Jump to content

Recommended Posts

Guest Sudden
Posted

Värnpliktsnytt

Medalj till alla soldater

Alla värnpliktiga borde få medalj, tycker försvarsledningen.

Nu är det upp till soldaterna att bestämma.

Alla värnpliktiga som fullgjort sin grundutbildning ska få medalj. Men först måste Värnpliktsrådet undersöka om de värnpliktiga vill ha medaljen eller inte.

– Det är trevligt att ÖB vill visa de värnpliktiga sin uppskattning, men pengarna bör kanske läggas på annat. Det handlar ändå om 700 000 kronor, säger Värnpliktsrådets pressekreterare Magnus Kroon.

Som tack för värnplikten

De nya reglerna om medaljen börjar gälla den 1 juli, om allt går som planerat. Då blir den kull värnpliktiga som muckar till hösten de första som får medaljen.

Medaljen är i försilvrad brons. Framsidan visar försvarsmaktens vapen och texten För rikets försvar. På baksidan ska den värnpliktiges namn och personnummer ingraveras.

Medaljen delas som tack för genomförd utbildning. Detta med anledning av att allt färre gör värnplikten då försvarsmakten går mot en mindre organisation. Medaljen kan även tilldelas postumt.

Text: Meryem Can

Hm, det har jag inte hört nått om...

Posted

Jag tycker det verkar vara en trevlig idé (bara för att jag ska göra lumpen nästa år).

hur är det med FN-missioner? får man medalj för de med? har hört tals om någon medalj för internationell tjänst.

Posted

Oftast får man en NATO/FN medalj (beroende på vilka som håller i det). Dessutom får man en från Försvaret (efter ett visst antal dagar i utlandstjänst)

Nån som kan mera exakta regler kan ju skriva det. :)

Guest Hades
Posted

Medalj verkar kul:) jag rycker in på måndag så i mina ögon så är det en bra idé:)

Posted

Håller nog med Doyle...700 kkr kan de använda bättre än så här. Visst, en medalj kan vara kul, men det borde finnas viktigare saker att prioritera för de värnpliktiga.

Posted

Kanske hade varit bättre att göra som i en del andra länder. De värnpliktiga får köpa medaljen själva så det inte kostar något för försvaret.

Typ 50-60spänn brukar de kosta.

Posted

De som går högvakten får möjlighet att köpa någon form av medalj har jag hört.

Posted

Det finns två sorters souvenirer att köpa på högvakten.

En målad tennsoldat som föreställer en själv och en medalj/mynt liknande sak.

Ingen riktig medalj alltså, den har inga band eller så.

På framsidan är det en bild på en vaktkur med soldat och orden Högvakten plus vilket slott (Kungliga eller Drottningholm) och på baksidan kan man få namn och datum ingraverat.

[Ändring] Glömde säga att jag har båda två... ;)

Posted
då känns det som att man inte är värd den

och bara som en souvenir om man får köpa den själv

De som har gjort FN-tjänst innan Fn fick Nobelsfredpris 199? (4?) har möjlighet att köpa en specielmedalj. Diplomet fick man dock. Tror detta arr. beror på att medaljen "uppfanns" i efterhand..

Guest super Matrosen
Posted

Man kan ju tänka så här..om medaljerna kostar 700 000kr tänk då hur lite man får för dom pengarna. Dom räcker knappt till att några ska skjuta en lv robot med. Så jag tycker att dom lika gärna kan ge oss som muckar sedan medalj. Jag har alltid gillat medaljer så varför inte. Dock tror jag inte folk kommer göra lumpen bara för att få medalj.Det ska mer ses som en liten bonus för att man gjort lumpen. Alltid trevligt att man får ett bevis för att man tjänat sverige.

• 2 weeks later...
Guest Greven
Posted

Funderar på en sak ...

Det känns som om det finns ett logiskt sedsprång någonstans:

1. Medaljen tilldelas EFTER genomförd utbildning.

2. Medaljen tilldelas from höstens kull.

Hur i h-vette kan medaljen då tilldelas postumt?

Om man dör innan muck har man ju inte genomfört utbildningen och kvalificerar därför inte till medaljen ...

Posted
Oftast får man en NATO/FN medalj (beroende på vilka som håller i det). Dessutom får man en från Försvaret (efter ett visst antal dagar i utlandstjänst)

Nån som kan mera exakta regler kan ju skriva det. :)

FN/NATO-medalj: Utdelas oftast som sagt i missionsområdet, och efter ett visst antal dagar. Ex. efter 3 månader.

"ÖB:s medalj" = Medalj för internationella insatser: Utdelas när man återvänt till Sverige, efter geonomförd tjänstgöring. Delas dock inte ut om man själv säger upp sig. Däremot om man åker iväg på en 6 månader lång mission och t.ex. hela kompaniet blir uppsagt (ex. A-coy BA07) och man åker hem i förtid så får man ändå medalj.

Annars verkar det vara lite medaljhysteri nu tycker jag om man ska få medalj för Högvakt m.m.

Posted

Det är ju en alldeles utomordentlig idé. Norge har haft samma system i många år och de verkar nöjda med det.

700 000 kronor är i sammanhanget en struntsumma. Bättre PR för billigare penning torde vara omöjligt att uppnå.

Hoppas bara att försvarsledningen är förnuftig nog att tacka även de som redan fullgjort sin värnplikt tidigare på samma sätt.

Posted

Om det nu är så att beslutsfattarna tycker 700 000 kronor är för mycket kan ju alla som rycker in i lumpen betala medaljerna första dagen, sen när man muckar har man glömt att man betalat den, så då blir det ju som att man fått den "gratis". Självklart ska inte dom som inte genomfört hela utbildningen få den (bortsett från dom som dött eller skadad sig såpass allvarligt att dom fått avbryta utbildningen).

Vad tror ni om det?

• 5 weeks later...
Posted

Hur kan man va så kåt på skrot? En fet militärutbilning är en utmäkelse så god som någon eller? När har ni tänkt att ni skall ha på er den?? På krogen?? Jag gillar att veta att när man har en viss kunskap som inte alla har ger det mig en viss tillfred ställelse. Det är som boxning man har balans distans och teknik. Dé e gött. Men jag skull vilja ha lite skrot jag med..:D

Posted

Medalj också senast var det basker till alla. Var ska detta sluta?

Knasigt det här. Lumpen blir väl knappast bättre för en medaljs skull.

Posted

Vad är det för fel på det gamla diplomet? Är ganska stolt över det...

"... för genomförd militär grundutblidning och en värdefull insats för Sveriges försvar ..."

Medalj fick man ju i skytte.. :P

Guest Lt. payne
Posted
Det är ju en alldeles utomordentlig idé. Norge har haft samma system i många år och de verkar nöjda med det.

700 000 kronor är i sammanhanget en struntsumma. Bättre PR för billigare penning torde vara omöjligt att uppnå.

Hoppas bara att försvarsledningen är förnuftig nog att tacka även de som redan fullgjort sin värnplikt tidigare på samma sätt.

Jo det hoppas jag med..

Hur många medaljer får man för 350 dagars militärtjänst och 21+10 dagars repmöte och i Hemvärnet sen 1989?

Man borde i såfall se ut som en rysk Armekårsgeneral!

Nej,det var ett ovanligt dumt förslag att dela ut medaljer för

att bara göra sin värnplikt!

Lägg pengarna på att dela ut sommarkänga 90 till alla i stället!

Posted

Jag måste säga att jag tror att det funkar bra som "indoktrinering" för barn. Ger liksom en positiv syn på försvaret. Priset är ju en struntsumma i sammanhanget, lär ha varit dyrare att få till hemsidan lumpen.nu

Posted

Visst är 700 000 kr delat på 18 000 vpl en struntsumma med tanke på den positiva publicitet det kan skapa. I dessa tider är det viktigare än någonsin för försvaret att marknadföra sig själva.

Bara en sån sak som att gå ut lite mer officiellt med SSG var ju ett genidrag. Kidsen lär flockas till försvarets tuffare utbildningar.

Posted
Glöm inte doku-såpan med gamle Robinson-Johan som host =)

Ska dom göra en "Actionman-Johan"? :baaa

Posted

Jag har hört, och det här håller vi jäkligt tyst om, att det är på gång en "uppblåsbar-Barbara-Johan" som ska få kvinnor mer intresserade av FM ;)

Posted

Soldatsprovsmärke, förbandsmärke, ev. PEK-märke/"medaljer".. räcker inte det? Sätt upp det på väggen hemma. Eller var det inte intressant då? Det visar väl att man gjort lumpen. Som någon nämnde.. när ska man ha medaljen på sig? Lite löjligt va? ev. FBU? HV?

Ojojoj..