Jump to content

Recommended Posts

@A2Keltainen

Svaret på din fråga: man bär helt enkelt med sig mindre vatten!

...och mindre ammunition, och mindre XXX, och mindre YYY, och mindre ZZZ, och sedan sitter man djupt i skiten när händelseförloppet tar en annan riktning än planerat. Får mig att tänka på den smarta typen som tyckte att en liten vattenflaska och tre stycken trettiopatroners magasin är fullt tillräckligt för varje finsk soldat, vilket bland annat resulterade i att stridsbältet inte rymde fler av dessa på något vettigt sätt. Bra tänkt! :/

 

/En som vill ha minimum nio stycken trettiopatroners magasin och två till tre liter vatten i sin stridsutrustning.

Link to comment
Share on other sites

@A2Keltainen

Svaret på din fråga: man bär helt enkelt med sig mindre vatten!

...och mindre ammunition, och mindre XXX, och mindre YYY, och mindre ZZZ, och sedan sitter man djupt i skiten när händelseförloppet tar en annan riktning än planerat. Får mig att tänka på den smarta typen som tyckte att en liten vattenflaska och tre stycken trettiopatroners magasin är fullt tillräckligt för varje finsk soldat, vilket bland annat resulterade i att stridsbältet inte rymde fler av dessa på något vettigt sätt. Bra tänkt! :/

 

/En som vill ha minimum nio stycken trettiopatroners magasin och två till tre liter vatten i sin stridsutrustning.

Minimum kan man alltid sitta och räkna på, men jag undrar hur det skulle vara om man verkligen började räkna skytteslusken som ett vapenssystem och började rita upp spec's enligt "Eldkraft-Skydd-Rörelseförmåga".

Det kanske är så att varje skyttesoldat inte skall bära med sig en dator med skärm i visiret samt ett vapen som kan titta runt hörn?

 

Sen när det gäller Keltainens utspel om vad man borde ha med sig... Sv2K är ju modulärt och bra, men jag anser att man borde bygga ut systemet något. Ytterliggare två magasinfickor, en dumpficka, buttpack och några dedikerade hgr-fickor samt ett lite tåligare vätskesystem (jepp, en kille hade handlat på sig sin alldeles egna Source SV2K, den gick åt skogen strax innan muck!).

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Sg Toll* det är en ALICE buttpack, perfekt för att ha extra plagg med sig, värmetröja, vantar etc. när den inte används rullar jag ihop den så den inte tar någon plats eller är i vägen.

 

The swede* Sitter rätt bekvämt där, men som sagt vet jag ännu inte hur det funkar i skogen så jag får återkomma om runt en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är intressant av lära sig av historien. Eftersom våra fysiska förutsättningar inte ändras nämnvärt så ville jag kolla vilka vikter som soldater kan tänkas bära utan att ta bort för mycket prestationsförmåga.

Hittade den här länken om romerska soldater.

Här finns ett detaljutdrag om soldatens utrustning:

 

"There has over time been much debate regarding how much weight a legionary actually had to carry. Now, 30 kg (ca. 66 lbs) is generally considered the upper limit for an infantryman in modern day armies. Calculations have been made which, including the entire equipment and the 16 day's worth of rations, brings the weight to over 41 kg (ca. 93 lbs). And this estimate is made using the lightest possible weights for each item, it suggest the actual weight would have been even higher. This suggests that the sixteen days rations were not carried by the legionaries. the rations referred to in the old records might well have been a sixteen days ration of hard tack (buccellatum), usually used to supplement the daily corn ration (frumentum). By using it as an iron ration, it might have sustained a soldier for about three days. The weight of the buccellatum is estimated to have been about 3 kg, which, given that the corn rations would add more than 11 kg, means that without the corn, the soldier would have carried around 30 kg (66 lbs), pretty much the same weight as today's soldiers."

 

Vikten för enskild soldats utrustning tycks vara konstant genom tiderna.

Link to comment
Share on other sites

Får mig att tänka på den smarta typen som tyckte att en liten vattenflaska och tre stycken trettiopatroners magasin är fullt tillräckligt för varje finsk soldat, vilket bland annat resulterade i att stridsbältet inte rymde fler av dessa på något vettigt sätt. Bra tänkt!

Nämen, vad är detta! A2 uttalar sig inte bara kritiskt om finländsk materiel utan lämnar dessutom en liiiten lucka som kan misstolkas som att den svenska västen t.o.m är bättre! Vadan detta, velorbyxor idag, månne? :D

Link to comment
Share on other sites

Nämen, vad är detta! A2 uttalar sig inte bara kritiskt om finländsk materiel utan lämnar dessutom en liiiten lucka som kan misstolkas som att den svenska västen t.o.m är bättre! Vadan detta, velorbyxor idag, månne? :D

Jag har faktiskt klagat på finländsk materiel förr. :D I min mening så var den mesta materielen vi hade tillräckligt bra, det var rätt så lite materiel som var riktigt bra och jag kan inte komma på någon materiel som jag inte kunde komma på förbättringar till.

Link to comment
Share on other sites

Toll: på din SVK2000 hade du nått mot ryggen??..

 

Hade lite prytlar där men var tvungen att ta bort det pga LK100..för att få avbärarbältet bra..hur löste ni det på K4??

 

vi flyttade helt enkelt allt fram på västen samt höjde bältet allt vad som gick.

 

 

på bältet v sida: flerbruksficka stor

h sida : flerbruksficka stor + magficka

på väst v sida : flerbruksficka liten,ev vattenflaska(bort på vintern),kniv

h sida: 2 magfickor

 

duellfickorna hade man på ss2000 och vapnet

Edited by Span-eliasson
Link to comment
Share on other sites

Nej, ryggen gick tom, förutom eventuella egeninköpta Camelbak's.

Undantaget var ju förstås min skyddsmaskväska som man hängde i nederkant på bältet, men i övrigt så var det folk som var tvugna att tighta till västen på samma sätt som du beskriver. Kan bjuda på lite bilder också, dessa bilder är före min Fällkniven S1'a.

sv2k_front_t.jpgsv2k_vanster_t.jpgsv2k_rygg_t.jpgsv2k_hoger_t.jpg

(Klicka på bilderna för att öppna större bild)

OBS: BHI Strike Medical Pouch, Recon Combifodral och HGR-fickor samt Camelbaken är inget vi fick ut, utan det är mina prylar.

 

Span Eliasson, en sak bara, det är jag som är Sg Toll. Toll är min en eländige släkting som stal åt sig "Toll" bara för att han registrerade sig här före mig :D

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Ok..

 

Mm ser ju ut som nåra av lösningarna vi prövade..men hur funkar det med camelback och LK?? Och funkar Skyddsmaskväskan bra som buttpack??

 

Min S1 satte jag fast på ett liknade sätt som din mora fast på v sida istället

 

 

hehe andra plutoner på kompaniet..typ LVKV tyckte våra västar såg riktigt maxade ut då man även tryckte dit fodralet för G117 och lite andra bra att ha prylar :D

Link to comment
Share on other sites

Camelbak och LK, eller vätskesystem och tung ryggsäck över huvud taget är alltid en spännande historia. :D

Jag tyckte det funkade, även om det blev lite vingligt. Testade aldrig med camelbak, LK och skidor, men det hade antagligen varit omöjligt.

Tur är att det finns hydrolock på camelbak idag, annars hade det mest bara skvätt!

 

Skyddsmaskväskan var kass som buttpack, man kunde aldrig vara säker på att den var stängd, den var besvärlig att packa och ja... I brist på bättre dög den och den gjorde sitt jobb, men det var ingen höjdare som buttpack.

 

Smaken är som baken. Jag tryckte ner S1'an på samma plats som moran satt på innan.

Link to comment
Share on other sites

För den oinvigde!

 

@Sir Vival

stfu3.jpg

:P ;)

 

//Sg Toll, NyFrälst Fällkniven Fantast

 

EDIT: Ångrar nästan att man postade det här. Skulle precis bränna till en Paracord-rem till min Victrinox och jag har nu en rätt så rejäl blåsa på högernäven. Paracorden var f.ö. från Sir Vival... :D

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Min väst i nuvarande konfiguration:

PC230241.jpg

Från vänster: Magasinficka, flerbruksficka stor (används som magdump), flerbruksficka liten (till vapentillbehör, aptertång etc), dricksflaska, bajonett, magasinsficka.

 

Hur har du fäst bajonetten? Antar att du har gjort en egen lösning då den inte går på i standardutförande. Vore tacksam om du kan visa med bilder.

Tack på förhand...

 

EDIT:

Tog bort en massa ovidkommande bilder.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

När jag har haft stridsvästen det senaste så har jag alla fickor samt fältflaskan på bältet runtom. Bältet har jag doch gjort så det sitter nästan så högt upp som det bara går, så att fickorna inte skaver mot benen.

 

På vänster bröst (eftersom jag är högerskytt) har jag "duellfickan", jag använder väldigt sällan den, men våra befäl har sagt att vi ska ha med den, och den får inte plats någonannanstans och den är ju så liten så den är inte i vägen vid t.ex. liggande skjutning. Övriga fickor tycker jag inte bör sitta på magen/bröstet, för det tycker jag bara är i vägen när man ligger/kryper/krälar/ålar.

 

På ryggen har jag självklart heller ingen ficka eftersom det skulle vara i vägen för ryggsäcken, dock kan man ha fickor på bältet, även där bak utan att det är i vägen för ryggsäcken, i a f om man som vi bara har stridssäck 2000.

Link to comment
Share on other sites

Jajaja!!!!

 

Jättefina västar! Allihop har jättefina väster.

Men när f-n får vi i Hv ut en väst!

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag hatar bälte 304K.

Jag skulle kunna skriva en bok med alla svordomar mitt bälte har fått. :)

 

Är det bara jag som tycker att med det antalet värnpliktiga som rycker in idag, så borde det finnas en uppsjö med västar på förråd.

Eller skickas dom till Baltikum som alla annat... :}

 

Skulle gärna köpa en, men betala tusenlappar för något vi borde fått tilldelat för länge sen känns inte lockande...

 

/Hensoldt

Link to comment
Share on other sites

Jajaja!!!!

 

Jättefina västar! Allihop har jättefina väster.

Men när f-n får vi i Hv ut en väst!

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag hatar bälte 304K.

Jag skulle kunna skriva en bok med alla svordomar mitt bälte har fått. :)

 

Är det bara jag som tycker att med det antalet värnpliktiga som rycker in idag, så borde det finnas en uppsjö med västar på förråd.

Eller skickas dom till Baltikum som alla annat... :}

 

Skulle gärna köpa en, men betala tusenlappar för något vi borde fått tilldelat för länge sen känns inte lockande...

 

/Hensoldt

DEt finns bara ca 30 000 västar för tillfället och dom går åt till GU och utlandsstyrkan.

 

Nya västar till HV är dock beställda och jag har fått information om att vi ska få ut SV2K någon gång under 2005.

Så det är ju bara att vänta och se. Är dom verkligen beställda så ska det ju itne ta så blodig lång tid innan man får en vettig utrustning.

Om jag förstod rätt så skulle hela bärsystem 2000 införas också.

 

Men jag har varit med om att "säker" info senare dementerats...

Link to comment
Share on other sites

@Hensoldt:

HV har redan fått ut SV2K och det är IP som prioriteras. Om/när hela HV får ut SV2K står skrivet i stjärnorna...

 

edit: syfftning

Det var till hela HV det är beställt för leverans i år...

Långt ifrån alla IP har fått västen ännu.

 

Den som lever får se men jag har svårt att se vad som kan strula när FM väl fått västen levererad. Det ska ju inte behöva ta mer än någon månad att distribuera västen till alla distrikt och sedan ytterligare någon månad innan den landar hos förbanden som då ska hitta en lämplig dag för utlämning dvs en månad till.

 

Killen jag pratade med i förrådet (jag vet att han är insatt i inköpsärendena) var tvärsäker på att den med god marginal kommer i år.

Link to comment
Share on other sites

I Skånska Dragongruppen delas inte SV2K ut förrän tidigast nästa år, Varken till IP eller Hemvärnet.

Källa: Yoff MDS. (Vill inte namnge).

 

OT.

Förklara matematiken för mig i följande:

Är det möjligt att"förbruka" 30.000 västar i en värnpliktsarmé på ungefär 15.000 (?) varav långtifrån alla fått ut SV2K?

Förbrukar hundratal människor som gör utlandstjänst så många västar att det blir bristvara?

Obs! Ta inte ovannämnda frågor som personliga påhopp. Jag försöker bara få en förklaring till vad som bromsar utdelningen till HV.

 

 

@Dajo

Vänta bara.. Ska FMLOG dela ut SV2K så lär det nog dröja, går det i samma takt som utdelningen av rödpunktssikten så lär jag hinna lämna HV. :D

Link to comment
Share on other sites

OT.

Förklara matematiken för mig i följande:

Är det möjligt att"förbruka" 30.000 västar i en värnpliktsarmé på ungefär 15.000 (?) varav långtifrån alla fått ut SV2K?

Förbrukar hundratal människor som gör utlandstjänst så många västar att det blir bristvara?

Många befäl har också västen, några är säker konstant på lagning, sedan vill de väll ha ett visst överskott på varje utbildningsort. Kanske inte förklara alla men några till iallafall.

Link to comment
Share on other sites

@Dajo

Vänta bara.. Ska FMLOG dela ut SV2K så lär det nog dröja, går det i samma takt som utdelningen av rödpunktssikten så lär jag hinna lämna HV. :D

Med AK4B så fanns det problem som måste lösas med elefantpungen som försenade det hela.

 

Dessutom behövs ju inte samma kontrollapparat kring västen som med vapnet.

 

Lätta logistiska problem som går att lösa på en dag (därför gav jag i min tidåtgångprognås FM en månad).

Link to comment
Share on other sites

Anoc, tittar man på bilderna på SoldF.com så ser man att det är flera som sätter knivarna upp och ner. (stridsvästsidan)

 

Har aldrig varit med om att en Mora 2000 rammlat ur, men då det ligger en hel del Mora 2K på K4's övningsfält så har det säkert hänt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...