Vakten_F4 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Ok jag har fått sagt att man inte ska ligga ned men det är väl olika från en instruktör till en annan. Som med allt annat inom FM då! Vi fick efter ~8 månader höra att vi gjorde manöverstamp med FEL FOT. Enligt Soldf så kan man bekämpa målet om man kan se det (genom sly och viltstängsel) men helst så ska det vara fritt. Kan tänka mig att projektilbanan kan påverkas lite, kanske inte gör skillnad om man sitter nära en väg och skjuter i sidan på strv/pbv (som de fina bilderna i Soldf) men på längre skjutavstånd kanske det spelar in lite? Quote
Fredriksson Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Jo ett stort snömoln blir det, men fundera på var bakflamman tar vägen när man eleverar eldröret 45 grader och det är ~60 cm från snön till "tratten". =( Det brann i flera plutonskamraters snöblusar, som tur var så var det inte så avancerat att släcka (lägga sig ner i pudersnön efter skottet). Quote
Vakten_F4 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Jo ett stort snömoln blir det, men fundera på var bakflamman tar vägen när man eleverar eldröret 45 grader och det är ~60 cm från snön till "tratten". =(Det brann i flera plutonskamraters snöblusar, som tur var så var det inte så avancerat att släcka (lägga sig ner i pudersnön efter skottet). Otäckt! ;) Väldigt OT det här, men jag kommer att tänka på en i min pluton som skulle släcka en napalmbrinnande docka. efter att tända, släcka, hälla på napalm, tända osv. så blev det hål i dräkten på dockan och napalm rann in i dockans kropp som var gjord av gamla brandslangar, så blev det lite gaser i dockan och POFF! så flög det brinnande napalm lite varstans, landade bl.a. på killens arm, han märkte inget förräns instruktörerna vrålade LÄGG DIG NER! och fick släcka "skarpt". Quote
106 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Jo ett stort snömoln blir det, men fundera på var bakflamman tar vägen när man eleverar eldröret 45 grader och det är ~60 cm från snön till "tratten". =(Det brann i flera plutonskamraters snöblusar, som tur var så var det inte så avancerat att släcka (lägga sig ner i pudersnön efter skottet). Just därför lär lysammunitionen till Grg utgått, risken för brännskador på skytt och laddare är för stor. Har för mig att centrumlinjen på pskott skall vara 30 cm ovanför markytan, då är det inget problem med fenorna som fälls ut. Själv tycker jag bästa skjutställning för pskott är knästående robot. Quote
Vakten_F4 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Själv tycker jag bästa skjutställning för pskott är knästående robot. med risk för att va gnällig, men jag kan inte låta bli. (och jag är inte ens säker på att jag har rätt) Är inte robotställning per definition knästående? Det finns väl ingen stående robot? Quote
Casca Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Robotställning=båda knäna i marken. Knästående skjutställning=Ett knä i marken. Casca Quote
Fredriksson Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Ja robotställningen är att föredra under fred, men när ryssen kommer så skulle jag hemskt ogärna hasa mig upp knästående om jag kunde skjuta liggande... Quote
SFC Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Just därför lär lysammunitionen till Grg utgått, risken för brännskador på skytt och laddare är för stor. Har för mig att centrumlinjen på pskott skall vara 30 cm ovanför markytan, då är det inget problem med fenorna som fälls ut. Själv tycker jag bästa skjutställning för pskott är knästående robot. Lys utgått??? Icke, det är bara att plocka ut, M4084–405804 84/48B LYSGR82, dock har jag ryktesvägen hört att det är dumt att skjuta lys från taket på en GW, det kan gå sönder lite rutor då... :P Det är helt riktigt med 30cm ang pskott och liggande skjutställning, dock är det eldrörets underkant som måste vara 30cm över marken, detta enligt SäkI. Quote
106 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Åh fan där ser man. Kan vara någon lokal Hv-regel att man inte får skjuta lys. Quote
Fredriksson Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 (edited) Säkert, här uppe i norr skjuts det lys som vanligt! Edit: Säkert ngn torr ekonom som drar till med "det är skjutförbud", har för mig att dom kostar ca 7kkr/styck. Edited April 3, 2003 by Fu Fredriksson Quote
m9.do Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Räknas det med 2 skarpa och 2 barlastade från axeln.., Quote
Guest Commando Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Jag har också haft den äran att blåsa iväg ett skarpt, väldigt ovant att få ytterligare en detonation strax efter avtrycket. Det är inte bara närliggande som berörs av trycket. Om ni ska skjuta i liggande ställning så bör ni tänka till på "trattens" utformning, den är mkt vidare än på Grg, om man inte håller benen åt sidan så fladdrar det bra i vaderna. öhh skjuta P-skott liggande går värl inte så bra. Är väl samma sak som med GRG? Kroppen åt sidan bara så man inte skjuter av sig halva röven som en på I5 gjorde... Källa SoldF.com "Pansarskott m86 Skjutställningar Robotställnigen som visas nedan sägs medföra att skytten "doppar" röret under avfyrning precis innan granaten lämnar vapnet. Detta medför att man träffar lågt eller framför målet. Dock ger robotställningen en otroligt bra rörlighet i sidled vilket inte de två andra skjutställningarna, liggandes och knästående, medger på samma sätt. " Under utbildningen till 06:an fick samtliga skjuta ett skarpt p-skott. Enligt min mening smäller det högre än Grg. Vi sköt från värn i robotställning. Anledningen till att skytten ofta dumpar vapnet är att avtrycket är ganska så hårt på det skarpa vapnet. Vi använde oss av en sandsäck i knät som extra stöd åt stödarmen. Trots detta dumpade varannan skytt... Ett tips är alltså att se till så att stödarmen mer eller mindre är stum i höjdled. Quote
Nicke Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Jag har med ett svagt minne av att lys skytte från GW inte är att föredra Quote
Superholger Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Ett skarpt p-skott per pluton fick vi på p10 Quote
Sgt1clHansson Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Jag vill minnas mig att det är såhär det ligger till: Generellt får P-skott inte skjutas från axel i fredstid, utan skottstol skall användas. Försvarsmakten köper dock in SERIER som testas mer nogrannt och på så sätt godkänns för att skjutas från axel. Hur många detta är berör väl på hur mycket resp. förband känner för att lägga på just detta. Quote
Axial Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 P-skottet har en skarpare/snärtigare knall än GRG:t. Jag kan ligga strax bortom laddaren (GRG) med bara vanliga ComTac´s när det skjuts fullbumpa, har gjort samma sak med M86 och då höll jag på att spy av ljudet =( Inom 25 meter från vapen med kaliber överstigande 20 mm skall propp OCH kåpa bäras. Quote
Ing Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Jag vill minnas mig att det är såhär det ligger till: Generellt får P-skott inte skjutas från axel i fredstid, utan skottstol skall användas. Försvarsmakten köper dock in SERIER som testas mer nogrannt och på så sätt godkänns för att skjutas från axel. Hur många detta är berör väl på hur mycket resp. förband känner för att lägga på just detta. Det där skulle jag vilja ha en tillförlitlig källa på! Många säger att det inte får skjutas P-skott på grund av den eller den anledningen... "var tusende exploderar............" Det känns inte så troligt, skulle liksom inte tolereras att det small pansarskott på axeln i krig. Nej, jag tror att det beror på att ett pansarskott kostar pengar, och möjligtvis att det är besvärligt med SäkI. Kan det stämma? Swede, du som är SäkI-fepplare här? EDIT! Kollade upp det själv. Dum! Det stämmer faktiskt det du säger: Ä3 SäkI Ehv/Pv-00 kap 10 mom 1-6 sida 167-168 1. Skjutning med spårljuspansar- och spränggranater. – Skjutning med spårljuspansarspränggranater och spränggranater är tillåtet vid demonstrationsskjutning med vapnet i skottstol F1001-001610 och efter tillstånd av förbands- eller skolchef. Undantag, se 3:53. och 3:68 2. Granatgevär och pansarskott 86. – (Ej modifierat pansarskott 86.) • Granatgevär och pansarskott 86 får endast avfyras från skottstol med lavett. • Avfyring skall göras elektriskt (med dragmagnet). • Lavetten grupperas med lägsta möjliga höjd, då det annars kan finnas risk för att skottstolen välter vid eldgivningen. • Endast ett vapen får vara monterat i skottstolen. • Före laddning av granatgevär (montering av pansarskott) skall övningsledare förvissa sig om att förlängningskabelns batteriklämmor inte är kopplade till strömkällan och att tändningslåsets nyckel förvaras på ett betryggande sätt. 3. Personalens plats vid skjutning. – Oskyddad personal får inte befinna sig inom riskområdet för vapen eller ammunition. Övningsledare, eller av övningsledare beordrad personal, som utlöser vapnet i skottstol skall befinna sig i höjd med vapnet, utanför riskområdet bakom vapnet (Vb) med frontalt skydd, t ex en grävd grop, ett skottplank eller i ett splitterskyddat fordon. Såå.. vad är det här för idiotregler?!?! Quote
Nifelhel Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Jag vill minnas mig att det är såhär det ligger till: Generellt får P-skott inte skjutas från axel i fredstid, utan skottstol skall användas. Försvarsmakten köper dock in SERIER som testas mer nogrannt och på så sätt godkänns för att skjutas från axel. Hur många detta är berör väl på hur mycket resp. förband känner för att lägga på just detta. Det där skulle jag vilja ha en tillförlitlig källa på! Många säger att det inte får skjutas P-skott på grund av den eller den anledningen... "var tusende exploderar............" Det känns inte så troligt, skulle liksom inte tolereras att det small pansarskott på axeln i krig. Nej, jag tror att det beror på att ett pansarskott kostar pengar, och möjligtvis att det är besvärligt med SäkI. Kan det stämma? Swede, du som är SäkI-fepplare här? EDIT! Kollade upp det själv. Dum! Det stämmer faktiskt det du säger: Ä3 SäkI Ehv/Pv-00 kap 10 mom 1-6 sida 167-168 1. Skjutning med spårljuspansar- och spränggranater. – Skjutning med spårljuspansarspränggranater och spränggranater är tillåtet vid demonstrationsskjutning med vapnet i skottstol F1001-001610 och efter tillstånd av förbands- eller skolchef. Undantag, se 3:53. och 3:68 2. Granatgevär och pansarskott 86. – (Ej modifierat pansarskott 86.) • Granatgevär och pansarskott 86 får endast avfyras från skottstol med lavett. • Avfyring skall göras elektriskt (med dragmagnet). • Lavetten grupperas med lägsta möjliga höjd, då det annars kan finnas risk för att skottstolen välter vid eldgivningen. • Endast ett vapen får vara monterat i skottstolen. • Före laddning av granatgevär (montering av pansarskott) skall övningsledare förvissa sig om att förlängningskabelns batteriklämmor inte är kopplade till strömkällan och att tändningslåsets nyckel förvaras på ett betryggande sätt. 3. Personalens plats vid skjutning. – Oskyddad personal får inte befinna sig inom riskområdet för vapen eller ammunition. Övningsledare, eller av övningsledare beordrad personal, som utlöser vapnet i skottstol skall befinna sig i höjd med vapnet, utanför riskområdet bakom vapnet (Vb) med frontalt skydd, t ex en grävd grop, ett skottplank eller i ett splitterskyddat fordon. Såå.. vad är det här för idiotregler?!?! FMV kollar över dem p-skott som skall avfyras ifrån axeln. Vilket gör att kostnaden per p-skott(dem som extra kollas) ligger runt 10000,-. Detta enligt Major Andersson P7 -02(numera pensionär). Quote
Sgt1clHansson Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Mj J E Andersson, säkofficer på P7. Har karl gått i pension? Quote
The Swede Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 Om man ska kolla upp uppgifter får man göra det ordentligt Ing. SÄKI Ehv/Pv sid. 54: Skjutning med skarpt pansarskott spårljuspansarspränggranat 86 modifierat 53. Genomförande. – Skarpt pansarskott (sk pskott) 86 spårljuspansarspränggranat 86 (slpgr 86) modifierat får skjutas från axeln. Tillstånd att förbruka ammunitionen inhämtas från HKV/KRI. Avsedda ammunitionspartier skall användas. Skjutningen får genomföras under förutsättning att • övningsledaren har genomfört av MSS anordnad instruktörskurs (befäst duglighet) på vapnet och därmed själv skjutit skarpt pansarskott •övningen genomförs som enskild stridsövning där eldställningar, avstånd och mål är kända av all deltagande personal •skjutning sker i knästående ställning med gott stöd för vänster armbåge, enligt bild 3:7. YOP på fältarbetsskolan sköt skarpt p-skott förra veckan. Endast de som först träffade med två st. 20mm fick skjuta skarpt. The Swede Quote
JTS Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 (edited) Mj J E Andersson, säkofficer på P7. Har karl gått i pension? Yes box! Jan Åge pilbåge, Sveriges mest orakade man, P7:s mest ostängda byxfickor, försvarsmaktens i särklass coolaste gentleman har kastat in linnelapparna och blivit pensionär. Men det innebär inte att han tar det lugnt. Han är mer aktiv inom frivilligrörelsen än någonsin tidigare. Edited April 18, 2003 by jake the snake Quote
Nifelhel Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Mj J E Andersson, säkofficer på P7. Har karl gått i pension? Yes box! Jan Åge pilbåge, Sveriges mest orakade man, P7:s mest ostängda byxfickor, försvarsmaktens i särklass coolaste gentleman har kastat in linnelapparna och blivit pensionär. Men det innebär inte att han tar det lugnt. Han är mer aktiv inom frivilligrörelsen än någonsin tidigare. Ja han gick i pension i början på v41 2002. Han är en verklig udda men cool man/gubbe. Det kom en massa kul ur foderluckan på karln. Bla(detta skall uttalas på breeed skånska) "Då är man mer än lovligt dum i huvet" Quote
JTS Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Andra Jan-Åke klassiker: "Svaret är JA!" (gärna kliandes sig själv på kuken samtidigt) "Säkerhetschefen Kom!" (sittandes i sin 11/12:a på valfritt skjutfält i skåne agerandes säkerhetschef) Samt när han kör ner till målen för att markera och KÖR mellan tavlorna! En annan klassiker: Jan Åke Kör i sin 11/12:a till grabbarna i slutet på matkön, Sticker ut plytet och frågar "Va e de for maod i dao?" när de svarat, så "EEOOUU de ska bli gutt me maod!" Och KÖR fram till ISO-kärlen, hoppar ut, tränger sig naturligtvis, tar mat och hoppar in i bilen igen och käkar i bilen. Grymmare pansarofficer än så får man leta efter. Länge. Quote
donSisu Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Sätt upp 2 skarpa från axeln på mig också.. IB4-Borensberg/BA02 utb -94 //donSisu Quote
Wolfie Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Liggandes går alldeles utmärkt: dock skall det vara 3dm till marken för fenorna. Står i SäkI. Granaten med fenställ går igenom c:a 15cm sly, eller viltstängsel, det finns t.o.m. en säkring som delvis är till för att man ska kunna skjuta med sly vid est: 30m armeringssträcka. Så om du nu nån gång i stora fosterländska kriget ska sätta upp ett P-skott som syftmina så är min. avst 30m! ;) Typ. Quote
Smocken Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Det är ball att skjuta skarpt p-skott men inte överdrivet fett, samma effekt som ett grg. Ballast är fortfarande att ladda ett GRG Quote
4425 Posted October 10, 2003 Report Posted October 10, 2003 (edited) Grg e ett manlig vapen Röken smäller bäst. Tror vi drog iväg en 10-15 P-skott på utbildningen till IA03 o vi va endå bara GRKpluton. Härligt dån i de tuberna. Skjuta GRG under ett snöfyllt träd e mindre roligt! mycket snö inför kragen där blir de. Edited October 10, 2003 by 4425 Quote
Fk Fjellman Posted October 10, 2003 Report Posted October 10, 2003 Under en skjutning skulle vi dra av lite rök med GRGn. Befälet sa att vi skulle ställa in den på 200 och sikta RIKTIGT lågt... Vilket vi gjorde... Granaten tog i backen 50-100 meter ut och det blev rök överallt... Då var man smått euforisk... //Fjellman Quote
201 Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 Hittade denna gamla tråd av en slump och måste få skryta lite. 1 P-skott samt 1 spräng, 1 p-spräng, 1 ljus och ett stort antal rök med GRG. Samtliga granater "träffade" rätt. Gäddan, Mr 110 % B) Quote
martinator Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 Är det inte samma drivladdning på rök och lys? Fick också för mig at tlys utgått. Står inte med bland amunitionstyperna i SoldR Mtrl GRG 2000. /martinator Quote
Recommended Posts