Fu Dahlberg Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 MC-ord har AK5 som vilken annan soldat som helst. Iaf hade alla i Boden det 00/01. Hade gärna burit p88 istället! Jävlar om härket till knallpåk är i vägen när man sladdar runt. Och inte var det bekvämt att landa på den när man klotade... Av ngn outgrundligt dum anledning hade vi ak'n på ryggen när vi körde... /5526 Det där med vapen på ryggen var omdusskuterat på T2 under min vpl. Risken att få vapnet i ryggen vid vurpa var stor, och hände. En av mina Mc-killar blåste av vägen under slutövningen och skadade ryggen på vapnet, dock bara tillfälligt som tur var. Hoppas dom sätter på någon vapenhållare på dom nya KTMerna. Sedan tänkte jag lägga på två teser jag arbetar efter, som jag nämt i varje tråd ompistol. 1. En pistol kan ALDRIG ersätta en AK i "normala" krigsövningar. En pistol är effektiv på ungefär upp till 25 m. Pistoler hör hemma hos vakter och i utlandstyrkan. Sedan finns det givetvsi visa undantag som tex bordning av fartug och liknadne. Jag hadde INTE velat ersätta min ak med en pistol. 2. Vapnet skall ALLTID vara med. Finns inga ursäkter. //Fu Dahlberg - Stab och ledningsråtta Quote
5526 Viktor Ludvig Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Fick själv bössan i ryggen under en vurpa. som tur var gick det inte särskilt fort och ryggskenan tog upp den värsta smällen. men att komma på ide'n är idiotiskt! som mcord vore faktiskt pistol att föredra. den är inte i vägen på samma sätt som en AK. Hur det skulle vara med bössan fastsatt på ramen vet jag inte. det är inte särskilt lätt på mc 258, emn så länge den sitter längsmed och inte tvärsöver borde det fungera ypperligt!! Nej, en pistol är ingen ersättning för AK. Däremot kan jag inte påstå att jag såg det kloka i våra befäls ide om att vi skulle ha stridsutrustning med på mc under färd och i händelse av beskjutning, hoppa av hojen, slita av sej flirtkulan (mc hjälm) ta av ak5, surra loss & öppna den p-påse med stridshjälm och sele, ta på sej dessa, söka skydd & besvara eld. /5526 Quote
serg. Runander Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Fick själv bössan i ryggen under en vurpa. som tur var gick det inte särskilt fort och ryggskenan tog upp den värsta smällen. men att komma på ide'n är idiotiskt! som mcord vore faktiskt pistol att föredra. den är inte i vägen på samma sätt som en AK. Hur det skulle vara med bössan fastsatt på ramen vet jag inte. det är inte särskilt lätt på mc 258, emn så länge den sitter längsmed och inte tvärsöver borde det fungera ypperligt!! Nej, en pistol är ingen ersättning för AK. Däremot kan jag inte påstå att jag såg det kloka i våra befäls ide om att vi skulle ha stridsutrustning med på mc under färd och i händelse av beskjutning, hoppa av hojen, slita av sej flirtkulan (mc hjälm) ta av ak5, surra loss & öppna den p-påse med stridshjälm och sele, ta på sej dessa, söka skydd & besvara eld. /5526 instämmer totalt vilket jävla strul. jag vägrar att plocka ut min bössa under hemvärnsövningar av säkerhetskäl och propagerar för pistol varje gång. om man nu prompt måsta ha vapen så går det lika bra med pistol för självskydd som mc ord. det är ju inte så att man skall genomföra ngt anfallsföretag direkt. Quote
bravebat Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Värnpliktiga skall fan inte ha nån pistol, tänk hur många som skulle komma bort och hur det skulle lekas med dom. Nä pistol88 SKALL vara endast för YOFF precis som i andra armeer. "Gud bevare oss för VPL med pistol" I så fall möjligen "red guns" Quote
Fu Dahlberg Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Värnpliktiga skall fan inte ha nån pistol, tänk hur många som skulle komma bort och hur det skulle lekas med dom.Nä pistol88 SKALL vara endast för YOFF precis som i andra armeer. "Gud bevare oss för VPL med pistol" I så fall möjligen "red guns" Du menar att inte YOPP skulle leka med dom eller tappa bort dom... Ye right! Quote
Doyle Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 (edited) Värnpliktiga skall fan inte ha nån pistol, tänk hur många som skulle komma bort och hur det skulle lekas med dom.Nä pistol88 SKALL vara endast för YOFF precis som i andra armeer. "Gud bevare oss för VPL med pistol" I så fall möjligen "red guns" När skulle dom tappa bort pistolen? På övningar används airsoft-Glockar eftersom pistol är väldigt eftertraktat stöldgods. Ps. När jag låg inne lyckades ingen tappa bort sin pistol Edited April 2, 2003 by Doyle Quote
Maverick Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Värnpliktiga skall fan inte ha nån pistol, tänk hur många som skulle komma bort och hur det skulle lekas med dom.Nä pistol88 SKALL vara endast för YOFF precis som i andra armeer. "Gud bevare oss för VPL med pistol" I så fall möjligen "red guns" Vet en YO som sköt sig själv i hanen och sambon i foten med samma 39b från en 88 så Tur i oturen var att deras barn som hon hae i knät och ammade klarade sig... Quote
Wolfsong Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Jag har burit Pist 88B vid ett flertal tillfällen vid ammunitionstransporter och aldrig varit med om att någon tappat bort eller lyckat avfyra denna av misstag. Det låter som något filminspirerade tokstollar skulle lyckas med. Quote
Fu Carlsson Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Värnpliktiga skall fan inte ha nån pistol, tänk hur många som skulle komma bort och hur det skulle lekas med dom.Nä pistol88 SKALL vara endast för YOFF precis som i andra armeer. "Gud bevare oss för VPL med pistol" I så fall möjligen "red guns" Fick själv utbildning på pistol 88/88B och revolver m/58 (trevligt vapen men den finns ju tyvärr inte mer..) under min värnplikt. Vi hade både AK5 och pistol 88/88B i tjänsten och det fungerade utmärkt. Vi hade inga som helst problem med det. Begriper inte hur du menar att pistoler skulle komma bort och att det skulle lekas med dom då kraven och kontrollerna är precis lika hårda som för andra vapen. Förstår inte att vissa har problem med att en del personal bär pistol. Jag ser bara pistolen som ett bland många andra verktyg för att man ska kunna utföra sin tjänst på ett bra sätt, det är väl inga konstigheter. Pistol är bra i vissa situationer och i andra inte som med allt annat. Quote
Vakten_F4 Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Värnpliktiga skall fan inte ha nån pistol, tänk hur många som skulle komma bort och hur det skulle lekas med dom.Nä pistol88 SKALL vara endast för YOFF precis som i andra armeer. "Gud bevare oss för VPL med pistol" I så fall möjligen "red guns" Fick själv utbildning på pistol 88/88B och revolver m/58 (trevligt vapen men den finns ju tyvärr inte mer..) under min värnplikt. Vi hade både AK5 och pistol 88/88B i tjänsten och det fungerade utmärkt. Vi hade inga som helst problem med det. Begriper inte hur du menar att pistoler skulle komma bort och att det skulle lekas med dom då kraven och kontrollerna är precis lika hårda som för andra vapen. Förstår inte att vissa har problem med att en del personal bär pistol. Jag ser bara pistolen som ett bland många andra verktyg för att man ska kunna utföra sin tjänst på ett bra sätt, det är väl inga konstigheter. Pistol är bra i vissa situationer och i andra inte som med allt annat. Håller med! Jag hade den förvisso aldrig i tjänsten men vi sköt ofta med den, upplevde inte att det är mer lek med den, bara att det var ruskigt skönt att stoppa den i hölstret och låta den vara där istället för att ha ak:n i vägen och på ryggen Quote
Fu Kjellberg Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Värnpliktiga skall fan inte ha nån pistol, tänk hur många som skulle komma bort och hur det skulle lekas med dom.Nä pistol88 SKALL vara endast för YOFF precis som i andra armeer. "Gud bevare oss för VPL med pistol" I så fall möjligen "red guns" Vet en YO som sköt sig själv i hanen och sambon i foten med samma 39b från en 88 så Tur i oturen var att deras barn som hon hae i knät och ammade klarade sig... Känner också han. Det var han som fick med mig i Hv för 20 år sen. Nämner inga namn. Handen klarade sig faktiskt bra med tanke på hur han gjorde. Quote
GC1 Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Du menar att inte YOPP skulle leka med dom eller tappa bort dom... Ye right! Yoff är per definition ofta vapenintersserade MEN de riskerar ofta mer än vedhuggning som straff om de tabbar sig.... de flesta Yoff(hoppas jag) har en något större mognad än genomsnits-vpl. Egna iaktagelser av 18 åringar med leksaker som kan ses på film är att risken att någon ska trixa är ganska stor. dessutom finns få befattningar som kräver pistol. om man skall diskutera sånt som kan vara bra att ha skall man nog börja med något annat än ett extra vapen. Quote
Fu Dahlberg Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 Du menar att inte YOPP skulle leka med dom eller tappa bort dom... Ye right! Yoff är per definition ofta vapenintersserade MEN de riskerar ofta mer än vedhuggning som straff om de tabbar sig.... de flesta Yoff(hoppas jag) har en något större mognad än genomsnits-vpl. Egna iaktagelser av 18 åringar med leksaker som kan ses på film är att risken att någon ska trixa är ganska stor. dessutom finns få befattningar som kräver pistol. om man skall diskutera sånt som kan vara bra att ha skall man nog börja med något annat än ett extra vapen. Givetvis, mitt var mer ett Debattstartande inlägg... Sedan finns det röttägg överallt, tänker bla på Löjtnaden som hotade att "glocka" en Vpl på K3(?). Även fel görs, som kaptenen som skjöt sig i foten när han demonstrerade patron ut.. Vapen var kul dom första veckorna i GSU, sedan hadde man hellre slängt dom åt helvete (in i en kasun givetvis) när man gick på övning i 2v och inte ens hadde någon ammo till dom Quote
Gustav-TS Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Vapen var kul dom första veckorna i GSU, sedan hadde man hellre slängt dom åt helvete (in i en kasun givetvis) när man gick på övning i 2v och inte ens hadde någon ammo till dom Håller med dig. Nu kommer jag väl åka på stryk, men jag tror att de befattningarna där pistol anses lämpligt innehas av vpl med såpass goda mentala prestanda att de inte leker med dem, utan kan hantera dem. Det har ju aldrig vart fråga om att skyttesoldaternas huvudbeväpning skall vara pistol, precis. Att man skulle leka mer med pistol för att de syns på film är ju bullshit. Automatvapen förekommer också på film, och i lika råa situationer (direkt verkan). Quote
GC1 Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 (edited) Nu kommer jag väl åka på stryk, men jag tror att de befattningarna där pistol anses lämpligt innehas av vpl med såpass goda mentala prestanda att de inte leker med dem, utan kan hantera dem. Att man skulle leka mer med pistol för att de syns på film är ju bullshit. Automatvapen förekommer också på film, och i lika råa situationer (direkt verkan). nu är jag kanske petig men det jag hoppas att du menar att de befattningar där soldaten MÅSTE vara utrustad med pistol endast skall besättas med vpl som uppfyller högre krav. att filmer skulle påverka ungdomar är enligt mig inte "bullshit" utan en realitet. därmed inte sagt att alla kommer att bli en variant av "menace to society gangstah" så fort de får fingrarna på en glock. reflektion: hur många skulle vilja prova skjuta höftskott om de inte sett det på tv eller film? detta gäller alla vapen men pistolen är tack vare sitt behändiga format lättare att "lattja" med... Edited April 4, 2003 by GC1 Quote
MKS GB Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Det där med att VPL skulle leka med sina pistoler går inte. Våra "tjänstepistoler" ( dom vi bar i vakten) var plomberade. Det sitter ett snöre igenom hölstret och varbygeln, drar du upp puffran så bryts plomberingen... Slut Frågor Mks GB 7 dagar till MUCK! :( Quote
Gustav-TS Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 nu är jag kanske petig men det jag hoppas att du menar att de befattningar där soldaten MÅSTE vara utrustad med pistol endast skall besättas med vpl som uppfyller högre krav. Jäpp. att filmer skulle påverka ungdomar är enligt mig inte "bullshit" utan en realitet. Visst är det så, men det var inte det jag menade. För att precisera mig en smula så får jag säga att det lattjas friskt även med femmorna, och att det nog inte skulle lekas mer med pistol. Man är svårt naiv om man inte tror att det lattjas med de vanliga vapnen... därmed inte sagt att alla kommer att bli en variant av "menace to society gangstah" så fort de får fingrarna på en glock Sant. Quote
Gustav-TS Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Mks GB 7 dagar till MUCK! :( Samma här, men ljuspunkten i tillvaron är att det är 6 veckor till jag börjar min BAS-årstjänst! Quote
heiho Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Fick själv bössan i ryggen under en vurpa. som tur var gick det inte särskilt fort och ryggskenan tog upp den värsta smällen. men att komma på ide'n är idiotiskt! som mcord vore faktiskt pistol att föredra. den är inte i vägen på samma sätt som en AK. Hur det skulle vara med bössan fastsatt på ramen vet jag inte. det är inte särskilt lätt på mc 258, emn så länge den sitter längsmed och inte tvärsöver borde det fungera ypperligt!! Nej, en pistol är ingen ersättning för AK. Däremot kan jag inte påstå att jag såg det kloka i våra befäls ide om att vi skulle ha stridsutrustning med på mc under färd och i händelse av beskjutning, hoppa av hojen, slita av sej flirtkulan (mc hjälm) ta av ak5, surra loss & öppna den p-påse med stridshjälm och sele, ta på sej dessa, söka skydd & besvara eld. /5526 instämmer totalt vilket jävla strul. jag vägrar att plocka ut min bössa under hemvärnsövningar av säkerhetskäl och propagerar för pistol varje gång. om man nu prompt måsta ha vapen så går det lika bra med pistol för självskydd som mc ord. det är ju inte så att man skall genomföra ngt anfallsföretag direkt. " Om man skall strida som man övar måste man öva som man skall strida" Om mc-ordonanser skall ha Ak i ett skarpt läge måste dom naturligtvis öva med den, är det för svårt skall dom inte vara mc-ordonanser. En pistol är aldrig något annat än ett backup vapen. "Det är ju inte så att man skall genomföra ngt anfallsföretag direkt", eftersom en mc-ordonans är det mest ensamma som finns bör dom vara tacksamma för den potentiella eldkraft som en Ak besitter. Quote
Vakten_F4 Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Visst är det mer eldkraft i en AK, men om man inte hinner nyttja den så är det ju meningslöst! Varför har t.ex. vaktchefer endast pistol exempelvis? Quote
BlåGul -1 9x19 Posted April 4, 2003 BlåGul -1 Report Posted April 4, 2003 Varför har t.ex. vaktchefer endast pistol exempelvis? Ehm, för att de i allmänhet är lata och bekväma och aldrig är ute i skogen? Verkar ju ganska onödigt att springa runt med en AK för att vakta markaautomaten och efterrätten i värnpliktsmatsalen. Quote
Doyle Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 (edited) Varför har t.ex. vaktchefer endast pistol exempelvis? Som nioxnitton säger. Onödigt/jobbigt att bära med sig för mycket skrot när dom åker runt i sin fina bil. Edited April 4, 2003 by Doyle Quote
Vakten_F4 Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Varför har t.ex. vaktchefer endast pistol exempelvis? Ehm, för att de i allmänhet är lata och bekväma och aldrig är ute i skogen? Hmm.. Tänk dig en arbetsdag fast med ak istället för pist, tror inte att det är så många som skulle vilja ha det så! Beror på vad du menar med ute i skogen, men förråd m.m. ligger sällan inne i stan. Quote
Ing Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Hmm.. Tänk dig en arbetsdag fast med ak istället för pist, tror inte att det är så många som skulle vilja ha det så!Beror på vad du menar med ute i skogen, men förråd m.m. ligger sällan inne i stan. Neej, det är väl ganska snällt att denne vaktchef inte behöver stå i matsalen och vakta knäckebröden med en AK5 på ryggen. I stora mörka skogen hoppas jag verkligen att han har mer beväpning med sig än en Pistol88. Snälla, säg att det är så! Quote
Stoffe Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Personskyddsgruppen på årets Mp har pistol i tjänst... Samt att alla årets Mp får 1 dags pistol utbildning Quote
Gustav-TS Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Samt att alla årets Mp får 1 dags pistol utbildning Säker på det? En polare som ligger sa att det inte var helt klart ännu... Quote
MKS GB Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Gustav-TS Samma här men jag "börjar" den 14/4 med två veckor övningsuppehåll, varefter mitt basår börjar 28/4.. MUCK!?!? vad f-n är MUCK?? MKS GB 6 dagar till civil helg.. Quote
Gustav-TS Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Gustav-TS Samma här men jag "börjar" den 14/4 med två veckor övningsuppehåll, varefter mitt basår börjar 28/4.. MUCK!?!? vad f-n är MUCK?? MKS GB 6 dagar till civil helg.. Hopp... Sånt skiljer sig ju säkert från förband till förband. Jag tar mitt basår för att kunna kolla hur livet som officer ter sig, och utifrån de erfarenheter jag drar under basåret avgöra om jag vill bli teknisk officer eller inte. Sökte bara BFA-tjänst från början, men kompch sa att ett basår vore bättre för min del, och det är ju inget att klaga på Quote
Vakten_F4 Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 I stora mörka skogen hoppas jag verkligen att han har mer beväpning med sig än en Pistol88. Snälla, säg att det är så! Beror på vad som menas med stora mörka skogen, men de ronderar objekt precis som värnpliktiga, förutom att de är själva med sin pistol. Händer det nåt får man väl hoppas att vederbörande hinner kalla på insatsen så han får dit några AK5:or. Quote
GC1 Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Att MP o vaktpersonal i viss utsträckning bär pistol är ju fullt naturligt, dock kan jag inte tänka mig annat än att de har ak som förstärkningsvapen. om man tittar på vakt/mp civila motsvarighet polisen som har i princip samma upg så ser ju vapenalternativen likadana ut. kan det vara så att de som är beväpnade för att endast skydda sig själva mot tex bovar eller bråkstakar av olika kaliber bär pistol och de som kan hamna i situationer där man möter flera välbeväpnade motståndare på avstånd över 20 meter bär kraftigare vapen? använd helst inte malexanderhändelserna som motargument då de knappast kan sägas vara representativa för en bred hotbildsanalys. Quote
Recommended Posts