Jump to content

Grötdräkten?


NordicFear

Recommended Posts

Vi hade grötdräkt, M58 samt M90.

 

Grötdräkten var färgad i någon konstig blågrön ton. När man bar den så såg man ut lite som en vietnamesisk djungelgubbe. Den var dessutom mycket skönare än M58:an. Men M58:an och grötdräkten är olika uniformer.

Link to comment
Share on other sites

Nä M/58 tror jag inte att det är.

Vi hadde en uniform vi kallade grötdräkt som vi använde när vi vårdade kanonen Den påminde mer om den vanliga M/59 men det var inte en M/59.

Tyget påminde en del om linnelappar :lol:

Man känner sig absolut inte manlig i den iaf

Link to comment
Share on other sites

¨

vad menar ni med det? hur ser den ut? :angry:

 

har hört att alla på P4 får ha den den första tiden inann man får M/90...

 

mvh Erik

Helt rätt... Tydligen måste P4nissar förtjäna sina uniformer... Vansinne enligt mig... Men men...

 

Förvänta dig många långa mystiska blickar från T2are, som bär )0 från dag ett..

Link to comment
Share on other sites

Ja. Framför allt ska man inte få åka hem i m/90. VPL kan inte gå och stå i den, och då ska de heller inte få åka hem iden och skämma ut sig själva och FM.

För en VPL under GSU finns bara ett läge under ledig tid, SOVANDE.

 

Förstår inte varför man skulle åka hem i m/90 för när det finns m/87! :huh:

Link to comment
Share on other sites

den vi kallade gröt uniformen var dssa gröna byxor som liknar m59 men är ett sladdrigare tyg(m59 fin byxa typ..) och en helt grymt ful midjekort jacka som var av ett styvare och tjockare tyg med axelklaffar. vi hade med oss den som överdrags kläder om M90 var aldeles för lerig, eller vid fys och kängvård. jag tror vi använde den en gång... men den var ALLTID med.(som övriga skåpet.)

Link to comment
Share on other sites

den vi kallade gröt uniformen var dssa gröna byxor som liknar m59 men är ett sladdrigare tyg(m59 fin byxa typ..) och en helt grymt ful midjekort jacka som var av ett styvare och tjockare tyg med axelklaffar. vi hade med oss den som överdrags kläder om M90 var aldeles för lerig, eller vid fys och kängvård. jag tror vi använde den en gång... men den var ALLTID med.(som övriga skåpet.)

Låter som m/68, den hittills fulaste uniformen i FM. Fy s*t*n. :D

 

/:)

Link to comment
Share on other sites

Nämnda klädsel bars i alla fall på I21 under "vård och annan nedsmutsande verksamhet". Det fanns inget egenvärde i att hålla inne med 90:an, då man ändå ligger inne i 2 veckor innan första permis, man hann lära sig gå och stå i den...

 

Smutsig verksamhet = oömma kläder!

För den som menar att uniformen är oöm så avser jag sådan verksamhet som påverkar funktionen hos uniformen, tex arbete med oljebaserade produkter, extremt slitage och fysisk fostran.

 

//M

Link to comment
Share on other sites

den vi kallade gröt uniformen var dssa gröna byxor som liknar m59 men är ett sladdrigare tyg(m59 fin byxa typ..) och en helt grymt ful midjekort jacka som var av ett styvare och tjockare tyg med axelklaffar. vi hade med oss den som överdrags kläder om M90 var aldeles för lerig, eller vid fys och kängvård. jag tror vi använde den en gång... men den var ALLTID med.(som övriga skåpet.)

Låter som m/68, den hittills fulaste uniformen i FM. Fy s*t*n. :D

 

/<!--emo&:)-->beret.gif<!--endemo-->

Den grötdräkten jag använt fanns redan på 50-talet (syns i filmen Gula divisionen) och fanns i både grönt och blått.

Link to comment
Share on other sites

Grötdräkten är inte en uniform enligt mig. När jag gjorde lumpen på P4 sp hade vi den ända fram till baskerprovet, så 8 veckor fick man ha på sig den där skiten! :D Byxorna är ju helkass, går inte att dra åt nertill (=allt skit hamnade innanför dem och i kängorna) samt att det finns inga benfickor att ha saker i. Framfickorna är som på vanliga byxor, ingen knäppning alls, så där ville man inte heller förvara viktiga saker. Kvar var framfickorna på jackan att ha 1:a förband osv.

 

De är väl ganska gamla också, så de var rätt så slitna. Under fältvaneveckan så pajade mina byxor i grenen vid första resandet av tält 20, när jag satte mig på huk. "Ratsch" sa det bara, och byxorna blev aldrig mer vad de borde vara. De sprack mer och mer och mer... Dagen efter övade vi försvarande av eldställning. Det var en regnig dag så vi hade regnkappan på oss (den gamla långa) min regnkappa fastnade under ena knät under ålningen fram till eldställningen. Detta medförde att regnkappan sprack strax under stridsbältet. Även det började spricka mer och mer och mer. Till slut hade jag liksom en midjekort jacka, när det hade spruckit runt nästan hela vägen. Det överflödiga som fortfarande satt fast i kappan hade jag stuckit in under stridsbältet. Så under nästa uppställning stod jag där, med byxorna som nu hade spruckit en bra bit under ena knät på ena byxbenet, och en midjekort regnkappa. "Ni ser för jävlig ut" var löjtnantens reaktion på det hela.

 

Så efter den första tiden på P4 tog jag aldrig mer på mig grötdräkten. Den suger helt klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
...När jag gjorde lumpen på P4 sp hade vi den ända fram till baskerprovet, så 8 veckor fick man ha på sig den där skiten...

Det är ju helt sjukt, hur ska man kunna kalla sig soldat om man springer omkring i någon pajas-utstyrsel i åtta veckor... Det måste ju se ludermässigt ut... Usch... :camo:

Link to comment
Share on other sites

Finns en viss logik i att ha grötrocken under GU.

"Det är bara soldater som bär m90 och ni är fan inga soldater!" (Lt X under GU)

 

När man sedan väl får ta på sig m90 känner man sig stolt och bär därmed upp uniformen med värdighet.

 

Fånigt, javisst, men det fungerar!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur många pallar jag har sålt av grötkläder så trodde jag inte de fanns kvar på de reguljära förbanden... tänk så fel jag hade =)

 

Allvarligt talat så förstår jag inte vitsen med att använda grötkläder när det finns mek.overall, de grön med benfickor är ju tillochmed nästan helt funkis ju.

 

/o

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är helt idiotiskt. Jag skulle då bara ha känt mig förödmjukad om de hade slängt till mig en grötrock vid inryck (speciellt som jag har burit FU 90 i två år som HV-ungdom och HV-musiker).

Vad är vitsen med att inte redan från början öva med den uniform, dvs. en viktig del av den mtrl som man sedan kommer att använda under resten av GU?

Grötrocken är, om det är den jag tänker på, som min far har berättat om, som namnet antyder ett måltidsplagg att bäras vid utskänkning/utspisning och inget annat. Definitivt inte någon fältuniform.

 

Och då bortser vi från det faktum att den inte finns med i UniR FM.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Framför allt ska man inte få åka hem i m/90. VPL kan inte gå och stå i den, och då ska de heller inte få åka hem iden och skämma ut sig själva och FM.

<truppslagsmobbing> Är det i så fall något särdrag för just pansarförband? Vi andra klarar då av att både gå och stå i den... </truppslagsmobbing>

Link to comment
Share on other sites

...När jag gjorde lumpen på P4 sp hade vi den ända fram till baskerprovet, så 8 veckor fick man ha på sig den där skiten...

Det är ju helt sjukt, hur ska man kunna kalla sig soldat om man springer omkring i någon pajas-utstyrsel i åtta veckor... Det måste ju se ludermässigt ut... Usch... :D

Pajas, ja. Huvudet på spiken. Man ser ju inte riktigt klok ut i den. Vissa var ju inte ens gröna längre! Enda fördelen var ju att den var svalare än m/90 när det var som varmast under sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Fan jag fick tag på helt nya grötställ när jag var rekvisita ansvarig på en teater.

vi skulle ha uniformer till ett gäng Us - army soldter i musikalen "hair" och med lite god vilja och kardborreband så lyckades vi ganska bra.

 

när byxorna var nya så liknade de faktist chinos från dockers, de hade tom den där spännremmen bak som vissa levis jeans har i dag och som satt på orginal-levi's

 

Med vita t-shirts och ett gäng m37-hjälmar så fick vi till ganska snygga uniformer, men som sagt till annat än teater och clown tjänst funkar de inte.

 

framförallt inte att öva ålning medels hasning uppför kråkberget under fältvaneveckan.

 

vi hade dem när vi vårdade(läs tvångstvättning av adjutantens vw-buss) och hade en ohygglit ful kombination av m59 vapenrock, grötbyxa och lågskor, när vi hade utbildning i signalerandets ädla konst.

Att kalla det ludermässigt var en komplimang.

Link to comment
Share on other sites

<truppslagsmobbing> Är det i så fall något särdrag för just pansarförband? Vi andra klarar då av att både gå och stå i den... </truppslagsmobbing>

du klara inte som nyinryckt att bete dig som en riktigt soldat och därför bör du heller inte se ut som en riktigt soldat innan du kan bete dig som en...Klart Slut

Edited by NordicFear
Link to comment
Share on other sites

Ja. Framför allt ska man inte få åka hem i m/90. VPL kan inte gå och stå i den, och då ska de heller inte få åka hem iden och skämma ut sig själva och FM.

<truppslagsmobbing> Är det i så fall något särdrag för just pansarförband? Vi andra klarar då av att både gå och stå i den... </truppslagsmobbing>

Har inte den blekaste om det gäller pansartrupperna... Det gäller ju olika på olika plutoner så...

Detta är min åsikt, som jag står för. Jag ber om ursäkt om det uppfattades som truppslagsmobbning. Det var inte alls meningen.

 

EDIT: Om man har två veckor på sig innan man åker hem första gången så bör man ju klara av att gå och stå i den. Dock så tar väl plutonschefen det beslutet när fredagen kommer.

Edited by darkstar
Link to comment
Share on other sites

:dong: hahahaha..hehe

 

Jo den grötdrökten glömmer man inte i först taget..speciellt på fredagsordningen

då skulle den på och M/90 in i skåpet medan man städade samt putsade kängorna

för att inte uniformen skulle få skokraäm på sig.

 

samt när man häll på med vapenvården så skulle den på för oss

sedan när det var fredags uppställning så skulle permisuniformen M/90

på för att man skulle se proper ut.

 

men saknar den för den var grymt go att gå i..hehe

Link to comment
Share on other sites

Detta är min åsikt, som jag står för.  Jag ber om ursäkt om det uppfattades som truppslagsmobbning. Det var inte alls meningen.

Hehe. Det där var mest ett skämt från min sida. Dock med allvarlig bakgrund. - Av alla KB-avdelningarna på I 19 verkar just pbat ha mest problem med UniR...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...