Erik_G Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 Jag gillar lastalternativet på saltversionen av Typhoon, även om den som ritat inte riktigt har koll på robotens funktionalitet: Vilket för oss oinvigda innebär? Det enda jag tänker på är att lavett mellan pylon och robot saknas. /E Quote
J.K Nilsson Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 (edited) Det enda jag tänker på är att lavett mellan pylon och robot saknas. /E Har du sett lavett mellan Rb15 och JAS nån gång? J.K Nilsson Edit: Stavar ju som en gråsten Edit 2: Däremot ser IRIS-T:n lite småskum ut. Edited February 16, 2011 by J.K Nilsson Quote
Erik_G Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 Det enda jag tänker på är att lavett mellan pylon och robot saknas. /E Har du sett lavett mellan Rb15 och JAS nån gång? J.K Nilsson Jag tror inte jag sett en rb 15 på en gripen ens, men på RIKTIGA flygplan används i alla fall en lavett. Har ingen aning om det SKA vara en lavett där, tycker bara det ser skumt ut utan. Har hur som helst fått en förklaring på vad som är fel på bilden. Samma fel återfinns även på bilden ovan, trots lavetten. /E Quote
Larsson Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 Ok, vad bär man den med? Backfire? Låter inte som nåt man hänger på en Tiffie, än mindre en Grip. Brahmos skall kunna bäras av Indiens Tu-142 och Il-38. Förhoppningen är även att deras Su-30 ska kunna bära en eller två robotar, m en det återstår att se om det är möjligt. Har du sett lavett mellan Rb15 och JAS nån gång? J.K Nilsson Edit: Stavar ju som en gråsten Edit 2: Däremot ser IRIS-T:n lite småskum ut. Luftintaget på Rb 15 är öppet. Quote
Erik_G Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 Åh, titta, en lavett till mellan robot och fpl.. Quote
J.K Nilsson Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 Åh, titta, en lavett till mellan robot och fpl.. Men det är ju inte en JAS... J.K Nilsson Quote
Erik_G Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 Nä, men det är ju inte Eurofighter heller.. i alla fall inte tidiga tranches.. Är inte en AJS fint nog åt herrn då? Eller tycker han månne att AJS är B.. ombflygplan? /E Quote
imint Posted February 16, 2011 Report Posted February 16, 2011 Nä, men det är ju inte Eurofighter heller.. i alla fall inte tidiga tranches.. Är inte en AJS fint nog åt herrn då? Eller tycker han månne att AJS är B.. ombflygplan? /E Innan herrarnas diskussion spårar ur helt kan vi väl slå fast att riktiga plan är gjorda av Metall i olika former och leksaksplan är gjorda av av olika sorters plast.... //I Quote
J.K Nilsson Posted February 18, 2011 Report Posted February 18, 2011 Nä, men det är ju inte Eurofighter heller.. i alla fall inte tidiga tranches.. Är inte en AJS fint nog åt herrn då? Eller tycker han månne att AJS är B.. ombflygplan? /E Du har inte tänkt på att man saknar lavett mellan robot och balk på en JAS? J.K Nilsson Quote
Erik_G Posted February 18, 2011 Report Posted February 18, 2011 Jo, nu förtiden tänker jag på det varje dag. Någon som kan något om någonting får gärna göra en utläggning om varför man har lavett på Viggen, men inte på plastleks...Gripen. Så kanske jag kan få sova inatt utan att vakna upp mitt i natten och undra Jag ska fan bygga min 1/48 39 David som sydafrikansk med Rb 15 på vingarna och med lavetter Quote
Aigore Posted February 18, 2011 Report Posted February 18, 2011 (edited) Nämen, den har verkligen ingen lavett! http://media.photobucket.com/image/jas%2039%20gripen%20%25252B%20Rb15/polarbear500/rttkrydda.jpg Edit/ När jag kollar på Viggen bilden så ser jag att det ser mer ut som en distans än en lavett, utan distansen så skulle Rb15 fenorna slå i vingen.... Edited February 18, 2011 by Aigore Quote
Erik_G Posted February 19, 2011 Report Posted February 19, 2011 Notera att Maverickarna på Gripen på bilden som Aigore länkar till har skrot mellan sig och balken. Så var är alla vapenhängarexperter när man behöver dem? Vi modellbyggare måste ju veta sånt för att inte bli utskrattade! /E Quote
imint Posted February 19, 2011 Report Posted February 19, 2011 Notera att Maverickarna på Gripen på bilden som Aigore länkar till har skrot mellan sig och balken. Så var är alla vapenhängarexperter när man behöver dem? Vi modellbyggare måste ju veta sånt för att inte bli utskrattade! /E Jo, Mavericken sitter på en lavett med lite kontakter och en "räls"stump som den startar ifrån. Quote
Aigore Posted February 19, 2011 Report Posted February 19, 2011 Har det att göra med hur roboten fälls? Rb15 fälls från pylonen innan motorn tänds, medan Mavericken drar iväg direkt från lavetten? Quote
J.K Nilsson Posted February 19, 2011 Report Posted February 19, 2011 Vapenhängarexpert har jag väll aldrig varit... Tittar vi på hur målsökare, motor och stridsdel fungerar på de olika vapnen så ser vi snabbt ett det med gammal teknik blir otympligt att bygga in alla funktioner på balkplatserna. En Sidewinder behövde tidigt kraft till att driva och kyla målsökare, tända zonrör och motor, dessutom skall vapnet prata med flygföraren i SI/HUD och med toner. Flygföraren vill kunna styra ut målsökaren i den riktning som målet förväntas befinna sig i. Vi ser rätt snabbt att det börjar fyllas upp med burkar på varje vapenplats. En Maverick skall kunna sända en TV-bild till flygföraren och föraren vill kunna styra målsökaren och låsa på ett mål. Den gammla hederliga NTSC-tekniken var rätt så otymplig, tung och dyr. Här vill vi ju inte slösa signalomvandlare med vapnet. Dessutom vill vi ha ett enkelt sätt att säkra robotmotorn på marken. En Maverick är större än en Sidewinder så inte helt oväntat så kommer avfyrningsskenan att bli större. En kombinationslavett/-skena blir då en omöjlighet, alltså får vi bygga en lavett till. Vanliga dumma bomber, raketer och AKAN behöver inte så mycket anpassning, rikta flygplanet och skjut. Lavetter blir mer skenor eller kapslar. Dock säger man bomblavett när man menar en konstruktion för att fälla enskillda bomber ifrån en klase. Robot04 genererade rätt så mycket lyftkraft så man tvingades till att använda en lavett med fjäder för att kunna få separation mellan flygplan och robot vid fällning. Att använda vapenbalkens fällningsfunktion var tydligen inte tillförlitligt, dessutom har jag för mig att man spännde fjädrarna olika hårt på ett flygplan för att undvika att robotarna kolliderade efter fällning. Robot04 var komplex med radarmålsökare så det behövs alldeles säkert viss anpassningselektronik. Så här användes också en lavett. Robot15 behöver anpassningselektronik och vingbalkarna på Viggen är rätt så statiska när det gäller fällning och separation. Här kan jag förstå att man vill använda en lavett. På JAS har man byggt in attackvapenelektronik i de svenska Balk 3, vi kan dessutom, beroende på lastens tyngdpunkt, justera kraften som skjuter ifrån lasten vid fällning. Byte av krutpatroner och rengöring av fällsystemet är enklare att genomföra än på Viggen. Hur många tror att vi behöver en lavett nu? J.K Nilsson Quote
vikingman Posted April 12, 2011 Report Posted April 12, 2011 Eurofighter Typhoon successfully adds more air-to-ground capabilities 16:37 GMT, April 11, 2011 Hallbergmoos | The Eurofighter’s air-to-ground capabilites were further improved last week when partner company Cassidian Spain achieved the first EGBU-16 precision guided munition avionic release. The EGBU-16 is the selected dual mode precision guided munition for Germany, Spain and Italy where as the Paveway IV precision guided bomb is the choice for the UK. Included in the broad-ranging Phase 1 Enhancement (P1E) programme, both weapons improve the all weather precision attack capability on the Typhoon. EGBU-16 skall vara en förbättrad variant av Paveway: The Enhanced Paveway II EGBU-16 is a dual-mode guided bomb designed to effectively operate in all-weather conditions. Laser-guided GBU-16s can only operate in optimal weather conditions endangers the laser beam which guides the bomb through its intended target. EGBU-16s, which were introduced in 2001 during operation Enduring Freedom in Afghanistan, relies on semi-active laser guidance and Global Positioning System (GPS) aided inertial guidance system to seamlessly hit the target. The GPS guides the bomb in poor weather conditions and laser guidance aides engaging mobile targets of opportunity. Quote
vikingman Posted April 16, 2011 Report Posted April 16, 2011 (edited) Reservdelsproblem för RAF Typhoons Commons public accounts kommittén hävdade att RAF behöver kannibalisera flygplan för att få reservdelar för att hålla det maximala antalet Typhoons i luften på en viss dag. Den tillade att försvarsministeriet (MOD) hade varnat att problemen sannolikt kommer att fortsätta fram till 2015 när det förväntas att leveranser av reservdelar äntligen har nått stabil tillgång. Länk: BBC News 15 April 2011 Edited April 16, 2011 by vikingman Quote
Danne Posted April 16, 2011 Report Posted April 16, 2011 Reservdelsproblem för RAF Typhoons Commons public accounts kommittén hävdade att RAF behöver kannibalisera flygplan för att få reservdelar för att hålla det maximala antalet Typhoons i luften på en viss dag. Den tillade att försvarsministeriet (MOD) hade varnat att problemen sannolikt kommer att fortsätta fram till 2015 när det förväntas att leveranser av reservdelar äntligen har nått stabil tillgång. Länk: BBC News 15 April 2011 Just det här är rätt vanligt, att kannibalisera maskiner som av en eller flera anledningar inte kommer flyga i närtid. Jag har hitills inte sett något flygvapen som inte praktiserar det. Att sedan vissa sätter det som rutin och anledning till att skära lite på inköp av reservdelare är väl inte så vå vanligt, men förekommer det med: Vi har nu x piloter men x+x flygplan, så ställ maskin a och b och plocka ditt och dutt av dem. Quote
Recommended Posts