Jump to content

Amerikanska inbördeskriget 2010?


valmet

Recommended Posts

California officially out of money

 

Är det så det börjar? Staterna blir bankrutt en efter en. Allt hopp sätts till den nyvalde frälsaren Obama, men inom ett tag, några månader, kanske ett år, så inser folk att det är kört iallafall. Arbetslösheten stiger mot skyarna, upploppen börjar och inbördeskriget är snart ett faktum?

 

 

Fler som tror på något liknande:

As if Things Weren't Bad Enough, Russian Professor Predicts End of U.S.

 

P1-AO116_RUSPRO_NS_20081228191715.gif

Link to comment
Share on other sites

Fler som tror på något liknande:

 

Nej, det är ingen fara för det. I det värsta fallet så faller dollarn till en tiondel av sitt värde, olja börjar handlas i Euro och USA sluter sig inåt och får en industri igen. Det viktigaste är att dollarn tillåts falla fritt, då kommer det inte bli arbetslöshet, då kunskap och behov finns inom landet så kommer man utföra tjänster och varor åt varandra och leva på det.

Link to comment
Share on other sites

Fler som tror på något liknande:

 

Nej, det är ingen fara för det. I det värsta fallet så faller dollarn till en tiondel av sitt värde, olja börjar handlas i Euro och USA sluter sig inåt och får en industri igen. Det viktigaste är att dollarn tillåts falla fritt, då kommer det inte bli arbetslöshet, då kunskap och behov finns inom landet så kommer man utföra tjänster och varor åt varandra och leva på det.

 

Tyvärr så är jag nog inte lika optimistisk. Hur ska USA kunna bibehålla sin "standard of living", med suburbs, suv:s, "3000 mile caesar salad" och liknande, med den nergången i världens oljeexport som faktiskt sker idag? Folk går redan på knäna. Sänks levnadsstandarden så ökar missnöjet.

 

Dessutom, för att få verklig tillväxt (läs: inte uppblåst av lån) i ekonomin, krävs att verkligt fysiskt arbete utförs. Och för det krävs energi, och inom energisektorn (jag tänker främst på oljan då) så ser vi ingen tillväxt för tillfället, snarare tvärtom.

Sen att oljepriset just nu är så så lågt, det beror enligt mig låg efterfrågan, skapad av den ekonomiska krisen, som i sin tur iallafal delvis kommer ur minskad nettoenergi i världen.

Links Between Peak Oil and Financial Crisis

 

Nä snart ser vi i USA liknande demonstrationer som händer på Island, Lettland osv, fast med alla de vapen som finns i omlopp i staterna.

 

Vilda västern är nog inte långt bort.

Link to comment
Share on other sites

Allt hopp sätts till den nyvalde frälsaren Obama, men inom ett tag, några månader, kanske ett år, så inser folk att det är kört iallafall. Arbetslösheten stiger mot skyarna, upploppen börjar och inbördeskriget är snart ett faktum?

 

Hur det än går nu, så har Obama sjuukt höga förväntningar på sig. Det här kommer att bli intressant, särskilt som Sverige ligger bredvid ett allt starkare Ryssland och USA går käpprätt nedåt.. Men vad sjutton, klart vi inte behöver så många stridsvagnar och gripar - lägg ned bara! :baskerPa: Bara att börja plugga ryska snart då.. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Klart att det finns många som VILL att det ska bli så och gör allt för att bevisa att de har rätt när de konspirerar ihop roliga historier.

 

Men jag skulle inte sätta mina sparpengar på att USA bryter ihop så lätt. Det finns gott om besparingsmöjligheter som visserligen kommer kännas, men inte allvarligare än att det blir en del bookmakers på Wall Street som får en del sömnlösa nätter.

 

Förövrigt. Borde inte den här tråden ligga i krigsarkivet bland andra hittepåhistorier?

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

I spelet "Crimson Skies" så flyger man runt i ett fragmenterat USA (som splittrats efter förbudstiden). Inte realistiskt för fem cent, men ett jävligt kul scenario. Kan själv säga att det är lite av en personlig favorit att flyga ett biplan (med propellern i fel ände) från "The Nation of Hollywood" via "The Industrialised States of America" till "The Empire State"...

 

LÄNK:

http://en.wikipedia.org/wiki/Crimson_Skies_(video_game)

 

Dock tror jag att ett sönderfallande USA i närtid endast är något som gamla garderobskommunister drömmer om. Likt Storbritanniens delning (som varit på tapeten sedan 1921) sitter symbolvärdet i en gemensam stat för djupt i folksjälen för att helt neutraliserats. Vissa gör paralleller med Jugoslaviens delning eller för den delen just UK/Irland, men skillnaden där är att dotter-nationerna ifråga har egna identiteter, kulturer, religioner och i de flesta fallen även språk. USA är, trots allt, en rätt homogen blandning dominerad av vita protestanter. Den överväldigande majoriteten av amerikaner talar också (det de kallar för) engelska.

 

De stora problemen som finns inom USA är inte pga geografiskt läge eller traditionell hävd (motsv. Trastfältet eller Oranienordern) utan snarare pga hur pengar distribuerats och hur jobb skapats. Detta är inget som splittrar nationer (se Tyskland under 1900-talet). Snarare är det så att Amerikas historia (som de närmast dogmatiskt lär ut i skolan) är inklusiv till sin natur; även folk som traditionellt hållt sig/blivit tvingade utanför samhället identifierar sig i gemen som amerikaner (judar, druzer, katoliker, kalvinister etc.).

 

Sedan kan alla nationer omvandlas, omfördelas eller splittras. Det är bara att titta på oss själva som iår minns 200 år sedan den östra landshalvan förlorades. Storbritannien går 2010 mot en (föreslagen) folkomröstning som kan göra Skottland mer eller mindre självständigt, det var inte många år sedan Montenegro skiljdes från Serbien. Nämnas bör också att en majoritet av just skottarna motsätter sig en delning.

Dock är detta två fall av "mindre folk/nation vill ha sitt 'egna' land tillbaka av historik hävd", något som Amerika inte står inför (om inte ursprungsbefolkningen helt plötsligt vill ha tillbaka N/S Dakota).

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Kan ju tänkas att några extrema grupper får starkare fotfäste men jag tror knappast på att USA delas in i så många delar som i sin tur ansluts till omgivande länder, det sista en amerikan vill är väl att tillhöra ett annat land, bättre då att bilda en liten repuplik med självstyre.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror verkligen inte på att USA skulle hamna i ett inbördeskrig, aldeles för mycket talar emot det, precis som 903Lew skriver. Men för att spinna vidare (med risk för att bli OT) så kan man ju fundera över om inte det är större risk att EU splittras och kanske några länder råkar i luven på varandra som resultat av finanskrisen, eller någon annan kommande kris.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju tänkas att några extrema grupper får starkare fotfäste men jag tror knappast på att USA delas in i så många delar som i sin tur ansluts till omgivande länder, det sista en amerikan vill är väl att tillhöra ett annat land, bättre då att bilda en liten repuplik med självstyre.

 

Håller med dig där, tvärtemot vad den ryske professorn säger så tror jag inte på splittring/uppdelning av USA. Däremot upplopp och anarki, i iallafall delar av landet, tror jag är betydligt troligare.

Amerikanska armén har börjat träna mot just detta och liknande händelser på hemmaplan.

http://www.armytimes.com/news/2008/09/army_homeland_090708w/

 

Så som de flesta länder så är även USA ‘four meals away from anarchy’.

Lite bankrutt finanskris och torka så ordnar det sig nog för californiens del :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ju tänkas att några extrema grupper får starkare fotfäste men jag tror knappast på att USA delas in i så många delar som i sin tur ansluts till omgivande länder, det sista en amerikan vill är väl att tillhöra ett annat land, bättre då att bilda en liten repuplik med självstyre.

 

Håller med dig där, tvärtemot vad den ryske professorn säger så tror jag inte på splittring/uppdelning av USA. Däremot upplopp och anarki, i iallafall delar av landet, tror jag är betydligt troligare.

Amerikanska armén har börjat träna mot just detta och liknande händelser på hemmaplan.

http://www.armytimes.com/news/2008/09/army_homeland_090708w/

 

Så som de flesta länder så är även USA ‘four meals away from anarchy’.

Lite bankrutt finanskris och torka så ordnar det sig nog för californiens del :)

Du menar att USA är på väg att bli lika anarkistiskt som europa? Hårda kravaller i Grekland, Frankrike, Island, Danmark, Balkan, Turkiet, Terrorbombningar i England, Spanien, etnisk rensning och massmord i modern tid på Balkan osv osv. Inte ens ankdammen Sverige klarar sig undan våldsamma kravaller med jämna mellanrum. För att inte tala om Asien, Mellanöstern, Sydamerikas och Afrikas problem, både inbördes och mellanstatligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad jag tror men genom ett annat internetforum har jag i ett par år läst vad en amerikan i Wisconsin skrivit om energi och finansiella frågor (mycket insiktsfullt och med många förutsägelser som slagit in). Han menar att ifall inte Obama får ordning på ekonomin i år (vår?) så riskerar den federala regeringen att kollapsa på grund av brist på finansiering och då tror att han samhället kommer att organiseras på en lägre nivå - något i stil med artikeln i trådstarten. Grundproblemet är dock inte ekonomin utan den extrema individualismen och bristen på samhörighet.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad jag tror men genom ett annat internetforum har jag i ett par år läst vad en amerikan i Wisconsin skrivit om energi och finansiella frågor (mycket insiktsfullt och med många förutsägelser som slagit in). Han menar att ifall inte Obama får ordning på ekonomin i år (vår?) så riskerar den federala regeringen att kollapsa på grund av brist på finansiering och då tror att han samhället kommer att organiseras på en lägre nivå - något i stil med artikeln i trådstarten. Grundproblemet är dock inte ekonomin utan den extrema individualismen och bristen på samhörighet.

 

Flera stater diskuterar resolutioner för att helt eller delvis minska inflytandet från Washington och återta makten till staten.

 

New Hampshire bland annat:

http://jessescrossroadscafe.blogspot.com/2...auntlet-to.html

 

That any Act by the Congress of the United States, Executive Order of the President of the United States of America or Judicial Order by the Judicatories of the United States of America which assumes a power not delegated to the government of United States of America by the Constitution for the United States of America and which serves to diminish the liberty of the any of the several States or their citizens shall constitute a nullification of the Constitution for the United States of America by the government of the United States of America. Acts which would cause such a nullification include, but are not limited to:

 

I. Establishing martial law or a state of emergency within one of the States comprising the United States of America without the consent of the legislature of that State.

 

II. Requiring involuntary servitude, or governmental service other than a draft during a declared war, or pursuant to, or as an alternative to, incarceration after due process of law.

 

III. Requiring involuntary servitude or governmental service of persons under the age of 18 other than pursuant to, or as an alternative to, incarceration after due process of law.

 

IV. Surrendering any power delegated or not delegated to any corporation or foreign government.

 

V. Any act regarding religion; further limitations on freedom of political speech; or further limitations on freedom of the press.

 

VI. Further infringements on the right to keep and bear arms including prohibitions of type or quantity of arms or ammunition; and

 

That should any such act of Congress become law or Executive Order or Judicial Order be put into force, all powers previously delegated to the United States of America by the Constitution for the United States shall revert to the several States individually. Any future government of the United States of America shall require ratification of three quarters of the States seeking to form a government of the United States of America and shall not be binding upon any State not seeking to form such a government; and

 

Även Arizona och Montana har liknande förslag.

Link to comment
Share on other sites

Amrikanarna är för Patriotiska för att kriga inbördes.

I det läget så är det bara för pressidenten att skappa en "fiende" som amrikanarna kan sluta sig imot så går allt bra XD

 

Visst är de väldigt patriotiska av sig "di där jänkarna", men vi ska även komma ihåg att det finns folk i USA som inte ser de folkvalda som en laglig regering. Visserligen är de lite marginaliserade men det finns väpnade milisgrupper lite här och var i landet, har för mig att en pastor med något svensk klingande namn (tror det var Norman Olsson) var en mycket aggressiv motståndare till Washington. Sedan finns ju konservativa republikaner, National Rifle Assosiation mfl... tror nog inte de gör vågen över att få Obama som president.

 

Kan dock hoppas att allt fixar sig så att jag kan låna upp lite mer "cash" på villan :mellow:

 

Tror nog det där med USA´s sönderfall kommer från tidningen "Russia Today"... deras reportage är mycket om Nostradamus, synska bondkvinnor och kor med sju ben... njea... fan tro´t det är lite för mycket Ryssland-ska-bli-stormakt-igen. De skriver vad folk vill läsa tydligen.

 

Men en sak som nämnts har jag dock hört på nyheterna... När dollarn var totalt i botten så funderade OPEC på att sadla om till Euro.

 

Edit: OPEC

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

GM på g att gå i stöpet?

 

Är detta den avgörande dominobrickan som drar igång USAs kollaps?

 

Kollaps verkar troligt hursomhelst, Gerald Celente: An economic collapse the likes of which the world has never seen before

 

Who is Gerald Celente? Wikipedia:

"After years in politics and lobbying, Gerald Celente founded The Trends Research Institute (initially called the Socio-Economic Research Institute of America) in 1980 in Rhinebeck, New York. According to several media sources published after the events, its successful predictions include Black Monday, the fall of the Soviet Union, the 1997 Asian Financial Crisis, the quarter of the dot.com bubble burst, the subprime mortgage crisis, and the financial Panic of 2008 including the statement that "corporate giants would tumble to their death."

 

Till alla er som tycker det är lite väl pessimistiskt har jag följande retoriska fråga:

 

Var befinner sig planet som krashade in i World Trade Center, när man övergår från pessimist till realistisk om man säger att det kommer krasha in i skyskrapan?

Link to comment
Share on other sites

Om en ekonomisk kris leder till politiskt sönderfall vet jag inte, men däremot protektionism. Det är väl sådana tendenser man börjar se hos USA nu kanske.

 

När det gäller sönderfall hos USA så är det kanske möjligt, men frågan är väl om någon delstat verkligen skulle tjäna ekonomiskt på att bryta sig loss från övriga USA. De separatistiska rörelser som finns i några stater är (vad jag har förstått) tämligen marginaliserade, om det inte rör sig om rena knäppgökar.

 

 

Sedan tycker jag personligen att det är rätt mycket humor i att en ryska tidning pratar om USA:s sönderfall, med tanke på att det väl finns ett antal väpnade separatistiska rörelser verksamma i Ryssland idag...

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

...tja, den däringa ryska tidningen, vad är det för typ av tidning? Liberal? Nationalistisk/patriotisk? Morgontidning eller kvällstidning? Lojal mot Ryssland eller sina journalistiska ideal?

Den häringa Igor Panarin som citerades i Wallstreet J. vem är han? Vad har han gjort tidigare?

Spekulation: en del ryska journalister, intellektuella och politiker kanske vill se sin "ärkerival" från Kalla Kriget, gå samma öde till mötes som de själva gjorde? Önsketänkande? Många verkar vilja vara först med att kunna säga "det var jag som först förutsåg detta".

 

De som verkligen kan komma med en kvalificerad gissning verkar blir tystade av sensationslystna medier, gaphalsar och annat folk med egon stora som katedraler. Minns hur förvånade alla var över Sovjets fall. "Otroligt" "det hade vi aldrig trott skulle ske i vår livstid.." bla, bla, bla...med andra ord, källkritik är av största vikt. Här hamnar man lätt i en konflikt, jag vill inte i panik måla fan på väggen. Men jag vill inte bli tagen på sängen, helt oförberedd. Vad gör man om/om inte?

Link to comment
Share on other sites

 

Som ni ser i Valmets länk så är det tydligen RT (Russia Today) som drar i dessa tåtar. Om det är sant eller inte låter jag dock vara osagt, men RT är väl inte direkt en opartisk källa... om man säger så *host*.

 

Om det nu är så att USA är på fallrepet... ja då är vi nog alla kokta i b*js. :)

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

GM på g att gå i stöpet?

 

Är detta den avgörande dominobrickan som drar igång USAs kollaps?

 

Kollaps verkar troligt hursomhelst, Gerald Celente: An economic collapse the likes of which the world has never seen before

 

Som ni ser i Valmets länk så är det tydligen RT (Russia Today) som drar i dessa tåtar. Om det är sant eller inte låter jag dock vara osagt, men RT är väl inte direkt en opartisk källa... om man säger så *host*.

 

Om det nu är så att USA är på fallrepet... ja då är vi nog alla kokta i b*js. :)

Ja, visst är det så. En del människor vill göda sina egna egon och klappa sig själva på axeln genom att nedvärdera andra, självklart på bekostnad av andras elände. Som tur är så är dessa en minoritet i periferin medan den stora massan ändå har ett hopp och en tro om framtiden. I verkligheten så är deras våta drömmar deras egna undergång.

 

Domedagspredikare lär vi inte bli av med i första taget, och dess anhängare lär inte tystna förrän de blivit överbevisade gång på gång, finns några exempel här på forumet som velat så mycket och varit så säkra på sin sak att de helt enkelt blivit bannade :).

Link to comment
Share on other sites

Nä domedags predikare har väl alltid funnits och kommer alltid att finnas. Jag har följt RT lite då och då när det hänt saker ute i världen som USA är orsak till, denna tidning har, tycker jag, varit snabb att gå till ytterligheter. Men visst finns det fler än Vladimir Zhirinovsky som gärna vill se ett Stor Ryssland igen.

 

PS.

@Valmet

Hoppas du förstod att det inte var dig jag "klankade" ner på, utan bara en bekräftelse på mitt tidigare inlägg om att det är RT som ligger bakom domedags profetian. DS

Link to comment
Share on other sites

Precis...

Ingen har ju tankar om Islands undergång för där har det ju slagit som värst.

 

Skillnaden mellan Island och USA är väl att Island inte är motor i världsekonomin på samma sätt som USA är, och därför blir det väl naturligt att Island får mindre uppmärksamhet, även om dom kanske är hårdare drabbad.

 

Och USA fortsätter utför, nu varslar kalifornien tiotusentals av statens anställda.

http://www.dn.se/ekonomi/tusentals-varslas...ornien-1.801063

Link to comment
Share on other sites

Intressant att alla sitter och teoriserar om USAs undergang, da den ekonomiska krisen forutspas att vara varre i Europa an i USA.

 

http://www.economist.com/world/britain/dis...ory_id=13110366

 

Storbrittaninen tror jag också kommer gå hårt åt i vinter. Dess förråd av naturgas är på upprinningen och kommer troligen ta slut här i vår. Och ett slut på gas innebär ett hårt slag mot elproduktionen, med högre elpriser och möjligen brist på el som följd, något man inte gärna har i en ekonomisk kris som denna.

 

FIG%2008%20STORAGE%20ACTUAL%20AND%20FORECAST%20JAN%2009.PNG

Läs gärna mer på http://europe.theoildrum.com/node/5001, om än den är några veckor gammal.

 

Sen ska vi nog lämna andra länder och fortsätta avhandla USAs situation i denna tråden.

Link to comment
Share on other sites

Sen ska vi nog lämna andra länder och fortsätta avhandla USAs situation i denna tråden.

Fast då kanske man först ska försöka reda ut vad den reella nyttan som staterna skulle ha av att utträda ur USA? Varför blir det intressant för dem?

 

I exemplet Kalifornien, hur blir deras knackiga ekonomi bättre av att de utträder ur unionen?

Link to comment
Share on other sites

Lite nyfiken.

Vad får den här konspirationen att höra hemma bland krig och konflikter idag? Krigsarkivet eller Markan torde snarare passa då det varken är en pågående konflikt eller pågående krig. Bara ett påhittat scenario.

 

Förövrigt hörde jag att företrädare för republiken jamtland gått ihop med spettets vänner i syfte att splittra sverige och ogiltigförklara unionsupplösningen med Norge och hämnas oförätterna efter dackefejden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...