Jump to content

Georgien och Ryssland i Krig?

Isgubbe

Recommended Posts

• Super Administrators

Konflikten Georgien och Sydossetien trappas upp med regelratta strider. Idag har aven kommit rapporter om att Ryskt flyg bombat mal i Georgien. Ryska trupper ror sig aven mot gransen till Georgien för att "Undsatta" Sydossien. FN har inte lyckats ena sig om ett uttalande. Risken ar att denna konflikten trappas upp avesvart de narmaste dagarna och att Ryssland angriper Georgien i en fullskalig attack.

LÄNK SvD

• Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enl BBC ska nu Georgiska trupper kontrollera stora delar av Sydossesien efter hårda strider mot Sydossesisk milis... Putin (kostigt att det inte var Medvedev?) ska enl BBC sagt att Ryssland kommer att vidta åtgärder. Ryskt flyg ska, enl georgiska källor, ha bombat delar av Tiblisi (ej bekräftatat enl BBC kl 10 CET).

Georgiens president har beordrat full mobelisering (enl BBC News 10:30).BBC News

Källa: BBC World News kl 10.00 CET och vidare fram i tiden :banghead: .

Edited by Lfskbat

Ryssarna flyttar flygstridskrafter från Abchasien mot Sydossesien. (BBC News 11.00). Georgiska trupper ska även ha "råkat" träffa ryska militära baracker med artilleri, varvid 5-10 ryska "Peace-keepers" soldater har dött.PRAVDA

Edited by Lfskbat

Georgiens försvar verkar bestå av:

Armé

5 Infanteribrigader

1 Artilleribrigad

1 Ingbrigad

1 fristående lätt Infbat

1 strdsvagnsbat F

1 Lvbat

1 Signalbat

1 Mekaniserad (?) spanings bat

1 MP/säk bat

1 Sjvbat

Numerären är 21 739 varav 2 215 är officerare, 19 508 underbefäl (kontrakterade) and 16 civilanställda

Flyg

15 st MIG-25 (Jakt)

9 st SU-24 (attack)

35 st SU-25 (attack)

40 st Mi-24 Hind

20 st Bell UH-1N Iroquois

2 st An-2 (tp)

2 st An-24 (tp)

4 st An-32 (tp)

Flotta

20 st båtar och 531 anställda varav 181 officerre och 200 NCOs

Källa: wikipedia / www.mod.gov.ge/

Ihopslaget Rokare BG

Bra info om hela Georgiens försvar finns här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Georgian_Army

Vilka styrkor har ryssarna i området? Antar att de har lättast att smälla på Georgien via flyg i det korta perspektivet?

BBC News "Breaking news" 13:20 CET...

Ryssland går in i Sydossesien med militär trupp. Georgiska utrikesministern kräver att ryssland inte går in, "-Close to full scale war!".

Georgien erbjuder 3-4 timmars "eld upphör" för att kunna evakuera civila.

Edited by Lfskbat

Det här tramset är över om en vecka igen. lite vapenskrammel , småstrider och sen blir det vapenvila igen. ingen tjänar på ett fullskalligt krig t.ex. skulle förvåna mig mycket om det blir mer än just en styrkemätning. förhoppningsvis iaf

Man kan hoppas att du har rätt elisson. Georgiens utrikesminister är väl lite pressad av stundens allvar. Att ryssen går in kan vara att gjuta olja på vågorna,,,, eller precis tvärt om, beroende på hur Georgien ser det... jag skulle dock inte kalla det för småstrider... ta en titt på BBC.

Edited by Lfskbat

Det här tramset är över om en vecka igen. lite vapenskrammel , småstrider och sen blir det vapenvila igen. ingen tjänar på ett fullskalligt krig t.ex. skulle förvåna mig mycket om det blir mer än just en styrkemätning. förhoppningsvis iaf

Möjligt att du har rätt. Men det finns överaskande många också på detta forum som ofta säger att inte finns någon risk för krig eftersom ingen tjänar på det. Det är en mycket naiv trosuppfattning och vanlig i världshistorien. Den har varit fel väldigt många gånger. Och att resonera så är ett grundläggande fel där man förutsätter att andra har samma världsuppfattning och samma logik som en själv.

Edited by Pal

Enl BBC News nu kl 15.00 så anklagar nu ryska UD Georgien för etnisk rensning i Sydossesien. Propagandakriget är på top, synes det. :lol: (om det nu är propaganda dvs).

Rickard Holbrook:

"It´s a long time russian plan to destibelize Georgia [the region]".

Edited by Lfskbat

I den senaste nyhetssammanfattningen nu från BBC World News så sades det "-Russian and Georgia is in the brink of War, if not already att war..." "-Russia is sending its 58th army (?) to south ossesia".

Hörde jag rätt ang 58:e armén? Kollade lite på Wiki men hittade inget där (letade inte länge om sanningen ska fram... och det ska den ju :lol: ).

Skön timing av Ryssland, OS kommer få all media-tid.

Jag tror inte att det är en slump.

Tänkte på det också, kollar man på cnn så är ju fortfarande OS huvudnyheten. Omvärlden verkar inte bry sej nämnvärt just nu iaf.

Ryssen är på G grabbar! :lol:

Man kan hoppas att du har rätt elisson. Georgiens utrikesminister är väl lite pressad av stundens allvar. Att ryssen går in kan vara att gjuta olja på vågorna,,,, eller precis tvärt om, beroende på hur Georgien ser det... jag skulle dock inte kalla det för småstrider... ta en titt på BBC.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3056356.ab

Ja det ser ut att vara värre än bilden jag fick imorse.. hadde mer fått bilden av enstaka artilleriatacker över gränsen. får se hur det utvecklar sig

I den senaste nyhetssammanfattningen nu från BBC World News så sades det "-Russian and Georgia is in the brink of War, if not already att war..." "-Russia is sending its 58th army (?) to south ossesia".

SvD Talet finns även på CNN

- Ryssland krigar med oss på vårt eget territorium, sade Saakashvili till CNN

Om en president säger att de krigar så är de väl krig, eller?

Edited by Yohn

Ja det ser ut att vara värre än bilden jag fick imorse.. hadde mer fått bilden av enstaka artilleriatacker över gränsen. får se hur det utvecklar sig

Ja det har eskalerat något så in i h-e under dagen... jag har följt det sedan 10 snåret i fm. I början tänkte jag lite som du, det är över till i eftermiddag... Men när man såg "filmsnuttarna" och hörde retoriken från både Ryssland och Georgien,, ja huvaligen!

Ämnet är onekligen intressant och vi får se vad framtiden har i släptåg. Dock är behovet var någon form av medlemsgenererad RSS-Feed för denna konflikt minimal. Låt oss därför istället, enligt gällande ROE och regler, diskutera ev utveckling och innebörd av denna konflikt istället för att bara referera vad som skrivs på CNN, BBC m.fl.

Rokare BG

Jag har inte läst någonting om att det börjat skramlas i Abchazien som är Georgiens andra stora "utrbrytar stat".

Vapenvila slöts 93 men ingen lösning är i sikte.

Kan det inte är en tidfråga innan även Abchazien höjer sin röst för självständighet.

Vad tror ni?

Lite fakta om Sydossetien och Abchazien från allas vår favoritkälla.

Abchazien

Sydossetien

Jag tycker att det vore lämpligt om vår kära regering omser sin säkerhetsanalys.

Lägg även märke till hur Georgiens situation till mångt och mycket liknar Estlands. Bägge har en stor rysk minoritet som givetvis fäderneslandet ger sig i kast att skydda.

Ja, och AN-2 också :lol: