Jump to content

Stridsvagns koncept (Varning paint bild?)


Liemann

Recommended Posts

Hej! Jag är ingen ingenjör, och heller inge vidare på att rita, så det får ni stå ut med.. Denna tråd är mer "for fun" än något annat, men jag hoppas ändå att vi kan skapa lite disskusion :dribble:

 

Titta på vilken modern stridsvagn som helst. När det gäller band och upphängning verkar det som att i princip alla är uppbyggda på exakt samma sätt.

 

 

Jag kan inte så mycket om stridsvagnar, men jag ansåg att ha drivbanden i princip oskyddade är ett sjuhelvetes designfel.

Ex: m1a1.gif

 

Skulle det funka att bygga på det här viset? Jag vet att det ser jävligt otympligt ut etc, men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. OBS! Jag har noll känsla för proportioner (som ni ser).

PUsgExloL.jpg

Link to comment
Share on other sites

blir inte framkomligheten ytterst begränsad med den konstruktionen?

 

man vill ju tex inte ha nånting som sticker ut framför banden lägre än bandens övre del...

och massa pansar som sticker ut på sidorna, blir inte det också ganska begränsande vad gäller framkomlighet?

 

jämför terrängbilar, de bästa konstruktioerna är de med ett hjul ytterst i varje hörn", dvs inget som sticker ut framför eller på sidan?

 

det är ju inte slät asfalt de är konstruerade för direkt.

 

och vad gäller skydd för banden så brukar det ju i skarpa operationer hängas på "pansar kjolar" på sidorna..

i fredstid används dessa väldigt sällan i sverige vet jag.. (pga kostnad att laga om/när de går sönder, otymplighet eller annan orsak?)

 

så det har nog främst med mobilitetskäl att göra som konstruktionerna ser ut som den gör....

Link to comment
Share on other sites