Hildisvin Posted January 9, 2009 Report Posted January 9, 2009 (edited) Köpte precis en sån här liten leksak. Benchmade Vex för drygt 400:- inkl frakt från Lighthound. Klart prisvärd! Edited January 9, 2009 by Hildisvin Quote
AG90 Posted January 15, 2009 Report Posted January 15, 2009 (edited) Köpte precis en sån här liten leksak. Benchmade Vex för drygt 400:- inkl frakt från Lighthound. Klart prisvärd! Mkt fin helt klart. Lånar tråden snabbt och fräckt får att få lite tips om något bra ställe att sälja lite udda/unika knivar på ? Har en som måste bort innan jag kan köpa nästa. Edited January 15, 2009 by AG90 Quote
FkN Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 Har en M5A1 bajonett som är i stort behov av vård i allmänhet och slipning i synnerhet. Vart ska jag vända mig? Tips på bra, kunniga ställen i Stockholms trakten är hjärtligt välkomna! Bild på M5A1: Tyvärr så är handtaget borttaget och ersatt med nån läder-snodds variant... Ska dock få det paracord-pimpat av Trident Quote
frepsie Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 Brukar lämna in mina köksknivar på Knivkompaniet - har funkat bra för mig! Quote
Trident Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 Mmm kniv kompaniet borde nog kunna fixa till den. Ring dom o kolla. Quote
Sir Vival Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 (edited) Ytterligare en väääldigt genomtänkt del av ''ordern''... Den omtalade ordern ifråga./.../ /.../Kniv av maximalt Mora-typ /.../ /.../ Vad är då en kniv av ''maximalt Mora-typ''? Detta är ju per definition en kniv av ''moratyp''... I jämförelse med en Fällkniven A1 Edited January 18, 2009 by Sir Vival Quote
Baldric Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 (edited) Ytterligare en väääldigt genomtänkt del av ''ordern'':Kniv av maximalt Mora-typ Vad är då en kniv av ''maximalt Mora-typ''? Detta är ju per definition en kniv av ''moratyp''... *bild* I jämförelse med en Fällkniven A1 *bild* En gissning är väl att det inte får vara en rambo-spörjsal-armédödare med taggar osv ala "ramboknivar". FÖrmodligen inte heller knivar som har en offensiv roll typ kastknivar, svärd eller dyl. Men det är klart, om man anstränger sig kan man nog tolka allt som man vill. Det är väl det som extremistiska muslimer gör i en liten grupp som kallar sig al-Qaida. Edited January 18, 2009 by Baldric Quote
Stella-Polaris Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 Ytterligare en väääldigt genomtänkt del av ''ordern'':Kniv av maximalt Mora-typ Vad är då en kniv av ''maximalt Mora-typ''? Detta är ju per definition en kniv av ''moratyp''... I jämförelse med en Fällkniven A1 Mora är ju en utpräglad brukskniv alltså moratyp=brukskniv torde vara en bra översättning. Då ryms det mesta samtidigt som de värsta avater undantas. Dock borde knivar som Kershaw Trooper, Agent, eller en F/S, klassas som bruksknivar för en soldat. De är ju till för att brukas i soldatarbetet så att säga : ) Quote
Stella-Polaris Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 håller med dig om att det blivit bättre.dels för att HV numera är helt frivilligt, på den tid då jag började i hemvärnet fick vi in folk som blivit 47 år och för gamla för att göra repmöten. de hade ofta rätt egna åsikter om hur högen med utr. de fick ut skulle brukas. Huvudet på spiken!!! Att jag har synpunkter!!!!! Tältdelen i säcken?? Grabbhalvorna till befäl och ungsoldater har nollpejl på vad det innebär.... men regnstället skall vara i västen som om 2 veckorsprognosen talar om solsken.. : ) Quote
Sir Vival Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 En gissning är väl att det inte får vara en rambo-spörjsal-armédödare med taggar osv ala "ramboknivar". Haha! Ja ja, då var vi där igen: vad är en Rambo-kniv då? En kniv designad av Jimmy Lile eller någon kopia av en designad av Gil Hibben (som iofs spårat ur med vissa fantasy-modeller)? Eller är det en Al Mar SERE VII* med sågtandad rygg som inte faller orderskrivaren i smaken? Nej, jag äger inte någon av ovanstående utan använder till största delen en gammal generation 1 F1:a som jag fått av en god vän, så en inskränkning skulle inte på något sätt drabba mig. Det jag motsätter mig är att man gör en ''gränsdragning'' baserat på eget tyckande om vad som är ''rätt'' knivtyp. * Designad av Al Mar tillsammans med ''Nick'' Rowe, som f.ö. Lars Fält var bekant med. Quote
Hornet Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 (edited) Sedan är ju frågan vad ses som en militär brukskniv? I sverige skulle nog knivar som andra länders militär använder klassas som rambo knivar, jag har använt både Ka-Bar, Glock och M9 Bajonet och fått skit för det i sverige då det anses vara för rambo, men i andra länder så är det knivar som används av riktigt många soldater och även som standard knivar. Har också varit med om att S1 klassats som för Rambo.. medan F1 var ok och G1 var mindre populär. Edited January 18, 2009 by Hornet Quote
tinhead Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 Ang "moraknivar"... Antingen ser man väldigt svenskt på det och anser att kniven är enbart ett bruksföremål dvs ett verktyg. Eller så ser man soldatmässigt på det och även tränar för att använda kniven som ett vapen. Jag vet dock inte om det finns speciellt många som får en offensiv knivutbildning mer än att attakera diverse surklabbar med kniv och yxa. I mitt fall så har jag än så länge bara en Ak4 bajonett i västen. Ska man se till ordern så är den visst felaktig att bära där. Då dom inte talar om någon benrigg så får jag väl skaffa en sådan så jag kan bära bajonetten enligt order Quote
II63 Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 Hörde en verkligt klarsynt analys om detta idag av en gammal major från FJS. Han sade att ju yngre soldater desto större knivar, ju äldre soldater ju mindre knivar. II63 Quote
Fk Satan Posted January 18, 2009 Report Posted January 18, 2009 Flyttat ett gäng kniv-inlägg från Hv/Friv och tråden Får man se ut hur man vill i HV?, Jag vill föra en normal diskussion! Fk Satan Blågul Quote
2Sharp Posted January 29, 2009 Report Posted January 29, 2009 Hörde en verkligt klarsynt analys om detta idag av en gammal major från FJS. Han sade att ju yngre soldater desto större knivar, ju äldre soldater ju mindre knivar.II63 Gamla, lata och slöa majorer brukar just säga så... jämfört med yngre, starkare soldater som orkar bära med sig rejäla verktyg. Ju större kniv, desto sämre jägare etc. etc. På något sätt bör ju valet av verktyg [kniv] styras av ditt behov [samt budget] och inget annat, utom möjligtvis lite estetik? Quote
JTS Posted January 29, 2009 Report Posted January 29, 2009 Hörde en verkligt klarsynt analys om detta idag av en gammal major från FJS. Han sade att ju yngre soldater desto större knivar, ju äldre soldater ju mindre knivar.II63 Gamla, lata och slöa majorer brukar just säga så... jämfört med yngre, starkare soldater som orkar bära med sig rejäla verktyg. Ju större kniv, desto sämre jägare etc. etc. På något sätt bör ju valet av verktyg [kniv] styras av ditt behov [samt budget] och inget annat, utom möjligtvis lite estetik? +1, Dock vet jag en viss major i FM som knatar omkring med en Strider DB på sitt safariland 2006...... Quote
Sir Vival Posted January 29, 2009 Report Posted January 29, 2009 Hörde en verkligt klarsynt analys om detta idag av en gammal major från FJS. Han sade att ju yngre soldater desto större knivar, ju äldre soldater ju mindre knivar.II63 Jo, det kan man väl få tycka... Andra floskler man kan dra till med är: "liten indian, stor eld - stor indian, liten eld". Quote
Adeptus Bellum Posted January 29, 2009 Report Posted January 29, 2009 Hörde en verkligt klarsynt analys om detta idag av en gammal major från FJS. Han sade att ju yngre soldater desto större knivar, ju äldre soldater ju mindre knivar.II63 Jo, det kan man väl få tycka... Andra floskler man kan dra till med är: "liten indian, stor eld - stor indian, liten eld". Men käre bror, du har ju helt missat konstaterandet "indian, sitter nära liten eld, vit man sitter långt ifrån stor eld, jägare, sitter nära stor eld"... Det finns saker som stora knivar duger till och som små knivar har svårt för, och att det då är bättre att ha en stor kniv. Sir Vival använder sig av Fällknivens A1 (sist jag kollade i alla fall). Jag föredrar Fällknivens S1 som jag använt till allt från harar och rådjur till trädfällning. Sir Vival och jag brukar diskutera våra respektive knivval till långt inpå kvällarna. Överlevnadsexperten Lars Fälts påstådda favoritkniv är Fällknivens WM1. Alla knivar har en funktion. Från nepalesernas khukri till samernas samehuggare och Fairbarn & Sykes commando dagger. Det är funktionen och ändamålet som har betydelse. Visst, jag skulle kunna göra detsamma med en Mora 2000 som jag gör med en S1, men inte lika lätt och definetivt inte lika snabbt. Det är min främsta anledning till att ha lagt ut 1100:- på en kniv. Värt att nämna är att den kniven hållt i snart 5 år, men en Mora 2000 brukar vara slut efter ett års hårt användane, och vissa andra hårt använda snickarknivar är körda samma dag du tar dem ur slidan... @2Sharp & Jake The Snake Det brukar vara svårt att frälsa den övertygade, även om Strider tillverkar bra verktyg Quote
Sir Vival Posted January 30, 2009 Report Posted January 30, 2009 Bror Adeptus Bellum, Jag kan ju glädja dig med att också jag nu fastnat i 5''-träsket och beställt en Al Mar SERE... Quote
Persson_Insats Posted January 30, 2009 Report Posted January 30, 2009 En stor kniv kan ju i nödfall ersätta en tappad liten kniv, men en liten kniv kan inte ersätta en stor. Att det sedan kan upplevas som lite obekvämt att spänta stickor till elden med en super mega spörchal machete kan ju vara ett argument för att bära flera knivar Även om jag personligen inte gillar sameknivar så finns det en poäng med "samehuggaren" som oftast delar bo med en mindre kolega eller två. Olika verktyg för olika arbeten. Jag har aldrig mindre än tre knivar på mig när jag är i "grönkläder" det har väl lite med personlig prefferens att göra antar jag men så vill iaf jag ha det. Även om jag nog får erkänna att jag av någon anledning gillar små vassa knivar mer än stora.... Quote
Pingo Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Skulle behöva lite tips på 2 knivar. 1. Är lite förtjust i tanto blad. En fast bladskniv i tanto modell för gröns bruk. Vad rekomenderas? (kollat lite på c.r.k.t m6o softb) 2 En mindre kniv, kan vara fällkniv, till vardags. Används i jobbet till allt från att öppna brev till att skära av rep, skrapa färg eller skala kabel. Vad kan rekomenderas? Quote
Pingo Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Kan sträcka mig till runt tusenlappen för fast blads kniv men något mindre för EDC kniven typ max 600. Quote
GC1 Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Jag använder en S1 och en liten benchmade fällkniv (det sitter en bajonett på stridsutrustningen också men den är inget vidare som kniv) och jag har väldigt svårt för argument som "en liten samekniv är det enda/det bästa..." Jag ser direkt ett antal egenskaper hos "sameknivar" som andra tillverkare har jobbat bort med åren. - Halt handtag - Inget "parerskydd" - bladet övergår ofta i en tunn spik in i skaftet (inte lika stor brist vid de vanligtvis korta bladen) Oavsett prisklass är säkerheten i ett handtag som inet blir snorhalt vid väta och ett litet "parerskydd" något jag inte vill tulla på. Mora 2000 uppfyller lägstakraven för mig, bra billig. Köp 2 o stoppa reservkniven i ryggan.... Quote
Furir Razer Posted June 4, 2009 Report Posted June 4, 2009 Denna kom på posten idag: Nya Fällkniven F1 3G. Nummer 102 Quote
2Sharp Posted June 4, 2009 Report Posted June 4, 2009 Denna kom på posten idag:*pic-snip* Nya Fällkniven F1 3G. Nummer 102 Niiice, bra form, bra stål. Fett score... Quote
martinator Posted June 5, 2009 Report Posted June 5, 2009 Mkt fin helt klart. Lånar tråden snabbt och fräckt får att få lite tips om något bra ställe att sälja lite udda/unika knivar på ? Har en som måste bort innan jag kan köpa nästa. Prova på UTRUSTNING.SE de har en köp och sälj avd i forumet. /m Quote
Yxa Posted June 5, 2009 Report Posted June 5, 2009 Mkt fin helt klart. Lånar tråden snabbt och fräckt får att få lite tips om något bra ställe att sälja lite udda/unika knivar på ? Har en som måste bort innan jag kan köpa nästa.Prova på UTRUSTNING.SEde har en köp och sälj avd i forumet. Och de uppskattar udda! Quote
SGT Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Vad är era åsikter om: Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT) http://www.lbainternational.com/eickhorn/rt_pocket.htm ? Funderar på att köpa med mig en sådan medan jag är i USA! Quote
JTS Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Vad är era åsikter om: Eickhorn-Solingen Ltd: Pocket Rescue Tools (PRT) http://www.lbainternational.com/eickhorn/rt_pocket.htm ? Funderar på att köpa med mig en sådan medan jag är i USA! Det beror på vad du skall ha den till? Kniv i första hand eller som ett dedikerat räddningsverktyg? Jag har hanerat den lite grann och jag är personligen inte imponerad. JAg hade inte köpt den själv. Quote
Recommended Posts