Jump to content

Georgien och Ryssland i Krig?


Recommended Posts

Ryssland meddelade i dag att "större delen" av Sydossetienoperationen är avslutad.

 

Samtidigt skärper man tonen mot USA som hjälpt Georgien att transportera hem soldater från Irak.

 

För att hjälpa till i konflikten har 800 georgiska soldater flugits hem från Irak av amerikanska plan. Rysslands premiärminister Vladimir Putin kallade USA:s agerande för cyniskt.

 

-Det är beklagligt att en del av våra partners inte hjälper oss utan i stället försöker stå i vägen. Detta kommer inte att förändra något. Men ändå - det är ett steg bort från en lösning av situationen, sade Putin på ett möte med den inre regeringskretsen.

 

Den amerikanske vicepresidenten Dick Cheney å sin sida har uttryckt USA:s solidaritet med Georgien inför "hotet mot landets suveränitet".

 

Han sade att Rysslands angrepp inte kunde få passera obesvarade och att de om de fortsätter kommer att få allvarliga konsekvenser för relationerna med USA och med resten av det internationella samfundet.

 

Källa: TT

 

Tror detta "lilla" krig kan få ganska intressanta och kanske oroande storpolitiska förvecklingar...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det sista mynnade ut i ett antal försluster, som slår relativt stort åt alla håll vad gäller numerären, men en uppseendeväckande bekräftad förlust är en Tu-22M Backfire ( Georgiska källor vill lägga till 2-3st). Ryssland har även bekräftat förlust av Su-25 (endast sett i singular men andra källor nämner plural, speciellt Georgiska).

 

Georgiens president Michail Saakasjvili uppger att georgiska trupper dödat hundratals ryska soldater och skjutit ner över 80 ryska flygplan
- TT

80 stycker verkar lite väl mycket. Tycker ni inte?

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta blir kanske USAs reaktioner....

Georgien är en USA vänligstat som i det närmaste är allierad med USA även om de inte är med i NATO. Tror det är av intresse för många västorienterade stater som vill stå USA nära, hur USA agerar...kan de lita på att USA ställer upp för dom eller kommer USA att offra dem på världsfredens altare?

 

USA befinners sig nog i en tämligen prekär situation just nu och kliar sig i huvudet och undrar hur de ska kunna behålla kakan och äta den. Hur ska de kunna behålla trovärdigheten som en bra allierad om de låter ryssarna göra som de vill i Georgien?

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta blir kanske USAs reaktioner....

Georgien är en USA vänligstat som i det närmaste är allierad med USA även om de inte är med i NATO. Tror det är av intresse för många västorienterade stater som vill stå USA nära, hur USA agerar...kan de lita på att USA ställer upp för dom eller kommer USA att offra dem på världsfredens altare?

 

USA befinners sig nog i en tämligen prekär situation just nu och kliar sig i huvudet och undrar hur de ska kunna behålla kakan och äta den. Hur ska de kunna behålla trovärdigheten som en bra allierad om de låter ryssarna göra som de vill i Georgien?

De har i stort sett redan sagt att handlingsalternativen är få. Ryssland som samarbetspartner mot t ex Iran är viktigare än förlusten av Georgien.

I det perspektivet är USA lika otillförlitligt som Ryssland om man ser krasst på saken, och det har ju bevisats för USA:s övriga lierade precis som Du nämner.

 

Georgiens situation får mig direkt att tänka på en annan stat som kan komma i konflikt med sin granne pga USA vänlighet, ryska energiintressen, ev. NATO anslutning och som har en krigsmakt i ungefär samma storleksordning som Georgien i jämförelse med Ryssland. Det betyder kanske inget, men jämförelsen känns ruskig.

Link to comment
Share on other sites

Nära ögat för BBC:

http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/pop...14&src=news

 

Han säger att det var tre raketer som nästan träffade dom, men jag tycker det låter som ryssen gick lös med sin Akan. Kanske inte ens säker att det var ett ryskt flygplan, Georgien har ju SU-25or också.

 

Dom skulle väl ha tänkt till innan dom tog den svarta SUVn när de Georgiska trupperna använt svarta pickups. Man ser inte heller vidare om dom hade markerat att de var från TV på taket. Möjligen så att piloten reagerade på det och inte såg att det var en kamerateam.

Link to comment
Share on other sites

Det sista mynnade ut i ett antal försluster, som slår relativt stort åt alla håll vad gäller numerären, men en uppseendeväckande bekräftad förlust är en Tu-22M Backfire ( Georgiska källor vill lägga till 2-3st). Ryssland har även bekräftat förlust av Su-25 (endast sett i singular men andra källor nämner plural, speciellt Georgiska).

 

Georgiens president Michail Saakasjvili uppger att georgiska trupper dödat hundratals ryska soldater och skjutit ner över 80 ryska flygplan
- TT

80 stycker verkar lite väl mycket. Tycker ni inte?

 

De har väl taskigt samband och 80 personer som alla rapporterat in att de skjutit ner ett ryskt plan. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

80 är inte mycket om man räknar in UAV:er osv.

 

Då torde det vara en ganska övervägande del luftstrid i området eftersom man inte hört mycket om andra stridigheter i större skala utöver artilleri. Sedan har jag fått uppfattningen att Georgierna inte har riktigt så bra luftvärnskapacitet.

 

Edit: Nu verkar det som om Ryssen går betydligt längre än vad de sagt tidigare att de skulle göra. Enligt Yahoo news (http://news.yahoo.com/s/ap/20080811/ap_on_...BH2t2zllvis0NUE) har Ryssland nu tagit en Georgisk militärbas i västra Georgien och slår alltså nu på en ny front. Det om något visar ju på att Ryssland har en agenda utöver att hjälpa utbrytarprovinserna.

Edited by Rött kors
Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att veta om de fick iväg några Exocet eller SS-N-9, och isåfall hur Ryssarna kom undan. Kan få rätt intressant innebörd för våra ytstridsdoktriner i väst...

 

Om du syftar på robotbåten Tbilisi så har hon väl förmodligen bara äldre sjörobotar av typ Termit / P-15M eller P-20M?

 

Georgian navy

 

Enligt dn.se så talar nu ryska flottan om att man sänkte en georgisk torpedbåt igår(?)

 

/Per

 

Jo, fel av mig, lite rostig på de ryska beteckningarna, roboten Termit heter SS-N-2 "Styx" på NATOiska. Tblisi är av Matka typ.

 

Jag tolkade en del källor som att man fått i väg några robotar, spärreld kan mycket väl vara AK630 som använts. Fortfarande mycket knapphändiga nyheter

om "sjöslaget". Enligt forumet nedan skall ryssarna skjutit sjömålsrobot.

 

Georgian missile patrol boats today made two attempts to attack Russian military ships. The Russian ships opened fire in response and as a result, one of the Georgian ships carrying out the attack was sunk,” the ITAR-Tass news agency quoted a ministry spokesman as saying.

Uttalande från ryska nyhetsbyrån "TASS".

 

Enligt Reuters så verkar Ryssland ha "besvarat elden".

Intressant forum, som verkar ha bra uppdatering av händelserna

 

The Tbilisi (თბილისი) is a Soviet 206MR project boat, obtained in 1999 from Ukraine. It is equipped with two Termite missile launchers, a 76 mm AK-176 dual purpose gun and a six-barreled 30 mm AK-630M Gatling gun. On August 9 Tbilisi was reported to have been sunk by Russian P-120 Malakhit missile off the Abkhazian coast.[4]

Enligt Wikipedia så skall Tblisi ha blivit sänkt av en SS-N-9, men källan har nog mer att önska, dess trovärdighet är ju lite sisådär. För vad jag har förstått är det bara en jagare Smetilvy och kryssaren Moskva i området och ingen är utrustad med SS-N-9, , möjligtvis SS-N-12 Sandbox eller SS-N-25 Swichblade ("Harpoonski" i folkmun). När jag såg dessa fartyg i Sevastopol 2001 ledde de ligan i paradmålning, men en del lär ju ha ändrats sedan dess. MEr troligt är i så fall att deras korvett Mirach" också stationerats i området.

 

Russia puts the death toll from hostilities that broke out last week at 2,000 while Georgia estimates range from 92 to 150.

anf dödstalet

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Flera källor står som fågelholkar pga Rysslands offensiv mot mål utanför sydossetien, jag tycker att det verkar vara självklart att ge sig på mål utanför det man påstår sig skydda.

Det som jag utläste av rapporterna från de inledande beskjutningarna var att man använde långskjutande artilleri vilket medför att man bör ta tg minst intill 3 mil utanför gränsen man vill freda.

 

Att det sedan finns utrymme att nu piska upp den Georgiska krigsmakten ordentligt och skrämma upp befolkningen när man väl gåt över tröskeln till öppet krig är inte heller långsökt, Ryssarna får ju ändå klä skott för hela kalaset och då passar man på att ta för sig.

 

De politiska målen balanserar förmodligen på en knivsegg under de närmsta dygnen.

Vill man vara lagom subtil trycker man på våldsamt under ett eller två dygn till och sen säger man "Inte en gång till! Ger ni er på en enda Rysk medborgare till så stannar vi inte förrens vid den Turkiska gränsen!" Sedan "uppmuntrar" man strömmningar som vill ge Saakasjvili skulden för att ha dragit igång det här, och behåller ett militärt tryck för att säkerställa "freden".

Link to comment
Share on other sites

Det gäller att ta "experter" med en nypa salt men det vet ju alla. Bland annat har jag hört experter i svensk tv som uttalar sig om att Georgiens president minnsann lurade sig självt när han inledde en operation mot syd-ossetien och att han ljuger när han säger Ryssland började kriget. Jag kan inte säga att jag vet exakt hur det förhåller sig med den saken, men jag kan säga att "experten" knappast var särskilt kunnig för då hade han varit lika osäker om saken som jag är.

 

Det finns nämligen saker att beakta. Vi tror oss veta att Rysslands stridsberedskap och träningsnivå är låg jämfört med vår egen i väst. Så hur i hela friden kan de inom 10 timmar så snabbt utföra ett faktiskt väl genomfört fälttåg? Betänk att USA lyckades inte få väg ett skott eller en bomb mot Irak när de invaderade kuwait förrän efter 10 månader uppladdning och träning. Och USA hade styrkor på plats i Saudi Arabien. USA lyckades inte heller få upp ett enda flygplan som bar vapen på flera timmar när de utsattes för terrorattacker 9/11, några av de få F-16 piloter som kom upp berättade att de tänkte ramma istället om det hade blivit fler attacker.

 

Bara att få alla trupper till rätt plats med skarp ammunition och med rätt kartor och rätt sambandsvägar till flygvapnet och mycket annat torde ta flera dagar av förberedelser. Även om detta är ett område med påtagliga spänningar så är jag djupt imponerad av Rysslands snabbhet i detta fall. Om Ryssland var oförberedda så är jag imponerad.

 

Om de däremot var förberedda så är det mera rimligt att Ryssland klarar av att slå och återta så snabbt. Men Ryssland hävdar själva att Georgiens operation var oväntad och en överaskningsattack.

 

Så vad skall man tro? Är Ryssland så stridsfärdiga och snabba eller är det en maskivorka att Georgien tvingade Ryssland att agera? Jag vet ärligt talat inte själv vad jag tror än. Men i båda fallen så torde det stå klart att Ryssland inte skall underskattas som möjligt hot.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Det finns nämligen saker att beakta. Vi tror oss veta att Rysslands stridsberedskap och träningsnivå är låg jämfört med vår egen i väst. Så hur i hela friden kan de inom 10 timmar så snabbt utföra ett faktiskt väl genomfört fälttåg?

 

Har man fredsbevarande trupp i en instabil region, så är det väl i det närmaste tjänstefel om egna förband i närområdet inte har en färdig plan för att kunna förstärka/undsätta om det skorpar till sig.

Link to comment
Share on other sites

http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/pop...14&src=news

 

Här finns mer info om pipelinen genom Georgien, som jag, som sagt, misstänker att Ryssland vill åt.

 

BMD:erna som berörts innan i tråden, verkar rycka fram på marken istället för att luftlandsättas. Varför använda de svagt bepansrade BMD:erna istället för de bättre BMP:erna om man ändå inte luftlandsätter? Har ryssen ont om fordon?

Edited by UAV
Link to comment
Share on other sites

Saxat från civil.ge: U.S. President George W. Bush is expected to make a statement on Georgia in an hour, Alexandre Lomaia, the secretary of National Security Council, said at 1am local time on August 12.

 

Någon som är bra på tidszoner? När bör detta äga rum svensk tid?

Link to comment
Share on other sites

Saxat från civil.ge: U.S. President George W. Bush is expected to make a statement on Georgia in an hour, Alexandre Lomaia, the secretary of National Security Council, said at 1am local time on August 12.

 

Någon som är bra på tidszoner? När bör detta äga rum svensk tid?

 

NYC tid är 6 timmar efter oss. Såg just talet på CNN klockan 0:00 som var mycket kraftfullt och fördömande mot Ryssland. Gick i princip ut på att Ryssland invaderat ett demokratiskt land och att det kommer bli konsekvenser för Ryssland. Dock inget sagt om vilken typ av konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Så där kom det... svart på vitt. Ryssarna gillar inte den folkvalda regeringen i Georgien och vill ha den utbytt. Länk.

 

Fick precis höra (02.00 nyheterna på SVT 24) att ryssarna har intagit hamnstaden Poti... Ska dock dubbelkolla om jag inte hörde fel så att det var Gori...

Link to comment
Share on other sites

Så där kom det... svart på vitt. Ryssarna gillar inte den folkvalda regeringen i Georgien och vill ha den utbytt. Länk.

 

Fick precis höra (02.00 nyheterna på SVT 24) att ryssarna har intagit hamnstaden Poti... Ska dock dubbelkolla om jag inte hörde fel så att det var Gori...

 

 

Folkvald regering? Ungefär lika folkvald som de USA försökte få fram i Syd Amerika under kalla kriget... det känns inte som en slump att USA samtidigt som de försöker skapa en robotsköld i östeuropa försöker få in militära baser nära sydvästra Ryssland via NATO-medlemskap. Jag kan inte klandra Putin för hans agerande. Jag anser nog att det är USA som genom oförsiktigt handlande skapat denna konflikt.

 

 

Hur hade vi själva reagerat om det började byggas artilleri som ska skjuta till Stockholm i St Petersburg samtidigt som man nära Finland börjar mobilisera stridsvagnar? Försök att se konflikten ur ryssarnas ögon och inte bara via allt dravel som pumpas ut genom manipulerad västerländsk media. USA är en gammal fiende till Ryssland, precis som Ryssland kanske räknas som en gammal fiende till Sverige. Jag gillar inte när en gammal FI från skoltiden står och masturberar utanför mitt hem, det gör inte Putin heller.

 

 

 

Mvh

 

 

PS: Försöker bara nyansera debatten lite.

Link to comment
Share on other sites

Jag borde kanske ha nyttjat "Folkvald" när jag skev, det var ju ett citat från länken. Det var föresten Gori och inte Poti som ryssarna sägs ha erövrat.

 

Vidare ska nyhetsorganet Russia Today ha blivit utsatt för en RT attack och deras sida har därför legat nere lite då och då. Attacken sägs ha kommit från en IP adress spårad till Tblisi Russia Today

 

När ni tittar på länken till Russia Today, passa på att titta i vänsterkanten vid den ryske "Generalen" och vad som står där... "Russia ready for preventive nuclear attack" (Moscow News)... Nu börjar det bli lite väl mycket :bash: Här kommer länken till Moscow News... Top Brass Nu vet jag inte vad Moscow News är för typ av tidning... det kan ju för all del vara en rysk version av Lyckoslanten, fan tro´t.

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Folkvald regering? Ungefär lika folkvald som de USA försökte få fram i Syd Amerika under kalla kriget.

 

En delegation från Europaparlamentet deltog i övervakningen av presidentvalet i Georgien den 5 januari 2008, då Micheil Saakasjvili omvaldes. Marie Anne Isler Béguin, fransk ledamot från Gruppen De gröna/EFA, ledde parlamentets delegation. Hon berättar om hur valet genomfördes och ger oss sin syn på relationerna mellan Georgien och EU. Valet uppfyllde enligt internationella valövervakare internationella krav, och Isler Béguin säger att det är ett steg framåt för Georgien mot demokrati

Ovanstående är direkt citerat från EU-Rapport 2008010107STO1792

Läs den återkom.....

.. det känns inte som en slump att USA samtidigt som de försöker skapa en robotsköld i östeuropa försöker få in militära baser nära sydvästra Ryssland via NATO-medlemskap. Jag kan inte klandra Putin för hans agerande. Jag anser nog att det är USA som genom oförsiktigt handlande skapat denna konflikt.

Du kan inte klandra Putin?

Så om man inte gillar att ett grannland allierar sig med andra länder som man måhända inte själv gillar så ger det rätt att kränka suveräna nationers rätt

samt bryta mot gällade internationella lagar?

Du kanske anser att Norge borde invaderat oss när vi inträdde i EU?

Hur hade vi själva reagerat om det började byggas artilleri som ska skjuta till Stockholm i St Petersburg samtidigt som man nära Finland börjar mobilisera stridsvagnar?

Ja jag vet inte vad gjorde vi under hela tiden 1945-1990 ? ? ?

Knöt näven i fickan och hoppades på att det inte skulle smälla, accepterade att det var den väg som Sovjet tog?

 

 

PS: Försöker bara nyansera debatten lite.

PS försök läsa på lite INNAN du nyanserar debatten.

Link to comment
Share on other sites

Hur som haver så sitter Ryssland på trumfkortet just nu. Inte mycket NATO, EU eller FN kan göra i den akuta situationen. Militär konfrontation eller hot

om det samma skulle bara trappa upp läget ännu mer. Det är just detta alla vill undvika. Ryssland vet det och kan således härja fritt.

Om väst tar steget och stövlar in med trupp i Georgien eller dess närhet är den totala katastrofen ett faktum.

 

Tror Georgien gjort en ordentlig missbedömning. Man är lierad med USA och väst och tog för givet att detta skulle räcka för att kunna studsa mot Ryssland.

Man förbisåg USA:s bakbundna händer i det här scenariot. Jag högaktar georgiens mod att sätta sig upp mot goliat, men tyvärr kommer de

troligtvis att bli martyrer i demokratins namn. Den fria(demokratiska) världen kan inget annat än att stilla se på när Georgien kämpar för sina rättigheter.

Alternativet är helt enkelt otänkbart.

 

Är detta en trovärdig sammanfattning, eller har jag missat något?

Link to comment
Share on other sites

När ni tittar på länken till Russia Today, passa på att titta i vänsterkanten vid den ryske "Generalen" och vad som står där... "Russia ready for preventive nuclear attack" (Moscow News)... Nu börjar det bli lite väl mycket :uzi Här kommer länken till Moscow News... Top Brass Nu vet jag inte vad Moscow News är för typ av tidning... det kan ju för all del vara en rysk version av Lyckoslanten, fan tro´t.

För några månader sedan startade jag en tråd (som snabbt låstes och slängdes) om ett möjligt kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland. Förenta staternas robotsköld i Östeuropa är ett medel för att förbereda sig på ett kärnvapenkrig mot Ryssland, så möjligheten finns. Under kalla kriget och doktrinen om Flexible response var en storskalig kärnvapenattack ett möjligt svar på ett direkt sovjetiskt anfall på en amerikansk allierad. Så länge jag inte förstår varför Georgierna gick in i Sydossetien så kommer oron för en amerikanskt preventivt kärnvapenattack att ligga och gnaga...

Hur som haver så sitter Ryssland på trumfkortet just nu. Inte mycket NATO, EU eller FN kan göra i den akuta situationen. Militär konfrontation eller hot

om det samma skulle bara trappa upp läget ännu mer. Det är just detta alla vill undvika. Ryssland vet det och kan således härja fritt.

Om väst tar steget och stövlar in med trupp i Georgien eller dess närhet är den totala katastrofen ett faktum.

 

Tror Georgien gjort en ordentlig missbedömning. Man är lierad med USA och väst och tog för givet att detta skulle räcka för att kunna studsa mot Ryssland.

Man förbisåg USA:s bakbundna händer i det här scenariot. Jag högaktar georgiens mod att sätta sig upp mot goliat, men tyvärr kommer de

troligtvis att bli martyrer i demokratins namn. Den fria(demokratiska) världen kan inget annat än att stilla se på när Georgien kämpar för sina rättigheter.

Alternativet är helt enkelt otänkbart.

 

Är detta en trovärdig sammanfattning, eller har jag missat något?

Ja, USA har möjlighet att svara med kärnvapen... :bash:

Link to comment
Share on other sites

Hur som haver så sitter Ryssland på trumfkortet just nu. Inte mycket NATO, EU eller FN kan göra i den akuta situationen. Militär konfrontation eller hot

om det samma skulle bara trappa upp läget ännu mer. Det är just detta alla vill undvika. Ryssland vet det och kan således härja fritt.

Om väst tar steget och stövlar in med trupp i Georgien eller dess närhet är den totala katastrofen ett faktum.

 

Tror Georgien gjort en ordentlig missbedömning. Man är lierad med USA och väst och tog för givet att detta skulle räcka för att kunna studsa mot Ryssland.

Man förbisåg USA:s bakbundna händer i det här scenariot. Jag högaktar georgiens mod att sätta sig upp mot goliat, men tyvärr kommer de

troligtvis att bli martyrer i demokratins namn. Den fria(demokratiska) världen kan inget annat än att stilla se på när Georgien kämpar för sina rättigheter.

Alternativet är helt enkelt otänkbart.

 

Är detta en trovärdig sammanfattning, eller har jag missat något?

 

Vad skulle Sverige göra om en by i lappland påstod sig vilja vara rysk, ryssarna börjar dela ut ryska pass till alla invånare. Invånarna i byn sätter upp en gräns runt byn och börjar kontrollera pass på de som åker ut och in ur byn. Polisen kommer till platsen och skottlossning utbryter… ryssarna skickar in en luftlandsättningsbataljon till byn för att skydda ”sina” medborgare.

 

Vad skulle Sverige göra??

 

Nu är det kraftigt förenklat men försök att se det hela lite ur Georgiens perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Utan att gå in i nyanseringsdebatten, välja sida eller skvätta piss på någon i denna diskussion, men byter man ut "Ryssland" mot "USA" och "Georgien" mot valfri skrukstat med många minareter och flygande mattor så känns det helt normalt:

  • Amerikanskt flyg har bekämpat terrorister alt. bemött agressionen;
  • Amerikanska flottan sänkte en skurkstatsbåt som inte stannade;
  • Amerikanska förband skapar en säkerhetszon för att skydda amerikanska medborgare (motsv. georgier med ryskt pass);
  • m.m. m.m.

Man kan konstatera att Pentagons PR-avdelning är bättre än den Ryska Propagandabyrån!

Link to comment
Share on other sites

Utan att gå in i nyanseringsdebatten, välja sida eller skvätta piss på någon i denna diskussion, men byter man ut "Ryssland" mot "USA" och "Georgien" mot valfri skrukstat med många minareter och flygande mattor så känns det helt normalt:

  • Amerikanskt flyg har bekämpat terrorister alt. bemött agressionen;
  • Amerikanska flottan sänkte en skurkstatsbåt som inte stannade;
  • Amerikanska förband skapar en säkerhetszon för att skydda amerikanska medborgare (motsv. georgier med ryskt pass);
  • m.m. m.m.

Man kan konstatera att Pentagons PR-avdelning är bättre än den Ryska Propagandabyrån!

 

Du glömmer att Georgien är ett demokratiskt land med en folkvald regering. Fast det kanske bara en en detalj?

Link to comment
Share on other sites

Du glömmer att Georgien är ett demokratiskt land med en folkvald regering. Fast det kanske bara en en detalj?

 

Det var Tyskland också (1939)... Jag skulle inte riktigt kalla Venezuela demokratiskt, trots att Hugo Chavéz är folkvald. (Jag har t.o.m. för mig att "folket" vill ha honom på livstid.) Vad sägs om folkomröstningen i Zimbabwe?

 

Med rätt PR-avdelning blandar man bort "demokratin" och "folkvaldheten" så att det passar en egna syften. Låt oss inte diskutera huruvida Georgien är demokratiskt eller inte...

Edited by Rune Frunkh
Link to comment
Share on other sites

Hur som haver så sitter Ryssland på trumfkortet just nu. Inte mycket NATO, EU eller FN kan göra i den akuta situationen. Militär konfrontation eller hot

om det samma skulle bara trappa upp läget ännu mer. Det är just detta alla vill undvika. Ryssland vet det och kan således härja fritt.

Om väst tar steget och stövlar in med trupp i Georgien eller dess närhet är den totala katastrofen ett faktum.

 

Tror Georgien gjort en ordentlig missbedömning. Man är lierad med USA och väst och tog för givet att detta skulle räcka för att kunna studsa mot Ryssland.

Man förbisåg USA:s bakbundna händer i det här scenariot. Jag högaktar georgiens mod att sätta sig upp mot goliat, men tyvärr kommer de

troligtvis att bli martyrer i demokratins namn. Den fria(demokratiska) världen kan inget annat än att stilla se på när Georgien kämpar för sina rättigheter.

Alternativet är helt enkelt otänkbart.

 

Är detta en trovärdig sammanfattning, eller har jag missat något?

 

Håller med. Känns nästan som Georgien är Rysslans svar på USA:s krig i Irak. Många protesterade men ingen kunde göra nåt. Blir samma sak här. Även om ryssarna skulle ta över hela landet så lär ingen göra nåt då Georgien inte är är "värt" en väpnad konflikt med Ryssland.

 

 

För några månader sedan startade jag en tråd (som snabbt låstes och slängdes) om ett möjligt kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland. Förenta staternas robotsköld i Östeuropa är ett medel för att förbereda sig på ett kärnvapenkrig mot Ryssland, så möjligheten finns. Under kalla kriget och doktrinen om Flexible response var en storskalig kärnvapenattack ett möjligt svar på ett direkt sovjetiskt anfall på en amerikansk allierad. Så länge jag inte förstår varför Georgierna gick in i Sydossetien så kommer oron för en amerikanskt preventivt kärnvapenattack att ligga och gnaga...

 

Ja, USA har möjlighet att svara med kärnvapen... :bash:

 

Jorden till 01/B3! Jorden till 01/B3!

 

Bara för att nån (okänd) tidning skriver om en general som uttalar sig om kärnvapen behöver det inte betyda ett skit. Trovärdigheten kan ifrågasättas samt det nämns ju att uttalandet är isf menad till avskräckning. Inte ens ryssarna är så dumma att använda kärnvapen mot ett land de enkelt kan ta över med styrkor de redan har på plats. Så varför i hela världen skulle de ta till kärnvapen?

 

Nej...antingen tidningen som hittat på uttalandet, generalen var full eller så snackade han bara lite skit för att få lite utrymme i media.

 

Så glöm kärnvapen. Dessa kan komma att användas när ett fullskalig krig rasar eller nåt liknande där tex USA eller Ryssland håller på att bli helt överkörda, vilket lär inte hända inom överskadlig tid!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...