Jump to content

Korvettstyrkan och Piraterna


Recommended Posts

  • Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hörde idag att korvetterna har börjat köra sönder sina generatorer. De klarar antagligen inte klimatet. Antalet är jag inte säker på men källan hade fått för sig att de inte kunde lasta på någon kraft på en av generatorerna per korvett.

Link to comment
Share on other sites

Hörde idag att korvetterna har börjat köra sönder sina generatorer. De klarar antagligen inte klimatet. Antalet är jag inte säker på men källan hade fått för sig att de inte kunde lasta på någon kraft på en av generatorerna per korvett.

Det var verkligen tråkigt att höra, undrar vilken nationell förmåga som nu får stryka på foten.......ja, korvetterna måste väl Adenvikenmodifieras för en nätt liten summa pengar nu? Trots den lyckade insatsen inledningsvis känns det ganska nesligt att först få lägga Trossö på varv och nu detta, hur var det nu

med kvalitet vs kvantitet? :rockon: Trovärdigt försvar............mja......liiiiite.

Link to comment
Share on other sites

en månad för en eskort, ungefär lika lång tid skulle det ta att med An124 flyga in dom 60kt mat som fartyget förde med sig en AN124 kostar ca 140 000 kr /h tycker absolut att man kan räkna och jämföra kg transporterad mat / krona mellan missionen och inhyrandet av ett transportflp över tiden

min något dimmiga poäng är att man från regeringen och fm måste se en hel del andra värden än att bara få in mat för att det i dagens ekonomiska verklighet ska var "lönt" att vara med.

Observera att jag inte tar något ifrån vikten att jaga piraterna, men det finns det ju en annan styrka i området som gör

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Hörde idag att korvetterna har börjat köra sönder sina generatorer. De klarar antagligen inte klimatet. Antalet är jag inte säker på men källan hade fått för sig att de inte kunde lasta på någon kraft på en av generatorerna per korvett.

Det var verkligen tråkigt att höra, undrar vilken nationell förmåga som nu får stryka på foten.......ja, korvetterna måste väl Adenvikenmodifieras för en nätt liten summa pengar nu? Trots den lyckade insatsen inledningsvis känns det ganska nesligt att först få lägga Trossö på varv och nu detta, hur var det nu

med kvalitet vs kvantitet? :) Trovärdigt försvar............mja......liiiiite.

 

Å andra sidan har de tre generatorer.

 

Vad det gäller trovärdigt försvar, så är ju korvetterna byggda för Östersjön, vilket någon förhoppningsvis inser snart och inser att vi behöver fregatter för att kunna verka trovärdigt på de större vattnen.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan har de tre generatorer.

 

Vad det gäller trovärdigt försvar, så är ju korvetterna byggda för Östersjön, vilket någon förhoppningsvis inser ....

Oavsett hur många generatorer man har så skall de väl palla för klimatet, annars är de inte av rätt typ. Har vi inte prylar som fungerar till 100% i en viss miljö skall vi väl inte åka dit.........känns som lite väl osäkert för att svara upp mot kraven på tillförlitlig materiel.

 

Korvetterna konstruerade för......det var lite ditåt jag tänkte, å plats för några fångar har man knappt. Man skulle kanske segla hem igen och vänta med piratjakt tills vi har byggt nya fartyg som är bättre lämpade för ändamålet. Frågan är bara vem som skall lägga förslaget om nya"piratjägare" i riksdagen.

 

Allvarligt talat, hela projektet verkar vara ett hastverk. Har vi verkligen inte bättre ingenjörer som skulle kunna bygga fartyg som

man med säkerhet vet fungerar i en viss miljö? Historien med Trossö är också direkt pinsam. Man tager vad man haver och modifierar, det är fattigmansförsvaret i ett nötskal.

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt talat, hela projektet verkar vara ett hastverk. Har vi verkligen inte bättre ingenjörer som skulle kunna bygga fartyg som

man med säkerhet vet fungerar i en viss miljö? Historien med Trossö är också direkt pinsam. Man tager vad man haver och modifierar, det är fattigmansförsvaret i ett nötskal.

 

Trossö är byggd i Finland.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara vem som skall lägga förslaget om nya"piratjägare" i riksdagen.

 

Piratjagare heter det väl på marinspråk.. Att utrusta pirater med jagare låter riskabelt..

Men det vore väl inte första gången sveriges regering använt sig av pirater i så fall..

 

hms_onsala.png

 

Eller missförstod jag något?

 

:lol:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara vem som skall lägga förslaget om nya"piratjägare" i riksdagen.

 

Piratjagare heter det väl på marinspråk.. Att utrusta pirater med jagare låter riskabelt..

Men det vore väl inte första gången sveriges regering använt sig av pirater i så fall..

 

 

 

Eller missförstod jag något?

 

:baskerPa:

 

/E

Du tror väl inte det är en slump att Sverige i dessa tider skickar Piratpartiet till Europa. Det måste ju röra sig om dessa frågor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara vem som skall lägga förslaget om nya"piratjägare" i riksdagen.

 

Piratjagare heter det väl på marinspråk.. Att utrusta pirater med jagare låter riskabelt..

Men det vore väl inte första gången sveriges regering använt sig av pirater i så fall..

 

 

Eller missförstod jag något?

 

:lol:

 

/E

Onsala.......Lasse G. & Co........kul vinkling iaf :lala: . Allvarligt talat tänkte jag mest på att våra korvetter kanske inte är de bäst lämpade flytetygen för uppgiften. Kanske skall Sverige satsa lite slantar på att bygga några fartyg som är bättre lämpade för att husera fångar eller nödställda.....fartygen bör vara byggda för både och.(krig och fredstida säkerhetsbyggande verksamhet). I någon mån känns Visby som ett bättre alternativ.....helikopterdäcket bör rymma ett antal fångar.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är bara vem som skall lägga förslaget om nya"piratjägare" i riksdagen.

 

Piratjagare heter det väl på marinspråk.. Att utrusta pirater med jagare låter riskabelt..

Men det vore väl inte första gången sveriges regering använt sig av pirater i så fall..

 

 

Eller missförstod jag något?

 

:rolleyes:

 

/E

Onsala.......Lasse G. & Co........kul vinkling iaf :mellow: . Allvarligt talat tänkte jag mest på att våra korvetter kanske inte är de bäst lämpade flytetygen för uppgiften. Kanske skall Sverige satsa lite slantar på att bygga några fartyg som är bättre lämpade för att husera fångar eller nödställda.....fartygen bör vara byggda för både och.(krig och fredstida säkerhetsbyggande verksamhet). I någon mån känns Visby som ett bättre alternativ.....helikopterdäcket bör rymma ett antal fångar.

 

Nu var väl problemet knappast att "fångarna" inte fick plats, utan att man inte visste vart de skulle ta vägen när man kom till hamn med dem. En juridisk fråga som inte automatiskt lösts med större fartyg.

 

Avseende vad korvetterna är byggda för: Östersjön, ja. Men man ska inte överdramatisera problemen att köra i ett annat vatten - så jäkla stor skillnad är det inte. Vattnet är varmare, men inte mer salt än utanför Strömstad.

 

Inte otänkbart att man fått en del materielunderhåll att bita i om man kört lika intensivt hemmavid, vilket väl tyvärr övningsbudgeterna hindrat de senaste åren. Har man inte regelbundet övat att köra 18 dygn på raken, är det klart det blir överraskningar när man gör det skarpt...

Link to comment
Share on other sites

Problemet med förvaringen av fångarna hade nog inte blivit lika betungande om inte Trossö varit i docka under tiden detta ägde rum. Även om Trossö inte precis är det största underhållsfartyget i flottan, så hade man sannolikt haft avsevärt bättre förutsättningar att hålla de tillfälliga gästerna ombord under mer funktionella förhållanden och till mindre förfång för korvetternas verksamhet.

 

Men UbjO... Visst är väl vattnet saltare nere i Adenbukten än utanför Strömstad....? Eller har jag helt fel för mig?

 

Du har dock helt rätt när det gäller trycket på systemen över tid. När fasen var flottans fartyg, möjligtvis u-båtarna undantaget, ute 18 dygn till sjöss senast -och på ett sådant avstånd från "Pottis"/Muskö? Var det inte förra året man hade dragit ner tiden till sjöss till löjligt låga nivåer?

Link to comment
Share on other sites

Var Flottan inte beredd på att möjligheten/risken att att fånghantering skulle uppstå? OM det är så, Vilken jag vägrar tro så anser jag det vara dåligt planerat. Risken att den 2:a Geneve-konventionens 3 kap/art 12 skulle kunna appliceras här finns när det gäller fånghantering.

 

Jag anser också att fångarna skyndsamt borde överlämnats till USAFRICOM i Camp Le Monier, Det är både närmare och har en existerande struktur för hantering av fångar. Kenya är både långt bort och absolut inte hemland för piraterna, Med tanke på återföreningen efter avtjänat straff.

 

@ubjO

Avdunstningen i tropikerna är högre än närmare polerna, Och därmed också salthalten. Skillnaden i densiteten temperaturmässigt spelar ingen roll.

 

@Raqulin

Min åsikt är att Flottan missat en av sina styrkor, Uthållighet över tid i marin miljö kommer alltid att skapa en vinnare.

Link to comment
Share on other sites

Fångfrågan var med från början och man visste att den skulle kunna bli knepig. Alltså en medveten risk och inte dålig planering. Nu sitter jag i likhet med de flesta semestersvenskar inte med GK framför mig och vet ej vad som står i refererad artikel, men sannolikt är det få av GK bestämmelser som är applicerbara på pirater enligt UNCLOS - piraterna är ju inte kombattanter utan förbrytare mot internationell lag.

Kenya som lagföringsland är en multilateral överenskommelse - jag tror landet valts helt enkelt därför att de accepterat att lagföra pirater.

 

Jag har förstås kollat salthalten: det är marginella skillnader mellan Skagerack och Adenviken. Ligger omkring 33-36 ppt i båda haven. Min poäng är dock att om korvetterna byggts för Östersjön - med salthalt på 5-7 ppt, uppstår den största omställningen i Öresund - inte Gibraltar eller Engelska kanalen. Medelhavet är ännu saltare men det kanske blir OT att gräva i det...

 

Största omställningen är att plötsligt använda förbandet fullt ut och inte bara ha värdegrundsdagar och minibuss-utbildning. Det man inte övat i fred kommer inte funka friktionsfritt skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menade med att fartygen är byggda för Östersjön var just att de inte är byggda för längre perioder till sjöss, speciellt avseende rekreation för personalen.

 

Absolut. För 35 år sedan hade vi en Flotta som varit perfekt för den här typen av uppdrag. Dussinet fregatter och jagare...

Link to comment
Share on other sites

en månad för en eskort, ungefär lika lång tid skulle det ta att med An124 flyga in dom 60kt mat som fartyget förde med sig en AN124 kostar ca 140 000 kr /h tycker absolut att man kan räkna och jämföra kg transporterad mat / krona mellan missionen och inhyrandet av ett transportflp över tiden

min något dimmiga poäng är att man från regeringen och fm måste se en hel del andra värden än att bara få in mat för att det i dagens ekonomiska verklighet ska var "lönt" att vara med.

Observera att jag inte tar något ifrån vikten att jaga piraterna, men det finns det ju en annan styrka i området som gör

/b

ME har inte bara eskorterat ett fartyg; dock bara ett WFP-fartyg (hittills).

 

Jag gör som du tycker och räknar:

En månad à 140 000 kr/h blir 100 miljoner kronor. Hela ME-missionen får kosta högst 285 miljoner. WFP kör in ungefär fem fartyg i månaden till Somalia. Om korvetterna så bara eskorterar två WFP-fartyg till blir det alltså rena vinstaffären. :D

 

I uppdraget ingår dock inte bara att skydda WFP, utan att skydda även andra fartyg mot piratangrepp, vilket ju också skett med viss framgång. Svårare dock att mäta detta i pengar, men lösesummorna för kapade fartyg har ju rört sig kring tiotals miljoner hittills.

Link to comment
Share on other sites

Kan berätta att ytterligare en generator har gått sönder på en av båtarna, det är varvtalsregulatorn som inte klarar värmen. Anledningen till detta ska vara att man kör en generator för fullt (som man gör i östersjön med kallt vatten) istället för att köra 2 generatorer på halvfart.

Jag vet att en motor mår bättre om man kör den för fullt men i detta fall verkar det som om lindnigarna på generatorn blir för varma. Det hade antagligen inte skett om man kört 2 på halvfart.

 

Det hemskaste av allt är att jag har hört rykten om att det är taktikerna som bestämt att man ska köra med en generator, och teknikerna har i detta fel blivit överkörda.

 

Måste dock tillägga att detta är en stor del rykten blandad med egen kunskap om hur saker och ting fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår det rätt så blir det en mission med bara HMS Carlskrona från svensk sida men en möjlighet att annat nordiskt land bidrar med fartyg av ana sort.

 

Planerad förlängning av insatsen i Adenviken

 

Regeringen vill att Försvarsmakten planerar för en fortsättning av det svenska deltagandet i Atalanta, det vill säga att skydda sjöfart från piratdåd samt eskortera mattransporter till Somalia.

 

I början av juli fick Försvarsmakten en anvisning från försvarsdepartementet om att börja planera för en fortsättning 2010. Enligt anvisningen är det före detta minfartyget HMS Carlskrona som ska användas.

 

HMS Carlskrona byggs nu om till ett stödfartyg och kan, tack vare sin storlek, användas utanför hela Somalias kust. Regeringen vill att det svenska fartyget ska kunna användas som styrkehögkvarter för EU:s insats om så krävs samt vara en del av ett gemensamt nordiskt bidrag.

 

Det svenska bidraget får kosta högst 211 miljoner kronor och omfattar 145 personer.

 

Nu tjänstgör styrkan ME01 i Adenviken, dvs korvetterna Stockholm och Malmö samt stödfartyget Trossö. Deras uppdrag upphör den 15 september.

 

För tillfället hålls tio fartyg och omkring 180 besättningsmän som gisslan av pirater.

 

Förberedelserna riktas nu in på en ny – fyra månader lång insats – under första halvan av 2010. Under den period som Sverige inte har fartyg på plats utanför Somalia kommer stabsofficerare att tjänstgöra i brittiska Northwood, där högkvarteret för EU-styrkan är placerad.

 

Rekryteringen för den nya styrkan kan påbörjas i slutet av augusti.

mil.se
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låt oss leka med en mycket intressant tanke. OBS följande är hypoteser och bara en lek med tanken.

 

Insatsen i Adenviken utökas med JAs och delar av battlegroup som då utgör närskyddet för flyget, är detta en helt orimlig hypotes?

Link to comment
Share on other sites

Låt oss leka med en mycket intressant tanke. OBS följande är hypoteser och bara en lek med tanken.

 

Insatsen i Adenviken utökas med JAs och delar av battlegroup som då utgör närskyddet för flyget, är detta en helt orimlig hypotes?

 

Ja, hyfsat.

Link to comment
Share on other sites

varför helt orimligt? Jas har det talats om, var det NBG's medverkan som du finner som otrolig?

 

/b

 

Det som är mest orimligt är att SE och BG skulle insättas samtidigt. Näst mest orimligt är att det skulle ske... runt Adenviken.

 

Jag må vara pessimist, men att SE skulle sättas in överhuvudtaget finner jag otroligt. Att det skulle ske där det inte finns någon reell nytta med dem är iochförsig ganska politikerlogiskt, men inte heller särskilt troligt.

 

Nä. Mycket skäll och lite älg från de däringa flygplanen i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Jag noterar på mil.se:s befattningslista att det skall ingå en Hkp-enhet ur hkpflj i ME02.

 

Carlskrona har ju fördelen att det går att gruppera Hkp på den... Sedan om det är bäst att ställa på fartyg eller på land, det är nog inte helt utklarat ännu. Torde visa sig snart dock.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...