Guest Bengtsson Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 (edited) Är som sagt lite nyfiken på detta med namnband. Hörde med en officer jag känner om detta med namnband, om namnband fick anbringas av såväl värnpliktiga och frivilliga med uniform som av officerare. Han sade att det var enbart befäl som fick anbringa dessa. Kunde inte utröna något av UniR. Är det någon som vet något? Tack på förhand! Bengtsson PS. Har för mig att jag sett namnband i någon annan tråd men kunde inte komma på vilken dock. DS Edited March 20, 2003 by Bengtsson Quote
Forumsledning Kimster Posted March 20, 2003 Forumsledning Report Posted March 20, 2003 Om du använder sökmotorn och skriver "namnband" som jag hoppas inte är för svårt att göra så får du upp namnband-trådar UniRFM säger så här: Namnband av mörkgrön respektive mörkblå textil, båda med namn och ram i brodyr (svart garn) får bäras på fältjacka 90 och grön ylletröja m/ 87 respektive på sjöarbetsjacka 93 och blå ylletröja m/87. Namnbandet sys fast 5 mm över fästet för namnskylt, kant i kant med namnskyltfästets inre kant (på fältjacka 90 med inre blixtlåssömmen). Alltså är det tillåtet genrellt att bära namnband. Men om nu t.ex plutch eller kompch motsv säger att ens VPL inte får bära det, så är det bara att rätta in sig och göra som man blir tillsagd. För det kan ju vara så att ska en bära så ska alla, och bär inte alla så bär ingen. Så var det under min GU. Quote
Guest Bengtsson Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 Hrrrmm... Använde fel namn när jag sökte, skrev in namnbricka. Sorry Kimster, bot och bättring. Tack för svaret iaf. /Bengtsson Quote
Badboy Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 De enda i uniform eller överdragsklädsel m/90 som INTE får bära namnlapp är mig veterligen FBU- och Hv-ungdomar. // Magnus Quote
Axial Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 De enda i uniform eller överdragsklädsel m/90 som INTE får bära namnlapp är mig veterligen FBU- och Hv-ungdomar. // Magnus Just det, för dessa skall bära ett gult namnband med texten "UNGDOM" och då blir det ingen plats över för eget namnband... Quote
nsky_517 Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 har själv beställt jänkarnas namn brodyr, namnet syns mycket bättre på den. Quote
106 Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 har själv beställt jänkarnas namn brodyr, namnet syns mycket bättre på den. Just det ser rätt illa ut när det finns kanske 4 olika sorters namnband på en pluton. Quote
1314 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Håller med, det ser härkeligt ut, dessutom så är det väl inte reglementerade? Tyvärr så är det alltför många officerare som har det (iaf på S1, *brr*). /Forsberg Quote
nsky_517 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 även vår löjtnant hade amerikaskt namnband. Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Bild på amerkanskt namnband bitte! ;) Quote
dalkarl Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Bara dom uppfyller UniR FM:s text (se ovan). Det farmgår såvitt jag vet inte att märkerna skall beställas från något speciellt företag, bara dom uppfyller specifikationen. Quote
The Swede Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Och UniR FM 2003 sidan 211 säger följande om namnband: "Namnband av mörkgrön respektive mörkblå textil, båda med namn och ram i brodyr (svart garn) får bäras på fältjacka 90 och grön ylletröja m/ 87 respektive på sjöarbetsjacka 93 och blå ylletröja m/87. Namnbandet sys fast 5 mm över fästet för namnskylt, kant i kant med namnskyltfästets inre kant (på fältjacka 90 med inre blixtlåssömmen). Namnband bärs till flygdräkt på kardborrband på vänster ärm. Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Det diskvalificerar de amerikanska banden då dom är mer brungröna än mörkgröna i färgen. The Swede Quote
Fu Dahlberg Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 (edited) Och UniR FM 2003 sidan 211 säger följande om namnband: "Namnband av mörkgrön respektive mörkblå textil, båda med namn och ram i brodyr (svart garn) får bäras på fältjacka 90 och grön ylletröja m/ 87 respektive på sjöarbetsjacka 93 och blå ylletröja m/87. Namnbandet sys fast 5 mm över fästet för namnskylt, kant i kant med namnskyltfästets inre kant (på fältjacka 90 med inre blixtlåssömmen). Namnband bärs till flygdräkt på kardborrband på vänster ärm. Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Det diskvalificerar de amerikanska banden då dom är mer brungröna än mörkgröna i färgen. The Swede Inget ont swede, du är ju gurun för oss UniformsDetajsDyrkare (UDD) men gör du något annat än att läser UniR FM 2003 eller Säki ;) Edited March 24, 2003 by Fu Dahlberg Quote
The Swede Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Visst gör jag annat men då jag har båda på datorn är det både lätt och snabbt gjort att ta fram uppgifterna. När jag inte läser UniR FM och SÄKI läser jag mina I-böcker om svenska stridsfordon eller putsar mina telehjälmar. The Swede Quote
nilsson Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 UniR FM, SäkI och SoldF m.fl. är skönlitteratur för vissa av oss! (Mig själv inräknad!) :P Quote
Knighthawk Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 deT ÄR JU RÄTT BRA ATT 2 BLÅHGULA SKRIVER EXAKT SAMMA SVAR...LÄSER DE INTE VARANDRAS TRO....... Quote
Fu Dahlberg Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Ähh... det rör ju två olika saker.... Quote
Krook Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 The Swede borde bilda en förening för UniRFM-freaks! Where do I sign up? Heder åt folk med stil och känsla för det militära! /Fk Krook Quote
Ing Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 deT ÄR JU RÄTT BRA ATT 2 BLÅHGULA SKRIVER EXAKT SAMMA SVAR...LÄSER DE INTE VARANDRAS TRO....... Hmm. Det hade inte behövts om folk var läskunniga, då hade det räckt att man läste Kimsters inlägg för att sluta fråga, eller hur? ;) Förresten, jag tror din CaPs LoCk-tangent har hakat upp sig. Quote
Fu Dahlberg Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 The Swede borde bilda en förening för UniRFM-freaks!Where do I sign up? Heder åt folk med stil och känsla för det militära! /Fk Krook japp... Sign me up!! UDD Quote
nsky_517 Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Och UniR FM 2003 sidan 211 säger följande om namnband: "Namnband av mörkgrön respektive mörkblå textil, båda med namn och ram i brodyr (svart garn) får bäras på fältjacka 90 och grön ylletröja m/ 87 respektive på sjöarbetsjacka 93 och blå ylletröja m/87. Namnbandet sys fast 5 mm över fästet för namnskylt, kant i kant med namnskyltfästets inre kant (på fältjacka 90 med inre blixtlåssömmen). Namnband bärs till flygdräkt på kardborrband på vänster ärm. Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Det diskvalificerar de amerikanska banden då dom är mer brungröna än mörkgröna i färgen. The Swede eeh, swede...vad är det för namnband du har sett som är brungröna?! kollar på mina och dom är olivgröna... inte lika mörka som fvm's, men bruna är de inte. Quote
Wolfsong Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Vissa kompanier ger ut namnband för att soldaterna inte får ha namnskyltar i tjänsten. Som flygunderhållskompnier som jag har spenderat några år med, och andra tjänster där lösa metal föremål inte får böras utanför fickor med blixtlås. Quote
Guest Dedicated Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 "Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Hur bör man/kan man tolka det här? Quote
ERI Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 The Swede borde bilda en förening för UniRFM-freaks!Where do I sign up? Heder åt folk med stil och känsla för det militära! /Fk Krook Jag är med! /ERI Quote
Malaj Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 "Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Hur bör man/kan man tolka det här? För en gångs skull något som är enkelt i det militära: Man behöver inte upprepa namnet på namnskylten, det räcker med befattningen. :P /:lol: Quote
panzerkampfwagen Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 "Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges." Hur bör man/kan man tolka det här? Precis som det står. Exempelvis finns det ju befattningsbrickor som "Dagofficer" "Skyddsvakt" etc. etc. Quote
Kvartermästar´n Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 (edited) Är det någon som kan hjälpa mig med en adress till någon som tillverkar bra och godkända namnskyltar i tyg!? Har försökt överallt men inte hittat någon! Tack QM Edited March 27, 2003 by Kvartermästar´n Quote
ERI Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 Är det någon som kan hjälpa mig med en adress till någon som tillverkar bra och godkända namnskyltar i tyg!? Har försökt överallt men inte hittat någon! Tack QM Namnband /ERI Quote
nilsson Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 Är det någon som kan hjälpa mig med en adress till någon som tillverkar bra och godkända namnskyltar i tyg!? Har försökt överallt men inte hittat någon! Tack QM www.backhausen.se De tillverkar de flesta av Försvarsmaktens märken och så. Går alldeles utmärkt att beställa via deras hemsida! Quote
nsky_517 Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Du kan ju även beställa från militaryshop. Quote
Recommended Posts