Sg Joker Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 OT Vad är det för uniform på bilden?? Ärmficka, knappar istället för tryckknappar i ärmslut.. Quote
Nestor Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Om jag har förstått det hela rätt så är LAW-MBT ingen pansarskott i vanlig bemärkelse utan mer som en pv-rpbot börpackad som ett pansarskott och buren på axlen(duh) Quote
Mattsson Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Om jag har förstått det hela rätt så är LAW-MBT ingen pansarskott i vanlig bemärkelse utan mer som en pv-rpbot börpackad som ett pansarskott och buren på axlen(duh) MBT-LAW är en mer bärbar version av BILL2. Quote
Rille Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 (edited) Rille: Har du bilder på bilen före mötet med GRG? Tyvärr inte men den var riktigt fin innan Edited October 4, 2004 by Rille Quote
Rille Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Är det resultatet efter en spränggranat? Japp Quote
Nestor Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Om jag har förstått det hela rätt så är LAW-MBT ingen pansarskott i vanlig bemärkelse utan mer som en pv-rpbot börpackad som ett pansarskott och buren på axlen(duh) MBT-LAW är en mer bärbar version av BILL2. AJ Quote
Guest Sidron Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Man kommer inte att köpa nya, utan man kommer att köpa den nya rb 57 istället.Våra skarpa pansarskott kommer att störtas inom inte allt för många år, och då kommer vi bara att ha rb 57. Fördelar med RB57? Quote
Nestor Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 Man kommer inte att köpa nya, utan man kommer att köpa den nya rb 57 istället.Våra skarpa pansarskott kommer att störtas inom inte allt för många år, och då kommer vi bara att ha rb 57. Fördelar med RB57? Tänk bärbar BILL2 Quote
Skuggan Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 (edited) jo, Rb57 är ju ett målsökande fire and forget pansarskott med takslående RSV om jag fattat rätt dvs verkansdel och styrning från BILL 2 (som iofs är trådstyrd det är inte denna) och bärbarheten från Pskott 86 (inkl möjlighet att avfyras från trånga utrymmen i tex bebyggelse precis som AT4CS) fast, så är det lite större än ett vanligt Pskott 86 också.. [edit] jag har uppfattat det som att man först målsöker fordonet under någon sekund och då bedömer Rb57 vart fordonet kommer vara när roboten når fram, när målsökningen/mätningen är klar får man en signal som säger till när man skall skjuta... men det går även att använda som Pskott 86, dvs att man siktar på målet och trycker av (utan att målsöka den eller de få sekunder som behövs), skottet kommer då gå rakt fram (och slå med samma verkan som Pskott 86, dvs ögonblicksbrisad där man träffar) Edited October 4, 2004 by Skuggan Quote
JTS Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 jo, Rb57 är ju ett målsökande fire and forget pansarskott med takslående RSV om jag fattat rätt Allt är rätt förutom att det är målsökande. Innan avfyring så mäter ett gyro i utskjutningsröret in sidrikthastigheten, och talar om denna för roboten. Roboten flyger sedan med en sidriktförändring som motsvarar den genomsnittliga sidrikthastigheten. Alltså, körde målet snabbt åt höger när du målföljde så kommer roboten att svänga höger efter utskjutning. Skulle fordonets sidfart öka eller minska drastiskt under flygförloppet så kommer roboten att missa. Quote
Skuggan Posted October 4, 2004 Report Posted October 4, 2004 jo, Rb57 är ju ett målsökande fire and forget pansarskott med takslående RSV om jag fattat rätt Allt är rätt förutom att det är målsökande. Innan avfyring så mäter ett gyro i utskjutningsröret in sidrikthastigheten, och talar om denna för roboten. Roboten flyger sedan med en sidriktförändring som motsvarar den genomsnittliga sidrikthastigheten. Alltså, körde målet snabbt åt höger när du målföljde så kommer roboten att svänga höger efter utskjutning. Skulle fordonets sidfart öka eller minska drastiskt under flygförloppet så kommer roboten att missa. ja, typ det jag förklarade i resten av mitt inlägg ;) "målsökande" var dock lite missvisande, det håller jag med om.. Quote
simon Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Vart kommer priset på en sådan tingest att hamna då? Quote
Foxtrot Lima Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Liknande vapensystem (bärbar pv-robot) finns väl redan i utlandet om jag inte är ute och cyklar helt och hållet? Om man enbart utgår från bilderna drar jag den slutsatsen att Rb57 är både tyngre (?) och otympligare än ett vanligt pskott. Detta påverkar väl den enskilde soldatens förmåga att förflytta sig, uthållighet etc. Är detta inte en ganska stor nackdel? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
jonte72 Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Det finns tex Israeliska Spike-SR som kan användas på 50-800 m och väger 9 kilo. Detta är ett "riktigt" Fire-And-Forget vapen. Det finns även Spike-MR (Gill) 2500 m, Spike-LR 4000 m, och Spike-ER 8000 m. Finland, Polen, Holland är de Europeiska länder som köpt några av systemen. Quote
Foxtrot Lima Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Det finns tex Israeliska Spike-SR som kan användas på 50-800 m och väger 9 kilo. Detta är ett "riktigt" Fire-And-Forget vapen. Det finns även Spike-MR (Gill) 2500 m, Spike-LR 4000 m, och Spike-ER 8000 m. Finland, Polen, Holland är de Europeiska länder som köpt några av systemen. Låter riktigt giftigt... Finns det någon anledning till varför man har fyra olika klasser på "Spike"? Är det en korrekt slutsats att de sistnämnda versionerna (MR till ER) är större konstruktioner liknande Rb56? Någonsom vet vad Rb57 väger/kommer att väga? Nyfiken, Foxtrot Lima Quote
larsev Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Jag har också haft den äran att blåsa iväg ett skarpt, väldigt ovant att få ytterligare en detonation strax efter avtrycket. Det är inte bara närliggande som berörs av trycket. Om ni ska skjuta i liggande ställning så bör ni tänka till på "trattens" utformning, den är mkt vidare än på Grg, om man inte håller benen åt sidan så fladdrar det bra i vaderna. öhh skjuta P-skott liggande går värl inte så bra. Går väl alldeles utmärkt Se bara till att bena är dragna väl åt sidan. Quote
2Sharp Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Se bara till att bena är dragna väl åt sidan. ...och tänk på att fenorna på granutten skall ha fritt spelrum nedåt... annars blir det obra... Quote
Karin Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Se bara till att bena är dragna väl åt sidan. ...och tänk på att fenorna på granutten skall ha fritt spelrum nedåt... annars blir det obra... Ja, tänk på att riktmedlen sitter en bit ovanför eldröret. Relativt obra att hamna lite för nära stenar och annat. Quote
GC1 Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 (edited) skjut gärna knästående...... o kuta undan.... mitt stalltips är att man om man intar liggande skjutställning o inte är lika hård som jag kommer att ha en väldigt låg skjutställning i ett skarpt läge, bättre att skjuta av sig o sen kuta o gömma sig eftersom man garanterat missar pga ett något högre adrenalinpåslag än vanligt. ska man dessutom vara seriös så får man mer målyta att skjuta på om man kommer upp en bit=lättare att träffa, för att kompensera för den något sämre skjutställningen mina five ore Edited October 5, 2004 by GC1 Quote
Mattsson Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Vet någon hur det gick för AT4CS, var det några länder som köpte den? Quote
LeadHead Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Tips: Sök på "MBT LAW" på DC. Det finns en kul "reklamfilm" för den. Bland annat med lite "stadsskytte" som spöar pansar. Jag tycker att det verkar dumt att ersätta pskottet med rb 57. Då denna säkerligen är betydligt dyrare så försvinner ju massverkan med lätta rsv-vapen. Även icke direkt stridande förband kan behöva slåss mot t.ex. lättare bepansrade fordon... Quote
dxl Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Och med pskott86 så kan ju faktiskt varje soldat bära ett pskott som med fördel kan användas mot annat en fordon. Samt att pskott86 tar ju minimalt med plats. Quote
JTS Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Man kan nedkämpa en stridsvagn med ETT (1) Skott från Rb 57. I dagens läge så kan en pansarskyttegrupp nedkämpa ETT (1) Pansarskyttefordon med de pansarskott som gruppen förfogar över. (6 st i orgen) Om varje grupp utrustas med två Rb 57 i framtiden så har man alltså MÅNGDUBBLAT pansarvärnsförmågan på pansarskyttegruppen. Dessutom är tanken att man ska kunna skjuta i olika moder med roboten. man kan skjuta som Bill 2, dvs pansarvärn, och mjuka mål med direktträff och zonrör. Quote
Limp Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Man kan nedkämpa en stridsvagn med ETT (1) Skott från Rb 57. I dagens läge så kan en pansarskyttegrupp nedkämpa ETT (1) Pansarskyttefordon med de pansarskott som gruppen förfogar över. (6 st i orgen) Om varje grupp utrustas med två Rb 57 i framtiden så har man alltså MÅNGDUBBLAT pansarvärnsförmågan på pansarskyttegruppen. Dessutom är tanken att man ska kunna skjuta i olika moder med roboten. man kan skjuta som Bill 2, dvs pansarvärn, och mjuka mål med direktträff och zonrör. Är det realistiskt att räkna med ett skott en träff med RB57? Quote
dxl Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 @Jake Ok det är taget Några frågor då: Med pskott86 så är ju fortfarande ak det primära vapnet hos skytten detta är väl knappast möjligt med robot57? RB57 verkar ju vara ganska mycket större kommer det bli så att man i en skyttegrupp kommer ha en dedikerad robotskytt eller kommer det bli robotgrupper i plutonen? Vad gäller mjuka mål det är väl fortfarande en "pv" robot man skjuter eller finns det spräng? Kommer det här vapnet att kunna ersätta GRG vad gäller bekämpning utav pansar? Quote
JTS Posted October 5, 2004 Report Posted October 5, 2004 Man kan nedkämpa en stridsvagn med ETT (1) Skott från Rb 57. I dagens läge så kan en pansarskyttegrupp nedkämpa ETT (1) Pansarskyttefordon med de pansarskott som gruppen förfogar över. (6 st i orgen) Om varje grupp utrustas med två Rb 57 i framtiden så har man alltså MÅNGDUBBLAT pansarvärnsförmågan på pansarskyttegruppen. Dessutom är tanken att man ska kunna skjuta i olika moder med roboten. man kan skjuta som Bill 2, dvs pansarvärn, och mjuka mål med direktträff och zonrör. Är det realistiskt att räkna med ett skott en träff med RB57? Det är tanken att skjutreglerna skall vara sådana att man inte skjuter på avstånd större än att man träffar. Quote
Recommended Posts