Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ser i framtiden* att FM kommer nyttja vapen med centrala batterier och elektrifierade rails! Idén är rätt enkel egentligen, för att slippa en bataljard olika batterier som sitter på obra ställen (långt fram) pluggar man in batterierna i pistolgreppet/kolven och nyttjar dem för att driva ens RPS, ficklampor, laserpek osv. Firearm Blog har ett inlägg om principen (och rapporterar om att både USArmy och NATO tittar på konceptet), inte blir det sämre av att det är en AK5C i det illustrerade exemplet.

*Mina grannar är hippies som röker salvia och spelar bongotrumma i Shivas namn, jag blir influerad :rockon:

Posted

det har ju talats om mång nya kalibrar som ska frälsa oss från dom brister som 5,56 har uppvisat när dom avfyrats ur korta pipor, snubblade över en för mina oinsatta (nåja) ögon intressant variant i 300AAC, intressant eftersom Remington står bakom projektet. Visserligen är den lik 300wisper men vad säger forumet, kan det vara en intressant arvtagare till 5,56?

http://300aacblackout.com/

/b

Posted (edited)

Jag ser i framtiden* att FM kommer nyttja vapen med centrala batterier och elektrifierade rails! Idén är rätt enkel egentligen, för att slippa en bataljard olika batterier som sitter på obra ställen (långt fram) pluggar man in batterierna i pistolgreppet/kolven och nyttjar dem för att driva ens RPS, ficklampor, laserpek osv. Firearm Blog har ett inlägg om principen (och rapporterar om att både USArmy och NATO tittar på konceptet), inte blir det sämre av att det är en AK5C i det illustrerade exemplet.

*Mina grannar är hippies som röker salvia och spelar bongotrumma i Shivas namn, jag blir influerad :rockon:

Wilcox har en fungerande(?) variant sedan 2008..

Pdf'en där Ak5C finns med som exemplet ovan: http://www.dtic.mil/ndia/2009infantrysmallarms/wednesdaysessionvTorbjoern.pdf

det har ju talats om mång nya kalibrar som ska frälsa oss från dom brister som 5,56 har uppvisat när dom avfyrats ur korta pipor, snubblade över en för mina oinsatta (nåja) ögon intressant variant i 300AAC, intressant eftersom Remington står bakom projektet. Visserligen är den lik 300wisper men vad säger forumet, kan det vara en intressant arvtagare till 5,56?

http://300aacblackout.com/

/b

Jag har sagt det förut, men jag skulle bli extremt förvånad om 5.56 skulle ersättas med en annan kaliber i samma typ av vapen, om man inte kunde utan tvekan påvisa en extrem förbättring av träffpotential och energilev. i målet.

Jag tror mer på att 5.56 är kvar, dock kommer projektilerna att bli tyngre eller på annat sätt förändras, kanske också pipor med progressiv räffelstigning, eller annan teknik för att få ut högre utgångshastighet.

Samt givetvis bättre riktmedel och mörkerförmåga.

Men jag är ju ksp-skytt, jag vet inte...

Edited by 2Sharp
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Tja... ska vi skaffa ett nytt vapen i närtid så är nog en REMO G36 ett bra val.

Mitt största agg mot Ak5C jmf med andra är främst vikten, som med rödpunkt och den nya laserpeken hamnar mot 6kg laddad jmf med G36 som väger 3.4 - 4.8kg laddad beroende på variant. Vilket är åt skogen för tungt enligt mig. Så en interimlösning i form av G36X vore inte fel. Då även om man slänger på massa "nice to have" prylar så har man en bit kvar till Ak5C's matchvikt..

Och efter att ha lekt lite med diamaco c7 så var det inte kul att hålla i Ak5C efteråt..

Edited by Larsleo
Posted

Vågar man gissa på något i stil med en G36 med handgrepp och axelstöd från en ak5c? Och med anpassning för STANAG magasin förstås.

Eller är det en alldeles för ohelig skapelse?

Posted

Heckler & Koch har bättre grejer än de som sitter på ak5C.

Och snälla försök leta upp bilder på riktiga vapen, airsoft hör hemma här lika mycket som Lady Gaga gör. Dvs inte alls!!

Posted (edited)

Jag tänkte mer på doktrinen "anpassning för svenska förhållanden", men den är väl å andra sidan övergiven?

Edited by Stekspade
Posted

Vågar man gissa på något i stil med en G36 med handgrepp och axelstöd från en ak5c? Och med anpassning för STANAG magasin förstås.

Eller är det en alldeles för ohelig skapelse?

903Lew länkade till en artikel om modifierad G36K med just det du tar upp. Magasinstyrning som tar emot M16 magasin och justerbar kolv!

Sen har jag en fråga. Behovet av justerbart kindstöd, som många nya vapenprototyper (FN-SCAR, MASADA m.fl.) tycks ha? Är det så stort för den enskilde soldaten. För skarpskyttar är det väl en annan femma.

När jag testat vapen med kindstöd, allt från luftgevär till Ak5B :) så tycker jag bara mest att det känns ovant!

Nu skjuter man ju ofta med den "nya" skjutställningen eller från fordon, och med rödpungtsikten eller lasersikten.. Är då behovet av att ha kinden i rätt position så stort?

Jag kan inget om vapen och skytte så upplys mig gärna. Är det bara en grej som vapenindustrin slänger på för att visa att de kan eller?

Posted

Sen har jag en fråga. Behovet av justerbart kindstöd, som många nya vapenprototyper (FN-SCAR, MASADA m.fl.) tycks ha? Är det så stort för den enskilde soldaten. För skarpskyttar är det väl en annan femma.

När jag testat vapen med kindstöd, allt från luftgevär till Ak5B :) så tycker jag bara mest att det känns ovant!

Nu skjuter man ju ofta med den "nya" skjutställningen eller från fordon, och med rödpungtsikten eller lasersikten.. Är då behovet av att ha kinden i rätt position så stort?

Jag kan inget om vapen och skytte så upplys mig gärna. Är det bara en grej som vapenindustrin slänger på för att visa att de kan eller?

Frågan har flera svar och är inte helt enkel att besvara men jag ska försöka svara på en del.

Du skriver att det käns ovant då du skjutit med vapen som har kindstöd.

Det beror säkert på att du inte kunnat ställa in kindstödet för att passa dig.

Jag har använt en stor variation av vapen med eller utan kindstöd och det som jag upplevt är att man måste modifiera själv för att det ska passa om det ska bli bra.

Här ser jag en stor nytta för den enskilde soldaten om kolven har möjlighet att ställa in.

Har tyvärr inte testat de senaste av ställbara kolvar men ser vitse i det hela.

Sen skriver du att den nya skjutställningen gör att behovet inte är så stort efter som man strider från fordon och med RPS och Laser.

Här kan jag inte annat än komentera att det finns brister i den senaste utbildningen vad gäller skytte särskilt vad gäller precisions skytte.

Om man utgår från att man vill träffa med sitt RPS på 200-300 meter så är det inte bara att slänga i väg skotten mot målet.

Här krävs att man kan få in vapnet mot kroppen på ett bra sätt och skjuta mer på det traditionella viset och då blir möjlig inställning av kolven en klar förhöjande faktor, särskilt om man bär kroppsskydd och sitter fordonsburen.

Jag ser stora fördelar att snabbt kunna förkorta kolven eller förlänga den. Lika så att kunna förändar kolv plattan i höjdled för anpassning till utrustning och min kropp.

På köpet uppfattar jag det som att man även kan justera kindstödet på sin kolv.

Ser inte Kindstöds funktionen som det direkt avgörande om man som du skriver inte är skarpskytt. Är troligen inte en avgörande faktor även om man är skarpskytt men det är helt klart en trevlig funkton.

Så på din sista fråga om det är något man bara slänger med så tror jag inte det.

Dock så väljer olika tilverkare att köra olika design och i vissa designer behövs ett justerbart kindstöd och i andra inget.

Det som förenar och som jag ser som ett stort behov är en justerbar kolv som kan ställas i längsled och i höjdled för att bli användbar vid flera olika situationer som man kan ställas in för.

/519CB

Posted

har inte läst hela tråden, vet inte om de redan har diskuterats, men iaf.

Personligen är jag helt nöjd med ak5C, att vapnet är tugnt kompenseras med de att ha enn främre grepp.

Annars skulle jag föreslå Bushmaster adaptive combat rifle (ACR)

Väger runt 3 kilo

Har möjlighet att skjuta 5,56 samt 6,8

Väldigt många rails att sätta saker på, få delar i vapnet som gör det väldigt lätt att ta isär och byta pipa.

Klart att vi ska ha 5,56. NATO standar, finkalibrig, liten rekyl, bra genomslags kraft etc

Men somsagt Ak5 är ett grymt bra vapen.

Posted

Tyngden kan inte kompenseras av ett främre grepp. Tänk dig en ACR med ett främre grepp. Ju lättare börda desto smidigare blir du. Rörlighet är skydd...

Annars håller jag med dig om ACR även om jag tror på G36 (hur stort steg det nu blir med ett ändå 15år gammalt vapen...).

Posted (edited)

har inte läst hela tråden, vet inte om de redan har diskuterats, men iaf.

Personligen är jag helt nöjd med ak5C, att vapnet är tugnt kompenseras med de att ha enn främre grepp.

Annars skulle jag föreslå Bushmaster adaptive combat rifle (ACR)

Väger runt 3 kilo

Har möjlighet att skjuta 5,56 samt 6,8

Väldigt många rails att sätta saker på, få delar i vapnet som gör det väldigt lätt att ta isär och byta pipa.

Klart att vi ska ha 5,56. NATO standar, finkalibrig, liten rekyl, bra genomslags kraft etc

Men somsagt Ak5 är ett grymt bra vapen.

Problemet med att vapen kan hantera olika kalibrar är att det innebär ett stort antal logistiska problem. För enstaka enheter med väldigt speciella och specifika uppdrag så kan detta vara en fördel men det är viktigt att påpeka att vapnet inte i sitt grundutförande kan hantera dessa två kalibrar utan delar måste bytas ut (pipa och slutstycke). Väljer man att ignorera möjligheten att använda en annan kaliber så faller det som en fördel.

Sen är det viktigt att utverdera fördelarna med bytet av kaliber, de logistiska problem men även fördelarna med den nya kalibern. En bra artikel på 6.8x43 kontra 5.56x45 går att finna här: http://www.thedonovan.com/archives/gunstuff/12_fa02.pdf

I övrigt så anser jag inte att 6.8x43 är imponerande kontra 5.56x45. Om än att 5.56 har sina brister så löser det sina uppgifter i de flesta situationer och är klart duglig.

Edited by Nifelhel
Fixat till lite siffror! /Nifelhel - Blågul
Posted

Jag tycker att den här tråden är den roligaste att följa av alla som finns på forumet. Det är så sjukt mycket bra och kanske mindre bra inlägg. Angående kalibrar så tror jag mest på att man behåller 5.56 och det är en bra kaliber. Ett vapen bör vara lätt att bära och modulerbart för infateristens behov. Jag anser att SF och andra förband har egna krav och budgetar bör köpa de prylar de behöver. Sen övriga måste få ett enhetsvapen som är funktionellt och håller ett gäng år framåt i tiden. Lätt och hanterbart på så många områden som möjligt. Jag tycker nog att det vapen som sticker ut mest är HK416 men det är bara en åsikt.

Posted

Appropå denna tråd, så måste jag fråga om det finns någon som hört något om det överhuvudtaget är något på gång vad gäller nytt vapen till FM. Det skulle väll vara bra. Eller är det bara allmänt önsketänkade att det är ett nytt vapen på gång till FM?

Posted

Appropå denna tråd, så måste jag fråga om det finns någon som hört något om det överhuvudtaget är något på gång vad gäller nytt vapen till FM. Det skulle väll vara bra. Eller är det bara allmänt önsketänkade att det är ett nytt vapen på gång till FM?

Framtidsönskningar baserat delvis på fakta såsom att AK4 och AK5 systemet börjar bli till ålders och framöver behöver bytas ut....

Alternativet är att det blir en nyproduktion av AK4 och/eller AK5 när för många har förbrukats pågrund av fel,brister, material utmattning osv... en nyproduktion kommer nog knappast att hända...

Samt det har pratats om ett enhetsvapen under ett par år...

Tidsramen är troligtvis någon gång i framtiden... Nästan identisk tidsram såsom "jag ska börja träna snart".

Posted (edited)

Jag skulle sätta mina pengar på att der blir en G36E/V, av den nya sorten, med skjutbar kolv, och det nya handskyddet. Skitsvårt att hitta bilder med alla dessa funktioner men jag hittade en med kolven, och en med handskyddet. Samtidigt tror jag att om man ber snällt så kan Gubben Heckler och hans kompis Koch fixa "S,P och A" istället för S, F och E eller va fan det är nu på säkerhetsomställaren.

Tänk er denna: dscn734.jpg

Med detta handskyddet: http://img195.imageshack.us/i/kariuomenesdiena008k.jpg/

:baskerHV:

Edited by Källberg HVU
Posted

Jag vet inte om det är vinkeln som är lustig på bilden, men den där kolven är ju stor nog att ha som pizzaspade!

Posted

Lär nog vara vinkeln, dock ser jag bara G36:an som en bra kandidat om Fm får för sig att införskaffa "AK6" inom en snar framtid. Om de drar ut på de hela, vilket de lär göra. Så blir nog utgången någon helt annan.

:baskerHV:

Posted

Nu verkar den G36 du visade bild på sakna både den paddel längst varbygeln (magasinspärren), och placeringen av sistaskottspärren som jag blev kär i på G36.

Men det är nog fortfarande ett underbart vapen!

Posted

Det är absolut "på gång"! De första studierna som skall ligga till grund för målsättningsarbete kommer att starta under 2011. Det finns ingen tanke ännu på någon utpekad produkt - inte heller vilken kaliber som det skall vara.

Posted

På vilket sätt skulle en XM25 vara onödig?

Beror på vad du avser, men som personligt EHV till skytteslusken så tycker även jag att den onödig. Får väl räknas som understödsvapen snarare.

/m

Posted

Den är ju inte direkt avsedd att vara ett nytt enhetsvapen, utan ska användas för understöd i någon roll. Istället för granattillsats kanske.