Jump to content

Recommended Posts

Posted
Så om vi skiter i att tycka att folk är idioter för att de vill ha en billig eller dyr kniv eller bara tycker att folk är idioter. Var kan man köpa fällknivens prylar billigare än de flesta ställen, någon som vet?

Prova djswholesaleblades på eBay. Där finns t ex Fällkniven S1 för $125.60 (blankt blad och kydex).

/Johan ES

• 2 weeks later...
Posted

Fortsätter att lusa ner tråden med egna knivar, denna gång en rekonditionerad och omstajlad tanto som hängde med under min GU.

gu-tanto_01_tn.jpg

gu-tanto_03_tn.jpg

gu-tanto_05_tn.jpg

gu-tanto_09_tn.jpg

(Ber om ursäkt till dem som må ha betraktat den annorstädes å internettet...)

Posted (edited)

Jag var på "fäviken game fair" här i jämtland och snackade lite med en försäljare av ett slipsystem kallat edgepal. ( http://www.edgepal.com/ )

Jag fick äran att slipa en kniv för hand med diamantbryne och sen titta i förstoringsglas på eggen, den såg ut så här : ¤%&/()(/&%#/¤#/# sen när jag körde med verktyget fick jag en spikrak egg med otrolig skärförmåga. Helt underbart system för er riktiga knivfantaster.

Här har ni en liten lista på vinkeln för eggen ska vara

Slipvinklar för knivar och andra eggverktyg.
Rakblad / Rakkniv = 9-15°
Kökskniv för grönsaker och filé = 20°
Kökskniv, normal 25-35°
Slöjdkniv, mjuka träslag 20°
Slöjdkniv, hårda träslag 25°
Allroundkniv 23°
Fällknivar 20-25°
Jaktkniv 20° slipegg 25° brynegg
Fiskekniv, 19-20°
Filékniv för fisk, 18-19°
Saxar 50-60°
Stämjärn 20-25°
Yxor 30-40°, kupad egg
Yxa, tälj, 25-30°, rak egg
Skogsyxa 30-40°, kupad egg
Klyvyxa 40-55°

Kanske något att tänka på för knivmoffarna :/

Edited by almkvist
Posted

Verkar smidigt, framförallt för en mindre händig person som en annan. Men, 2 800 :-!!! Väntar tills det kommer ut kopior tillverkade i Kina :/

Posted
Verkar smidigt, framförallt för en mindre händig person som en annan. Men, 2 800 :-!!! Väntar tills det kommer ut kopior tillverkade i Kina :wub:

De finns. Jag köpte ett liknande system gjort på regementsshoppen I19, gjort plast istället för rostfritt stål och utan diamantbrynen för under 500:-

Tycker det är ganska bökigt...ligger längst in i garderoben.

Roligare/smidigare att sitta med ett löst diamantbryne (tycker JAG), även om man får en grymt "rätt" egg av verktyget.

Jag vill ha jiggar till bänkslipmaskinen. :/

Posted (edited)
Verkar smidigt, framförallt för en mindre händig person som en annan. Men, 2 800 :-!!! Väntar tills det kommer ut kopior tillverkade i Kina :/

Det är ju för "hela" systemet. Igentligen räcker det med det länst till höger

system.png

Klarar "trekantiga" (fällknivens) och vanliga.

Edited by almkvist
Posted
Klarar "trekantiga" (fällknivens)
Utgår ifrån att du menar konvex egg, eller?

Annars finns ju Lansky Sharpening System

Nej han menar trekantiga knivblad. Det vill säga att knivbladet saknar parallella ytor och håller samma vinkel från eggen till nacken vilket innebär att knivnacken kan vara ganska bred. Slipeggen går alltså ända bak till knivnacken utan att det finns parallella ytor.

Posted
Nej han menar trekantiga knivblad. Det vill säga att knivbladet saknar parallella ytor och håller samma vinkel från eggen till nacken vilket innebär att knivnacken kan vara ganska bred. Slipeggen går alltså ända bak till knivnacken utan att det finns parallella ytor.
Inget som är speciellt svårt att slipa och det behövs inte någon slipjigg att slipa en "flat slipning" (flat grind) - det är nästan mer besvär.

F.ö. så har inga av Fällknivens knivar den typ av slipning...

• 4 weeks later...
Posted
Inget som är speciellt svårt att slipa och det behövs inte någon slipjigg att slipa en "flat slipning" (flat grind) - det är nästan mer besvär.

F.ö. så har inga av Fällknivens knivar den typ av slipning...

Det har iaf min F1. Och det gör det lite krångligt med slipjiggar. Att få rätt vinkel alltså.

Posted
Det har iaf min F1. Och det gör det lite krångligt med slipjiggar. Att få rätt vinkel alltså.

Bilder?

:bash:

Har inga på burken.

Å ANDRA SIDAN.

DU om någon borde väl inte behöva bilder på en Fällkniven-kniv. :worthy:

Som jag har förstått iaf. :P

Posted

Nej, men jag har aldrig sett en med den slipningen... :bash:

Bilder?

:D

Har inga på burken.

Å ANDRA SIDAN.

DU om någon borde väl inte behöva bilder på en Fällkniven-kniv. :worthy:

Som jag har förstått iaf. :P

Posted

Den normala mora kniven tycker jag duger, förutsatt att den är tillverkad av kolstål den är då lättare att slipa.

Själv har jag en skit-mora (att härja med) och en fin mora (normalt träarbete), men mora 2000 är annars att rekomendera (har ej känt något personligt behov av att införskaffa den).

Posted
mora 2000 är bäst!

Bäst ur vilket hänseende:

Rosttröghet?

Egghållfasthet?

Brythållfasthet?

Skärphållning?

Skärpning?

Härdning?

Ergonomi i grepp?

Ergonomi vid handhavande?

:)

Posted
Nej, men jag har aldrig sett en med den slipningen... :)

F1'an har en ca 5 mm bred rygg och är linjärt avsmalnande mot eggen, utan några parallella ytor. Har du sett någon annan typ får du gärna lägga upp en bild eller nåt. Alla jag har sett har denna konstruktion.

Ett litet förtydligande, om man trycker in kniven i en kartong blir det ett hål i form av en smal likbent triangel. Oavsett hur långt in man kör bladet.

Ni andra som också har en F1'a får gärna motbevisa :Malaj:

/Knivdåre som bär alldeles får många vassa saker med sig. (6 st) :)

Posted

Utan att vara allt för "messerschmittig" så är det konvex egg på F1:an, dvs inte flatslipad och kan således inte ge upphov till en helt triangulärt tvärsnitt.

Lite äldre F1:or (i ATS 34) hade en mer traditionell bladprofil, men inte heller den är "flat".

Posted (edited)
Vid en titt på F-1 på fällknivens hemsida så ser det på en av bilderna åtminstone ut som den har en vanlig egg och inte en trekantig.

http://www.fallkniven.se/bilder/stora/F1gm-blue.jpg

/martinator

PS:

Förlåt för alla felaktiga utryck och termer...

Kniven på bilden är en specialtillverkad F1'a, den är handgjord, och kostar mer än dubbelt så mycket. Till skillnad från den här vanliga F1'an.

Edit1:

Utan att vara allt för "messerschmittig" så är det konvex egg på F1:an, dvs inte flatslipad och kan således inte ge upphov till en helt triangulärt tvärsnitt.

Lite äldre F1:or (i ATS 34) hade en mer traditionell bladprofil, men inte heller den är "flat".

Diskussionen handlar essentiellt om huruvida kniven har parallella ytor eller inte. Min F1'a, förövrigt så antik att den är av ATS 34 stål, kräver inferrensteknik för att fastställa om den är konvex, konkav eller flat.

Så det så. :P

Edit2:

Med största sannolikhet är inte den vanliga F1'an handgjord, något som nästan är ett krav om man ska få ett schysst konvext blad.

Edited by ShyGuy
Posted

Nu hajar inte jag längre.

En planslipad egg har ju oftast bara en vinkel, medan samtliga F1 jag har sett (rätt många) har 2 slippytor, dvs att eggen börjar inte ända ifrån ryggen på kniven.

Det var det jag ifrågasatte, att den kom så från fabrik, har du gjort några förändringar så är det ju en helt annan sak...

Alt. så är jag bara förvirrad...

Posted (edited)
Nu hajar inte jag längre.

En planslipad egg har ju oftast bara en vinkel, medan samtliga F1 jag har sett (rätt många) har 2 slippytor, dvs att eggen börjar inte ända ifrån ryggen på kniven.

Det var det jag ifrågasatte, att den kom så från fabrik, har du gjort några förändringar så är det ju en helt annan sak...

Alt. så är jag bara förvirrad...

Skulle nog skylla på temporärt hjärnsläpp, då knivarna, F1, är slipade hela vägen från ryggen. Från fabrik.

Kan hända att det är A1 eller S1 du tänker på. Dom är inte slipade hela vägen från ryggen.

100% säker.

F1-Blank

F1-Svart

A1-Blank

Om det inte råkar vara så att bara min upplaga och den absolut senaste har den slipningen. :camo:

Edited by ShyGuy
Posted
Kan hända att det är A1 eller S1 du tänker på. Dom är inte slipade hela vägen från ryggen.

Nja. Du har inte några parallella ytor i själva bladet, men eggen börjar inte i ryggen för det. Längst ner har du en konvexslipad egg.

kniveggar_skiss.jpg

En F1 ser INTE ut som nummer 1

och inte som nummer två.

utan som nummer tre.

Klart och tydligt en slipfas längst ner mot eggen.

Inte jämntjock längs hela bladet, men heller inte heller en fas ända från ryggen.

Orka.

Posted

Jisses så detaljbögigt :)

Jag håller helt med Ing!

Vilket jag kanske inte var så bra på att få fram...

Jag har f.ö alltid hjärnsläpp...

Posted

även jag håller med Ing, däremot så skiljer sig utseendet bladet på första versionen av F1 mot de senare har inte en av varje tillgänglig just nu så jag kan tyvärr inte bidra till "detaljbögeriet" ;)

Posted

Jag kan bidra lite till detaljbögeriet:

Rygg = Motsatt sida till egg

Egg = Motsatt sida till rygg

Det som det pratades om ifrån början var hur bladet såg ut MELLAN dessa.

I F1'ans fall.

Ca 5 mm tjock rygg.

Planslipad från rygg fram TILL eggen.

Eggtjocklek ca 1 mm.

Egg slipad efter hur man själv vill.

Dvs som i Ing's bild #3.

Slut på sittkissandet.

Nu pratar vi stora-maffiga-macho-rambo-machete knivar :) , eller motsvarande. istället för detaljbögeri.

Mao.

F1'an är en förträffligt bra kniv. Även om den kostar 1K kr är det värt det.

Slut. :D

Frågor? :lala:

Posted

Uhm nej.... inga frågor, dock ett påstående: du var väl en smula otydlig inledningsvis... nu är vi på samma plan...

Jag håller med om att F1 är an bra kniv, men ack så tråkig....

Detta är roligare, Strider HT/G-10:

ht1yp.th.jpg

Knives...

Jag kan bidra lite till detaljbögeriet:

Rygg =  Motsatt sida till egg

Egg = Motsatt sida till rygg

Det som det pratades om ifrån början var hur bladet såg ut MELLAN dessa.

I F1'ans fall.

Ca 5 mm tjock rygg.

Planslipad från rygg fram TILL eggen.

Eggtjocklek ca 1 mm.

Egg slipad efter hur man själv vill.

Dvs som i Ing's bild #3.

Slut på sittkissandet.

Nu pratar vi stora-maffiga-macho-rambo-machete knivar :) , eller motsvarande. istället för detaljbögeri.

Mao.

F1'an är en förträffligt bra kniv. Även om den kostar 1K kr är det värt det.

Slut. :D

Frågor? :lala: