Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Fick chans att prova en polares SV2k, Vi tog lite bilder och tänkte lägga upp denna uppsättning för er att skåda:

Framsida Höger

Recon beredskapsrem

Recon Handfängsel ficka

Mora 2000

Magasin *2 + lilla materialficka

Framsida höger på bältet

stora materialficka

bajonett bakom materialficka

recons multificka

karbinhake

spännet bytt

framsida Vänster

Karbinhake från terräng

framsida vänster på bältet

stora materialficka

magdump under materialficka

recons kombificka

karbinhake (Terräng)

Baksida Höger

Recons ficka för PMR (snigel design multificka 3)

Fäste för recons buttpack

Karbinhake från recon (för skyddsmasken)

Baksida bälte höger

Materialficka

magdump

fäste för recons buttpack

Baksida vänster

beredskapsrem

Baksida bälte vänster

Materialficka

bajonett bakom materialficka

Vid behov:

2 Vattenflaskor precis bakom de stora mtrl fickorna

Framtida inköp:

flytta upp kombifickan

en till recon multificka

ev. en sacci FJS minväska på ryggen högst upp

ev. en recon förbandsficka på bältet längst bak

ev. även 1-2 snigel design benplatta small

sv2kfba3.th.jpg

svk2kbfg6.th.jpg

sv2khom4.th.jpg

svk2kvyi4.th.jpg

// ViperFE :banghead::banghead:

Edited by Viper_FE
Posted (edited)

@ViperFE

Jag tittade på din polares framtida inköp. Sacci FJS minväska är inte gjord för Sv2K, så skall han montera den så får han arbeta lite och ta fram symaskinen. Då kanske det är bättre att köpa en annan ficka (om den inte prompt skall innehålla en försvarsladdning alltså!).

Recons förstaförbandsficka rekommenderas varmt.

Edited by Sytare
Posted (edited)

@ Sytare : Jo, vi diskuterade detta fram och tillbaks, Han var skeptisk mot detta med att den ej är direkt gjord för Sv2k.

Tanken var att ha en "väska" på ryggen, just nu Buttpacken, men han vill bara ha en som är någolunda platt t.e.x minväskan.

Tanken är att ha ryggen så fri som möjligt så inget är ivägen för t.ex. SS2k, ev. div ryggsäckar/ div. mtrl att ha på ryggen.

Ryggen fri också för div. transport

Edited by Viper_FE
Posted

Minväskan är gjord för FJS-västen och de lite speciella formaten på den, men visst. Det är upp till honom.

Jag vet att det finns en hel del kompetens på forumet rörande diverse fickor som kan fylla hans behov istället för minväskan, om vi får reda på vad han tänkt bära på ryggen.

Bara mina två ören.

Posted

Han kan inte tänka sig recons ryggväska då?

Enkel fastsättning (och borttagning). Jag packar den med det viktigaste och har den beredd i ss2k om jag t. ex får en radio att släpa på som måste ner i ryggan.

Posted
Han kan inte tänka sig recons ryggväska då?

Enkel fastsättning (och borttagning). Jag packar den med det viktigaste och har den beredd i ss2k om jag t. ex får en radio att släpa på som måste ner i ryggan.

Det är den han kallar för Recon Buttpack på förra sidan. Man ser även sticklåsen som man fäster på västen för just ryggväskan.

@Sgt1clHansson

Då har även jag lärt mig en ny sak. Jag frågade C Recon om att sätta en minväska på Sv2K och han sa att det skulle krävas en REMO. Tusen tack.

Posted (edited)

hm, tackar för svar. Jag blir ju nästan nyfiken på att själv prova ;-) Verkar användbart. Dock har jag nog tänkt skaffa buttpack för div. anledningar.

@Coolhand : hehe jo Malice = Härligt. Malice clips, Fin uppfinning :):)

// ViperFE

Edited by Viper_FE
Posted

Buttpacken verkar mycket storre an vad jag trott. Lagom stort loss pa bild 1.

Vilken uppgift ar bild 1 tankt att anvandas vid?

Posted

Tanken var bara att visa att buttpacken ej är ivägen för ryggan,

IoM att denna personen bara vill visa att han vill ha en platt väska

Uppgift för bild 1 är ju då vanliga utrustning man har med sig, extra klädsel / div. mtrl. som kan behövas fästas på väst.

Vattenflaskor fattar ni själva sedan gasmasks väska på Ss2k istället för trossen iom att det kan ju komma att användas gas ute på fält, då vill man ha tryggheten att ha den vid sitt objekt som oftast stridssäcken ligger vid eller på sig, Trosspackningen är ju nånstans långt bort :banghead:

Risk för OT med den dära gasmasken, Så snälla börja inte prata om att ha denna på eller ej, är ju upp till enskild soldat.

Posted

Då har jag kommit på den perfekta setupen för mej ...

Det enda ovanliga är sjv fickan irfån ATS tactical .

img2395xm3.th.jpg

Posted
Det enda ovanliga är sjv fickan irfån ATS tactical .

img2395xm3.th.jpg

Skulle väl vilja påstå att dumpfickan (snigel design om jag inte ser helt fel) är "ovanlig" också?

Posted (edited)
Skulle väl vilja påstå att dumpfickan (snigel design om jag inte ser helt fel) är "ovanlig" också?

Inte länge till Pinnen_ :D:)

Den fickan tenderar att synas rätt så frekvent på MIL.SE nu för tiden. Frågan är bara när den blir m-nummrerad så vi som använder den slipper springa runt med brandsläckare :)

Edited by Sytare
Posted

är det nån KSP skytt som kan ge lite förslag på placering av standard fickorna?

och eventuella extra fickor/väskor som är bra att ha?

jag kan väl säga att jag rent generellt hatar saker som fladdrar och har sig utan allt skall sitta så stabilt som möjligt, och det skall inte finnas något på ryggen som är ivägen när man har stridssäcken.

bilder är uppskattat också ;)

Posted

Är på jakt efter två fickor till min väst, ska helst ha bianchi så det bara är att jacka på.

1. Radioficka till Motorrola 340. Min duellficka är för liten, så jag har i dagsläget en lite mag-ficka. Inte så jätte funkis.

2. Ficka för min SF 6P, gärna med extra fack för leatherman osv.

Förslag?

Posted (edited)

Radio ficka vet jag inget om , men för multitool/6p en Emdom pistolmag ficka eller nån ifrån BHI passar bra .

BHI hittar du i Svearike men EMDOM endast ifrån staterna.

Emdom passar på SV bättre än BHI .

Denna har jag o jag har testat de mesta pistolmag fickor o den är överlägset bäst . LINKY EMDOM

Edited by SISU
Posted (edited)

@Skuggan: Jag som KSP-skytt har magasinsfickorna på vänster bröst, flerbruksficka liten på höger bröst. I de stora flerbruksfickorna bär jag bandad ammunition till kulsprutan á 200 vardera. Jag bär dem bägge på vänster höft så långt fram jag kan utan att de stör mig när jag ligger ner, och för att kunna mata från vänster sida.

Edited by Amfibieslusken
  • 2 weeks later...
Posted

Har valt att ha magasin på vänster sida och prylar på höger.

Hgrfickorna satte jag på höger så att jag har granater i rätt hand när de ska användas.

Duellficka med radio på ryggen.

Vapenrem på vänster axel.

Shockcord mellan väst och ryggdel som tajtar in västen oavsett vad jag har under.

vastvanster.jpgvasthoger.jpg

Posted

Stridsvästen kommer succesivt att försvinna från försvarsmakten med början 2009.

Detta på grund av att soldater har fått problem med axlarna, då de har överlastat sina västar med både det ena och det andra.

Istället kommer det komma någon slags bälte typ det som användes innan västen.

Men då utan axelok.

Själv förstår jag inte anledningen till att överlasta västen med en massa bröte.

Posted
Stridsvästen kommer succesivt att försvinna från försvarsmakten med början 2009.

Detta på grund av att soldater har fått problem med axlarna, då de har överlastat sina västar med både det ena och det andra.

Men då utan axelok.

Själv förstår jag inte anledningen till att överlasta västen med en massa bröte.

Jag tänker inte fråga om källa på det, eller anklaga dig för lögn och förbannad dikt.

Men det påståendet stämmer inte med verkligheten och jag kan tänka mig att missförstånd förekommer.

Enligt uppgift från tidigare i tråden så skall stridsvästen komma ut i en ny, alternativt modifierad upplaga med bl.a. nya axlar, bälten och infästningar. Enligt säkra källor så skall dock stridsvästsystemet kompletteras med en s.k. stridsgördel (svenska för Chestrigg) under 2009, som ser ut som ett bälte med hängslen.

Ev. frågor tror jag är bättre att vi tar via PM.

Posted (edited)

Källa på det? ;-):baskerKav:

Det är länge kvar till första april.

Men då utan axelok.

Menar du chestriggen så är väl tanken att den ska komplettera stridsvästen och inte ersätta.

Lagom är förstås bäst, men ammunition, vatten, sjukvårdsutrustning, radio och kniv är nog knappast "bröte".

Edited by Johan Martin
Posted

Men då utan axelok.

Jag tänker inte fråga om källa på det, eller anklaga dig för lögn och förbannad dikt.

Men det påståendet stämmer inte med verkligheten och jag kan tänka mig att missförstånd förekommer.

Enligt uppgift från tidigare i tråden så skall stridsvästen komma ut i en ny, alternativt modifierad upplaga med bl.a. nya axlar, bälten och infästningar. Enligt säkra källor så skall dock stridsvästsystemet kompletteras med en s.k. stridsgördel (svenska för Chestrigg) under 2009, som ser ut som ett bälte med hängslen.

Stridsvästen i nuvarande form skall enligt FMLOG försvinna.

Anledningen till detta har jag skrivit.

Detta sades av FMLOG på på ett möte.

Ni gör som ni vill med att tro eller inte.

Jag vet vad som sagts till mig och utav vem.

Vad andra sedan väljer att tro, är deras ensak.

Posted

Men då utan axelok.

Stridsvästen i nuvarande form skall enligt FMLOG försvinna.

Anledningen till detta har jag skrivit.

Detta sades av FMLOG på på ett möte.

Ni gör som ni vill med att tro eller inte.

Jag vet vad som sagts till mig och utav vem.

Vad andra sedan väljer att tro, är deras ensak.

Ja, givetvis skall vi utan kritik bara lita på dig till 100% rakt av, för det är ju du som är han...

:rolleyes:

Det är rätt vanligt att man vill ha något mer förankrat eller lite mer utförligt förklarat än bara "det har jag hört, så det är så".

Om anledningen är att folk burit sönder sig så borde man, enligt mig, se till att öva mera med komplett kroppskydd/stridsväst och tillbringa mer tid med BRAK eller på gym/hinderbanan än att ta bort SV2K.

Posted
Om anledningen är att folk burit sönder sig så borde man, enligt mig, se till att öva mera med komplett kroppskydd/stridsväst och tillbringa mer tid med BRAK eller på gym/hinderbanan än att ta bort SV2K.

Haller med till 100%. Om jankarna kan ha mjuka (typ M/90) och harda (typ M/94) paneler och plattor 12 5.56magasin och allt annat utan problem borde inte vi svenskar?