Jump to content

Recommended Posts

Posted
... eller kanske en a1? nl3 hade en mer behänding längd dock ( samt 700 kr billigare .. )

NL3 pris: SEK 2 825:-

A1z Pris: SEK 1 455:- (zytelslida)

Räknat baklänges? :wacko:

kanske en skön cold steel vore att föredra?

Näe... Näe!

Posted (edited)
hade det här i tanke: http://www.fallkniven.com/nothern/sv-nl3.htm NL3 från fällkniven, bra att hugga med och göra grövre arbeten där det är bra med ett framtungt blad, eller kanske en a1? nl3 hade en mer behänding längd dock ( samt 700 kr billigare .. )

Hur menar du nu?

NL3 är bra mycket dyrare än A1an drygt 1300kr. Till och med giganten A2 är billigare än NL3 och dessutom så har NL3 sådant där äckligt naturmaterial, och den ultimata styggelsen dubbla parerstänger! :wacko:

NL3 är en kniv för samlingen eller om man vill äga en fin kniv som också kan användas hårt, jag vill det inte.

Angående EKA Swede så är det en hyfsad kniv men det finns bättre alternativ, trä på knivar har jag aldrig gillat och tanken att ha ett helt skaft i det får mig att rysa.

Cold steel är som sagt värdelöst, om du inte får tag i en äldre utgåva, men Fällkniven är ändå ett bättre val.

Edited by M00nStalker
Posted

2Sharp!

Du knivguru av guds särskilda nåde, jag, blott en gammal pionjär från P10, går ut med Hv utrustad med 1 st cold steel kukri (machete versionen) 1 st Fällkniven F1 1 st Victorynox multitool, 1 st skarpslipad norsk g3 bajonett samt 1 st Bacho såg (civla laplander) har jag glömt eller förbisett någonting? :wacko:

Posted

@renown

Något speciellt skäl till att den, förhoppningsvis, tilldelade ak4 bajonetten lämnades hemma?

Posted (edited)

hm, var nog 'lite' trött när jag skrev att den var billigare :p

i vilket fall vet jag nog vad jag ska skaffa nu, kan inte stå emot att köpa en fällkniven a1 efter allt bra som sagts om fällkniven, och modellen verkar passa bra, har en bra SOG multitool men ska nog skaffa en ny som har sax + såg också, sen behöver jag en bra brukskniv i mer behändig storlek vet inte vilken dock hm..hm..

Edited by eyesight
Posted
sen behöver jag en bra brukskniv i mer behändig storlek vet inte vilken dock hm..hm..

...WM1? :rolleyes:

Posted
sen behöver jag en bra brukskniv i mer behändig storlek vet inte vilken dock hm..hm..

...WM1? :)

Eller F1?

Jag tycker WM1 känns lite för liten, har dock bara känt på dem i butiken. F1 är ett säkert kort i vad som än händer :)

Men har man en A1a kanske man inte behöver tänka så :unsure:

Posted
@renown

Något speciellt skäl till att den, förhoppningsvis, tilldelade ak4 bajonetten lämnades hemma?

har icke fått någon bajonett tilldelad, är inte insats utan tillhör än så länge vanilla hemvärn som har haft turen att få ut bärsystem 2000 (WOHOO)

Posted
2Sharp!

Du knivguru av guds särskilda nåde, jag, blott en gammal pionjär från P10, går ut med Hv utrustad med 1 st cold steel kukri (machete versionen) 1 st Fällkniven F1 1 st Victorynox multitool, 1 st skarpslipad norsk g3 bajonett samt 1 st Bacho såg (civla laplander) har jag glömt eller förbisett någonting? :baskerPa:

Hehe :)

Det klarar du dig säkert alldeles utmärkt med!

Jag hade kastat bort Cold Steel kniven och köpt en Fällkniven A2 och en smutt fällkniv att ha i fickan, men det är ju jag det...

Upplysningsvis kör jag med Emerson CQC-6 i fickan och Strider DG-NM-GG på mitt Safariland samt en Strider EB-S på västen. Troligen kunde jag skippa någon av slidknivarna men de passar så bra där de sitter ;)

Även ett multi-tool på västen, Leatherman av någon sort?

Jag tillbringar inte tid i skogen för tillfället så jag anser mig inte ha behov av någon större kniv eller såg/yxa.

Posted
*snipp*

Cold steel är som sagt värdelöst, om du inte får tag i en äldre utgåva, men Fällkniven är ändå ett bättre val.

Bara nyfiken. Jag har två SRK från början av 90-talet (en från 93 och en från kanske 95). När började de bli "risiga" i så fall? /Gusten :baskerPa:

Posted

Jag tycker att cold steel har fått utstå lite väl mycket kritik här!

Dom har både modeller som är billiga och bra och såna som är dyra och bra!

Alla vill/kan kanske inte lägga 3000-4000 på en strider.

Posted

@gallil

Det Cold Steel kritiserats för här är deras bristande affärsmoral, samt att deras kvalité sjunkit markant jmf. vad de presterade under 90-talet.

När det sen gäller Striders så är deras knivar ett förslag som vilket annat på ett verktyg av hög kvalité. Deras garanti är också den förbaskat schysst, och något som man skall kunna förvänta sig för dom pengarna.

Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.

:baskerPa:

Posted (edited)

Man kan ju köpa en Cold Steal från en j***a pellejöns. och A: få en dålig kniv och B: bli mobbad av alla MÖPar.

eller som du påpekade, en Strider för 4000 och gråta blod om man tappar den i skogen.

Det finns dock ett mellanläge: Fällkniven F1. Den funkar till allt och finns från 85 dollar på Knifeworks.com till 995 direkt från Boden.

Oavsett så är det ett helt OK pris, helt ok funktion och helt ok befälsmässigt. Om du skulle ställa upp första dagen i lumpen med en F1 i bältet så tror jag inte något befäl klagar.

Att sedan en SRK och en A1 kostar nästan lika mycket är ju rent vansinne.

De gamla CS före 1995 är bra, sedan gick det utför. Rent industridesignmässigt är inte en SRK eller de andra några underverk. Hade jag ritat en sådan kniv på teknologilektionen så hade jag fått stryk. Den är ju ett skolexempel på hur man inte skall göra en kniv.

Nu är inte jag med i det gröna längre, men då det begav sig hade jag en LM PST (den bästa multi som tillverkats) och en F1 i bältet när jag var i Bosnien. I IP satt F1:an upponer i ett kydex på vänster axel och PST:n låg i vänster bröstficka. Numera kör jag med en F1 i ett modifierat läderfodral att ha runt halsen eller baldrick (snett över magen), en LM Fuse och en Bahco vikihopsåg. Jag har en S1 också, men den ligger i bilen och skall användas för avlivning.

Edited by sgt Odh
Posted
Att sedan en SRK och en A1 kostar nästan lika mycket är ju rent vansinne.

De gamla CS före 1995 är bra, sedan gick det utför. Rent industridesignmässigt är inte en SRK eller de andra några underverk. Hade jag ritat en sådan kniv på teknologilektionen så hade jag fått stryk. Den är ju ett skolexempel på hur man inte skall göra en kniv.

Jag tycker att den största poängen är det du nämner med prisbilden på en SRK och en A1. Cold Steel var nyskapande på sena 80-talet med sin tanto och andra designer, ex: deras push-daggers och andra "undercover stickvapen".

Men sedan tog det, av någon anledning, stopp? Nu tycker jag att deras produktion kännetecknas av halv-billig skit med fattiga lösningar, samtidigt som man gärna gapar, skriker och för oväsen om hur sjukt bra produkter man har, och dessutom nedvärderar andra knivmakare/knivtillverkare... Hade man bara knipt käft och sålt sina prylar som de budgetvarianter på knivar och verktyg de är så hade allt varit peachy..

Jag tror inte någon någonsin har sagt att antingen köper du en dålig Cold Steel eller en über-ninja, as-cool Strider för minst 5000 för att inte bli mobbad av rika MÖP'ar ;) men det kan ju vara bra att få så mycket ut för sina pengar som möjligt :baskerPa:

Jag tycker Fällknivens knivar är skit-trista, designen ger mig hjärnröta och mögel... men de är sjukt funkis och tål massor med stryk utan att falla sönder eller göra något annat konstigt. Så hellre en tråkig Fällkniven A1 än en "ball" Cold Steel Terminator-death-ray-warmonger-tactical knife...

Posted (edited)

Detta har ju diskuterats på knivarnas Flashback, även känt som Bladeforum, typ sexhundra gånger (deras sökfunktion är kass).

Är en super-mega-death-ninja- survival bättre än en F1 som varken har taggar eller fönsterkrossare eller annat "taktiskt".

Visst är Fällknivens knivar kanske lite "överlevnadskniv, 1 styck" ur Konsums gamla blå-vita sortiment men de är ju bra.

Ta det senaste exemplet där Gerber LMF II jämförs med F1. Båda har ju epitetet "survival knife" dock med den skillnaden att en LMF II är en "combat survival" och F1 snarare är en "outdoor survival". Knivarna måste ju utvecklas olika beroende på vilket huvudsakligt användningsområde den skall användas till. Visst, en LMF II ser cool ut, dock kan du inte slå på bakänden som du kan på en F1 (som ett stämjärn) då bladet är separerat från bakänden och andra sådan saker.

Skall du ha en kniv för att klara dig i naturen om du kommer bort från din grupp, bilen stannar i skogen, kanoten välter, du jagar osv. eller skall du ha en att stoppa i magen på ryssen? Alltihopa är ju "survival" men ändå inte på samma sätt.

I Sverige, där vi inte haft krig sedan 1814 ungefär, fungerar valfri Fällkniven alldeles ypperligt. Det är snarare knivhållaren än kniven som ger upp först.

I södra A-stan där fienden finns bakom varje buske kanske en ren "stridskniv" är bättre (Fairbairn Sykes), dock är en sådan helt kass till något annat än just att skära bad guys.

För många år sedan var CS bra knivar. Innan Fällkniven fanns. Nu snor de designen för andra och kallar dem lurifaxar. Dessutom riktar sig tjocksmocken i princip till "Mall Ninjas", de som tycker att en super-mega-death-swat-delta-kniv är det bästa som hänt sedan Counter Strike.

Man skulle kunna säga att en F1 är en baskniv som allt utgår ifrån. Vill man spara pengar så fungerar i nödfall en Mora 2K, vill man ha ballare prylar så finns Strider eller handgjorda knivar.

Jag har bara 31 Fällknivisar så jag är nog lite jävig i den här frågan :baskerPa:

Mitt tips är fortfarande F1, multi, vikihopsåg. Alternativt S1+WM1, multi och vikihopsåg. Yxa är macho men farligare än sågen.

Edited by sgt Odh
Posted

MANÖVER!!

Skärpning ögonaböj.

Andra gången jag städar bort massa dravel här på mindre än 20 minuter.

Blir det fler tönterier så åker hänglåset fram.

Gallil du har just lyckats dra på dig en varning. Jag hoppas det blir den enda och den sista. Ingen vidare början på Soldf.

Posted
Anhåller om att få ställa en fråga!

Varför tog ni bort inlägget där jag skrev vilka knivar jag brukar bära?

Den här tråden redigerades eftersom inlägg häri inte uppfyllde kraven enligt reglerna och att det skedde upprepat och trots uppmaning från Blågul.

/Krook

Blågul för Isgubbes räkning

Posted

Finns det någon butik i södra delarna av landet (boendes i malmö)

där man kan få möjlighet att klämma och känna på Emersons knivar?

Har googlat och letat på en del butikers hemsidor. Är rätt sugen på

att investera i en, men vill gärna proav först. Ska i och för sig till

sthlm i helgen så finns det någon där så kanska jag hinner in om.

/martinator

Posted
Finns det någon butik i södra delarna av landet (boendes i malmö)

där man kan få möjlighet att klämma och känna på Emersons knivar?

Har googlat och letat på en del butikers hemsidor. Är rätt sugen på

att investera i en, men vill gärna proav först. Ska i och för sig till

sthlm i helgen så finns det någon där så kanska jag hinner in om.

/martinator

Är rätt mörkt med Emersonknivar hos försäljare i detta rike.

Jag tänkte också att det vore najs att känna på en innan man bestämde sig,

men som vanligt kunde man inte hålla sig.

Enligt mitt tycke kan det inte bli fel att beställa en Emerson, oavsett modell.

Själv har jag en Mini-Commander som är perfekt för mig (tror den vanliga hade blivit lite för stor för EDC).

Vad ska du ha din till? EDC? I skogen? På snickarjobbet?

Posted

Som fritidskniv för skogliga aktiviteter.

Får väl köra på känsla då. Har inga tvivel

på kvalitén då 2Sharp lovordat dem :D

En CQC 7 känns som en vettig storlek.

Har en S1 redan så detta skulle liksom bli

ett komplement.

/martinator

Posted (edited)
Som fritidskniv för skogliga aktiviteter.

Får väl köra på känsla då. Har inga tvivel

på kvalitén då 2Sharp lovordat dem :rolleyes:

En CQC 7 känns som en vettig storlek.

Har en S1 redan så detta skulle liksom bli

ett komplement.

/martinator

Jupp, Emerson har utan tvekan hög kvalité.

Vad man kanske skall tänka på är att de har lite feta eggar, så det är inget man skär tunna skivar med, men skall man kapa och ha av saker och belasta sin kniv lite mer än vanligt så är det ett utmärkt val i min mening.

Inte tälja barkbåtar mao, men kapa remmar, rep och annat som behöver kapas 0:)

Mig veterligen finns det ingen handlare i Sverige som saluför Emerson, tyvärr.

Kastar in en bild på några av mina Emerson för att pigga upp mig ;)

alleo8jg.jpg

(CQC-6, CQC-8 samt CQC-9, uppenbarligen så behöver jag en CQC-7...)

Edited by 2Sharp
Posted
uppenbarligen så behöver jag en CQC-7...)

Men Skarpen, varför inte en HD-7 när du ändå skall till att handla?

Framelock istället för liner... Mera titan...

den är mums...

Posted
Jupp, Emerson har utan tvekan hög kvalité.

Mig veterligen finns det ingen handlare i Sverige som saluför Emerson, tyvärr.

Hittade ett företag i Sverige som säljer Emerson, tror dock ej dom har butik bara webbbutik.Knife Nordic

Posted

den är mums...

Jag tror den gode 2Sharp som den konosör han är avser en Custom CQC-7 i syfte att fylla hålet i serien ovan.

Custom Emerson är fina saker det ...

img1295jy7.jpg

Uppifrån och ner: CQC-10, CQC-6 och CQC-5

Posted

den är mums...

Jag tror den gode 2Sharp som den konosör han är avser en Custom CQC-7 i syfte att fylla hålet i serien ovan.

Custom Emerson är fina saker det ...

Uppifrån och ner: CQC-10, CQC-6 och CQC-5

There you go ;-)

Posted
Sag en kille pa ett annat forum som har en CQC-6 till salu for $1200 :/

Mna kan nog säga att "riktpris" ligger kring den summan för en vanlig CQC-6, är det något utöver det vanliga så kan det bli betydligt dyrare.

Hittar du Emerson på en mässa och scorar i lotteriet är priset runt 550 USD, dvs mer i linje med mtrl. i kniven och sättet den är tillverkad på.

Posted
Hmmm just o fnular på en sak....ngn som vet vart man får tag i en kukhri? PM mig isåfall.

Tack!

Cold Steel har en variant med svart blad. Om du nu inte menade ett original från dess hemland? /Gusten :surprise:

Helt missat detta inlägget. Hittade en sida från knivens hemland har beställt o väntar på leveransen...frakten är ungefär lika billig som kniven. Väntar med spänning på den. Verkar som om de tillverkar efterhand som man beställer, fick ett mail idag där leverantören skriver att varan lämnar dem om ca 4-5 dagar. Återkommer med utfall om varan.

Intresserade kan få länken till dem via PM.