Jump to content

Recommended Posts

• Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

är man helt ute och cyklar om man tror att IA09 kommer få denna mission(åtminstone skyttekompaniet)?

Skule tro det blir ett befintligt förband som kommer åka på utlands missioner nu mera -

Fler och fler förband har nu "kontrakterad soldater/sjömän och även beredskapsförband så jag tror man kommer välja att skcika ett befintligt förband i fortsättningen på missioner så rekrytering till US lär bli mindre å mindre

är man helt ute och cyklar om man tror att IA09 kommer få denna mission(åtminstone skyttekompaniet)?

Skule tro det blir ett befintligt förband som kommer åka på utlands missioner nu mera -

Fler och fler förband har nu "kontrakterad soldater/sjömän och även beredskapsförband så jag tror man kommer välja att skcika ett befintligt förband i fortsättningen på missioner så rekrytering till US lär bli mindre å mindre

definitivt. Vilket i sig är helt rätt. men jag hoppas att det ska finnas en sista chans att slinka in.

Hur vet ni vilka förband som har huvudansvaret för dem kommande missionerna? Finns det någon lista någonstanns?

FS20 - P7

FS21 - K3

FS22 - AMF1

FS23 - NBG

så tror jag... kan inte säga med full säkerhet.

Vill minnas att jag har läst att P7 har hand om FS20 allafall...

• BlåGul -1
F21 är huvudansvarig

Va? Så sent som innan jul vet jag att dom jobbade med planering kring detta på Hkpfl....

Vilket säkert rörde helikopteretablering i Afghanistan. Huvudansvaret för insatsen ligger hos F21.

/K

• BlåGul -1
Vill minnas att Lv6 har någon av de tidiga FS20-missionerna...?

Nej, det har de inte. Däremot så har Lv6 ansvaret för KS20 och KS25 enligt nuvarande plan.

/K

F21 är huvudansvarig

Va? Så sent som innan jul vet jag att dom jobbade med planering kring detta på Hkpfl....

Vilket säkert rörde helikopteretablering i Afghanistan. Huvudansvaret för insatsen ligger hos F21.

/K

Låter rimligt. Nu var allt jag såg iofs markbundet, men jag antar att det dimper med en hel del markpersonal i en helikopteretablering. Hög tid att få dit lite egna helikoptrar kan man i alla fall tycka.

• 3 weeks later...

Enligt obekräftade uppgifter ska I19 ha fått ta över huvudansvaret från F21 efter ett utspel från en General som inte vill att Flygvapenförband skall ansvara föra några FS-missioner.

Obs! Endast ett rykte så ta det inte för en absolut sanning! Vi får väl se vad som händer...

Enligt obekräftade uppgifter ska I19 ha fått ta över huvudansvaret från F21 efter ett utspel från en General som inte vill att Flygvapenförband skall ansvara föra några FS-missioner.

Obs! Endast ett rykte så ta det inte för en absolut sanning! Vi får väl se vad som händer...

F21 och I19 har väl samarbetat i frågan en längre tid så vitt jag vet och cheferna kommer vara blandat från F21 och I19.

Vilken general skulle det ha varit som uttalat detta (intställningen finns hos flera av den valören när det gäller flygvapnets vara eller inte vara i US), vore intressant att veta vem som vågat sig upp ur skyttegraven den här gången... :rolleyes:

Nej, det har de inte. Däremot så har Lv6 ansvaret för KS20 och KS25 enligt nuvarande plan.

/K

Inte KS25 väl? Däremot KS23.

• BlåGul -1

/K

Nej, KS25.

Det kan iofs ha ändrats men så sent som i november sades det att 61.Lvbat skulle ansvara för KS25. Ing2 med stöd av LG ska ansvara för KS23.

/K

• BlåGul -1

"Inte ska ansvara för några FLER... " menar du kanske?

Obekräftade Rykten om tjafs är så roliga.

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

På tal om detta. Om man ska söka till just Skyttekompaniet som bemannas av AJB, vilken enhet ska jag söka?

OMLT Bat, PRT Po, eller SKKkomp:SkPlut? Antar att det är det senaste, då ajb bemannar skkkomp. Men! På OMLT bat och PRT po finns det befattningar som Stc Skyttegruppchef, borde inte dessa befattningar ligga hos AJB?

För mig spelar det inte så stor roll ifall det är stcGrpC, Gruppchef, skyttesoldat/signalist osv. Vill bara veta om alla dessa enheter ligger på AJBs ansvar eller vilka enheter man ska söka för att komma dit..

Har försökt med att ringa dom, men i Arvidsjaur har man påsklov nu.

Så om någon förstår vad jag menar och har svaret på det, svara gärna. Vill inte vänta med att söka till den 20e när alla på förbandet kommer tillbaka.

Mvh/L

Vad brukar tjänsterna som Stf Gruppchef...tex på Vakt/Eskort har för meriter/rutin?

Gruppcheferna är väl oftast yrkesofficer eller gruppchefsbehörig som varit på tidigare mission, om jag förstått det rätt?

Är på gång att söka nu så ville ha lite information inför rangordningen av tjänsterna?

Spelar själva rangordningen stor roll? När dom ska tillsätta en tjänst så kollar dom först igenom alla som sökt den tjänsten som förstaval och hittar dom ingen lämplig så även dom som har lägre rangordning på tjänsten? Eller kollar dom igenom alla ansökningar som har sökt tjänsten, oavsett vilken rangordning personen har gjort?

Mvh

MrDelta

/K

Nej, KS25.

Det kan iofs ha ändrats men så sent som i november sades det att 61.Lvbat skulle ansvara för KS25. Ing2 med stöd av LG ska ansvara för KS23.

/K

jag som har hört att ing2 ska ha hand om KS22 (ligger nere vintern 10/11?), och att huvudrekryteringen ska bestå av soldater från 21. Ingenjörsbataljonen. Är du säker på dina uppgifter?

EDIT:

Citat från Götaingenjören nr88, 2008:

"Parallellt med grundutbildning

och förberedelserna inför BG 11

kommer också förberedelserna inför

och rekryteringen av KS 22 att

påbörjas."

/Nyllet

Edited by Nyllet
  • BlåGul -1
jag som har hört att ing2 ska ha hand om KS22 (ligger nere vintern 10/11?), och att huvudrekryteringen ska bestå av soldater från 21. Ingenjörsbataljonen. Är du säker på dina uppgifter?

EDIT:

Citat från Götaingenjören nr88, 2008:

"Parallellt med grundutbildning

och förberedelserna inför BG 11

kommer också förberedelserna inför

och rekryteringen av KS 22 att

påbörjas."

/Nyllet

Min källa är HKV (en skrivelse) men det behöver inte betyda att det i slutänden blir så men det är i alla fall den planering som rådde för några månader sedan.

/K

En tjänst som Underrättelseassistent/Bilförare (OR-4), är den reserverad för Off/S tro? Jag tänkte kolla här innan jag ringer och frågar.. Jag är intresserad av den typen av tjänst, men undrar om en kandidatexamen i sociologi kommer till någon nytta, eller om jag borde hålla mig till att söka befattningar på trupp där jag har erfarenhet från värnplikt och beredskapsförband..?

En tjänst som Underrättelseassistent/Bilförare (OR-4), är den reserverad för Off/S tro? Jag tänkte kolla här innan jag ringer och frågar.. Jag är intresserad av den typen av tjänst, men undrar om en kandidatexamen i sociologi kommer till någon nytta, eller om jag borde hålla mig till att söka befattningar på trupp där jag har erfarenhet från värnplikt och beredskapsförband..?

Off/S är OR-6 eller högre. Är YO/RO (Off/S) ett krav brukar det stå under Bakgrund. Det enda behörighetskravet, förutom genomförd värnplikt, verkar vara körkort, vilket är ganska logiskt för en bilförare.

När rekryterande chef får tag på ansökningarna så är de sorterade på befattning, man ser alltså alla namn som har sökt en befattning oavsett rangordning. Detta är nytt för den digitala ansökningshanteringen. Tidigare sorterades anökningspappren i högar sorterade efter 1 handsvalet. under en övergångsperiod så sökte man digitalt men sedan skrevs asökningarna ut och sorterades.

Som rekryterande chef så ser man i vilken ordning man har sökt vilken tjänst. Men det spelar nog mindre roll. det som är intressant är om man är lämplig för befattningen och att man är säker på att man fortfarande vill åka (man tillfrågas under ringveckan och då har det gått nästan ett halvår efter det att man har sökt)

Vad brukar tjänsterna som Stf Gruppchef...tex på Vakt/Eskort har för meriter/rutin?

Gruppcheferna är väl oftast yrkesofficer eller gruppchefsbehörig som varit på tidigare mission, om jag förstått det rätt?

Är på gång att söka nu så ville ha lite information inför rangordningen av tjänsterna?

Spelar själva rangordningen stor roll? När dom ska tillsätta en tjänst så kollar dom först igenom alla som sökt den tjänsten som förstaval och hittar dom ingen lämplig så även dom som har lägre rangordning på tjänsten? Eller kollar dom igenom alla ansökningar som har sökt tjänsten, oavsett vilken rangordning personen har gjort?

Mvh

MrDelta

Någon som vet varför dom satt spärren för antalet befattningar man kan söka per ansökan till just 3? Det kan väl inte vara något negativt att slänga ut lite fler krokar i sjön och söka flera olika befattningar som man är intresserad av? Nu måste man ju kopiera hela ansökan om man vill söka fler än 3...

Någon som vet varför dom satt spärren för antalet befattningar man kan söka per ansökan till just 3? Det kan väl inte vara något negativt att slänga ut lite fler krokar i sjön och söka flera olika befattningar som man är intresserad av? Nu måste man ju kopiera hela ansökan om man vill söka fler än 3...

Du kan bara söka 3 tjänster per mission. Söker du fler så är det hela tiden den senaste ansökan som räknas.