Jump to content

Recommended Posts

Posted
Fick också för mig at tlys utgått. Står inte med bland amunitionstyperna i SoldR Mtrl GRG 2000.

Men den finns med i SäkI Am 2004 bland ammunitionstyper som tillhandahålls för utbildning, så kvar finns den.

• Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag har en vän som låg som Bevakningssoldat på P10 och dom fick blåsa av skarpa pskott på sin slutövning. Mycket lyxigt må jag säga.

Själv fick jag bara skjuta 9mm och 20mm :)

• 1 month later...
Posted
Nä nu menar jag att fenorna slår i marken om man ligger ned. Dom riskerar göra det om man skjuter genom sly.

Jaha du menar så!

Ja det finns ju en reklambild från Bofors som visar ett pskott i genomskärning samt en granat framför eldröret med utfällda vingar och dom är ju rätt stora... Men man får ju skjuta liggande så det går väl ändå... :D

Ok jag har fått sagt att man inte ska ligga ned men det är väl olika från en instruktör till en annan.

Om inte jag missminner mig så är det tom en instruktions bild på P-skott 86 hur man ligger ner. Hur förklarar befälen detta? :P

Posted

Fick skjuta rök en gång med grg. Skulle förblinda förblinda en fiende, ställde in skitet på 800m och avfyrade sen, skottet såg ut att gå rakt ut i rymden men den landade perfekt vid målet :D

Posted
P-skottet har en skarpare/snärtigare knall än GRG:t. Jag kan ligga strax bortom laddaren (GRG) med bara vanliga ComTac´s när det skjuts fullbumpa, har gjort samma sak med M86 och då höll jag på att spy av ljudet =(

Väldigt obra att bara ligga med comtac i närheten av en GRG... Impulsljudet från en GRG 'är ca 195db... Enl försvarsmaktens instruktioner är det propp&kåpa som gäller inom 25meter från GRG. sedan propp eller kåpa upp till 50m från GRG.

MEn som sagt, det är inte mina öron som drabbas av att du väljer att sänka nivån med hörselskydd utan det är dina öron som drabbas ha detta i åtanke nästa gång du är ute och skjuter GRG...

Posted

Och även om det inte gör ont i öronen så är det ju så att det med grg är tryckvågen som är farlig.

Guest Sidron
Posted

Hur mycket kostar ett P-skott? Har hört att det rör sig om 250000 kr eller 500000 kr. Vad är det?

Posted
Hur mycket kostar ett P-skott? Har hört att det rör sig om 250000 kr eller 500000 kr. Vad är det?

Varför skulle en spårljuspansarspränggranat i ett glasfiberrör kosta sådana summor :uuh: ........ett P-skott m/86 kostar drygt 13 000 kronor.

Posted

Nu har jag inte aktuella priser här. Men det är dock skillnad på vad FM köper P-skott av tillverkare för, samt vad olika regementen köper P-skott för internt inom FM...

Exepelvis kan FM köpa P-skotten för 1kr, men interntkostar P-skottet 500000kr. För det är en hel del jobb med att frakta ut P-skott ur förråd osv till ett regemente...

Posted

Den där halva miljonen* motsvarar värdet på ett simulatorpansarskott, i alla fall enligt pansarskottssimulatorinstruktören vi stiftade bekantskap med under vpl.

*) Om nu minnet inte sviker.

Posted
Nä nu menar jag att fenorna slår i marken om man ligger ned. Dom riskerar göra det om man skjuter genom sly.

Jaha du menar så!

Ja det finns ju en reklambild från Bofors som visar ett pskott i genomskärning samt en granat framför eldröret med utfällda vingar och dom är ju rätt stora... Men man får ju skjuta liggande så det går väl ändå... :uuh:

Ok jag har fått sagt att man inte ska ligga ned men det är väl olika från en instruktör till en annan.

Om inte jag missminner mig så är det tom en instruktions bild på P-skott 86 hur man ligger ner. Hur förklarar befälen detta? :P

SäkI Ehv/Pv kap 3 mom 55-56:

55. Liggande skjutställning. - I liggande skjutställning skall skyttens ben vara korsade så att benet närmast vapnet ligger överst. Skyttens ben, men inte kroppens överdel, får vara inom tryckzonen (jfr mom 71).

56. Avstånd mellan eldrör och mark. - Avståndet mellan eldrörets underkant och marken skall vara minst 0,3 m.

mom 59:

Skjutning med skarpt pansarskott spårljuspansargranat 86 modifierat

59. Genomförande. - Skarpt pansarskott (sk pskott) 86 spårljuspansargranat 86 (slpgr 86) modifierat får skjutas från axeln. Skjutningen får genomföras under förutsättning att

• övningsledaren har genomfört av MSS anordnad instruktörskurs (erforderlig kompetens) på vapnet och därmed själv skjutit skarpt pansarskott

• övningen genomförs som enskild stridsövning där eldställningar, avstånd och mål är kända av all deltagande personal

• skjutning sker i knästående ställning med gott stöd för vänster armbåge, enligt bild 3:7.

Guest Sidron
Posted

Nu har jag inte aktuella priser här. Men det är dock skillnad på vad FM köper P-skott av tillverkare för, samt vad olika regementen köper P-skott för internt inom FM...

Exepelvis kan FM köpa P-skotten för 1kr, men interntkostar P-skottet 500000kr. För det är en hel del jobb med att frakta ut P-skott ur förråd osv till ett regemente...

Men hur mycket kostar dem att köpa av tillverkaren?

Posted

Men hur mycket kostar dem att köpa av tillverkaren?

Försvaret betalade drygt 11 000 -13 000 kronor styck.......

Posted

Man kommer inte att köpa nya, utan man kommer att köpa den nya rb 57 istället.

Våra skarpa pansarskott kommer att störtas inom inte allt för många år, och då kommer vi bara att ha rb 57.

Posted (edited)

Läste i Armés eldkraft 1939-1995 att man höll på att utveckla Pskott 95, vad

var/är skillnaden mot Pskott 86 dyl?

EDIT:

jag kan inte stava

Edited by Mattssonmannen
Posted

projektet Pskott 95 är numera nerlagt eller omvandlat till det som har blivit Rb 57. det handlade om en överkalibrig granat som skulle kunna slå ut strv i alla alltityder, men den skulle vara ostyrd precis som Pskott 86.