eskil Posted April 27, 2006 Report Posted April 27, 2006 Det står lite högre upp att det är bra men konvexa eggar på skogshuggaryxor Men om jag inte har helt fel så handlar tråden om knivar... Quote
Rickard N Posted April 27, 2006 Report Posted April 27, 2006 (edited) Det står lite högre upp att det är bra men konvexa eggar på skogshuggaryxor Men om jag inte har helt fel så handlar tråden om knivar... Tja, då är det väl första tråden genom tiderna som spårat ur lite...;) För att återgå till ämnet, jag har en kniv med kydexslida. I dagsläget (rätt ny) så sitter kniven fast litegranna. Hur brukar det hålla i sig eller ger kydexen med sig efterhand? Edited April 28, 2006 by Rickard N Quote
johanp Posted April 27, 2006 Report Posted April 27, 2006 För att återgå till ämnet, jag har en kniv med kydexslida. I dagsläget (rätt ny) så sitter kniven fast litegranna. Hur brukar det hålla i sig eller ger kydexen med sig efterhand? Ja den ger med sig aningens allt efter den används. Quote
EdgePal Posted May 4, 2006 Report Posted May 4, 2006 Rak eller konvex egg? En rak egg bör ha två olika eggar, en slipegg och en brynegg. Bryneggen skall ligga 2-3 grader högre än slipeggen. Alltså, en kniv som i dagligt tal har 20 graders slipvinkel har alltså 10 graders slipvinkel på var sida av bladet. 10+10=20 graders slipvinkel. Till detta skall alltså läggas 2-3 grader på var sida eggen. Själv föredrar jag 2 grader, andra vill ha 2,5 eller 3. Var och en måste prova sig fram till vad som upplevs bra. En konvex egg är en böjd (svagt kupad) egg. Man slipar i princip både slipeggen och bryneggen samtidigt. Eggen blir i princip lika vass som en rak egg – men den tål mer slitage innan den blir slö. Detta beror på att slipvinkeln blir något högre i en konvex egg, det finns alltså mer material i eggen vilket medför att den inte slits lika fort som en rak egg. Dessutom, en konvex egg för ett bättre stöd bakåt enligt den så kallade äggskalsprincipen. Eggen blir därför stabilare. En konvex egg skär bättre i alla material utom i trä. Detta har med slipvinkeln att göra, slipvinkeln är ju lite trubbigare än på en rak egg. Enligt min uppfattning bör de flesta knivar ha konvex egg. Den är lika vass, den är tåligare, den skär bättre och den är lättare att slipa. Med andra ord, en hel del fördelar finns med konvexa eggar framför raka. Täljer jag mycket i trä, och nu menar jag träsnideri, inte hugga skogspinnar till en brasa då och då, eller tälja pinnar till korvgrillning, så skall eggen absolut vara rak. Det hela är i grunden en fråga om tycke, smak och vad man använder sin kniv till. Thomas Quote
MikaelD Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Jag har en F1 i bältet för grovgörat, samt en fällkniv i byxfickan för finliret. Quote
os frontale Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Jag har en F1 i bältet för grovgörat, samt en fällkniv i byxfickan för finliret. Vänta nu, en f1 för grovgörat?! Quote
M00nStalker Posted May 7, 2006 Report Posted May 7, 2006 Ja en F1a fungerar för grovgörat, lite beroende på vad man menar med grovgöra, den är inte helt lämplig att hugga slanor med (det går att göra men kräver mer arbete och mer teknik än med en större kniv). Om man med grovgöra menar spänta ved, plocka bort irriterande grenar (som kanske sitter precis ovanför skorstenen till tältet), maskering av värn (skära av grenar osv. oftast bättre med en trädgårdssax eller ihopfällbar såg) eller för att ta ned slanor med. Om man med grovgöra menar spetta loss stenar, hugga ned 100-åriga tallar eller andra liknande aktiviteter så finns det bättre verktyg för det. Jag använder F1an ute i skogen, tillsammans med en LM wave och diverse andra knivar (ja, jag gillar knivar, en kniv är ofta tillräckligt) men om jag skulle ha endast en kniv och skulle vara ute länge så skulle jag hellre välja en A1 eller dess motsvarighet eller en mindre kniv (t.ex F1) och en yxa/såg, det beror på vad man ska göra och var man befinner sig. Personligen tycker jag att F1an och knivar i dess storlek är en lämplig kompromiss mellan vikt och funktion. Quote
webfalcon Posted May 22, 2006 Report Posted May 22, 2006 köppte en F1 idag och det blir hård och tuff utverdering av den under sommaren / vintern så att vi får se om den är så bra som alla säger att den är ....jag har sedan tidigare en Garm från fällkniven och är nöjd och belåten Fiske / kamping / överlevnad / extrem fjällvandring samt vanligt bruk för en lappjävel med kniv! pallar den tror ni ? Quote
PIC Posted May 22, 2006 Report Posted May 22, 2006 pallar den tror ni ? Hoppas att det var en retorisk fråga //PIC (Förtydligande: Självklart pallar den det. F1an är en mkt kompetent kniv) Quote
Vinter Posted May 22, 2006 Report Posted May 22, 2006 du kommer inte bli besviken! Amen, tyvärr tycker jag personligen den är lite liten bara för att inte vara en ren fällkniv. Quote
M00nStalker Posted May 23, 2006 Report Posted May 23, 2006 (edited) köppte en F1 idag och det blir hård och tuff utverdering av den under sommaren / vintern så att vi får se om den är så bra som alla säger att den är ....jag har sedan tidigare en Garm från fällkniven och är nöjd och belåtenFiske / kamping / överlevnad / extrem fjällvandring samt vanligt bruk för en lappjävel med kniv! pallar den tror ni ? Mycket bra kniv, och jag håller inte med Vinter om att den är för liten, men det är min åsikt, känner att den alltid har klarat av det jag har gjort med den, och det går att fälla slanor med den, dock inte med huggmetoden. "liten indian, stor eld, stor indian, liten eld" ;) Edited May 23, 2006 by M00nStalker Quote
webfalcon Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 NÖJD ..... mycket bra känns den (hemma effter en natt i skogen) jag strövade och fiskade i går och fick en abore som jag rensade och tillagade på elden sedan fixade jag sovplats och jag tycker överlag att F1:an känns som en god vänn jag känt länge =) det jag utförde med F1 i går(natt) var: Rensade fisk Gjorde eld (jokka sticka) fixade sovplats (granris , slanor, (önskade det var slynor istället) ;) , + lite annat småfix Tack för en god kniv Quote
GD1 Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Har en A1 och en Gerber M.P. 400. Jag funderar på att komplettera med en F1 då jag verkligen gillar min A1 men den är lite stor i vissa lägen. Det som talar emot att införskaffa en F1 är bland annat att fältbyxorna redan är ganska tunga och det finns annat att lägga 700kr på. De som både bär på en A1 och en F1 när de är i fält får gärna sakligt motivera varför det är en bättre lösning än att bara bära en kniv. Quote
johanp Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Jag tycker istället att du gör som jag och byter ut Gerbern mot en Leatherman New Wave, då får du två mindre fällisar inbyggda och de är både tillräckligt stora och kraftiga nog för att klara av det som A1an inte passar sig för. Quote
GD1 Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Tack för förslaget men jag är nöjd med min Gerber och har inte bara hört positiva saker om Leatherman. Dessutom är jag ingen större vän av fällknivar då jag uppfattar en F1 som mer slitstark än en Leatherman är, åtminstone bladet. Dessutom är det kanske mer F1:an som sådan jag är ute efter än dess förmåga . Quote
109 Eken Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 @GD1; vad sägs om en Fällkniven WM1 i neckkydex istället för F1an? Blir nog smidigare Quote
martinator Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Fråga ang. kniv. Har en liten polare som fyller 10 bast i höst. Under sommarlovet kommer han att ta sitt knivmärke i scouterna och allt han drömmer om just nu är en kniv. Är man helt über-amibtiös om man ger honom en Fällkniven S1 i födelsedagspresent? Är den för stor för honom (han är inte så storvuxen om man säger så)? Har ni annars någon bra kniv att rekomendera. /martinator Quote
rhdf Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Jag skulle inte rekomendera en S1 som förstakniv särskillt inte om personen har små händer, han kommer inte kunna använda den sen finns ju aspekter som avsaknad av ordentlig parerstång mm Quote
vemtogmittnamn Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Jag har två aspekter man behöver ta ställning till när man väljer kniv till barn. Ska man ge dem en kniv med parerstång? Då är risken mindre att de skadar sig på kniven. Eller ska man välja en utan? Då skär man sig troligtvis mer men man kan samtidigt lära sig att man kan göra sig illa, och därför är man mer försiktig. Som scoutledare rekomenderar jag en med parerstång. Detta pga. - Man är inte lika försiktig vid 10 års ålder, och har svårare att se risken av att skära sig - Scoutkårer har ibland som policy att ha parrerstång på barnens knivar till en början. - Barn och vuxna tycker det ofta är ofattbart roligt att leka med knivar. En parerstång är en preventiv åtgärd, och en kniv som är en klassisk "scoutkniv" lockar mindre till lek än en F1:a (eller något skummt från Hobbex) Välj en normalkniv, en klassisk morakniv med "dubbel" parrerstång. Kniven ska vara av kolstål, då det är mkt roligare att slipa en sån, då det ger ett tydligt resultat (och man lär sig det då det behös göras ofta) och man får handfast se hur stålet behövs vårdas. Utbildningen hos många kårer innefattar att man lär sig slipa kniv mm och då är det tråkigt om man initialt slipar sönder finkniven, och en "finkniv" är ofta jäkligt mkt skarpare än en normal mora. Men kan grabben knivar kan det vara kul för honom att ha en fin kniv, då kanske man kan fixa en 25:- mora för att öva på scouterna med? mvh. Quote
Sir Vival Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Har sett 6 åringar göra upp eld med en A1:a lika väl som 7-8 åringar med WM1:a... Tror inte att en S1 blir lika bra som en WM1, men kolla ändå just det där om vilka vilkor kåren ställer på kniven. Quote
rhdf Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 vemtogmittnamn kompletterade mitt inlägg rätt bra där min erfarenhet av nära 20 som scout är att "storleken har betydelse" om nån har en stor fin kniv, så kommer nästa att vilja ha en lika stor, eller större kvalité och användbarhet är långt ner på listan därför har vi i min kår en "rekomenderad knivtyp" på detta sätt så slipper vi som ledare att låna ut knivar till kalle 10 år när hans "super- tacticöl-ninja-survival-svärd " från hobbex visar sig vara omöjlig att tälja grillpinnar med när de sedan börjar komma upp i ålder så kan man låta dem "sväva ut" i knivträsket men då har de oftast insett vad som är lämplig kniv för vht (oftast tack vare klassisk Learning-by-doing) man kanske skulle ta och "muta" mr fällkniven himself att ta fram en WM1 med lite större parerstång :P Quote
Vinter Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Fråga ang. kniv. Har en liten polare som fyller 10 bast i höst. Under sommarlovet kommer han att ta sitt knivmärke i scouterna och allt han drömmer om just nu är en kniv. Är man helt über-amibtiös om man ger honom en Fällkniven S1 i födelsedagspresent? Är den för stor för honom (han är inte så storvuxen om man säger så)?Har ni annars någon bra kniv att rekomendera. /martinator Lite aningen dyrt med en och en halv tusing för en första kniv kanske Men S1 är ju en bra kniv. Personligen skulle jag satsa på typ en ColumbiaRiver eller Benchmade, kostar lite mindre men mycket kniv för pengarna(ändå inga billiga knivar). Killen vill ha en slidkniv till bältet eh? tex en http://www.knivkompaniet.se/index.php?modu...wProduct&id=144 el http://www.knivkompaniet.se/index.php?modu...wProduct&id=143 Spänne på slidan så kniven inte faller ur, mindre än hälften av en S1 i pris om den nu av någon anledning skulle komma bort ;) , tillräckligt litet blad för att arbeta och tälja med och parerskydd. Knivarna är endast en 4-5 cm mindre än en S1. Quote
M00nStalker Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 (edited) Jag är sällan någon förespråkare för "billiga" knivar men i det här fallet så skulle jag rekommendera en mora, helt enkelt därför att jag tycker att man ska lära sig på en sådan, kan slå vad om ganska mycket att de flesta här inne har lärt sig att bruka kniv på en vanlig hederlig Morakniv och det har ju gått bra så varför gå ifrån ett vinnande koncept? Dock tycker jag inte riktigt om den s.k Scoutmoran, dubbla parérstänger är mest i vägen, och jag tycker definitivt att det räcker med en (på eggsidan) dock bör den nog vara ganska rejält tilltagen. Edited June 7, 2006 by M00nStalker Quote
106 Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Ett alternativ är ju också att skaffa ett vanligt knivblad och tillverka kniven tillsammans med honom. När jag var 10 hade knappt sett skillnad på en mora från närmsta järnhandel och en kniv för över tusenlappen, så jag tror inte att en dyr kniv skulle uppskattas så mycket mer än en vanlig. Minns inte ens vad min första kniv var för typ eller var den är nu (antagligen borttappad), men den jag tillverkat själv kommer jag ihåg. Quote
vemtogmittnamn Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 @ moonstalker Väl talat. Ska jag lära mig ska jag göra det från grunden. Det är inte lönt att förstöra en fin kniv, eller tappa bort den som inte heller är ovanligt vad gäller utrustning bland unga scouter. Det skulle vara krokodiltårar om jag hade tappat bort kniven från farfar, istället för moran från OK. Ge gärna bort en schysst kniv (om man inte tror på skrock), men lär och lek och tappa bort en annan. Quote
Guest Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Tacka vet jag "Scoutkniven" från Hobbex som man inhandlade under slutet av 70-talet. Först nu har man börjat skönja vissa likheter med bladet som "Grön Ungdom" nyttjade syd-syd om Skåne för 6,5 decennier sedan.. ;) Quote
Vinter Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 Man får drilla pojken att alltid stoppa ned kniv i skidan efter användning, tänkte först rekommendera en fällkniv typ m16 med parerskydd, men en sådan har jag själv tappat bort så ... Quote
rhdf Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 @vinter problemet är att man först måste dressera ungarna att ha kniven i bältet... jag blir tokig.. S "kan jag få låna din kniv" L Öhh var har du din? S i Ryggsäcken/väskan/vet inte Quote
Vinter Posted June 7, 2006 Report Posted June 7, 2006 @vinterproblemet är att man först måste dressera ungarna att ha kniven i bältet... jag blir tokig.. S "kan jag få låna din kniv" L Öhh var har du din? S i Ryggsäcken/väskan/vet inte Jag vet 15 åringar som har ungefär samma koll, och det med knivar modell större(skidan på benet). Fick själv en röd mora i skojterna, lite besviken får jag erkänna Quote
Recommended Posts