Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
kom precis över den här skönheten.

kunde inte få upp bliden så jag länkar den.

G3 bajonett

helt ny längtar tills den dimper ner i postlådan

hvu :=o

Har handlat av Steiner tidigare och han är suverän...enkelt att köpa och bra prylar.... :rockon:

mm visst är han hur snabb leverans som helst sitter och dreglar framför bajonetten just nu....

åhh vil ut och kriga i skogen..

mvh hvu :)

Posted (edited)
någon som har erfarenhet av denna: frågas KOM.

11988926_1.jpg

Kniven som sådan ser helt ok ut, däremot kan man ju fundera på lämpligheten/fältmässigheten med att ha ett skaft traditionellt lindat på japanskt vis med svart rockaskinn??? :lol:

Edited by c3grp
Posted

11988926_1.jpg

Ser mycket trevlig ut, hoppas inte avsaknad av parerskydd gör att man halkar med fingrarna. Men den är värd att pröva och sedan utvärdera ;)

Posted
köper den förhoppningsvis till ett pris som medger viss modifiering av just den detaljen :D .

Det som intresserar mig är bladet.

Säg inte att du tänker skära bort rockaskinnet? Det är ju ett grovt helgerån.

Posted (edited)
Säg inte att du tänker skära bort rockaskinnet? Det är ju ett grovt helgerån. 

Det kallas custom :P :D

Allvarligt talat så får jag se, det kan vara så att lindningen är mer färltmässig än man tror. annar så får det bli Micarta eller G10.

Edited by Persson_Insats
  • 3 weeks later...
Posted (edited)
Ny knivfråga.

Jag letar efter en kniv för frlluftsliv.

Pris under 1000 kr, går att diskutera.

Smidighet att bära är viktigt så ingen huggare.

Jag vill inte ha någon av fällknivens knivar då skaften inte alls passar mig, även om priset är högre än vad jag angett ovan så kommer de i alla fall att dyka upp för det har de gjort i alla knivtrådar jag har kollat de senaste dagarna.

Så vad finns det som är bra bruksknivar under 1000 kr?

Finns det dessutom någon affär där man kan känna på knivarna i Södermanland, Västermanland eller Uppland så vore det ännu bättre, efter att ha blivit besviken på fällknivens skaft så tänker jag inte köpa en kniv jag inte har kollat på.

http://www.dianova-ab.se/svenska/knivar.htm

Lite stor kanske men bra brukskniv...820:-

Edit: Företaget ligger i Boden så sorry om det blir långt att åka... :(

Edited by isa
Posted
Edit: Företaget ligger i Boden så sorry om det blir långt att åka...  :(

Ähum... webshop. :=o

Med tanke på @kronvraks intresse av att se och känna på eventuellt inköp så blir det långt att åka till Boden...o ja webshop finns på deras site... Behöver jag vara tydligare?

Posted

Jag håller med Isa - M.95:an är en bra kniv.

Dock får man se till vad den skall användas till - och i min mening är M.95 den perfekta ersättaren till Mora/Frost billighetsjox. Vad jag framförallt menar är vilket typ av slipning man vill ha på sin kniv - och det beror ju som bekant på vad man skall använda den till.

M.95 är en bra tälj/brukskniv - men behöver du ta i lite mer och börja jobba riktigt hårt med kniven (ta ner mindre träd - klyva ganska stora vedträn etc.) så känns den för liten.

Dock går den lätt att slipa - och håller slipningen ganska bra. Så du kan modifiera den efter eget huvud och behov.

Posted

f1or.jpg

Forntid möter framtid?

Några Traderafynd.

Den gamle märkt med "AF 14" (Arméflyget?)

och "KJ Mora"

Posted

@ Sljivovica

Två frågor..

Har F1an M-nummer ?

Har du någon bild på andra sidan bladet ?

Trevliga knivar förövrigt :)

Posted
@ Sljivovica

Två frågor..

Har F1an M-nummer ?

Har du någon bild på andra sidan bladet ?

Trevliga knivar förövrigt  :sniper:

Nej, varken M el. serienr.

Tyvärr ingen diamantbryne på slidan heller.

(Undrar om någon lyckats köpa sådan

slida från F-k?)

Märkt med "F1, Fällkniven, Lam. VG10"

Posted
http://www.dianova-ab.se/svenska/knivar.htm

Lite stor kanske men bra brukskniv...820:-

Edit: Företaget ligger i Boden så sorry om det blir långt att åka...  :(

Jag har funderat på den kniven tidigare så förslaget uppskattas även om butiken ligger i Boden. :)

Jag köpte en sån under båtmässan för 695:- j*kligt bra kniv även om jag inte använt den så mycket ännu!

//Tompa

Posted

slida från F-k?)

Ok, nä tyckte nämligen inte det såg ut som en m-numrerad kniv.

Tror inte Peter på Fällkniven har haft sådana slidor till försäljning, slidan kan ju även komma direkt från fabriken.

Tråkigt om du köpte den i tron att det var en "äkta" flygförarkniv, men du fick en F1a till ett bra pris ialla fall :) (om det var den kniven som var ute på tradera för ett tag sedan)

Posted

Har en F1a (fällkniven), har ju inte gjort lumpen men har använt den ändå, är väldigt nöjd. Kniven är väldigt pålitlig, har haft en del billiga knivar som knäckts osv. Visst det går bra att köpa några billiga knivar istället, men jag är intresserad och därför la ja en del..

Posted

11988926_1.jpg

Kniven som sådan ser helt ok ut, däremot kan man ju fundera på lämpligheten/fältmässigheten med att ha ett skaft traditionellt lindat på japanskt vis med svart rockaskinn??? :blink:

Jag har två CRKT, en liten jävel och en fällkniv. Fällkniven är ja väldigt nöjd me:

CR-M1603Z.jpg

Posted

slida från F-k?)

Ok, nä tyckte nämligen inte det såg ut som en m-numrerad kniv.

Tror inte Peter på Fällkniven har haft sådana slidor till försäljning, slidan kan ju även komma direkt från fabriken.

Tråkigt om du köpte den i tron att det var en "äkta" flygförarkniv, men du fick en F1a till ett bra pris ialla fall :banana (om det var den kniven som var ute på tradera för ett tag sedan)

Hur skiljer sig en M-numrerad?

(Förutom nr. då givetvis ;) )

På denna går tången hela vägen

genom handtaget och sticker även

ut några mm. efter handtaget, till skillnad

från mina tidigare F1:or.

(Har 3 st, inköpta kring 95/96)

Den låg ute ganska nyligen.

Enl. uppg. skulle den ha figurerat i

hkp-sammanhang.

Nästa fråga; delas samma modell

ut till hkp och fpl besättningar el.

skiljer sig modellerna?

Posted

@ Sljivovica

Kan hålla med om att dom är ganska lika.. Men bladformen skiljer, den M-numrerade har smalare blad och är mer "spetsig" (se bilden). Stålet skiljer Lam. VG10 i den nya, solidt VG10 i den M-numrerade. Till sist skiljer sig även slipningen, convex egg kontra sekundär egg på de (tidiga) M-numrerade (senare M-numrerade knivar har även de convex egg)

På denna går tången hela vägen

genom handtaget och sticker även

ut några mm. efter handtaget, till skillnad

från mina tidigare F1:or.

(Har 3 st, inköpta kring 95/96)

Det var en nyhet för mig, trodde alla F1or hade genomgående tånge, alltid lär man sig nått ,O

TROR att samma delas ut till både Fpl/Hkp besättningar, verkar logistiskt enklare att bara ha en modell.

Den m-numrerade överst

f1ff8mn.jpg

Posted (edited)
Det var en nyhet för mig, trodde alla F1or hade genomgående tånge, alltid lär man sig nått

Jo, dom har väl genomgående, men sista biten

har jag för mig brukar vara dold i handtaget?

Men just på denna så sticker metallen ut en bit.

(Kan tänka mig att man ska kunna "hamra" på den)

Ja, vem sa att F1:an är enkel kniv..?

Den verkar ju vara fylld med "subkulturer".. ,O

Edited by Sljivovica
Posted

Gjorde lite efterforskningar om M-nr.

hos självaste källan.

Nöjsam läsning.. :)

"Hej,

den första leveransen F1-knivar hade ett instansat M-nummer och därefter finns mindre leveranser med etsat nummer. I några fall har vi levererat direkt till FMV, i andra fall upplever vi att beställningarna effektuerats av en mellanhand, ett företag med ett bredare leveransavtal med försvaret där knivar ingår, och i de senare fallen vet vi inte om knivarna försetts med M-nummer eller inte.

Flygförarkniven hade först en enkel läderslida för fickbruk, en konsekvens av ett snävt ekonomiskt tänkande. När försvaret väl upptäckte att läderslidan inte var tillfyllest satsade man nog kapital för att få fram en symmetriskt formad plastslida, också den avsedd för fickbruk. Denna slida är den riktiga flygförarslidan och den finns inte till salu på den öppna marknaden.

Separat levererar vi också ett diamantbryne som m h a dubbelhäftande tejp kan fastas på ett plant underlag.

Vårt företag M-märker inte längre de knivar som levereras till försvaret men detta kan ju vara något som de utför själva.

Den laminerade F1-an kom ut 2002 om jag inte minns fel och är idag den gällande versionen. Till den finns tre olika slidor, utseendet på dessa framgår av katalog och hemsida.

Det är särskilt svårt för mig att indikera värdet på mina egna knivar eftersom jag i högsta grad är jävig. Generellt följer knivar samma värderingsmodell som för kameror, dvs värdet sjunker med ca 40 % så fort varan blivit köpt av en privatperson. Kanske lurar man sig minst genom att gå på de värden man ser marknaden är beredd att bjuda och där är internet en utomordentlig marknadsplats. På den svenska marknaden representerar de 40 % den svenska momsen (20 %) och säljarens bruttovinst (20 %), på ett ungefär.

Emellertid, det faktum att det förekommer en handel på dessa knivar pekar på ett signifikativt marknadsintresse och redan det är remarkabelt eftersom bruksknivar av detta slag normalt sett aldrig bjuds ut. Att se svenska F1-or säljas på den globala, privata världsmarknaden är något nytt och har mig veterligen aldrig förekommit i svensk knivhistoria.

Vad värdet på en vara till slut blir beror på många faktorer men tillgång och efterfrågan är basala. Märkets kvalitet, goda rykte, kontinuitet och inte minst om det råder hause eller baise är några faktorer som påverkar prisbilden. Om ett märke kommer i ropet brukar det betyda högre priser men det brukar komma en rekyl om toppen blir för hög.

En datering, orginalförpackning, kvitton och annan bakgrund brukar vara viktiga faktorer när man värderar knivar. Kniven ska förstås vara oanvänd för att få högsta pris på en auktion och detta kan vara svårt för en amatör att bedöma eftersom man kan fräscha upp en kniv till hyggligt skick. Detta kan som regel bara bedömas av tillverkaren eller av en erfaren expert - här är det förstoringsglas 20 ggr som gäller när man kollar slipspårens utseende.

F1Ti är en ovanlig modell. Den tillverkades i en ganska liten serie (500 ex) och orsaken vara att den här svarta ytan av titanaluminiunnitrid är/var extremt dyr att applicera. Dessa knivar tillverkades av Linder Cutlery i Tyskland. De tillverkade också de första 15 000 av F1-an (alla numrerade) men när vi upptäckte att de snott vårt koncept rakt av (t o m kopierat vår text på asken!) blev det avsked på stående fot. Efter det tillverkas samtliga våra knivar i Japan och här har den egentliga fortsatta utvecklingen av kniven skett.

Det började med att vi switchade till VG10, ett stål som är snarligt ATS34 men som är lite starkare, håller skärpan lite bättre samt är mindre rostkänsligt. Nästa steg vara att lägga till en konvext formad egg och därefter kom det laminerade VG10-stålet som är drygt 20 % starkare än det solida VG10-stålet. Bladet fick en något rundare form och bladryggen blev en aning tjockare, allt i enlighet med mina orginalspecifikationer från 1987.

Idag borde den F13G-modell som är tillverkad i 110 ex vara det intressantaste objektet för en Fällkniven-samlare. Här framgår av texten på bladet vad det handlar om - en Test Series med 3G Steel, dvs det nya laminerade pulverstål som finns i Tre Kronor-serien. Den här testserien gjorde vi för att skaffa oss tillverkningserfarenhet om detta nya stål och här är det bara trial & error som gäller.

M v h

Peter Hjortberger"

Posted

Hej! Svårt att sova så jag passar på att armbåga mig in här med en fråga:

Är sedan ett tag tillbaka en mycket nöjd ägare till en Fällkniven mod S1. Utmärkt skogskniv, men lite besvärlig när man flår och passar. Funderar därför på att skaffa mig en till Fällkniven kniv och funderar då på en mod U2. Nå'n som har några erfarenheter som ni kan dela med sig av? Borde man kanske satsa på en F1 eller WM1?