Jump to content

Korvettstyrkan och Piraterna


Recommended Posts

Frågan är, vad hade man gjort om inte skiffen stannat? Prickskytt fanns ju på plats, så jag antar att skott mot motorn hade varit ett alternativ? Är fartyget tillräckligt stabilt för det? Kan man sjösätta räddningsbåten under gång för att med den jaga upp skiffen och komma närmre och mer handgripligen stoppa den?

Jag utgår ifrån att man, även om skiffen inte stannat, inte hade bestrykt den med 7,62mm och 57mm från för till akter.

 

/E

 

Enligt de bilder man fått se så har man en prickskytt beredd bredvid ksp-skytten, han skulle förmodligen utan problem träffa t.ex. motorn på skiffen om han fått order om det. Det verkar ju inte vara någon vidare sjögång att tala om så stabiliteten ska inte vara några problem, avståndet ska inte heller vara några problem för en AG90.

 

Jajjamen man kan sjösätta skeppsbåten under gång, vilken jag misstänker att man även gjorde eftersom den finns med på bilderna när piraterna viftar med armarna i luften.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Problemet ligger inte i att man stoppar identifierade båtar. Bordar dem eller söker/kontrollerar de ombordvarande.

 

Problemet ligger i om man läser vad som står på mil.se, som således blir den officiella bilden, att man EJ har bekräftat, ej heller benämnt någon sannolikhet på att man blev beskjuten av båtarna.

Att man enligt samma text väljer ut en av två båtar för att beskjuta dem med ett flertal vapensystem. Skjuter man varningsskott så skall man kunna verka mot målet, det är ju något du tar till när du vet om att du kan/får/har möjlighet att verka.

 

Således kom min tidigare fråga om ROE, då jag inte vill TRO att man verkar mot mål utan att veta. Men enligt texten, så är det den bilden som målas upp.

 

Hur tycker du man ska stoppa båtar med misstänkta pirater i då? Köra upp jämsides och vifta med polisspade? Robot 15? Varningsskott är ju den internationella signalen för "upphör med vad du gör och stanna, annars!".. En signal som de flesta förstår.

Nu tar ju ingen nyhetsrapportering upp om det gjorts försök att kontakta piratfartygen via radio, men jag utgår från att man tar till radion innan man tar till kulsprutan. Problemet är att man inte kan veta vilka säkert vilka frekvenser piraterna nyttjar, eller om de ens har radio ombord, och då får man ta till annan signalering. Ingenting signalerar ju "stopp" så bra som ett knippe spårljus..

 

Jag är förvisso ingen expert i juridik eller ens sjövett, men jag tycker i alla fall att handlandet från den svenska styrkan verkar vettigt/rimligt. Man avbryter något man misstänker vara ett kapningsförsök, man jagar en av de misstänkta. De misstänkta lämpar grejor överbord (Vad kan det ha varit? Fiskespön?). Man får de misstänkta att stanna med varningsskott. De misstänkta stannar, man inspekterar och finner misstänkt materiel. Man tar de misstänkta i förvar. Ingen blir skadad.

 

Frågan är, vad hade man gjort om inte skiffen stannat? Prickskytt fanns ju på plats, så jag antar att skott mot motorn hade varit ett alternativ? Är fartyget tillräckligt stabilt för det? Kan man sjösätta räddningsbåten under gång för att med den jaga upp skiffen och komma närmre och mer handgripligen stoppa den?

Jag utgår ifrån att man, även om skiffen inte stannat, inte hade bestrykt den med 7,62mm och 57mm från för till akter.

 

/E

 

Klargörande, dagens uppdatering av mil.se klargör i all väsentlighet de oklarheter som de annonserade vid det som man skrev från början.

 

Ja, jag anser t.ex. att man skall som du UTGÅR ifrån, t.ex. kontakta dem via radio, åka upp jämsides med det andra fartyget som larmade, signalera med alla andra medels, tydligen rammar man även andra båtar så även det verkar ju vettigt, därefter går jag med på att man meddelar med vapensystem, KSP verkar ju inte fungera särskilt bra då man avlossar 10-15 skurar utan någon effekt.

 

Angående din knippe spårljus som stopp signal, så får de stå för dig. Själv skulle jag inte stanna utan snarare söka skydd/fly.

Link to comment
Share on other sites

Angående din knippe spårljus som stopp signal, så får de stå för dig. Själv skulle jag inte stanna utan snarare söka skydd/fly.

 

På öppet vatten mot ett fartyg som både har eldkraft nog att komma ikapp dig och att sänka ditt egna skepp, utan större problem?

Link to comment
Share on other sites

Känner inte till styrkans uppbyggnad, Men är lite nyfiken på deras "verktygslåda". Finns det inget vapensystem mellan anrop/signaler och verkanseld? Används inte Non-Lethal system som vattenkanoner, Laserbländare eller skum/rök?

 

Pågår det aktiv piratbekämpning genom bordning av misstänkta fartyg, Söks misstänkta hamnar igenom?

Link to comment
Share on other sites

Känner inte till styrkans uppbyggnad, Men är lite nyfiken på deras "verktygslåda". Finns det inget vapensystem mellan anrop/signaler och verkanseld? Används inte Non-Lethal system som vattenkanoner, Laserbländare eller skum/rök?

 

Klassikt problem: graderad verkan - hur gör man med en vapenplattform som en gång byggdes för att sänka stora fartyg bortom horisonten?

Vad gäller våra korvetter idag är nog prickskytteeld det bästa. Man skulle annars kunna tänka sig att köra förbi nära i trettio knop och i det närmaste välta en mindre båt, eller skjuta strax över eller bredvid med 57:an från 20 meters avstånd, vilket ger en helvetes tryckvåg och icke-dödliga hörselskador. Lågfrekvent ljud har det experimenterats med - riktat infraljud som får de beljudade att få fnatt och bara kräkas.

 

Fartygen med helikoptrar (marinhelikopter - något som fanns i Sverige på 1900-talet :D ) använder ibland rotorvinden för att störa småbåtar.

 

Pågår det aktiv piratbekämpning genom bordning av misstänkta fartyg, Söks misstänkta hamnar igenom?

 

Det senare vore en markinsats i Somalia och det görs mig veterligen inte. Jag tror dock någon av resolutionerna medger förföljande även in på somalisk mark. Fransmännen har gjort det, men de har ju sina egna regler...

Link to comment
Share on other sites

Angående din knippe spårljus som stopp signal, så får de stå för dig. Själv skulle jag inte stanna utan snarare söka skydd/fly.

 

Nu kanske filmen från mil.se var missvisande, men det såg ut att vara öppet hav och väldigt lite skydd att slänga sig bakom (skulle gissa att båten var av vanligt trä, inte pansarträ..), så det enda alternativet kvar är ju att fly, och det funkade ju inte heller. Så de fattade ju ändå vinken till sist, utan att man var tvungen att köra över dem eller skjuta på dem, så helt bortkastat var det inte att skjuta 7,62 i sjön verkar det som.

 

Om polis eller annan myndighet skjuter varningsskott mot mig hoppas jag att jag har sinnesnärvaro att stanna, för om jag flyr blir jag ju misstänkt..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Så de fattade ju ändå vinken till sist, utan att man var tvungen att köra över dem eller skjuta på dem, så helt bortkastat var det inte att skjuta 7,62 i sjön verkar det som.

 

Om polis eller annan myndighet skjuter varningsskott mot mig hoppas jag att jag har sinnesnärvaro att stanna, för om jag flyr blir jag ju misstänkt..

 

/E

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2964715.svd

 

"Vi sköt 10–15 salvor med kulsprutorna, runt 50 till 100 skott. Men det som slutligen fick stopp på piratbåten var att Malmö använde sitt huvudvapen, en 57 mm:s kanon."

 

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ras-till-Kenya/

 

"Trots upprepade varningsskott med eldhandvapen akter om skiffen, gav den inte upp flykten. Inte förrän korvetten prejade piratbåten, stannade den."

 

Således behövde man alltså köra över dem, och det verkade vara bortkastat att skjuta 7.62 i sjön.

 

 

Skulle polis eller myndighet skjuta mot mig, skulle jag ta mig där ifrån, då jag vet att jag inte är misstänkt för något som skulle kräva att de skjuter mot mig. Således är det någon i min fysiska närhet som de verkar mot.

Link to comment
Share on other sites

Trossö ska lagas på Jeddah Shipyard i Saudiarabien:

 

Stödfartyget HMS Trossö måste bogseras 600 distansminuter eller 120 mil för att kunna reparera den trasiga propelleraxeln.

– Vårt huvudspår är att fartyget ska dockas på Jeddah Shipyard i Saudiarabien, säger marininspektör Anders Grenstad.

 

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/de-ry...sso(1349266).gm

Link to comment
Share on other sites

"Trots upprepade varningsskott med eldhandvapen akter om skiffen, gav den inte upp flykten. Inte förrän korvetten prejade piratbåten, stannade den."

 

Således behövde man alltså köra över dem, och det verkade vara bortkastat att skjuta 7.62 i sjön.

 

Preja betyder nog i det här sammanhanget att skjuta prejskott, vilket man uppger sig gjort med pjäsen. (jag fick intrycket av mil.se att reportern inte heller riktigt visste vad preja betyder på sjön).

 

Fundera lite mer på vad som var bortkastat: hur skulle man kunna veta att piraterna inte skulle stanna efter ksp-varningselden? Poängen med en våldstrappa är just att man tar ett steg i taget och då är de stegen som inte fungerar inte bortkastade, utan väldigt viktiga för att kunna visa att man kontrollerat trappat upp sin våldsanvändning.

Link to comment
Share on other sites

Så de fattade ju ändå vinken till sist, utan att man var tvungen att köra över dem eller skjuta på dem, så helt bortkastat var det inte att skjuta 7,62 i sjön verkar det som.

 

Om polis eller annan myndighet skjuter varningsskott mot mig hoppas jag att jag har sinnesnärvaro att stanna, för om jag flyr blir jag ju misstänkt..

 

/E

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2964715.svd

 

"Vi sköt 10–15 salvor med kulsprutorna, runt 50 till 100 skott. Men det som slutligen fick stopp på piratbåten var att Malmö använde sitt huvudvapen, en 57 mm:s kanon."

 

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ras-till-Kenya/

 

"Trots upprepade varningsskott med eldhandvapen akter om skiffen, gav den inte upp flykten. Inte förrän korvetten prejade piratbåten, stannade den."

 

Således behövde man alltså köra över dem, och det verkade vara bortkastat att skjuta 7.62 i sjön.

 

 

Skulle polis eller myndighet skjuta mot mig, skulle jag ta mig där ifrån, då jag vet att jag inte är misstänkt för något som skulle kräva att de skjuter mot mig. Således är det någon i min fysiska närhet som de verkar mot.

 

Med det resonemanget så kan man som skyddsvakt lika gärna skita i att ropa halt eftersom personen ifråga ändå kanske struntar i det, lika bra att skjuta direkt så slipper man slösa på rösten.

 

Den mest riktiga åtgärden om man blir beordrad av polis/myndighet att stanna torde vara att stanna, inte att sticka därifrån. Speciellt inte om man iprincip kan räkna med att få en kulkärve i ryggen om man springer iväg.

Link to comment
Share on other sites

Så de fattade ju ändå vinken till sist, utan att man var tvungen att köra över dem eller skjuta på dem, så helt bortkastat var det inte att skjuta 7,62 i sjön verkar det som.

 

Om polis eller annan myndighet skjuter varningsskott mot mig hoppas jag att jag har sinnesnärvaro att stanna, för om jag flyr blir jag ju misstänkt..

 

/E

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2964715.svd

 

"Vi sköt 10–15 salvor med kulsprutorna, runt 50 till 100 skott. Men det som slutligen fick stopp på piratbåten var att Malmö använde sitt huvudvapen, en 57 mm:s kanon."

 

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...ras-till-Kenya/

 

"Trots upprepade varningsskott med eldhandvapen akter om skiffen, gav den inte upp flykten. Inte förrän korvetten prejade piratbåten, stannade den."

 

Således behövde man alltså köra över dem, och det verkade vara bortkastat att skjuta 7.62 i sjön.

 

 

Skulle polis eller myndighet skjuta mot mig, skulle jag ta mig där ifrån, då jag vet att jag inte är misstänkt för något som skulle kräva att de skjuter mot mig. Således är det någon i min fysiska närhet som de verkar mot.

 

ok, men 57mm verkade funka.. så de trodde kanske de var skottsäkra..

 

hur som helst tror jag att det är effektivare att visa att man har beväpning än att vifta med polisspade och blinka med blåljusen. Funkar inte show of force får man ta till use of force.. annars hade det varit onödigt att skramla med vapnen till att börja med.

Skulle det vara så att man skjuter lite för att varna, och piraterna faktiskt lyckas ta sig därifrån för att man inte vågar trappa upp så har man ju lärt piraterna en läxa, nämligen att svenska flottan behöver man inte vara rädd för..

 

Sen vet jag som sagt var inte hur många andra det fanns i närheten av de misstänkta piraterna som flottan kunde ha verkat mot istället. Man skulle kanske kunna trott att de jagade val med ksp, och därför flydde de somaliska "fiskarna" för att de var rädda att deras båt kunde tas för en val..

 

Men ni andra som haft synpunkter på flottans agerande, eller på svensk dubbelmoral, vad tycker NI man skulle gjort istället. Jag är som sagt inte speciellt utbildad inom detta område, utan har bara en slags instinktiv "bondförnuftig" känsla att detta var nära nog ett mönsteringripande.

Vad skulle ni andra hellre sett? Att svensk polis patrullerade området? Att man jagade ikapp piraterna med RIB-båt och frågade dem artigt om de var pirater innan man bordade dem? Enlight me please!

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Vad skulle ni andra hellre sett? Att svensk polis patrullerade området? Att man jagade ikapp piraterna med RIB-båt och frågade dem artigt om de var pirater innan man bordade dem? Enlight me please!

 

/E

 

 

Med artighet kommer man långt! :rodna:

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

@Erik_G och Risster. Läs vad som står i tråden angående dubbelmoralen. De som skrev var inte själva emot agerandet av FM eller sättet att lösa piratproblemet på. Så tolkar i alla fall jag inlägget.

Link to comment
Share on other sites

@Erik_G och Risster. Läs vad som står i tråden angående dubbelmoralen. De som skrev var inte själva emot agerandet av FM eller sättet att lösa piratproblemet på. Så tolkar i alla fall jag inlägget.

 

 

Jag syftade på olika skribenter när jag efterfrågade alternativa lösningar. Som jag tolkar det har en del ifrågasatt FM´s agerande, andra har uttryckt åsikter om dubbelmoral angående att låta svensk militär ta hand om piratproblemet utanför somalia, men inte i östersjön.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Angående din knippe spårljus som stopp signal, så får de stå för dig. Själv skulle jag inte stanna utan snarare söka skydd/fly.

 

Nu kanske filmen från mil.se var missvisande, men det såg ut att vara öppet hav och väldigt lite skydd att slänga sig bakom (skulle gissa att båten var av vanligt trä, inte pansarträ..), så det enda alternativet kvar är ju att fly, och det funkade ju inte heller. Så de fattade ju ändå vinken till sist, utan att man var tvungen att köra över dem eller skjuta på dem, så helt bortkastat var det inte att skjuta 7,62 i sjön verkar det som.

 

Om polis eller annan myndighet skjuter varningsskott mot mig hoppas jag att jag har sinnesnärvaro att stanna, för om jag flyr blir jag ju misstänkt..

 

/E

De gjorde väl som alla andra, tog en rövare och försökte fly, när det inte fungerade så var de väl inte dummare än att de stannade.

 

Jag håller med Erik att det verkar som ett bra ingripande. Nästa steg hade väl varit att skjuta sänder motorn.

 

Vad hände med piratbåten? Tagen på "släp"?

Link to comment
Share on other sites

Ett klockrent ingripande och jag kan verkligen inte se någon "dubbelmoral" i flottans agerande visavi piratbåten. Här finns ingen anledning att (återigen) dra upp Ådalen-relaterade hårklyveriet om militär insats gentemot civila! Svenska soldater i Utlandsstyrkan har "interagerat" med civila förut och kommer att göra det igen, så jag begriper inte varför ämnet plötsligt blivit så aktuellt bara för att vi nu befinner oss till havs!

 

 

Vad jag däremot är oerhört nyfiken på är hur fan man håller de sju sjörövarna fängslade ombord. En korvett är inte precis Cinderella och utrymmet ombord är snålt nog som det är. Man bör även ha i åtanke smittorisker som kan uppstå i och med att de här individerna lever så nära inpå besättningen. Diverse obehagliga blodsjukdomar, parasiter och trista saker som TBC är ganska utbrett bland befolkningen där... Varför har man inte begärt att få sjörövarna evakuerade från fartyget omgående och placerade ombord på en större båt i avvaktan på transport till Kenya? Jag hade INTE velat ha de där pajsarna inpå mig i en vecka på det här sättet och faktiskt äventyras hela operationens integritet. Jag hoppas SjukO och läkaren har tillgång till utrustning för att ta nödvändiga prover och vidta adekvata åtgärder för att skydda besättningen!

 

Tillägg: Adenbloggen på DN http://www.dn.se/blogg/adenbloggen;jsessio...AA2AF187E93A567

Edited by Ragulin
Link to comment
Share on other sites

Den mest riktiga åtgärden om man blir beordrad av polis/myndighet att stanna torde vara att stanna, inte att sticka därifrån. Speciellt inte om man iprincip kan räkna med att få en kulkärve i ryggen om man springer iväg.

 

Det var inte det som diskuterades, om någon beordrar en att stanna är det en annan sak, frågeställningen var om du blev beskjuten...

 

@Erik_G

 

för att svara på din fråga om ageranden: Det hela förändrades mycket när en mera detaljerad förhoppningsvis korrekt beskrivning av händelsen presenterades på mil.se. I den första var det enligt mig stora hål i logiken, hur, varför och på vilka grunder man gjorde som man gjorde.

 

Mönster ingripandet borde ju ha varit att man efter larmet skyndar dit sparar vad man ser på radar och andra system.

När man närmar sig området anropar man de förmodade piraterna med radio och högtalare samt påbörjar bevisinsamling genom att filma.

För att därefter komma emellan småbåtarna och det utsatta fartyget, och därefter beordra dem att stanna, gör man inte det är det ju bara att ta till den lilla båten, åka dit och samverka med dem, precis som man tidigare har övat.

 

Börjar de hota med vapensystem som kan verka mot fartygen / den lilla båten och är inom avstånd ser jag det som ytterst bra att skjuta varningsskott, gör de då med vapen som du kan verka med och som hörs/märks på den andra båten, typ Lyspistol, AG90, TKSP osv.

Link to comment
Share on other sites

Ett klockrent ingripande och jag kan verkligen inte se någon "dubbelmoral" i flottans agerande visavi piratbåten. Här finns ingen anledning att (återigen) dra upp Ådalen-relaterade hårklyveriet om militär insats gentemot civila! Svenska soldater i Utlandsstyrkan har "interagerat" med civila förut och kommer att göra det igen, så jag begriper inte varför ämnet plötsligt blivit så aktuellt bara för att vi nu befinner oss till havs!

 

 

Vad jag däremot är oerhört nyfiken på är hur fan man håller de sju sjörövarna fängslade ombord. En korvett är inte precis Cinderella och utrymmet ombord är snålt nog som det är. Man bör även ha i åtanke smittorisker som kan uppstå i och med att de här individerna lever så nära inpå besättningen. Diverse obehagliga blodsjukdomar, parasiter och trista saker som TBC är ganska utbrett bland befolkningen där... Varför har man inte begärt att få sjörövarna evakuerade från fartyget omgående och placerade ombord på en större båt i avvaktan på transport till Kenya? Jag hade INTE velat ha de där pajsarna inpå mig i en vecka på det här sättet och faktiskt äventyras hela operationens integritet. Jag hoppas SjukO och läkaren har tillgång till utrustning för att ta nödvändiga prover och vidta adekvata åtgärder för att skydda besättningen!

 

Tillägg: Adenbloggen på DN http://www.dn.se/blogg/adenbloggen;jsessio...AA2AF187E93A567

 

Piraterna satt på Malmös däck på väg till Djibouti. Med tanke på hur deras egen båt såg ut så lär de inte haft det sämre där.

Link to comment
Share on other sites

Ett klockrent ingripande och jag kan verkligen inte se någon "dubbelmoral" i flottans agerande visavi piratbåten. Här finns ingen anledning att (återigen) dra upp Ådalen-relaterade hårklyveriet om militär insats gentemot civila! Svenska soldater i Utlandsstyrkan har "interagerat" med civila förut och kommer att göra det igen, så jag begriper inte varför ämnet plötsligt blivit så aktuellt bara för att vi nu befinner oss till havs!

 

 

Vad jag däremot är oerhört nyfiken på är hur fan man håller de sju sjörövarna fängslade ombord. En korvett är inte precis Cinderella och utrymmet ombord är snålt nog som det är. Man bör även ha i åtanke smittorisker som kan uppstå i och med att de här individerna lever så nära inpå besättningen. Diverse obehagliga blodsjukdomar, parasiter och trista saker som TBC är ganska utbrett bland befolkningen där... Varför har man inte begärt att få sjörövarna evakuerade från fartyget omgående och placerade ombord på en större båt i avvaktan på transport till Kenya? Jag hade INTE velat ha de där pajsarna inpå mig i en vecka på det här sättet och faktiskt äventyras hela operationens integritet. Jag hoppas SjukO och läkaren har tillgång till utrustning för att ta nödvändiga prover och vidta adekvata åtgärder för att skydda besättningen!

 

Tillägg: Adenbloggen på DN http://www.dn.se/blogg/adenbloggen;jsessio...AA2AF187E93A567

 

Piraterna satt på Malmös däck på väg till Djibouti. Med tanke på hur deras egen båt såg ut så lär de inte haft det sämre där.

 

Varför till Djibouti när de ska lagföras i Kenya??

Link to comment
Share on other sites

Den mest riktiga åtgärden om man blir beordrad av polis/myndighet att stanna torde vara att stanna, inte att sticka därifrån. Speciellt inte om man iprincip kan räkna med att få en kulkärve i ryggen om man springer iväg.

 

Det var inte det som diskuterades, om någon beordrar en att stanna är det en annan sak, frågeställningen var om du blev beskjuten...

 

@Erik_G

 

för att svara på din fråga om ageranden: Det hela förändrades mycket när en mera detaljerad förhoppningsvis korrekt beskrivning av händelsen presenterades på mil.se. I den första var det enligt mig stora hål i logiken, hur, varför och på vilka grunder man gjorde som man gjorde.

 

Mönster ingripandet borde ju ha varit att man efter larmet skyndar dit sparar vad man ser på radar och andra system.

När man närmar sig området anropar man de förmodade piraterna med radio och högtalare samt påbörjar bevisinsamling genom att filma.

För att därefter komma emellan småbåtarna och det utsatta fartyget, och därefter beordra dem att stanna, gör man inte det är det ju bara att ta till den lilla båten, åka dit och samverka med dem, precis som man tidigare har övat.

 

Börjar de hota med vapensystem som kan verka mot fartygen / den lilla båten och är inom avstånd ser jag det som ytterst bra att skjuta varningsskott, gör de då med vapen som du kan verka med och som hörs/märks på den andra båten, typ Lyspistol, AG90, TKSP osv.

Hur tänkte du nu när du skriver att det inte var det som diskuterades? Uppenbarligen blev piraterna beskjutna (om än med varningsskott) som en del i beordringen att stanna fartyget. Så jävla svårt borde det inte vara att fatta att man är rejält ute på hal is om en överlägsen myndighetsutövare öppnar eld mot dig. Därmed borde det första steget i händelsekedjan vara att man släpper vad man har för händer och lyssnar upp, inte att försöka ta sig därifrån och dumpa bevismateriel.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Piraterna satt på Malmös däck på väg till Djibouti. Med tanke på hur deras egen båt såg ut så lär de inte haft det sämre där.

Jag skämtade om just detta i ett tidigt inlägg, till min förvåning var det just vad som skedde. Vem har sagt att det ska vara bekvämt att vara pirat? :rolleyes:

 

Men ni andra som haft synpunkter på flottans agerande, eller på svensk dubbelmoral, vad tycker NI man skulle gjort istället. Jag är som sagt inte speciellt utbildad inom detta område, utan har bara en slags instinktiv "bondförnuftig" känsla att detta var nära nog ett mönsteringripande.

Vad skulle ni andra hellre sett? Att svensk polis patrullerade området? Att man jagade ikapp piraterna med RIB-båt och frågade dem artigt om de var pirater innan man bordade dem? Enlight me please!

 

/E

Nu var det jag som korkat nog lyfte frågan och känner mig svaret skyldig. :) Jag vill först och främst göra ett förtydligande. Jag är stolt över vad mina landsmän har åstadkommit i tjänsten, även stolt över att lilla Sverige kan hävda sig i mediabruset. Flottans agerande har troligtvis varit helt enligt regelverk, ROE, internationella konventioner, bondförnuft och moraliskt och etiskt riktigt. Det var ett mönsteringripande....ett lyckat sådant dessutom.

 

Det jag ville uppmärksamma är att vi(majoriteten) i Sverige tycker att svensk militär enbart får/bör ägna sig åt militära uppgifter på svensk mark oavsett hur stort behovet av andra uppgifter är. Vi har inte råd att ha t ex en stor flotta eftersom det inte finna militära uppgifter åt den, men om man hade använt flottan till lite annat som samhället behöver under lugna tider skulle det vara kostnadseffektivt och dessutom borga för att vi har en stor flotta den dag det uppstår ett militärt hot.

 

Pirater och väpnade rånare är ett hot mot säkerheten.....därför finns våran fregatter vid afrikas horn.......smugglare, miljöförstörare eller annan kriminell verksamhet i våra egna farvatten är också ett hot mot säkerheten.......visserligen bara mot svenska skattebetalares säkerhet....men det borde vara rimligt att kunna använda Visby, Östergötland eller Trossö för att skydda våra egna invånare och inte bara dem som har annan nationalitet än svensk.

 

Detta är dubbelmoralen jag ville lyfta till ytan. Att jag personligen inte vill se jasplan jaga smugglare är en helt annan sak.

 

Jag tycker det är en väsensskillnad på att åka iväg på militära uppdrag och om det är nödvändigt av militära hänsyn även bidra med det som är klassiskt polisiära uppgifter. Adenviken är en ren civil operation som inte borde ha med militären att göra öht, åtminstone inte för en flotta som inte ens kan hävda sitt eget territorium.

 

Det är hyggligt uppenbart att svenska politiker hellre(som vanligt) vinner världspolitiska poäng än skyddar svenska medborgare med svenska resurser betalda av svenska skattebetalare. Möjligtvis är det moraliskt rätt att jag som svensk skattebetalare skall se till så att t ex Maersk(privata multinationella företag) personal och egendom skyddas från piratattacker men det var inte riktigt det jag hade tänkt mig att svenska försvaret skulle pyssla med. Självklart hänger min syn ihop med att jag inte alls tror på att min säkerhet gynnas bäst av att svensk militär gör insatser i andra delar av världen, åtminstone inte genom att skydda privata företag och dess anställda.

 

Att man hjälpte det grekiska fartyget är att jämställa med att jag själv klädd i FM uniform gjort ett envarsingripande mot en slusk som rånar en gammal tant

på Norrmalmstorg. Om det nu är bra så kan det väl inte vara fel att låta hemvärnet eller någon annan skattebetald förbandstyp patrullera våra städer nattetid.

Tyvärr hade ingen accepterat det och det är dubbelmoral hur man än vänder på det.

Link to comment
Share on other sites

Varför till Djibouti när de ska lagföras i Kenya??

 

Kolla en karta... Någon annan än Malmö tar dem till Kenya. Att jämföra med om en patrull griper t.ex. en krigsförbrytare i Kosovo - de behöver ju själva inte skjutsa honom till Haag, utan för honom till högre chef.

Link to comment
Share on other sites

...Vi har inte råd att ha t ex en stor flotta eftersom det inte finna militära uppgifter åt den, men om man hade använt flottan till lite annat som samhället behöver under lugna tider skulle det vara kostnadseffektivt och dessutom borga för att vi har en stor flotta den dag det uppstår ett militärt hot.

 

Kan du förtydliga vad du menar med att det inte finns "militära uppgifter" åt flottan? Och om du resonerar som jag tror att du gör, kan du då redogöra för de militära uppgifter Hären har i Sverige i dagsläget? För övrigt har jag på känn att du förespråkar ett övertagande av Kustbevakningens uppgifter för Försvarsmakten och det ställer jag i och för sig mig bakom.

 

 

Pirater och väpnade rånare är ett hot mot säkerheten.....därför finns våran fregatter vid afrikas horn.......smugglare, miljöförstörare eller annan kriminell verksamhet i våra egna farvatten är också ett hot mot säkerheten.......visserligen bara mot svenska skattebetalares säkerhet....men det borde vara rimligt att kunna använda Visby, Östergötland eller Trossö för att skydda våra egna invånare och inte bara dem som har annan nationalitet än svensk. Detta är dubbelmoralen jag ville lyfta till ytan. Att jag personligen inte vill se jasplan jaga smugglare är en helt annan sak.

Sverige har inga fregatter..... Detta måste väl vara det närmaste socialt självmord man kommer på en sajt som Soldf.com :rolleyes:

 

 

 

 

Jag tycker det är en väsensskillnad på att åka iväg på militära uppdrag och om det är nödvändigt av militära hänsyn även bidra med det som är klassiskt polisiära uppgifter. Adenviken är en ren civil operation som inte borde ha med militären att göra öht, åtminstone inte för en flotta som inte ens kan hävda sitt eget territorium.

 

Det är hyggligt uppenbart att svenska politiker hellre(som vanligt) vinner världspolitiska poäng än skyddar svenska medborgare med svenska resurser betalda av svenska skattebetalare. Möjligtvis är det moraliskt rätt att jag som svensk skattebetalare skall se till så att t ex Maersk(privata multinationella företag) personal och egendom skyddas från piratattacker men det var inte riktigt det jag hade tänkt mig att svenska försvaret skulle pyssla med. Självklart hänger min syn ihop med att jag inte alls tror på att min säkerhet gynnas bäst av att svensk militär gör insatser i andra delar av världen, åtminstone inte genom att skydda privata företag och dess anställda.

Uppgifterna i Adenviken är bland de mest klassiska som någon flottstyrka ägnat sig åt: Att jaga pirater och skydda handelskassar har örlogsmän gjort sedan Moses låg i vassen. Genom att skydda handelsvägarna, skyddar man även den egna export/import-trafiken och förhindrar här dessutom en humanitär katastrof som genererar stora flyktingströmmar, vilket i hög grad har med Sverige att göra.

 

 

Att man hjälpte det grekiska fartyget är att jämställa med att jag själv klädd i FM uniform gjort ett envarsingripande mot en slusk som rånar en gammal tant

på Norrmalmstorg. Om det nu är bra så kan det väl inte vara fel att låta hemvärnet eller någon annan skattebetald förbandstyp patrullera våra städer nattetid.

Tyvärr hade ingen accepterat det och det är dubbelmoral hur man än vänder på det.

Den där jämförelsen, 23:e komp, är ren bullshit och det bör en studerad karl som du också inse! Vad det beträffar, så betackar jag mig för att riskera konfronteras med en ingripandekåt Gris-Karlsson på stan en lördagkväll! Jag har sett hemvärnsgubbar upprätthålla avspärrningar och hjälpa ett karnelvalståg ta sig fram på en festivalgata och det såg inte snyggt ut! Feststämningen liksom bara pös ur ballongen!

 

Men jag ser gärna att vi upprättar en slags Guardia Civil eller Carabinieri i Sverige, för polisiära uppgifter som kräver lite mer punch och samtidigt fungera inom incidentberedskapen.

Link to comment
Share on other sites

Att man hjälpte det grekiska fartyget är att jämställa med att jag själv klädd i FM uniform gjort ett envarsingripande mot en slusk som rånar en gammal tant

på Norrmalmstorg. Om det nu är bra så kan det väl inte vara fel att låta hemvärnet eller någon annan skattebetald förbandstyp patrullera våra städer nattetid.

Tyvärr hade ingen accepterat det och det är dubbelmoral hur man än vänder på det.

Den där jämförelsen, 23:e komp, är ren bullshit och det bör en studerad karl som du också inse! Vad det beträffar, så betackar jag mig för att riskera konfronteras med en ingripandekåt Gris-Karlsson på stan en lördagkväll! Jag har sett hemvärnsgubbar upprätthålla avspärrningar och hjälpa ett karnelvalståg ta sig fram på en festivalgata och det såg inte snyggt ut! Feststämningen liksom bara pös ur ballongen!

 

Men jag ser gärna att vi upprättar en slags Guardia Civil eller Carabinieri i Sverige, för polisiära uppgifter som kräver lite mer punch och samtidigt fungera inom incidentberedskapen.

 

hehe. Liknelsen fick dig att reagera ordentligt. Men du kom inte längre och tänkte inte på om det var så du ville använda försvarsmaktens pengar i Adenviken. Jag ser nämligen inte att 23:e komp heller anser det vore en bra ide med att hemvärnet patrullerar svenska städer på natten. Hemvärnet i svenska städer på natten="bad idea" enligt dig. Så, svensk militär som agerar kustbevakning mot roddbåtar i Aden viken är det också = "bad idea"? Eller tycker du det är bra då?

Link to comment
Share on other sites

[så, svensk militär som agerar kustbevakning mot roddbåtar i Aden viken är det också = "bad idea"? Eller tycker du det är bra då?

Enkel motfråga: vem skall annars göra det? "Roddbåtarna", som ju är motorbåtar, innehåller ju i vilket fall som helst ofta tio man med dålig värdegrund, automat- och pv-vapen.

 

För övrigt har ju FN redan bestämt att situationen i området är ett allvarligt hot mot fred och säkerhet. Sverige har sagt - sedan FN bildades - att man skall ställa upp på det FN tycker.

Alltså är det just bland annat detta svensk militär skall ägna sig åt. Detta är dock en politisk fråga, som vi väl ska undvika att diskutera, men det är ett faktum att med den säkerhetspolitik som Sverige står för är det bland annat just det här vi ska göra.

 

Gränsen mellan polis och militär existerar inte på samma sätt utanför Sveriges gränser och för FN:s del är det egentligen egalt om vi skickar korvetter eller polisbåtar, statliga maktmedel båda två. Men korvetterna passar nog bättre för den här uppgiften...

Link to comment
Share on other sites

Hur tänkte du nu när du skriver att det inte var det som diskuterades? Uppenbarligen blev piraterna beskjutna (om än med varningsskott) som en del i beordringen att stanna fartyget. Så jävla svårt borde det inte vara att fatta att man är rejält ute på hal is om en överlägsen myndighetsutövare öppnar eld mot dig. Därmed borde det första steget i händelsekedjan vara att man släpper vad man har för händer och lyssnar upp, inte att försöka ta sig därifrån och dumpa bevismateriel.

 

För att det Erik_G säger är att "Ingenting signalerar ju "stopp" så bra som ett knippe spårljus..", där hävdar jag att om JAG HÄR och NU blir beskjuten så skulle jag i första hand välja andra alternativ än att stanna.

 

Då jag anser att det finns andra saker som signalerar stopp BÄTTRE än en knippe spårljus, jämför gärna med ett trafiklyse.

 

Det är därför som jag hävdar att om en myndighetsutövare skulle skjuta mot mig. Så skulle jag direkt anta att jag är där i efterhand att de beskjuter någon annan och de kulorna som kommer är inte avsedda för mig. Således väljer jag att inte stå kvar och bli beskjuten utan att söka skydd eller gå därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Det är därför som jag hävdar att om en myndighetsutövare skulle skjuta mot mig. Så skulle jag direkt anta att jag är där i efterhand att de beskjuter någon annan och de kulorna som kommer är inte avsedda för mig. Således väljer jag att inte stå kvar och bli beskjuten utan att söka skydd eller gå därifrån.

 

 

Jag ställer samma fråga igen som innan, men i en enklare form:

 

Skulle du stanna eller fortsätta åka vidare om du inte har en chans att komma undan någon som uppenbarligen vill få stopp på dig, på öppet vatten?

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur läsförståelsen är hos vissa här i tråden men jag har redan från första början fått klart för mig att man började med att belysa och anropa, därefter förfölja och skjuta varningsskott.

Man har alltså eskalerat enligt våldstrappan, man började inte med att skjuta varningsskott med ksp eller kanon.

Alltså, om jag först blir anropad av en myndighetsperson, i detta fallet en örlogsman, och sen, när jag inte lyder, blir beskuten, torde det inte råda några som helst tvivel om vem som skjuter mot mig och varför.

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...