Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har lite svårt att se anledningen... Jag skulle ju knappast känna mig mer stolt över medaljen än över diplomet för genomförd militär grundutbildning... :unsure:

Däremot är jag ganska stolt över denna:

Flygbesat.jpg

:D:angry:

Posted

Gott nytt år mina herrar.

Det här med medalj kan ju tänkas vara häftigt för många.Likaväl kan många rycka in "bara" för medaljens skull för att därefter avbryta.Själv vet jag inte om jag vill ha en medalj som ALLA får.Hellre utbildningstecknet isf, men FRAMFÖRALLT att man har gjort TJÄNSTEN.En tjänst som är krävande och man längtat så hårt efter att få göra.

Att man har gjort den kan ingen ta ifrån en, man vet själv vad man har offrat för den.Och det borde väl räcka?

//DG

Posted

Kan väl vara lite svårt att rycka in "bara" för att få medaljens skull för att därefter avbryta.

Medaljen delas väl ut vid MUCK-SUCK?! :)

Posted

Men vad skulle vitsen med medaljen vara? Medaljer bärs ju till uniform(till största delen) och jga skullle isåfall bli förvånad om jag träffade en Officer som inte hadde den medaljen ;)

Posted
Kan väl vara lite svårt att rycka in "bara" för att få medaljens skull för att därefter avbryta.

Medaljen delas väl ut vid MUCK-SUCK?! :)

Jag menar att fok har medaljen i sikte, och enbart det räcker väl inte för att genomföra en GU?Förresten, vem ska man visa den för?Alla andra lumpare har ju en, tjejerna kommer väl knappast att bry sig (förutom mamma) och vad flumhippiesarna kommer att säga kan vi väl låta förbli osagt...

Ett diplom att visa upp vid arbetsansökan ja, men huvudsaken är ju att man vet att man har klarat en föhoppningsvis utmanande tjänst.Men det är klart...vissa vill väl ha en men...

//DG :)

Posted

ah, tolkade ditt inlägg fel ;)

Jag tror inte folk kommer skriva in sig för GU för att dom har medaljen i sikte..Det vore tragiskt....

Guest Lord Good
Posted (edited)

Medaljer är som Hemorrojder,

"Every asshole gets one sooner or later" ;)

Edited by Lord Good
Guest Kn_Norgren
Posted

Det är märkligt att FM anser sig ha så gott ställt helt plötsligt. Att dela ut medalj för att man fullgjort sin värnplikt är en av de summaste idéer jag hitintills hört. Medalj får man för särskilt förtjänstfulla insatser!

Men det ska väl gå inflation även i detta, likt det amerikanska försvaret, såsom det gjort i gradbeteckningar. I USA får ju en soldat/officer medalj om han klarar att få på sig byxorna själv?!

God fortsättning/ HN

Posted

Men nu snackar vi väl om 700 000 kr/år......hallå.Med en budget på nära 45 000 000 000 kr/år kan man nog klämma in några medaljer. :rolleyes:

Posted

Tycker att de värnpliktiga skall få betala själva isåfall 50-60 spänn eller vad det nu kan bli dra det från muckarbidraget. Det är ju enormt nuförtiden...

Posted

Den blir ju onekligen inte särskilt "värdig", men å andra sidan så är det ju ett fint sätt från FM sida att visa sin uppskattning för de allt färre individer som genomför värnplikt.

Norge har haft sitt system ganska så länge, dessutom med tilläggstecken på medaljen. Någon som hittat något på nätet om deras erfarenheter?

Posted

Vart ska man ha medaljen när man med största sannolikhet inte kommer att ha uniform mer?

På väggen?

• Forumsledning
Posted
Vart ska man ha medaljen när man med största sannolikhet inte kommer att ha uniform mer?

På väggen?

Tja vart sätter du dina simmärken baddaren och grodorna ? ;)

Posted
Det är märkligt att FM anser sig ha så gott ställt helt plötsligt. Att dela ut medalj för att man fullgjort sin värnplikt är en av de summaste idéer jag hitintills hört. Medalj får man för särskilt förtjänstfulla insatser!

Men det ska väl gå inflation även i detta, likt det amerikanska försvaret, såsom det gjort i gradbeteckningar. I USA får ju en soldat/officer medalj om han klarar att få på sig byxorna själv?!

God fortsättning/ HN

Nja du Kn_Norgren, det beror nog på vilken del av USAs försvarsmakt man tillhör. Såg nån undersökning om det för nåt år sedan, tydligen ger flygvapnet ut 2+4 ggr fler medaljer än den gren som ger ut minst, USMC, med arme och flotta nånstans däremellan. Efter 4 + år har jag två medaljer, ett "ribbon". En Good Conduct medal för att inte ha åkt fast, haha! En National Defense medal för att vara i aktiv tjänst under tider som dessa, och en Meritorious Unit Commendation ribbon för att min enhet gjort nåt. Som du ser inte allt för många, Good Conduct får man vart tredje år om man inte gör ngt dumt, Natl Def delades ut under Korea, Vietnam, Gulfkriget och nu, inte allt för ofta, men inget speciellt svårt att få om man bara är inne under rätt tid = automatisk. Den sista Mer Unit Comm fick vi för att ha gjort oss redo på ett enastående sätt för att åka nånstans som vi till slut inte gjorde, hade med Anaconda att göra. Hursomhelst, håller med om att det är medaljhysteri ibland, men inte överallt!

• 4 weeks later...
Posted

Ska dom köpa medaljer för 700 kkr?!?!

Varför? Ska det behövas som motivering eller nåt? Kan inte riktigt begripa varför man ska behöva motivation för att göra sin plikt.

Räcker det inte med att dom flesta har simborgarmärke?

Dom där pengarna skulle kunna användas på nåt bättre sätt.

Guest Lt. payne
Posted

En Medalj är ett tecken på att man utfört en gärning som sträcker sig långt utanför den ordinarie tjänsten.

Börjar man dela ut medaljer för att ha gjort sin samhällsplikt tappar man meningen med symbolen.

Enligt det tankesättet kan ju alla som avlossat ett skott på en militär skjutbana få guldmedalj? :(

Posted

- Mycket skall man höra -

FM börja likna någon j-a MBL låda med gulligull...

Räcker det inte att VPL får Tjänstgöringsintyg?

Nej - man begår Generalfelet att försöka HÖJA standarden genom att URLAKA densamma!

• 1 month later...
Posted

Varför gnäller folk när en medalj ska delas ut?

Vanligtvis gnäller man när man INTE får något.

Om Sveriges försvarledning anser att de värnpliktiga är viktiga och att det bör delas ut en medalj så ska det göras.

Inom Hv bär jag m/87 med släpspännen ett par gånger per år och just släpspännena skiljer mig från den breda massan och visar att jag gjort något. Tillfällen att bära medalj/släpspänne finns alltså.

Utmärkelser bärs med stolthet!

Fk Krook.

Guest Lt. payne
Posted
Medaljer är som Hemorrojder,

"Every asshole gets one sooner or later" ;)

B)

Posted

Ja det här verkar ju jävligt onödigt. Man får ju som sagt ett diplom. Mitt sitter på väggen! Att få en medalj verkar ju meningslöst eftersom alla får den. En medalj skall ges till dem som gjort något utmärkande. Det är väl inge kul att komma med samma förbannade medalj/släpspänne på uniformen som alla andra!!!

Posted

Det verkar vara inflation i baskrar, specialutbildningstecken, facktecken, medaljer och liknande. Skall vi se ut som cirkusdirektörer, julgranar och liknande?

Hur kommer de se ut när värnpliktiga får en medalj för genomförd militärtjänstgöring när de muckar men officerare med många år i yrket inte har den? Om det bara är värnpliktiga som rycker in i sommar som skall få bära den undrar jag vad de har gjort för att förtjäna den som deras far och farfar inte gjort.

Skall en peron som muckar med 10-5-5 i betyg ha en medalj men personen som hade 10-10-10 året innan blir utan?

Rättvisa är inte ett tillräckligt skäl att inte dela ut medaljer men jag anser att det vore bättre om även värnpliktiga från nedlagda förband fått förbandets minnesmedalj.

I Norge kan man ju läsa till officer utan att fört ha genomfört värnplikten så då har medaljen ett större berättigande.

Själv bär jag inte "brinnande granen" och liknande utbildningstecken.

Posted
Hur kommer de se ut när värnpliktiga får en medalj för genomförd militärtjänstgöring när de muckar men officerare med många år i yrket inte har den? Om det bara är värnpliktiga som rycker in i sommar som skall få bära den undrar jag vad de har gjort för att förtjäna den som deras far och farfar inte gjort.

Skall en peron som muckar med 10-5-5 i betyg ha en medalj men personen som hade 10-10-10 året innan blir utan?

Det kommer finnas möjlighet för personer som redan genomfört sin GU att köpa denna medalj