Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Har en Glock för grovjobb, hugga ner träd för byggen m m, men funderar på att byta ut den mot någon annan, då den har dåligt rostskydd (gillar inte att jag ska behöva genomföra rostborttagning efter två dygn i tg) och att jag vill ha en med tyngdpunkten skjuten längre fram i bladet (=bättre hugg)

Har en Gerber Gator för finlir :baskerKav: men är sugen på en CRKT M21 eller M16LE, mest för sakens skull...

Posted (edited)

vad tror du om en G3 Eickhorn, Solingen bajonett som ser ut precis som en ak4 bajonett bara att den har fyrkantigt fäste i stället för ett runt på slutet...

då slipper du att göra tors borttagning i tg...

:camo: må gött i kniv landet..

Edited by Rulle
Posted
Har en Glock för grovjobb, hugga ner träd för byggen m m, men funderar på att byta ut den mot någon annan, då den har dåligt rostskydd (gillar inte att jag ska behöva genomföra rostborttagning efter två dygn i tg) och att jag vill ha en med tyngdpunkten skjuten längre fram i bladet (=bättre hugg)

Hamnade i samma resonemang som du och skaffade en Fällkniven A1.

Posted (edited)

..samma resonemang här, men blev en A2 med kydexslida istället.. ;)

Tyngdpunkten på en A2 ligger tyvärr inte längst fram, så därför skaffade jag mig en Linton machete istället.

A2:an fungerar som rakkniv numera, har du sett Rambo-filmerna?

Edited by Fu Fredriksson
Posted (edited)

För grovjobb - bygga vindskydd, kapa grövre kvistar eller för att alltid ha en kniv som man kan lita på till 100% -> Fällknivens A1. Den är precis lagom stor / liten för att klara grovjobb, men samtidigt tillräckligt smidig för att alltid kunna vara med. Det är en kniv, ingen yxa eller machete - men det är väldigt mycket kniv för pengarna!

Är du i grönkläder så tycker jag du kan komplettera den med en kniv i stridsbältet/stridsvästen (valfri allroundkniv..varför inte Sissipuukko M.95 med kytexslida?) samt en leatherman i byxfickan. Voilá! Du är nu rustad för det mesta!

Naturligtvis är dessa knivar ingen ersättning för ditt eget kunnande/handhavande. Börjar du spetta loss betong med kniven, eller använder den för att gräva med...ja, då får du skylla dig själv! Men en A1 köper man en gång, sedan håller den.

Edited by BertilXerxes
  • 1 month later...
Posted
2Sharp! Knivguru No:1. Har du nån åsikt? Mitt ha begär är väckt! http://www.messerdepot.de/index.php/cPath/21_67/page/1 :sniper: Dom där fällknivarna med blad av dubbel skaftlängd. Hur har man klarat sig utan en sån hela livet?

Hmm, ja...

Nackdelen är ju att du tappar fördelarna med en fällkniv, samt att du inte får en av de största fördelarna med en slidkniv.

(kompakt vs. hållbarhet)

Visst kan det finns vissa applikationer där man kan ha nytta av en kniv med de egenskaperna, samt ett visst historiskt intresse.

Men som brukskniv? Nej, inte i mina ögon.

0:)

Posted (edited)

Ärade knivgud

:D:wub:

Jag skulle behöva mig en kniv som är robust och stark, alltså ingen fjuttgrej utan det ska vara en del rent stål. Som går att hugga, bryta och bända med utan att den går sönder. Får gärna vara lite äldre modell som AK4 bajonett men gärna en lite tyngre en, nästan en bowie. Kan du rekomendera mig en fin kniv?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...bayphotohosting

:P

Edited by almkvist
Posted

Vikingekniven

Tips om några fina knivar från Danmark.

Kan rekommendera Bette Jen, som

man kan bära runt halsen.

Den ser stor ut på bilderna, men den ryms lätt

i en handflata.

Längd ca. 7 cm.

Har även beställt en Vikingekniv med

linkapare.

Seriös knivsmed, när jag beställde så

ville han ha en ritning på min hand för

att få rätt form/strl. på skaftet.. *hepp*

Mycket fin finish på kniv och slida,

bra skärpa på bladet.

Trevlig person och man får samtidigt

övning i danska skrivspråket. :baskerKav:

Kan ta ett tag med lev. om han inte har

färdiga knivar hemma.

Hög kvalité, så det är värt att vänta.

Posted
När vi är inne på danska knivar. Någon som har erfarenhet av Ansø knives ?

Riktigt sugen på något därifrån, denna kanske..

P1010090.JPG

Jag har ingen av Jens knivar, de är inte riktigt min stil. Med få undantag.

Dock är det en trevlig snubbe det jag har kommunicerat med honom (via mail/PM) tror bestämt att han bara kommer att öka i popularitet.

Posted
Kan rekommendera Bette Jen, som man kan bära runt halsen. 

Vad använder du den till?

Den hänger med som ett halssmycke,

samt "alltid till hands". ;)

Posted (edited)
När vi är inne på danska knivar.   Någon som har erfarenhet av Ansø knives ?

Riktigt sugen på något därifrån, denna kanske..

Jag har ingen av Jens knivar, de är inte riktigt min stil. Med få undantag.

Dock är det en trevlig snubbe det jag har kommunicerat med honom (via mail/PM) tror bestämt att han bara kommer att öka i popularitet.

Gillade den lite annorlunda utformningen

på skaft och slidor.

Man kan verkligen säga att han

kör med egen stil.

Tror också att hans priser kommer

att höja sig något i framtiden.. *hysch*

Edited by Sljivovica
Posted

Men hallå, grymt sittkissigt detta...

Inga bilder!!! :D

Kom igen nu!!

Posted (edited)

Men hallå, grymt sittkissigt detta...

Inga bilder!!! :D

Kom igen nu!!

Solly!

Klart grabben ska lägga ut lite bilder. :)bjibenholtL1.jpg

bjibenholtL2.jpg

Den ser stor ut på bilden, men är bara 8,5 cm. i verkligheten.

http://www.vikingekniven.dk/

Edited by Sljivovica
Posted

NICE!

Gillar konceptet, även om jag hade haft en mer uttalad önskan om ett mer syntetiskt utförande :D

Glockrent!!

:)

Posted
NICE!

Gillar konceptet, även om jag hade haft en mer uttalad önskan om ett mer syntetiskt utförande :)

Glockrent!!

:)

Har du egna idéer så tror jag inte

att det är någon omöjlighet att

få dom genomförda.

Posted
NICE!

Gillar konceptet, även om jag hade haft en mer uttalad önskan om ett mer syntetiskt utförande :)

Varför då inte bära en Strider BT runt halsen? Som Sljivovica så väl uttryckte det om sin kniv: "Den hänger med som ett halssmycke, samt "alltid till hands"." ;) :)

Posted
NICE!

Varför då inte bära en Strider BT runt halsen? Som Sljivovica så väl uttryckte det om sin kniv: "Den hänger med som ett halssmycke, samt "alltid till hands"." ;) :)

cet du inte att en äkta gentleman ALLTID skall bära med sig en fickkniv?

Källa: Sidan 305, Gentlemannen, Bernhard Retzel, ISBN 3-8331-1063-5

Posted

Källa: Sidan 305, Gentlemannen, Bernhard Retzel, ISBN 3-8331-1063-5

Så jag är alltså inte den enda som är bisarr nog att ha läst den boken. :D Jag gillade bland annat författarens varma propagerande för fickpluntans fördelar (jag har för mig att det stod något om att samtal med tråkiga personer på tåget kan underlättas avsevärt om man har en fickplunta att smutta ur) och hans allmänt väldigt icke-PK-inställning till alkohol och tobak. :D

Posted

En gentleman bär inte kläder i

den finska saunan.. ;)

(Därav halsvarianten)

Posted

kom precis över den här skönheten.

kunde inte få upp bliden så jag länkar den.

G3 bajonett

helt ny längtar tills den dimper ner i postlådan

hvu :baskerHV:

Posted
NICE!

Varför då inte bära en Strider BT runt halsen? Som Sljivovica så väl uttryckte det om sin kniv: "Den hänger med som ett halssmycke, samt "alltid till hands"." ;) :baskerHV:

Jag bär alltid kniv så jag har något att vifta med innan jag har kommit åt pistolen som sitter i benhölstret.Men jag bor ju på ett ställe där man hittar nyskjutna mäniskor på tomter som man ska börja bygga på.Har räddat mig 2 gånger vid rånförsök.Har en anställd som blev beskjuten bara för 1 månad sen på en byggarbetsplats av en pundarjävel som han sparkade dagen innan.Så man vet ej.

Men i jönköping tror jag att man fortsätter att ha min lilla fällkniv i framfickan för pennvässning och nageltrimmning.

MVH

Olaevil

Posted
kom precis över den här skönheten.

kunde inte få upp bliden så jag länkar den.

G3 bajonett

helt ny längtar tills den dimper ner i postlådan

hvu :baskerHV:

Har handlat av Steiner tidigare och han är suverän...enkelt att köpa och bra prylar.... :)

Posted

Ny knivfråga.

Jag letar efter en kniv för frlluftsliv.

Pris under 1000 kr, går att diskutera.

Smidighet att bära är viktigt så ingen huggare.

Jag vill inte ha någon av fällknivens knivar då skaften inte alls passar mig, även om priset är högre än vad jag angett ovan så kommer de i alla fall att dyka upp för det har de gjort i alla knivtrådar jag har kollat de senaste dagarna.

Så vad finns det som är bra bruksknivar under 1000 kr?

Finns det dessutom någon affär där man kan känna på knivarna i Södermanland, Västermanland eller Uppland så vore det ännu bättre, efter att ha blivit besviken på fällknivens skaft så tänker jag inte köpa en kniv jag inte har kollat på.