Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lite OT sorry...Men min F1 har efter många års trogen tjänst blivit slö..Behöver tips om hur jag på ett enkelt och ett inte snordyrt sätt kan återfå skärpan..Har investerat i fällknivens eget "slipstål" men det fungerar inte bra i mitt tycke. :(

Posted (edited)

@Psson

Det är skillnad på att bryna/skärpa en kniv och slipa den.

Bryning är när du underhåller eggen för att den skall hålla den där superskärpan. Till slut så har man förlorat för mycket metall, och då behöver kniven slipas.

Så här skärper du din kniv

Om det nu är många års trogen tjänst så kanske det är dags för en tur till Peter och lite spa. Ring Fällkniven AB i Boden och fråga dem om dem fortfarande tar emot knivar för omslipning (Tel. 0921-544 22), ty ingen kan fixa till en egg som Peter Hjortberger kan!

Detta går ju lös på några hundralappar i frakt och arbetskostnad (ring och kom överens först!). Bor du i Stockholm så kan du med fördel lämna kniven på Knivkompaniet. Mycket billig peng för ett mycket fint arbete.

Annars så kan du lämna in kniven till olika slipfirmor, varierande peng och varierande resultat. Lämna DOCK ALDRIG in kniven till skomakare/sömmare/nyckeltillverkare, de vet oftast inte vad de gör. En slö mora, en oval sax eller dina rostfria köksknivar, visst, men aldrig någonsin en skogskniv!

EDIT:

1: Knivvård kan väl inte vara OT i en Kniv-tråd.

2: Den som sen säger att mora är en skogskniv bör omedelbart lobotmeras!!!

Edited by Sg Toll
Posted

Sg Toll: Bedömer att du har testat minst något av DC3/4. Blir 3an för liten för att använda utan att man skär sig eller "måste" man gå upp till den större varianten?

Posted

@Johan P

Det stämmer. DC3'an ingår t.o.m. i mitt EDC.

Allting handlar om teknik. Och jag är övertygad om att om du vill så kan du skära dig rätt så ordentligt på den. :P

Bedömt så kan du använda DC3'an till alla blad. Jag använder t.o.m. min för att skärpa mina 20-21 cm långa köksknivar med den (använder då bara diamantet, keramet är som att kasta pärlor för svin!). Den större varianten är dock lite bättre om du har knivar som är större än S1'an. Då har du mera yta att slipa mot i ett och samma drag.

DC3 är lättare att bära med sig precis överallt, DC4, ja, den är ju något större.

@Kronvrak

Inte du heller :P :/

Posted (edited)

@ sg Toll

Man tackar för vänligheten och kommer genast att prova tipsen. Vart bara lite osäker om detta rätt ställe för frågan. Därav lite ödmjukhet i frågeställningen. För ödmjukhet kommer man långt med. Bor tyvärr inte i kongliga hufvudstaden..

Än en gång tack! :/

Edited by Psson
Posted (edited)

Jag fick en kniv som heter EKA Nordic H8. Har ingen aning om det är något bra eller dåligt, men tänkte använda den till allmänt frilufsliv som allt från att bre mjukost på mackan till skära till vide till kaffebrasan, antar att den duger till det.

Hursomhelst står det "Sandvik 12 C 27" på bladet. Antar att det har nått med stålet att göra, men vet någon exakt vad??

Edited by niben
Posted

@niben

Sandvik 12C 27 är mycket riktigt ett stål. Det är enl. en snabb sökning på Google ett rostfritt stål med högt kolinnehåll.

Om stålet i sig är bra eller dåligt vette tusan. Det finns tusen och en variabler som man måste titta på.

Det viktiga är ju att kniven håller, att den duger och inte rostar sönder i messmöret. Sen finns det ju andra användare som fönstershoppar betydligt mera för att ta reda på ståls dygder och svagheter inför ett köp, hur är hårdheten? Skärpevaraktigheten? Lätt att bryna? etc. etc.

Men Eka är sällan fel, och utifrån det du skrivit så borde det väl duga.

Posted

bestämde sig 'snowman' för vilken kniv han skulle köpa sig för snart 4 år sen ? java script:emoticon(':rockon:', 'smid_28')

:banghead: , vilken blev de isåfall ?

Posted
bestämde sig 'snowman' för vilken kniv han skulle köpa sig för snart 4 år sen ? java script:emoticon(':)', 'smid_28')

:lol: , vilken blev de isåfall ?

snowman var enligt profilen Senast aktiv 17th September 2005 - 13:38

så vi får hoppas han kommer tillbaks snart och meddelar oss.

• 3 weeks later...
Posted
Lite OT sorry...Men min F1 har efter många års trogen tjänst blivit slö..Behöver tips om hur jag på ett enkelt och ett inte snordyrt sätt kan återfå skärpan..Har investerat i fällknivens eget "slipstål" men det fungerar inte bra i mitt tycke. :(

Hej igen,

Min hemsida är nu uppdaterad och jag visar där några nya slipverktyg, bland annat EdgePal Basic som kanske är av intresse då Basic slipar båda raka och konvexa eggar med fri slipvinkel.

EdgePal Basic har testats i tidningen: Allt om Jakt och Vapen, nuvarande nummer, om ni vill läsa en oberoende test av Basic.

Fällknivens bryne DC3 och DC4 är mycket bra brynen, troligen några av de bästa brynen som finns att köpa. Dom har en bra kombination av diamant och keramik, båda sidorna håller sig plana vilket är en förutsättning för att få bra eggar, och dom håller mycket länge. Kombinationen medför att man klarar stora slipjobb och att man kan polera eggen efter slipningen – samt att man kan använda keramiksidan när man bryner kniven – INNAN den blivit slö.

Ni häller väl i olja i motorn med jämna mellanrum eller vänta ni tills motorn skär innan ni gör det?

Problemet vid slipning är att man inte klarar att hålla slipvinkeln när man slipar eller bryner för hand. Läs mitt tidigare inlägg om detta.

Vill du/ni ha en perfekt egg måste ni använda slipstöd. Har ni raka eggar på era knivar så kan ni använda många olika system, några har jag tidigare nämnt, Lansky, Gatco och DMT, system från USA. Har ni konvexa eggar på era knivar finns bara ett system som kan slipa denna typ av egg, behöver jag tala om vilket?

Thomas

Posted
behöver jag tala om vilket?

Nej, det är väl ganska uppenbart med tanke på vem som nämner det... :banghead:

Posted
Har ni konvexa eggar på era knivar finns bara ett system som kan slipa denna typ av egg, behöver jag tala om vilket?

Thomas

Slipstenen som står i min mors källare tillsammans med en planka i rätt vinkel?

• 2 weeks later...
Posted

Sjukt nöjd över mitt senaste inköp, Emerson CQC-8.

817ag.jpg

Hittade den till ett alldeles utmärkt pris, bonus var att det var den feta modellen på liners samt att den var zero ground!

Med några kompisar:

alleo8jg.jpg

(CQC-8, CQC-6, CQC-9 samt en ti La Griffe)

Posted
Har ni konvexa eggar på era knivar finns bara ett system som kan slipa denna typ av egg, behöver jag tala om vilket?

Thomas

Tjaa, slipstenen som står i din mammas källare och en planka i rätt slipvinkel kan säkert ge dig väldigt fina konkava eggar. Jag pratade om konvexa eggar. Det är motsatsen liksom... :blink:

Thomas

Posted

Thomas

Tjaa, slipstenen som står i din mammas källare och en planka i rätt slipvinkel kan säkert ge dig väldigt fina konkava eggar. Jag pratade om konvexa eggar. Det är motsatsen liksom... :ph34r:

Thomas

Jag ser inget problem att fixa en konvex egg på en slipsten? Det är ju t o m lättare än en konkav då den konkava mer styrs av diametern på stenen (Iofs har jag till gång till flera olika diametrar om jag orkar leta fram alla stenar som ligger och skräpar.)

Posted

Thomas

Tjaa, slipstenen som står i din mammas källare och en planka i rätt slipvinkel kan säkert ge dig väldigt fina konkava eggar. Jag pratade om konvexa eggar. Det är motsatsen liksom... :baskerPa:

Thomas

Jag ser inget problem att fixa en konvex egg på en slipsten? Det är ju t o m lättare än en konkav då den konkava mer styrs av diametern på stenen (Iofs har jag till gång till flera olika diametrar om jag orkar leta fram alla stenar som ligger och skräpar.)

När du säger att du inte ser några problem med att få fram konvexa eggar på en slipsten så tror jag dig naturligtvis.

Eftersom jag har misslyckats med just detta i 40 år så vore jag tacksam om du ville lära mej hur man gör.

Thomas

Posted
När du säger att du inte ser några problem med att få fram konvexa eggar på en slipsten så tror jag dig naturligtvis.

Eftersom jag har misslyckats med just detta i 40 år så vore jag tacksam om du ville lära mej hur man gör.

Thomas

Hur tror du alla verktyg som finns med konvexa eggar har slipats tidigare?

Posted

Thomas

Hur tror du alla verktyg som finns med konvexa eggar har slipats tidigare?

Alla de verktyg du pratar om ovan finns helt enklelt inte eftersom det har varit omöjligt att slipa konvexa eggar på ett korrekt sätt.

Ett av de få verktyg som finns med konvex egg är sk skogsyxor. Deras egg är konvex eftersom det är den enda typen av egg som fungerar på skogsyxor. Det är också yxtillverkare som i hundratals år som har sökt efter en lösning på hur man kan slipa konvexa eggar på ett korrekt sätt.

Problemet är följande:

En rak egg på en skogsyxa medför att yxan fungerar som en kil och sätter sig ordentligt fast i virket och det blir svårt att få ut den igen. Detta kan man naturligtis kompensera genom att inte hugga så hårt men konsekvensen blir att det tar lång tid att fälla ett träd.

En konvex egg medför att man kan hugga med hög kraft, yxan tränger djupt in i trät - men studsar ut igen efter hugget. Därmed kan man med god rytm och relativt liten kraft snabbt fälla ett träd. Därför har skogsyxor konvex egg.

problemet har varit att skogsyxor, liksom alla andra eggverktyg, blir slöa. När yxan blir slö så slipar man den och man försöker hålla samma slipvinkal som yxan redan hade. Misslyckas man med detta, och det gör de flesta, så blir arbetet tyngre och mera slitsamt oberoende om slipvinkeln blir för hög eller för låg.

Samma problem gäller för knivar.

problemet är alltså slipvinkeln. Det är så att slipvinlen har samma betydelse på både raka och konvexa eggar. Att slipa raka eggar korrekt är relativt enkelt, att slipa konvexa eggar korrekt har, fram till nu, varit nästan omöjligt.

Du frågar mig ovan hur man tidigare kunnat slipa alla verktyg som har konvex egg. Svaret är alltså enkelt. Det finns inte så många verktyg som har konvex egg beroende på att man inte kunnat slipa denna typ av egg.

Jag kan numera eftersom jag har tagit fram en teknisk lösning på problemet - och du kan på en slipsten - men vi två är alltså ganska ensamma om att kunna det här. Kul, va?

Thomas

Posted
Sätt en kniv med eggen vinkelrätt mot en rund slipsten.

Pressa lätt nedåt utan att flytta kniven.

Vilken form får du på det område som är mot slipstenen?

Du får en konkav egg.

Slipstenen är konvex = eggen blir konkav.

Med en konvex slipsten kan du alltså slipa konkava eggar = (O

Det är svårt att slipa konvexa eggar på en konvex slipsten = )O och få en jämn fin konvex egg på kniven. Jag tror inte att någon har lyckats med detta någonsin.

Du verkar ha blandat ihop det här med konkav och konvex.

Thomas

Posted

den är väl konkav ändå?

Konkav )(

Konvex ()

hehe, jo, jag vet vad konkav och konvex är 8-/

Ovan var snarare ett svar på att eggen blir konkav även med en stor slipsten om än väldigt lite.

Posted (edited)

den är väl konkav ändå?

Konkav )(

Konvex ()

hehe, jo, jag vet vad konkav och konvex är :D

Ovan var snarare ett svar på att eggen blir konkav även med en stor slipsten om än väldigt lite.

Roger, Roger! Bara en lite massuppfi..., ehhh ja, eller något! :P

Edited by Sir Vival
Posted

Jäkla tjat om konvexa eggar. Är de så himla bra egentligen?

Jag har svårt att få till något annat än konvexa eggar på mina knivar eftersom jag slipar dem på ett bryne som efter flitigt användande har blivit, just det, konkavt.