Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kolla på filmen igen. ja du har rätt. ingen low bypass

men står fast vid min terori hur han kom helskinnad ut av det :ph34r:

Skulle jag framhäva en enda sak som räddade den där killens liv så hade det nog snarare varit s.k "carefree" fly-by-wire. Det tillåter föraren att häva så hårt han orkar i spaken. Datorn flyttar sedan roderytorna så att maximal effekt uppnås utan att överskrida manövergränserna. Utan det hade han riskerat att antingen passera kritisk anfallsvinkel eller aldrig uppnå den. Bägge fall hade alltså inte lyckats flytta tillräcklig luftmassa i rätt riktning, och resulterat i en märkbart sämre dag.

Posted
Bägge fall hade alltså inte lyckats flytta tillräcklig luftmassa i rätt riktning, och resulterat i en märkbart sämre dag.

Ungefär som för Thunderbirds kärra som gick i backen under flyguppvisning i Idaho m.a.o.

http://www.tonyrogers.com/weapons/images/h...y/f16_eject.jpg

Tack och lov kom spakryckare och personalen i flygledartornet undan utan allvarliga skador.

Annars kom den här Rafalen ruggigt nära att slå i drickat vid lopp på för låg höjd.

Posted (edited)

Är det en Rafale M på youtube videon?

I de skriva kommenterna till videon framgår det inte..

OT men gjorde inte den i svenska flygvapnet legendariske uppvisningsföraren på J35 Draken Göran "Boris" Bjuremalm något liknande under sin enskilda uppvisning med J35 Draken under Paris Air show 1965?

Edited by kerran
Posted

Från filmens titel. Min fetstil nedan.

"Eurofighter Demo. with Scary Ending!"

Posted (edited)
Ser detta ut som en Eurofighter?

Det var angående denna kärra jag undrade

Det är en Rafale.

Syns ganska lätt vid 0:22 där man kan se tankbommen.

Rafale har en framme hela tiden. Eurofigther har sin infälld.

+edit+

Tittar man i comments så finns där en 11 månader gammal comment där:

Yup. French pilot. In a Rafale M (Marine). Based on the Nuclear Aircraft Carrier "Charles de Gaulle". It was during an exhibition. The pilot was punished for that.
Edited by Honken
  • 1 month later...
Posted

Kan någon förklara tanken bakom att ha en extra HUD (Head-up display) i baksits på Eurofighter ?

baksitsed1yt4.jpg

Har något annat flygplan detta? Minns inte att Super Hornet eller Gripen har det hur som helst.

Posted
Kan någon förklara tanken bakom att ha en extra HUD (Head-up display) i baksits på Eurofighter ?

baksitsed1yt4.jpg

Har något annat flygplan detta? Minns inte att Super Hornet eller Gripen har det hur som helst.

Är väl rätt smidigt men dyrare att ha HUD repeatern där uppe. Bättre ur SA synpunkt och gör att man inte snor en indikatoryta (Head Down Display). Inte tänkt på det tidigare, men ser ju ut som att den är skarp.

Posted
Är väl rätt smidigt men dyrare att ha HUD repeatern där uppe. Bättre ur SA synpunkt och gör att man inte snor en indikatoryta (Head Down Display). Inte tänkt på det tidigare, men ser ju ut som att den är skarp.

Borde man inte likväl kunna ha en billig[are] skärm där istället?

Fast det kanske är mer knepigt/dyrt att sätta dit något billigare än att dubbla något färdig-tänkt.

Posted

Har sökt och vågar inte fråga Eurofighter groupies så jag testar här.

Har EF någonsin avfyrat facklor och remsor ? Under antingen test, övning eller uppvisning

Har aldrig sett någon bild på det.

• 2 years later...
Posted

Lite eurofighternyheter av med sverigeanknytning..

Först: Eurofighter planerar en hangarfartygsversion. Förmodligen av samma anledning som SAAB har planer på det samma för Gripen, dvs Indienkontraktet. Det är väl ingen tillfällighet att de presenterar nyheten på Aero India.

Det är nog ingen slump heller att de där även presenterar ett nytt lastalternativ för Typhoon II, nämligen Robot 15. Finns det några andra, icke SAAB-byggda flygplan som kan bära, eller har kunnat bära Robot 15? De enda bärarna jag känner till är annars Gripen och Viggen.

Båda nyheterna kan man plocka upp här:

http://www.flightglobal.com/articles/2011/02/09/352925/aero-india-eurofighter-reveals-offer-to-produce-navalised.html

/E

Posted

Det är nog ingen slump heller att de där även presenterar ett nytt lastalternativ för Typhoon II, nämligen Robot 15.

Tror du Indien är intresserat av den? Ligger inte Tyskland som redan har fartygsversionen närmare till hands? Eller Storbrittanien som inte haft nån flygburen sjömålsrobot på länge? (Och kanske Saudiarabien också.) Fast det kanske hänger ihop, för Indien är väl de enda som kanske har Sea Eagle kvar i tjänst så den kanske behöver bytas ut just därför.

Annars är de enda som har Robot 15 men inte F-16 eller F/A-18 Kroatien. Jag tror inte de köper Eurofighter eller betalar integrering med F-16.

Posted

Har inte tänkt på det innan, men indierna borde väl vilja ha någon slags sjömålsrobot. En av de tänkta huvudfienderna håller ju på att för andra gången i det landets historia bygga upp en flotta av världsklass. Bara de senaste dagarna har man ju kunnat läsa en del spekulationer angående statusen på det hangarfartyg kineserna köpte av ryssarna på 90-talet. Huruvida de håller på att göra det redo för tjänst eller inte.Eller vad de har för syfte med det "betonghangarfartyg" de byggt på taket på en regeringsbyggnad. Nöjespark är den officiella förklaringen, men nöjespark för vem? Marinflygare?

I det ljuset borde ju indierna rimligtvis vara intresserade av någon form av sjömålsrobot, särskilt för deras flottflyg. Om inte annat så borde leverantörerna av flygplan och sjömålsrobotar ha tänkt i mina banor och försöker få indierna att bli intresserade. Robot 15 är väl lika intressant som någon annan robot i det avseendet. Det är ju ingen nackdel för SAAB att visa på att den är integrerad med flera olika flygplan, så om de köper Gripen till flygvapnet och Eurofighter till flottan, eller tvärt om, eller bara av den ena så kan de i alla fall köpa in en typ av sjömålsrobot som passar bägge flygplanstyperna.

Kroatien och Finland har väl Robot 15, men ingen av dem har väl den flygburna varianten, utan kör med fartygsburet och landbaserat? Thailändarna är väl de enda förutom Sverige (nära på att de hade varit de enda, inklusive Sverige vad jag har hört) som köpt Rb 15F. De har ju även beställt rätt sorts flygande avskjutningsramper för robotarna också :)

Posted

Har inte tänkt på det innan, men indierna borde väl vilja ha någon slags sjömålsrobot.

Du menar "lättare sjömålsrobot", för BrahMos är ju på väg in, men den väger 5 ggr mer.

Posted

Ok, vad bär man den med? Backfire? Låter inte som nåt man hänger på en Tiffie, än mindre en Grip.

Men det krävs kanske lite större doningar om man ska sänka ett hangarfartyg, särskilt ett i betong :)

Posted

Det är nog ingen slump heller att de där även presenterar ett nytt lastalternativ för Typhoon II, nämligen Robot 15.

Tror du Indien är intresserat av den? Ligger inte Tyskland som redan har fartygsversionen närmare till hands? Eller Storbrittanien som inte haft nån flygburen sjömålsrobot på länge? (Och kanske Saudiarabien också.) Fast det kanske hänger ihop, för Indien är väl de enda som kanske har Sea Eagle kvar i tjänst så den kanske behöver bytas ut just därför.

Annars är de enda som har Robot 15 men inte F-16 eller F/A-18 Kroatien. Jag tror inte de köper Eurofighter eller betalar integrering med F-16.

Indien har visat och visar intresse för Rb 15. Svårt att säga hur mycket som är kopplat till nuvarande MMRCA kontraktet, men andra bärare har nämnts.

Posted

Har inte tänkt på det innan, men indierna borde väl vilja ha någon slags sjömålsrobot.

Du menar "lättare sjömålsrobot", för BrahMos är ju på väg in, men den väger 5 ggr mer.

Läste på lite på wikkipedja om BrahMos, eller GôttMos som vi säger här på västsidan..

ha ha

Enligt wiki så väger den luftburna versionen 2500kg, mot 800kg för Rb 15. Så viktskillnaden verkar vara mer i en faktor om 3x*.

Däremot är skillnaden i laddning bara 1/3 till BrahMos fördel. 300kg kontra 200kg hos Rb 15. Men effekten blir väl mycket större av att BrahMos tillför mer energi till målet i form av kinetisk energi.

Hur som helst, en robot på 2500kg borde väl Gripen och Typhoon till nöds kunna klara av att släpa på, eller?

*Om 800kg för Rb 15 är inklusive booster så är skillnaden givetvis större.

/E

Posted

Hur mycket kostar det att ha en EF i luften en timme.?

Jag har sett lite olika siffror flyta omkring i bloggosfären.

Enligt Wisemans artikel här: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2010/11/dags-att-valja-vag.html

kostar Typhoon mellan 75.000 GBP och 300.000 SEK per timme. Enligt FV kostar en timme Gripen runt 40.000 SEK. Med andra ord så får man 19 timmars flygträning med en Gripen istället för en timme Eurofighter om man går på timpriset på 75.000 GBP. 19h, nästan en halv arbetsvecka.. tänka tt få tillbringa den i luften istället för bakom ett skrivbord.

:)

/E

Posted

Vad grundar man dessa kostnadsberäkningar för kostnaden för flygtid på egentligen? Är det främst mycket lägre servicebehov hos Gripen som ger dessa kostnader, eller är det annat?

Posted (edited)

De räknar med så gott som allt, slitage, service, bränsle. Kort och gott, hur mycket det kostar att hålla den i luften (i snitt) per timme.

Gripen är ett litet, enmotorigt plan, utvecklat för att ha låg driftskostnad. Därav den stora skillnaden. Men, sen är det ju som så med alla försäljare, det kapas lite i hörnen på att säljpunkter.

Edited by hajjper
Posted

De räknar med så gott som allt, slitage, service, bränsle. Kort och gott, hur mycket det kostar att hålla den i luften (i snitt) per timme.

Gripen är ett litet, enmotorigt plan, utvecklat för att ha låg driftskostnad. Därav den stora skillnaden. Men, sen är det ju som så med alla försäljare, det kapas lite i hörnen på att säljpunkter.

Jo, det det främst det med "reklamkalkyler" som jag undrar lite över. Det är så klart inte så underligt att ett tyngre, tvåmotorigt plan drar mer bränsle än ett lättare enmotorigt plan, men frågan är ju hur stor del av den totala kostnaden som är bränsle.

Sedan undrar man ju också om det är skillnader i servicecykler med mera p g a olika policy/säkerhetstänkande mellan olika nationer, och om det ger effekter i detta.

Hur mycket service kräver Eurofighter jämfört med Gripen? Har man olika tillvägagångssätt där?

Posted

Men effekten blir väl mycket större av att BrahMos tillför mer energi till målet i form av kinetisk energi.

Hur som helst, en robot på 2500kg borde väl Gripen och Typhoon till nöds kunna klara av att släpa på, eller?

*Om 800kg för Rb 15 är inklusive booster så är skillnaden givetvis större.

Jag tror inte det är meningen att sjömålsrobotar ska överföra kinetisk energi. Tex Rb 04 och antagligen 15 ska ju smälla strax ovanför målet. Och en räcker väldigt bra för de allra flesta mål. En BrahMos lär ju bara stansa ett fint hål genom de flesta mål utan att bromsas särskilt mycket.

2500 kg går nog an, men då får man tänka sig nåt konstigt arrangemang där kanske tre balkar delar på vikten och jag är ganska säker på att den ändå inte får plats under Gripen eller EF.

15F för Flyg väger bara drygt 600.

Posted

Jag gillar lastalternativet på saltversionen av Typhoon, även om den som ritat inte riktigt har koll på robotens funktionalitet:

navalt.jpg

Posted

Enligt Wisemans artikel här: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2010/11/dags-att-valja-vag.html

kostar Typhoon mellan 75.000 GBP och 300.000 SEK per timme. Enligt FV kostar en timme Gripen runt 40.000 SEK. Med andra ord så får man 19 timmars flygträning med en Gripen istället för en timme Eurofighter om man går på timpriset på 75.000 GBP. 19h, nästan en halv arbetsvecka.. tänka tt få tillbringa den i luften istället för bakom ett skrivbord.

/E

Kommer någon svensk stridspilot upp i 200 timmar i luften per år som var målet för några år sedan? Är minimum antal timmar/år sänkt ytterliggare?

Posted

/E

Kommer någon svensk stridspilot upp i 200 timmar i luften per år som var målet för några år sedan? Är minimum antal timmar/år sänkt ytterliggare?

Antalet flygtimmar per år beror på var du är på väg: mot beredskap (insatsförband), från beredskap eller i beredskap. Utanpå det finns de som inte faller in i det system, tex F7.

200h? Nej, de är nog extremt lätträknade.

Posted

Jag tror inte det är meningen att sjömålsrobotar ska överföra kinetisk energi. Tex Rb 04 och antagligen 15 ska ju smälla strax ovanför målet. Och en räcker väldigt bra för de allra flesta mål. En BrahMos lär ju bara stansa ett fint hål genom de flesta mål utan att bromsas särskilt mycket.

Snackar vi stora mål (läs: kinesiska hangarfartyg) är det väl bra om stridsspetsen kan penetrera in en bit i skrovet innan detonation.

2500 kg går nog an, men då får man tänka sig nåt konstigt arrangemang där kanske tre balkar delar på vikten och jag är ganska säker på att den ändå inte får plats under Gripen eller EF.

Jo, tanken föresvävade mig också att balkarna kanske inte klarar vikten, sen gjorde jag ett tankefel och tänkte att den kan ju bära en 2000lbs bomb.. :)

15F för Flyg väger bara drygt 600.

Ok. Så 800kg är antagligen med booster då?

/E