ugly Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Värmen är väll det som jag är mest orolig för. Har hört om att det kan bli uppåt +50°C på vissa ställen. Men men det är väll bara att stå ut... Har inte varit i Affe än, men väl Liberia och Tchad. Tro det eller ej men man vänjer sig faktiskt vid värmen, efter inte allt för lång tid. Man häller i sig vatten som om det vore folköl på en tonårsfest, utan att pinka en droppe den första veckan. Efter det så blir det lite mer normalt. Sedan är ju luftfuktigheten lägre än i Liberia. Det gör att värmen inte känns lika hemsk. Njut av värmen när du har chansen till det Quote
Johnsson Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Värmen är väll det som jag är mest orolig för. Har hört om att det kan bli uppåt +50°C på vissa ställen. Men men det är väll bara att stå ut... Har inte varit i Affe än, men väl Liberia och Tchad. Tro det eller ej men man vänjer sig faktiskt vid värmen, efter inte allt för lång tid. Man häller i sig vatten som om det vore folköl på en tonårsfest, utan att pinka en droppe den första veckan. Efter det så blir det lite mer normalt. Sedan är ju luftfuktigheten lägre än i Liberia. Det gör att värmen inte känns lika hemsk. Njut av värmen när du har chansen till det Haha, jag kan tänka mig att man blir enormt svettig och varm under utrustningen. Allafall första veckorna! Så man måste nog ha med sig flera lager så man kan byta de svettdränkta kläderna Quote
Erikd Posted October 9, 2009 Report Posted October 9, 2009 vad tänker ni som väntar på svar om FS19 om den senaste tidens utveckling i säkerhetsläget i Afghanistan? Jag själv vill fortfarande väldigt gärna åka. Vet ju dock att familjen inte är så glada. Någon som har tips på hur man kanske kan lugna dom? /Erikd Quote
Axly Posted October 9, 2009 Report Posted October 9, 2009 vad tänker ni som väntar på svar om FS19 om den senaste tidens utveckling i säkerhetsläget i Afghanistan? Jag själv vill fortfarande väldigt gärna åka. Vet ju dock att familjen inte är så glada. Någon som har tips på hur man kanske kan lugna dom? /Erikd Insha'Allah, brukar funka. Skämt åsido. Fast jag kommer faktiskt inte på något bättre när jag tänker efter.. Quote
knaZen Posted October 11, 2009 Report Posted October 11, 2009 Värmen är väll det som jag är mest orolig för. Har hört om att det kan bli uppåt +50°C på vissa ställen. Men men det är väll bara att stå ut... Har inte varit i Affe än, men väl Liberia och Tchad. Tro det eller ej men man vänjer sig faktiskt vid värmen, efter inte allt för lång tid. Man häller i sig vatten som om det vore folköl på en tonårsfest, utan att pinka en droppe den första veckan. Efter det så blir det lite mer normalt. Sedan är ju luftfuktigheten lägre än i Liberia. Det gör att värmen inte känns lika hemsk. Njut av värmen när du har chansen till det Haha, jag kan tänka mig att man blir enormt svettig och varm under utrustningen. Allafall första veckorna! Så man måste nog ha med sig flera lager så man kan byta de svettdränkta kläderna Det är svettigt missionen ut kan jag lova dig. Quote
tikvah Posted October 11, 2009 Report Posted October 11, 2009 http://www.mil.se/sv/Rekrytering/Sok-inter...amp;pageIndex=0 Om jag skall tolka detta rätt så kommer vi från FS19 ha en/skapa en ISR i Afghanistan, är det någon som har ORBAT:en för denna? Eller på annat sätt vet vad som kommer att ingå? Eller har man helt enkelt klumpat ihop de befintliga plattformarna utan att tillsätta ytterligare bearbetnings/analysresurser? Quote
sisuchef Posted October 12, 2009 Report Posted October 12, 2009 http://www.mil.se/sv/Rekrytering/Sok-inter...amp;pageIndex=0 Om jag skall tolka detta rätt så kommer vi från FS19 ha en/skapa en ISR i Afghanistan, är det någon som har ORBAT:en för denna? Eller på annat sätt vet vad som kommer att ingå? Eller har man helt enkelt klumpat ihop de befintliga plattformarna utan att tillsätta ytterligare bearbetnings/analysresurser? Jag är ganska övertygad att det mesta som rör EW är OPSEC, vidare frågor om tjänsten besvaras ju av LedR enligt info i annonsen. Quote
Fk Stålnäve Posted October 12, 2009 Report Posted October 12, 2009 vad tänker ni som väntar på svar om FS19 om den senaste tidens utveckling i säkerhetsläget i Afghanistan? Jag själv vill fortfarande väldigt gärna åka. Vet ju dock att familjen inte är så glada. Någon som har tips på hur man kanske kan lugna dom? /Erikd Folk i min omgivning har faktiskt reagerat mer än jag trodde dom skulle göra och då främst kanske kompisar, familjen har liksom varit lite mer insatt och fått vänja sig ett tag, sen har jag väl kanske en rätt förstående familj där pappa gjort utlandstjänst och mamma jobbat flera rundor i afrika och Saudi. Men för de bland mina vänner som tycker det är jobbigt försöker jag väl mest förklara varför jag så väldigt gärna vill åka och att jag tycker det är värt risken.. Quote
jockster Posted October 12, 2009 Report Posted October 12, 2009 vad tänker ni som väntar på svar om FS19 om den senaste tidens utveckling i säkerhetsläget i Afghanistan? Jag själv vill fortfarande väldigt gärna åka. Vet ju dock att familjen inte är så glada. Någon som har tips på hur man kanske kan lugna dom? /Erikd Folk i min omgivning har faktiskt reagerat mer än jag trodde dom skulle göra och då främst kanske kompisar, familjen har liksom varit lite mer insatt och fått vänja sig ett tag, sen har jag väl kanske en rätt förstående familj där pappa gjort utlandstjänst och mamma jobbat flera rundor i afrika och Saudi. Men för de bland mina vänner som tycker det är jobbigt försöker jag väl mest förklara varför jag så väldigt gärna vill åka och att jag tycker det är värt risken.. Får hoppas att du blir antagen då! Quote
American_Skin Posted October 12, 2009 Report Posted October 12, 2009 vad tänker ni som väntar på svar om FS19 om den senaste tidens utveckling i säkerhetsläget i Afghanistan? Jag själv vill fortfarande väldigt gärna åka. Vet ju dock att familjen inte är så glada. Någon som har tips på hur man kanske kan lugna dom? /Erikd Folk i min omgivning har faktiskt reagerat mer än jag trodde dom skulle göra och då främst kanske kompisar, familjen har liksom varit lite mer insatt och fått vänja sig ett tag, sen har jag väl kanske en rätt förstående familj där pappa gjort utlandstjänst och mamma jobbat flera rundor i afrika och Saudi. Men för de bland mina vänner som tycker det är jobbigt försöker jag väl mest förklara varför jag så väldigt gärna vill åka och att jag tycker det är värt risken.. Får hoppas att du blir antagen då! Lycka till! Och lycka till till alla som sökt denna mission.. Quote
tikvah Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 http://www.mil.se/sv/Rekrytering/Sok-inter...amp;pageIndex=0 Om jag skall tolka detta rätt så kommer vi från FS19 ha en/skapa en ISR i Afghanistan, är det någon som har ORBAT:en för denna? Eller på annat sätt vet vad som kommer att ingå? Eller har man helt enkelt klumpat ihop de befintliga plattformarna utan att tillsätta ytterligare bearbetnings/analysresurser? Jag är ganska övertygad att det mesta som rör EW är OPSEC, vidare frågor om tjänsten besvaras ju av LedR enligt info i annonsen. Det stämmer utmärkt att det mesta som rör EW och dess förmåga inte skall nämnas. Precis som all annan SIGINT/COMINT/ELINT förmåga... Men det är bl.a. deras, EW:s, organisatioriska tillhörighet i och med FS19 som efterfrågades, för att genom denna förstå hur man väljer att utveckla PRT:et. Personligen hoppas jag på en stående ISR, gärna i kompanis storlek, då detta sannolikt skulle underlätta våran verksamhet i norra Afghanistan... Quote
Erikd Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 vad tänker ni som väntar på svar om FS19 om den senaste tidens utveckling i säkerhetsläget i Afghanistan? Jag själv vill fortfarande väldigt gärna åka. Vet ju dock att familjen inte är så glada. Någon som har tips på hur man kanske kan lugna dom? /Erikd Folk i min omgivning har faktiskt reagerat mer än jag trodde dom skulle göra och då främst kanske kompisar, familjen har liksom varit lite mer insatt och fått vänja sig ett tag, sen har jag väl kanske en rätt förstående familj där pappa gjort utlandstjänst och mamma jobbat flera rundor i afrika och Saudi. Men för de bland mina vänner som tycker det är jobbigt försöker jag väl mest förklara varför jag så väldigt gärna vill åka och att jag tycker det är värt risken.. Får hoppas att du blir antagen då! Lycka till! Och lycka till till alla som sökt denna mission.. Sitter med spänd väntan inför nästa vecka då svar ska komma! hoppas på att få åka. Känns som man får någon nytta av det år man spenderade i lumpen. Hoppas också att det blir som signalist (den befattning jag blev intervjuad om). Hoppas man kan bidra med något. Lycka till alla andra också! Håller tummarna. /Erik Quote
Fk Stålnäve Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 Då är vi två! Tycker den här veckan går olidligt sakta nu... Har dessutom precis flyttat och har eftersändning av posten så jag får nog vänta ett par dagar extra :( Förresten, på viss post från FM står det ju begränsad eftersändning. Antar att det oftast gäller utomlands och inte när man bara flyttat inom landet, någon som vet? Quote
M21 Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 Då är vi två! Tycker den här veckan går olidligt sakta nu... Har dessutom precis flyttat och har eftersändning av posten så jag får nog vänta ett par dagar extra :( Förresten, på viss post från FM står det ju begränsad eftersändning. Antar att det oftast gäller utomlands och inte när man bara flyttat inom landet, någon som vet? Begränsad eftersändning innebär att den inte kommer att skickas vidare utomlands. Quote
KeeM Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 Då är vi två! Tycker den här veckan går olidligt sakta nu... Har dessutom precis flyttat och har eftersändning av posten så jag får nog vänta ett par dagar extra :( Förresten, på viss post från FM står det ju begränsad eftersändning. Antar att det oftast gäller utomlands och inte när man bara flyttat inom landet, någon som vet? Då kanske man ska börja planera och bunkra upp så man kan sitta och spana på brevlådan från måndag! Är det någon som har koll på om breven brukar dyka upp i början av veckan eller i slutet? Eller det kanske är helt random? Quote
Erikd Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 Jag som inte ens bor på samma adress som posten kommer till får vänta ännu längre... får be nån där hemma öppna brevet och läsa högt i telefon. Quote
American_Skin Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 Det kommer när det kommer! ;) Då är vi två! Tycker den här veckan går olidligt sakta nu... Har dessutom precis flyttat och har eftersändning av posten så jag får nog vänta ett par dagar extra :( Förresten, på viss post från FM står det ju begränsad eftersändning. Antar att det oftast gäller utomlands och inte när man bara flyttat inom landet, någon som vet? Då kanske man ska börja planera och bunkra upp så man kan sitta och spana på brevlådan från måndag! Är det någon som har koll på om breven brukar dyka upp i början av veckan eller i slutet? Eller det kanske är helt random? Quote
KeeM Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 Det kommer när det kommer! ;) Då är vi två! Tycker den här veckan går olidligt sakta nu... Har dessutom precis flyttat och har eftersändning av posten så jag får nog vänta ett par dagar extra :( Förresten, på viss post från FM står det ju begränsad eftersändning. Antar att det oftast gäller utomlands och inte när man bara flyttat inom landet, någon som vet? Då kanske man ska börja planera och bunkra upp så man kan sitta och spana på brevlådan från måndag! Är det någon som har koll på om breven brukar dyka upp i början av veckan eller i slutet? Eller det kanske är helt random? Äsch jag vill ju faktiskt veta nu! Och inte för att tala om min mor som frågar varje dag om man hört något! Quote
Blackadder Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag. Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget? Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra. /b Quote
American_Skin Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag.Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget? Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra. /b Nej faktiskt inte, jag kör på samma spår.. Vill att det ska stå ett "JA" i uttagningen så att man får åka, Då min tjänst är en "Camp" tjänst så gör inte det någon större skillnad för mig, så jag ser med spänning fram emot att få brevet med förhoppningen självklart att man får åka! Bland de som rullar mycket: Span, Ammröj, Skytte, MOT mfl kanske borde tänka 1 och två gånger extra innan de svarar kanske? Quote
Valpen Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 (edited) lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag.Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget? Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra. /b Ja, man har väl börjat tänka lite. Mest på IED:erna...är fan inte sugen på att köra runt i en TLC. Ge mig en galt så är jag inte lika orolig. Edit: ...har dock inte ändrat inställning. Tackar jag nej så skulle jag troligtvis ångra mig hela livet. Edited October 14, 2009 by Valpen Quote
American_Skin Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag.Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget? Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra. /b Ja, man har väl börjat tänka lite. Mest på IED:erna...är fan inte sugen på att köra runt i en TLC. Ge mig en galt så är jag inte lika orolig. Edit: ...har dock inte ändrat inställning. Tackar jag nej så skulle jag troligtvis ångra mig hela livet. Enligt en kompis till mig på FS18 som skall rotera ner så har de skurit ner något radikalt på TLC på plats och skall använda Galten mer frekvent. Quote
KeeM Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag.Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget? Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra. /b Jag har inte heller ändrat mig trots att det är ungefär 1 attack per dag mot svensk/finska styrkorna just nu! Jag har iofs en camp tjänst också, men som jag förstod det så blev det lite eskort och grejer också enligt löjtnanten jag pratade med! Säkert är det inte, men ibland måste man göra ett val och valet blir att åka och kanske göra skillnad för någon som har det sämre! Detta är så klart under förutsättning att brevet säger att man får åka! Quote
American_Skin Posted October 14, 2009 Report Posted October 14, 2009 lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag.Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget? Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra. /b Jag har inte heller ändrat mig trots att det är ungefär 1 attack per dag mot svensk/finska styrkorna just nu! Jag har iofs en camp tjänst också, men som jag förstod det så blev det lite eskort och grejer också enligt löjtnanten jag pratade med! Säkert är det inte, men ibland måste man göra ett val och valet blir att åka och kanske göra skillnad för någon som har det sämre! Detta är så klart under förutsättning att brevet säger att man får åka! Jo, så är det ju, de som alltid rullar är ju folk från ST/TR, men sen finns det ju tjänster som rullar mer, och en del mindre.. ;) Min tjänst lär rulla mindre! ;) Till veckan vet vi och så behöver vi inte bekymra oss mer om det är "att åka" eller "inte att åka" :P Quote
CHARLIE2 Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag.Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget? Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra. /b Nej faktiskt inte, jag kör på samma spår.. Vill att det ska stå ett "JA" i uttagningen så att man får åka, Då min tjänst är en "Camp" tjänst så gör inte det någon större skillnad för mig, så jag ser med spänning fram emot att få brevet med förhoppningen självklart att man får åka! Bland de som rullar mycket: Span, Ammröj, Skytte, MOT mfl kanske borde tänka 1 och två gånger extra innan de svarar kanske? Ganska intressant kommentar. Även om Du skriver att Du har en "camptjänst" så kan ju faktiskt händelserna utvecklas i den riktningen att du får eller SKALL förstärka folket som är ute och rör sig. Man kan ju inte åka ner till ett missionsområde med inställningen att man skall sitta på en camp 6 månader. Hur händelserna kommer utveckla sig är inget PRT:t bestämmer. Det är självklart att man innan man väljer att åka till ett område som Afghanistan måste väga in vad som kan hända med en där nere. Att argumentera att man skall sitta inne på en camp i 6 månader är ju inte särskilt hållbart. Till Er som väljer att åka tror jag Ni kommer få en intressant mission med många både bra och dåliga erfarenheter. Mvh A Quote
American_Skin Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 (edited) Ganska intressant kommentar. Även om Du skriver att Du har en "camptjänst" så kan ju faktiskt händelserna utvecklas i den riktningen att du får eller SKALL förstärka folket som är ute och rör sig. Man kan ju inte åka ner till ett missionsområde med inställningen att man skall sitta på en camp 6 månader. Hur händelserna kommer utveckla sig är inget PRT:t bestämmer. Det är självklart att man innan man väljer att åka till ett område som Afghanistan måste väga in vad som kan hända med en där nere. Att argumentera att man skall sitta inne på en camp i 6 månader är ju inte särskilt hållbart. Till Er som väljer att åka tror jag Ni kommer få en intressant mission med många både bra och dåliga erfarenheter. Mvh A Herregud! Ja, Självklart, det finns ju "Camp" tjänster och så finns det "skytte" tjänster i grunden till det man är uttagen till, men som alla som åker så är man soldat i grunden, oavsett vilken befattning man är uttagen till. Och är man inte inställd på att det kan "gå hett" till så skall man nog inte söka sig till utlandsstyrkan över huvudtaget tycker jag.. Och är det nu så att jag som du skriver "SKALL" ut på fältet så tror jag att min grundtjänst som "stadsskyttegruppchef" kommer ligga till bra grund för detta.. Och jag är inte orolig för att en framtida grupp till mig kommer göra ett alldeles utmärkt jobb på fältet.. Det jag menade var att de som åker på mer utsatta positioner kanske skall och kommer tänka till en gång extra innan beslut.. MVH F Edited October 15, 2009 by American_Skin Quote
Fk Stålnäve Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 Då är vi två! Tycker den här veckan går olidligt sakta nu... Har dessutom precis flyttat och har eftersändning av posten så jag får nog vänta ett par dagar extra :( Förresten, på viss post från FM står det ju begränsad eftersändning. Antar att det oftast gäller utomlands och inte när man bara flyttat inom landet, någon som vet? Begränsad eftersändning innebär att den inte kommer att skickas vidare utomlands. Ah, tackar. Då vet jag iaf att beskedet dyker upp, någon dag försenad men bättre det än inte alls. Quote
CHARLIE2 Posted October 16, 2009 Report Posted October 16, 2009 Hej Det är absolut ingen som tvivlar på dina egenskap som soldat det jag menar är att i min värld så bör man tänka igenom beslutet lika mycket oavsett vilken befattning man har. Men som sagt det är bara min enkla åsikt. Det är ju inget som säger att fienden inte angriper ett fordon eller dylikt som är på rull bara för att där sitter fyra förrådskillar eller dylikt i det? även om man kanske är mycket mer exponerad som skytte elelr MOT så är risken ändå där hela tiden så fort du lämnar campen och i synnerhet nu när det är som det är där nere. Som sagt jag tvivlar inte på någons egenskaper som soldat det enda jag menar är att jag anser att vare sig man åker som bilförare i ett MOT eller som stabsassistent eller kock så bör man väga riskerna lika mycket. Men som sagt detta är min högst personliga åsikt och jag är inte ute efter att tvivla på någon. /A Quote
American_Skin Posted October 16, 2009 Report Posted October 16, 2009 HejDet är absolut ingen som tvivlar på dina egenskap som soldat det jag menar är att i min värld så bör man tänka igenom beslutet lika mycket oavsett vilken befattning man har. Men som sagt det är bara min enkla åsikt. Det är ju inget som säger att fienden inte angriper ett fordon eller dylikt som är på rull bara för att där sitter fyra förrådskillar eller dylikt i det? även om man kanske är mycket mer exponerad som skytte elelr MOT så är risken ändå där hela tiden så fort du lämnar campen och i synnerhet nu när det är som det är där nere. Som sagt jag tvivlar inte på någons egenskaper som soldat det enda jag menar är att jag anser att vare sig man åker som bilförare i ett MOT eller som stabsassistent eller kock så bör man väga riskerna lika mycket. Men som sagt detta är min högst personliga åsikt och jag är inte ute efter att tvivla på någon. /A Självklart detta är även min åsikt även om det kanske inte framgick i det jag skrev.. Att man skall ha tänkt igenom detta oavsett vilken befattning har.. MVH/F Quote
radar_17 Posted October 16, 2009 Report Posted October 16, 2009 Jag har sökt "camp tjänst" men efter kamraters berättelser hört vad som händer nere på plats. För att åka måste man vara beredd på allt som tjänsten innebär, men det är jag övertygad om att alla är. Akilleshäl från histoiren; http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Lesna väl mött Quote
Recommended Posts