hemvärnsungdom Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Min Mora 2000 funkar väldigt bra. Använder den till allt möjligt. Men ibland hade de förståss vart bra att ha en som man kunde slita mer på. Quote
Casca Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 AK4 bajonetten finns från två tillverkare. Ecorsch och Bacho. Får du tag i en Bacho håll hårt i den. Bacho bajonetten håller högre stålkvalitet. Jag har brutit av 2 Echorsch bajonetter under min tid(bajonettkastning), men aldrig en Bacho. Förfogar du över en Bacho hugger du lätt genom en 1 krona utan att skada spetsen.(Testa på egen risk) Bacho bajonetterna är också numrerade vilket jag inte tror Echorsch är. Angående kast: AK4 bajonetten är väldigt baktung och kräver speciell kastträning som inte lämpar sig med andra knivar och är kanske därför överflödig. Den går dock igenom den tjockaste stridsutrustning. (Penetrerar 1 tums bräda) Som vid all kastträning bör man fokusera på att endast rotera ett varv eller ett halvt varv. Var rädd om ditt stickvapen och kasta inte bort det i onödan om du inte har fler. Quote
Guest Lillan Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Exakt det menade jag... Det som Ing sade... Att använda kniven till att jucka ur all glöd ur kaminen... Tycker själv det är idiotiskt men alltid är det ngn lallare som lyckas göra det... ;) Mora 2000 är bra/billig... men ingen i vår plut har en 2000 som är använd,dvs charmigt sliten, och har spetsen kvar. Kan säga att spetsen är så väldigt tunn så det är irriterande Quote
Nifelhel Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Casca: Du verkar insatt när det gäller AK4 bajonetten. Jag har 4st, 1st ifrån provserien(Bacho,träslida) sen har jag 2st med en ekorre på sidan av bladet(vet inte det betyder?). Sen har jag en som är helt svart och saknar låsning i slidan, troligen norsk. Vet du vad ekorren på bladet betyder? Quote
KattenJansson Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Nifelhel... Månne Echorsch som Casca nämnde betyda Ekorre på tyska? Bara en tanke, kan ingen tyska. Quote
2Sharp Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Exakt det menade jag... Det som Ing sade...Att använda kniven till att jucka ur all glöd ur kaminen... Tycker själv det är idiotiskt men alltid är det ngn lallare som lyckas göra det... ;) Mora 2000 är bra/billig... men ingen i vår plut har en 2000 som är använd,dvs charmigt sliten, och har spetsen kvar. Kan säga att spetsen är så väldigt tunn så det är irriterande DOH! Sorry, nu är jag med... inte så smart, men glad Tack till Ing och Lillan för att ni redde ut det Det är ju en annan sak! Quote
Casca Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Casca: Du verkar insatt när det gäller AK4 bajonetten.Jag har 4st, 1st ifrån provserien(Bacho,träslida) sen har jag 2st med en ekorre på sidan av bladet(vet inte det betyder?). Sen har jag en som är helt svart och saknar låsning i slidan, troligen norsk. Vet du vad ekorren på bladet betyder? Försöksvarianten med träslida är mycket värdefull för en samlare, kul. Ekorren är den tyska Echorsch(tror det stavas så) jag beskrev. Den bajonett som saknar låsning kan vara Norsk eller Spansk, men jag tror att Norskarna köpte från Tyskland. Byt till dig en Bacho vid nästa högvakt ;) Quote
Nifelhel Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Tackar för svaret fattade inte att "Echorsch" kunde vara tyska *lite trög* Taget. att jag skall byta till mig en Bahco under Högvakten Quote
#snowman# Posted May 21, 2002 Author Report Posted May 21, 2002 Över 1000 som har glott på denna post! Det måste betyda att knivar tilltalar denna publik... och det är ju antingen trevligt eller oroväckande... Quote
2Sharp Posted May 21, 2002 Report Posted May 21, 2002 Över 1000 som har glott på denna post! Det måste betyda att knivar tilltalar denna publik... och det är ju antingen trevligt eller oroväckande... Ni lär er, ni lär er... ;) Quote
thomory Posted May 26, 2002 Report Posted May 26, 2002 Måste säga att Cold steels Recon Tanto är den absolut bästa kniv jag ägt/använt. Den kostar en del (ca 1200.- tror jag) men det är mycket kniv för pengarna. Kan användas som en liten yxa, är underbar att slåss med p.g.a. tyngdpunkten som ligger nära skaftet och klarar även av visst finlir, förutom den har jag en liten stryktålig fällkniv (condor) till "småjobb". Funderar på att skaffa en kastkniv att sätta på oket för att använda som... kastkniv! och "brukskniv" för de jobb man inte vill att de andra ska förlora eggen på.. Quote
Johan ES Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Funderar på en "Emerson Mini CQC7 Wave 2.8" Tanto Plain Edge Black Finished Blade" (EM7MBBTW). Kommentarer på denna. Finns den med blankt blad? Söker en liten, vass, stryktålig fällkniv av bra material för vardagligt bruk. Bra affär att handla ifrån i USA sökes även. Hur är Knifecenter? /Johan ES Quote
Raffe Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Vad då gammal tråd? Det finns aktuella trådar om knivar, bl.a. emerson i olika waveutföranden ;) Quote
235 borghem Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 nån som vet var men kan få tag på en Fairbairn Sykes i Sverige Quote
sotilas Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 Hmm.. http://www.best-night-vision-goggles.com/s...x.php?cPath=170 inte Sverige men ändå... Quote
Sir Vival Posted January 5, 2005 Report Posted January 5, 2005 nån som vet var men kan få tag på en Fairbairn Sykes i Sverige Tyvärr inte men... Merlin Design ASLyder Sagens gt. 19 0358 Oslo Tel: +47 22 60 44 33 Fax: +47 23 19 88 81 [email protected] www.merlindesign.no http://www.wilkinsonswords.com/knives/fairbairn.html Quote
Stella-Polaris Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 Aer det naagon som funderat paa Machete eller sk storkniv? Torde vara en bra kompromiss mellan yxa och kniv. En Roejkniv kan slipas till och aer daa ett mycket bra alternativ. Till finkniv duger det mesta daa man ej utsaetter den foer saastora paafrestninar. Taenk paa eggval om man avser oeppna konserver med den. Och SOG Kershaw och andra stridsknivar till trotts, Vem vill moeta en machete : ) Quote
A2Keltainen Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 (edited) Aer det naagon som funderat paa Machete eller sk storkniv? Torde vara en bra kompromiss mellan yxa och kniv. Vi använde lövskäror i stor utsträckning under min beväringstjänst, då de är perfekta för att bland annat hugga till maskering och röja terräng framför eldställningar. Yxor användes i princip enbart till att hugga ved. I övrigt så användes sågar och lövskäror för allt "tyngre träarbete". Min Cold Steel SRK hade inte en chans mot en lövskära när det gällde ovan nämnda uppgifter. Jag är dessutom rätt så säker på att jag kan hugga av en mänsklig arm eller hals med ett hugg med en lövskära, även om jag dock inte provat det empiriskt... Edited January 7, 2005 by A2Keltainen Quote
think Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 Vad är en lövskära?? Är det bara jag som inte vet :( Quote
A2Keltainen Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 Vad är en lövskära?? Är det bara jag som inte vet :( "Lövskära" heter "vesuri" på finska och ser ut så här: http://www.fiskars.com/products/large/garden/16031.jpg http://www.fiskars.com/products/large/garden/16051.jpg Bladet är ungefär lika tjockt som ett kraftigt knivblad, och brukar vara så slipat så vasst att man kan tälja med det. De lövskäror vi använde liknade den i undre bilden mer än den i den övre bilden, och hade skaft som var ungfär lika långa som ett vanligt militärt yxskaft. Quote
jfk Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 En dylik "lövskära" kallar jag i alla fall för röjyxa... Den beteckningen kanske är vanligare i de norra delarna av landet, där jag kommer i från. Vi har ju inte så mycket lövträd, enbart 50 cm dvärgbjörkar.... /Jens Quote
think Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 (edited) Tack!! nu vet jag..Man lär sig nått varje dag:) Edited January 8, 2005 by think Quote
joppe Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 En dylik "lövskära" kallar jag i alla fall för röjyxa... Den beteckningen kanske är vanligare i de norra delarna av landet, där jag kommer i från. Vi har ju inte så mycket lövträd, enbart 50 cm dvärgbjörkar.... /Jens jag fick lära mig när jag gick på skogsbruksskola att den heter röjkniv B) Quote
A2Keltainen Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 En dylik "lövskära" kallar jag i alla fall för röjyxa... En röjyxa (raivauskirves) ser ut så här enligt Fiskars: http://www.fiskars.com/products/large/garden/13040.jpg De tillverkar alltså verktyg med båda beteckningarna och gör skillnad mellan dem. Jag tycker att röjyxan ser klart annorlunda ut än lövskäran, och i synnerhet då den längre lövskäran. Quote
joppe Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 En dylik "lövskära" kallar jag i alla fall för röjyxa... En röjyxa (raivauskirves) ser ut så här enligt Fiskars: http://www.fiskars.com/products/large/garden/13040.jpg De tillverkar alltså verktyg med båda beteckningarna och gör skillnad mellan dem. Jag tycker att röjyxan ser klart annorlunda ut än lövskäran, och i synnerhet då den längre lövskäran. på fiskars finlandssvenska sida heter verktyget röjningsyxa men på den svenska sidan heter den röjkniv o vesuri kallas för röjningskniv på den finlandssvenska alltså same same but diffrent Quote
A2Keltainen Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 på fiskars finlandssvenska sida heter verktyget röjningsyxa men på den svenska sidan heter den röjkniv o vesuri kallas för röjningskniv på den finlandssvenska alltså same same but diffrent Det känns lite som att jag inte vill att mitt liv ska hänga på att folk använder samma beteckningar för en viss sak inom det här området. Quote
Stella-Polaris Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 Tycker att den gamla roejkniven med det raka traeskaftet aer baettre aen fiskars.. Speciellt om man vill slipa upp en egg paa ryggen.. Fiskars yxgrepp funkar daaligt om dubbel eggad.. Foer alla som aer sugna paa en roejkniv kan beraettas att det ligger en massa och skrotar hos skogsaegare och bolag.. de ersattes med roejsaagen.. bara saetta igaang och leta.. Staalet aer kanonbra och slipas latt till rakapparat... Haaller fullsaendigt med A2Keltainen ang duglighet att shoppa huvuden med.. Baettre aen en yxa : ) Det laanga skaftet goer att man har bra kraft samt en laang egg. Funkar aeven bra att faella traed upp till 20 cm med, sedan tar yxan over.. Mitt foerslag aer att slipa upp en knivegg paa ryggen samt slipa till en knivudd. Behaall kroken i dess utformning samt den befintliga eggen... dessa funkar baettre aen en vanlig egg vid tillverkning av slanor och dyl.. Annars aer en standard kniv helt ok foer faeltarbeten Quote
Rulle Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 en fråga till den som vet vad är ett rimligt pris på en ak4 bajonett.. och är den värd att köpas.. tacksam för svar Quote
2Sharp Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 en fråga till den som vet vad är ett rimligt pris på en ak4 bajonett.. och är den värd att köpas..tacksam för svar Typ 400-500 skr, om den är i bra skick är min erfarenhet, YMMV.. Om den är vård det beror ju på vad du skalll använda den till, som bajonett - ja, som fältkniv, i min mening, - nej. Quote
Recommended Posts