Jump to content

Recommended Posts

Posted
Fickor på bältet fram(speciellt vänster) upplever jag som väldigt irriterande då man går ner i knästånde, vilket man gör en hel del.

Instämmer. Min lösning (är ca 175 lång samt smärt och snygg) är att dra ihop/upp bältet och västdelen så mycket det bara går. Fickorna sitter sedan till hälften i västdelen/till hälften i bältet. På så vid blir västen tajt och fickorna är inte i vägen lika mycket.

Posted
Fickor på bältet fram(speciellt vänster) upplever jag som väldigt irriterande då man går ner i knästånde, vilket man gör en hel del.

Instämmer. Min lösning (är ca 175 lång samt smärt och snygg) är att dra ihop/upp bältet och västdelen så mycket det bara går. Fickorna sitter sedan till hälften i västdelen/till hälften i bältet. På så vid blir västen tajt och fickorna är inte i vägen lika mycket.

Ok, men hur blir det med tyngden då? Ligger allt på axlarna? Enligt rek i "Bruksanvisningen" bör bältet hänga på höftkammen för maximal avlastning. Enligt din beskrivning så har du nu en låång väst? Jag får väl testa!

Posted

Ett tips kan ju vara att flytta upp bältet ytterligare en rad.

:)

Posted
Har läst en hel del om detta m Sv2000 här på forumet & inte att jag fördömer ngn men jag förstår inte

att det ska bäras med så otroligt mycket grejjer på västarna inom HV.

Lovar att det bärs mer kit inom HV än vad det gör på soldater i US där man ibland bär 10 -12 AK mag,hgr,

Monovar,IGR,Pistolmag osv.

Du menar att om man bara ska ut på en helgövning så behöver man inte 10-12 magasin och ha plats för handgranater?

Det har jag inte sagt!

Vad jag menar är att har läst om folk som packar ner väldigt mkt konstiga saker.

Tycker att det vore intressant att se hur dessa VAD JAG tycker lite överlastade västar

skulle se ut efter en längre tid i fält. Om det fortf bärs lika mkt el om folk kommer till

insikt att många av prylarna kanske inte behövs utan kan ligga i 24 dygns ryggsäcken ist.

Även intressant att läsa hur olika individer tolkar andras skrivna åsikter och funderingar.

Posted
Har läst en hel del om detta m Sv2000 här på forumet & inte att jag fördömer ngn men jag förstår inte

Lovar att det bärs mer kit inom HV än vad det gör på soldater i US där man ibland bär 10 -12 AK mag,hgr,

Du menar att om man bara ska ut på en helgövning så behöver man inte 10-12 magasin och ha plats för handgranater?

Det har jag inte sagt!

Vad jag menar är att har läst om folk som packar ner väldigt mkt konstiga saker.

Tycker att det vore intressant att se hur dessa VAD JAG tycker lite överlastade västar

skulle se ut efter en längre tid i fält. Om det fortf bärs lika mkt el om folk kommer till

insikt att många av prylarna kanske inte behövs utan kan ligga i 24 dygns ryggsäcken ist.

Även intressant att läsa hur olika individer tolkar andras skrivna åsikter och funderingar.

ge ett exempel på en för dig överlastad väst som du sett i tråden då

Posted (edited)

@jockster:

betänk att HV faktiskt inte har fasta fordon, vi har fordon som går på dispans från trafiksäkerhetsverket, och som är rullande likkistor.

dessutom finns problemet att de flesta av folket i hv, tror att vi enbart skall klara oss med fyra magg.

tillsätt det am-behov du lärt dig behövs i långtbortistan och du lär snart se högar av "onödigt" liggande.

låt folk sedan springa ett fälttest med sina "hv-lastade'' västar, får du se att det lämnas kvar allt möjligt.

du bör även räkna bort kroppskydd 94 ur vikten.

hv har ej detta och kommer ej att få det inom överskådlig tid.

(nej jag kan inte svara för om någon insatsplut, som råkar skydda LSS's serviceförråd eller motsv)

då får vi ganska många kilon att spela på.

huvudsaken är att vi talar om två helt olika miljöer här.

hv lever i något slags limbo i kalla krigets efterskalv.

medan FS-missionerna lever med färskvara som ändras från vecka till vecka.

vårt SERE heter fortfarande fira kriget och bygger mer på överlevnad än på att CSAR kommer och hämtar oss.

då blir det gärna att det följer med lite fler "bra att ha" saker.

Edited by bushman
Posted

Ok, men hur blir det med tyngden då? Ligger allt på axlarna? Enligt rek i "Bruksanvisningen" bör bältet hänga på höftkammen för maximal avlastning. Enligt din beskrivning så har du nu en låång väst? Jag får väl testa!

Tvärtom, min väst är kort som tusan, eftersom bältet sitter direkt under västdelen, utan luft mellan.

Posted

Jag förstår vad det är du försöker peka på jockster.

Det är väll få av oss som inte sett både det ena och den andra hängandes från en stridsväst. Men jag skulle inte vilja kalla det onödiga saker, utan bra-att-ha saker. Att plocka med sig glowsticks och 3 olika knivar kanske inte känns så där helmotiverat alla ggr. Men vi bär väl med oss det för att vi som bärare känner att det underlättar våran tjänstgöring.

Att folk har mindre "kit" i US än HV låter jag stå osagt. Men om det är så kanske det har att göra med att US folket får ut lite mer från förrådet att bära med sig. 10 fulla mag väger en del så det gäller att prioritera vad man har på sig, ammo, vatten etc.

Men enligt mig får du bära med dig en gjutjärnspanna om du så vill. Det är bara du själv som bär det.

Posted

Det har jag inte sagt!

ge ett exempel på en för dig överlastad väst som du sett i tråden då

jag väntar fortfarande på ett exempel på vad du anser vara en överlastad väst

Posted (edited)

Frågan verkar säkert efterbliven för er som kan svaret...

Om man tittar på stridsvästar/o.dyl. så är det väldigt mycket fickor och prylar på framsidan. Blir det inte svårt att ligga ner (på magen) med alla sakerna där?

Eller är det så enkelt att man nuförtiden aldrig lägger sig ner när man ska kriga? :baskerKav:

Edited by stefanf
Posted

Om man tittar på stridsvästar/o.dyl. så är det väldigt mycket fickor och prylar på framsidan. Blir det inte svårt att ligga ner (på magen) med alla sakerna där?

Eller är det så enkelt att man nuförtiden aldrig lägger sig ner när man ska kriga? :baskerKav:

jag har merparten av alla mina fickor på framsidan och upplever inte att det är ett problem. det jag däremot upplever som problem är när man har massa fickor i sidan och på ryggen när man kasar flak i 20-bilen. det blir trångt och (ännu) mindre bekvämt. dessutom är de svårt med fickor på ryggen om man ska bära ryggsäck

Posted

Eller är det så enkelt att man nuförtiden aldrig lägger sig ner när man ska kriga? :huh:

Alltså den lägsta ställningen är ju nästan knästående om man ska kunna flytta dig snabbt nog. Men det går ju att ligga med men det blir en aning knöligt. Den svenska "ligga på 100m vallen och skjuta på papptavlor" är ju inte direkt vad man skulle kalla för "riktig" stridsmiljö. Kanske bra när man ska lära sig skjuta men annars inte.

Jag tror på att man ska träna så realistiskt som möjligt. Det ska sitta i ryggraden. lite OT

:baskerKav:;-)

Posted (edited)

Jag upplever inte heller liggande skjutställning som något problem med denna konfiguration. Notera att jag som högerskytt ligger med mesta markkontakten vid vänster höft som hamnar snett framför flerbruksficka liten. Att komma åt magasin från vänster bröst är inte heller något problem vid liggande magasinbyte då man ändå rullar lätt åt höger med kolven vid armbågen och pipan uppåt, dvs. vänstersidan av överkroppen kommer fri.

Visst känns det att man ligger på magasinen under själva skyttet men inte så att det är farligt. Tiden i liggande ställning på skjutbana är ju dessutom begränsad och under tillämpade moment ännu mera så. Om man ligger ner under tillämpade moment så innebär det i regel spaning/observation, någon form av eldberedskap för att understödja egen trupp, eller liknande situationer av mer övervakande karaktär än massiv eldgivning med upprepade magbyten.

Sen kan jag iofs tänka mig att det naturligt oftare blir lägre ställningar i skarpa lägen, dvs. att man ligger och trycker i avvaktan på handling. Men det beror nog också på situationen. Jfr. britternas agerande i strid såsom visas i "Ross Kemp in/return to Afghanistan" eller det här på forumet tidigare refererade eldöverfallet i Affe (där de väl låg och tryckte i väntan på "Talibanerna") med patrullering kring svenska skyddsobjekt. Det blir ju viss skillnad beroende på om det är vi eller motståndaren som är "elakast i skogen".

Hursomhelst tror jag att de lägen när man blir liggande oftast är sådana situationer när man inte har tid att känna efter om man ligger lite obekvämt eller tävlingsskyttemässigt fel på sina magfickor. - Det förefaller helt enkelt vettigast att optimera västen för traditionell manövrering i skyttestrid, dvs. eld och rörelse (GSS).

Edited by LeadHead
Posted (edited)

Hur kommer det sig?

Klart att man kan bära alla fickor osv fullproppad med totalt onödiga saker under en helgövning var 3 :e månad

men skulle vara intressant att se alla dessa personer bära all utr under tex en 2 - 3 v övn.

Jag är själv med i HV som Plutonchef så jag ser absolut inte ner på folk som vill exprimentera med sin väst & bära mkt grejjer.

Tycker bara att det är ett facinerande fenomen.

Min uppfattning är att det ligger mycket i det Jockster skriver gällande Sv2000.

Gjorde själv misstaget att överkitta västen och packa ner all sköns "bra att ha grejor" när den kom ut. Tog några övn innan jag insåg att det inte var så smart att packa ner alla "Bra att ha grejor". Har därefter bara det jag anser är absolut nödvändigt för att fungera i min tjänst. Resten försvann ner i respektive ryggsäck och trossväska beroende på hur lätt/snabbt jag vill komma åt grejorna. Det var en "lättad" upplevelse att sätta på sig västen efterföljande övn.

Annars tycker jag att det finns oerhört mycket humor i att läsa den här tråden, när man själv dragit vissa slutsatser gällande "bra att ha, det ser fräckt ut"

/Challe

Edited by Challe
Posted
Gjorde själv misstaget att överkitta västen och packa ner all sköns "bra att ha grejor" när den kom ut. Tog några övn innan jag insåg att det inte var så smart att packa ner alla "Bra att ha grejor". Har därefter bara det jag anser är absolut nödvändigt för att fungera i min tjänst. Resten försvann ner i respektive ryggsäck och trossväska beroende på hur lätt/snabbt jag vill komma åt grejorna. Det var en "lättad" upplevelse att sätta på sig västen efterföljande övn.

Annars tycker jag att det finns oerhört mycket humor i att läsa den här tråden, när man själv dragit vissa slutsatser gällande "bra att ha, det ser fräckt ut"

/Challe

Min fetstil.

Det där är ett helt ok resonemang, eftersom det bygger på vad du prövat dig fram till att du behöver för att lösa din uppgift. Det vanliga argumentet är annars att rensa västen från sånt man inte behöver under just den specifika övning/den avgränsade övningstid man befinner sig på, helt oaktat de begränsningar detta för med sig. Då har man absolut fått en lättare väst, men utan att innehållet har någon tydlig/testad koppling till din tjänst.

Posted (edited)
Var är alla KSP-skyttars config? Att kitta en bekväm väst för AK5/4 är väl inga konstigheter :) Tips tack :ph34r:

Post #704 har jag lagt upp hur jag hade min väst för ksp90. Tyvärr har FM kränkt mig [igen] och nu har jag ingen ksp på lån... :(

Men jag hade haft samma upplägg idag, dock troligen bytt ficka för pistolmagasin och kanske någon småfix...

Men kan verkligen rekommendera TT och Eagle fickorna för dem som kör ksp90. Den utdelade fickan är verkligen rikskass.

Edited by henke
Pillat inlänken till Post 704/henke
Posted

Är det någon som har erfarenhet av att använda olika storlekar på västdel och bälte? Jag upplever att min västdel i large passar relativt bra, men att bältet är någon cm för stort i sitt mest åtsnörda läge. Tanken har därför slagit mig att pröva att kombinera ett mediumbälte med largevästen. Skulle det fungera, eller blir det för få, för många eller felaktigt placerade band och fästen då? Eller uppstår något annat problem?

Posted
Är inte västdelen "one size fits all"...? :blink:

Jo, det ska den vara. Finns justerbara remmar på sidorna och framsidan om jag minns rätt ;) Enda som kan ändras i storlek är ju midjan från small till vaddå? X-Large?

Posted (edited)
Är det någon som har erfarenhet av att använda olika storlekar på västdel och bälte? Jag upplever att min västdel i large passar relativt bra, men att bältet är någon cm för stort i sitt mest åtsnörda läge. Tanken har därför slagit mig att pröva att kombinera ett mediumbälte med largevästen. Skulle det fungera, eller blir det för få, för många eller felaktigt placerade band och fästen då? Eller uppstår något annat problem?

Jag har standardstorlek på västdel (det finns väl bara en stl.???) och har även haft M samt L stl. i bälte, inga problem.

Edited by 2Sharp
  • 2 weeks later...
Posted

Jag var givetvis ute och cyklade angående västtorleken. Har nu bytt till mediumbälte och kan konstatera att M-bältet har 16 hällor, dvs. två färre än L-bältets 18. Detta medför vissa problem med min tidigare konfiguration, då allt hamnar längre bakåt, och därmed blir mer svåråtkomligt samt riskerar att hamna i vägen för stridssäcken. För att kompensera detta något, har jag flyttat på bajonetten och satt den i det band som spänner ihop fram och bakdel på västen, men magasinsfickan på vänster sida hamnar oundvikligen i vad jag mittstänker är en sämre vinkel.

I övrigt tycker jag att M-bältet verkar lite för litet för överdelen. Den sistnämnda känns mer sladdrig än vanligt. Har dock inte testat med full utrustning påtagen ännu. Ett sådant test kommer att genomföras i närtid. Återkommer med ytterligare synpunkter därefter.

Posted (edited)

Dags för en ny konfiguration att kommentera då:

t_CwmuRTIHK.gif.webp t_VFnxTwtkz.gif.webp

Den är optimerad för hemvärnsbruk, funkar bra med ryggsäck och väldigt lite vikt ligger enbart på axlarna.

Två magfickor sitter på vänster sida. I botten på magfickorna ligger lite tygremsor som lyfter upp magasinet och gör dem lättare att nå. Under dessa sitter en hemmagjord dumpficka.

Till höger en liten flerbruksficka för granater, extra ammunition eller extra magasin fast oftast rymmer den handskar och kåpor.

Bredvid en liten flerbruksficka från Snigel (recon.se) med ficklampa, multiverktyg och liten kikare. På höger höft sitter fältflaskan.

En "fulkniv" sitter inuti vänster västficka, dold OCH snabbt åtkomlig. Slidans spets är fastknuten med paracord i västens fästremmar.

Bakom magfickorna på vänster sida sitter en stor flerbruksficka med främst vårdmateriel (sjuk-, vapen- och själa- (d.v.s snask)).

På ryggen en tom flerbruksficka för främst regnkläder vid behov. Innanför västens rygg men utanför bältet skymtar en Camelbak Thermobak 3L för jag har dåliga erfarenheter av att dricka för lite vatten.

Fickorna sitter i både väst och bälte fram och även på sidan. :)

Edited by Johan Martin
Posted

Använde denna setup på KFÖ förra helgen och är riktigt nöjd.

länk till förra bilden.

Recons sjvficka är utbytad mot Recons första förbandsficka.

Såg ut såhär.

maskad.jpg

Riktigt nöjd med dom interna magfickorna.

Och ja vapenremmen och kängorna har inte m-nummer men funkar fruktat bra ändå...

Posted

Hepp,

Har letat som en tok efter info om camelback.

Så, snabb fråga:

Går det att köra vattentanken löst i stridsvästen, utan "ryggsäcken"? Eller går den sönder då?

Tycker att det är så sunkigt att stoppa ner hela väskan med remmar och allt i ryggfickan.

Anders

Posted
Hepp,

Har letat som en tok efter info om camelback.

Så, snabb fråga:

Går det att köra vattentanken löst i stridsvästen, utan "ryggsäcken"? Eller går den sönder då?

Tycker att det är så sunkigt att stoppa ner hela väskan med remmar och allt i ryggfickan.

Anders

det går att förvara tanken löst i västen om det är en tilldelad sourse vattentank. CB har ett annat format och därför är passar den inte där.

dock putar bälgfickan in mot kroppen av västen, varvid flera tycker det är bekvämare att snöra fast påsen med väskan utanpå västen. Så har du en camelback är det smidigast att snöra den utanpå, dvs dra ryggsäcksremmarna genom västens fästpunkter. Jag skulle också göra så med den tilldelade tanken, eftersom det är enklare att fylla på den så.

Posted

När Sourcepungen är knökfull är det lite otrevligt att ha den i västen. Sen går det oändligt mycket fortare att fylla på den när man har den "externt".

Inta liggande färdigställning och tillse att kamrat häller på med dunken bara.. :mellow:

Posted

Jag tycker det funkar utmärkt att bära Camelbak direkt mot ryggen innanför västen.

Det känns lika tjockt som att förvara den i västen men sladder är i praktiken omöjligt. Se bild överst på sidan.

Posted
Jag tycker det funkar utmärkt att bära Camelbak direkt mot ryggen innanför västen.

Det känns lika tjockt som att förvara den i västen men sladder är i praktiken omöjligt. Se bild överst på sidan.

Ska testa lite olika varianter i helgen.

Var mest orolig att den skulle ta skada.

Det är en Source naturligtvis, ingen CB.