuterar samma vapen. kollar man noga specielt på vapnet i bakgrunden är de definitivt bandmatat, med lös amunition i en bandlåda.

De har diskuterats i en annan tråd http://forum.soldf.com/topic/52542-ksp-90/

Posted (edited)

Nej det är länken från coldskills som jag svarat på.

Den från FMs hemsida ser man ju att det är en 90a.

Edited by 1.skalman
Posted

Fö känns den bilden som en rekryterings-bild.

Mycket ny utrustning och inga com-tac?

Känns lite arrangerad i mitt tycke.

Det kan den mycket väl vara, det ser dock ut som han har snäcka i örat, vill minnas att bl.a Surefire propparna som kan riggas motsvarande har hörseldämpning.

Snubben bakom har ju comtacs.

Jag har själv haft bara SF propparna för att slippa få mögel i örat av att bära comtacs under längre perioder.

• Like 1
Posted

Sant!

Såg det nu.

Jo självklart kan man rigga en uppsjö med olika alternativ.

Ser ut som han har två radio-system.

Har ju typ jobbat med liknade lösningar civilt i nästan tio år.

Posted

Sant!

Såg det nu.

Jo självklart kan man rigga en uppsjö med olika alternativ.

Ser ut som han har två radio-system.

Har ju typ jobbat med liknade lösningar civilt i nästan tio år.

Man använder ju 1570 och 1032 som kan sammankopplas via SKE - sammankopplingsenhet, men roddar man en radio i varje öra slipper man ju en enhet (SKE'n) även om man då inte har samma möjlighet att jacka in sig i fordon.

Nu ser jag dock inte om det är så man gjort på bilden...

Posted

Det var ju bra att man äntligen tagit fram riktiga underkläder. m93 kalsongen är rikskassa. 100% ull med tummen upp. Antar att det inte går att köpa någonstans.

Posted

Stridsväst 12 införs i FM med början hösten 2014, införandeutbildning för representanter från alla förband genomfördes i början av juni på MSS. Den tillförs all personal i FM, inkl HV. Om jag inte minns fel är den hittills inköpt i ca 35000 ex.