Jump to content

Georgien och Ryssland i Krig?


Recommended Posts

Med den blygsamma informationen som vi båda besitter så verkar det ju som att Georgien "startade" detta krig...Varför?? och den fråga vi alla ställer oss ..Varför nu??

Själv har jag inte den blekaste aning...men mottager alla er forummeddlemmars teorier.

Det här kan ju vara en trovärdig förklaring om Du frågar mig. Ur Aftonbladet;

 

Varför ger sig Georgien in i det här – har de någon som helst chans?

 

– Nej, men presicdent Saakasjvili har under ett antal år sagt att utbrytarna åter ska in i Georgien. Någon gång måste han agera för att inte förlora sin trovärdighet. Det är ett sätt att bryta dödläget. Dessutom har Ryssland provocerat genom att samla trupper utanför Georgiens gränser hela våren.

Slut citat

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommer att tänka på flera tidigare konflikter som tex hur de elaka polackerna sköt på de snälla tyskarna som gjorde det nödvändigt för Hitler och Tyskland att anfalla Polen för att skydda den tysktalande minoriteten i Polen. Det ledde till starten på WW2.

 

Georgien och Ryssland har grälat flera år nu. Varför? Olja och Gas igen… Ryssland har vid flera tillfällen hotat Georgien och visat att de är ytterst irriterade över Georgiens närmande mot väst och Nato. Ryssland har provocerat Georgien i flera år genom att vägra ta hem sina trupper och avveckla sina baser i Georgien samt regelbundna kränkningar av luftrum. Det är inte länge sen ett Ryskt flygplan ”tappade” delar av sin vapenlast över Georgien och en internationell expert grupp ledd av Sverige utredde händelsen.

 

Så frågan är snarats… var det Georgien som startade ett fullskaligt krig mot Ryssland som de redan viste att de aldrig skulle kunna vinna…

 

Vem har något att vinna på ett krig just nu? Vem är den starkare parten?

 

Med den blygsamma informationen som vi båda besitter så verkar det ju som att Georgien "startade" detta krig...Varför?? och den fråga vi alla ställer oss ..Varför nu??

Själv har jag inte den blekaste aning...men mottager alla er forummeddlemmars teorier.

Vem som startade den här mycket obehagliga situationen lär vi inte få reda på genom att läsa aftonbladet eller expressen. Och samma sak med "varför" den startade. Lättlurade människor tror att första bästa informationen stämmer och skaffar sig en uppfattning baserad på det. Eller rättare sagt, många söker den informationen de vill ha för att skapa sig den bild de VILL ha och därmed få fram syndabocken i dramat.

 

Som jämförelse så var det en hel del människor som trodde att det verkligen var polska trupper som började härja 1938 och stod fast vid det under hela krigets gång...

Link to comment
Share on other sites

om detta hanlar om olja och gasledningar .....ojojoj.... då kan det urarta anser jag ich oja har USA och NATO ALDRIG kunnat vika undan för och då har vi ett krig som intreserar USA, Ryssland och KINA .... alla stora kärnvapen makter,,,,tyvärr!

vad händer då i sverige ?? skärpt beredskap? norges kust är av intresse för ryssen sedan länge "med sverigers passage"....... tillåter vi det eller slåss vi för vårat land?

 

ps: detta är ganska oroande enligt min mening.

Link to comment
Share on other sites

Vilken av stormakterna USA och Ryssland har störst intresse av att förstöra den kinesiska OS-festen :)

 

Tala ur skägget och var tydlig med relevansen i det du skriver för tråden som handlar om konflikten i Georgien.

 

/Vargas, BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Om man inte tänker hävda att det var ryska trupper i georgisk uniform som intog Tschinvali, så står det nog klart att det var Saakasjvili eller någon annan georgisk befälhavare som beslöt att trappa upp konflikten avsevärt från de senaste årens skärmytslingar. Skottväxling och artilleridueller har varit legio under en lång tid. En räd med pansar understödd av flyg och tungt artilleri mot rebellernas "huvudstad" är däremot spel i en annan liga. Givetvis kan anfallet ha varit ett försök att förekomma ryska interventionsplaner (det verkliga georgiska målet torde i så fall ha varit Rok-tunneln vilket är den enda ordentliga försörjningslinjen för ryska styrkor i sydossetien). Det är ju vad Saakasjvili hävdar.

 

En annan möjlighet är att man på båda sidor låtit sina omfall-planer rulla på i reaktion på verkliga, förutspådda eller inbillade fientliga drag, och därmed snabbt eskalerat situationen till dagens clusterfuck. Båda sidor måste ha planerat för intervention i området i flera år, och när något sådant väl sätter fart så kan det vara svårt att hejda utvecklingen mot fullt krig.

 

Mina .50 lari: Georgerna kommer att tvingas ut ur Sydossetien och kanske även Abchazien, men det kommer inte att bli en fullskalig rysk invasion och ockupation av Georgien.

Link to comment
Share on other sites

från TT

 

Vladimir Putin värjde sig på lördagen mot en kör av ilsken internationell kritik som anklagade Ryssland för att överträda folkrätten och kränka Georgiens gränser.

 

-Som resultat av Georgiens aggression i Sydossetien har dussintals människor dödats och hundratals skadats, sade Putin under ett besök i ryska Nordossetien. Han sade då emot tidigare uppgifter om att uppemot 2 000 dödats i konflikten.

 

-Det är svårt att föreställa sig hur Sydossetien skulle kunna övertalas att integrera sig på nytt med Georgien efter detta, sade han och kallade Rysslands handlande för "välgrundat, legitimt och nödvändigt".

 

Ordkriget trappas upp. Bara hoppas att denna konflikt inte sprider sig.

Link to comment
Share on other sites

Sydossetien är en "delstat" med autonomi som jag förstår det, alltså provinsen har viss självbestämmanderätt men är fortfarande styrt av Georgien, dra en parallell att Grönland som tillhör danmark vill slå sig fri och bli en suveränitet.

är det inte detta som är grundkonflikten? sydossetien vill bli suveräna och så småningom ansluta sig till ryssland eller Nordossetien som jag förstår det, Sydossetien är fullt av rebeller villket i grunden ger Georgien all rätt att gå in med trupp och förstärka sin makt i området.

Link to comment
Share on other sites

Tesen......anfall är bästa försvar.....äger nog sin giltighet i det som hänt. Efter lång tid av spänt läge så har bägaren runnit över helt enkelt?

Säkerligen ligger det ett uns av sanning i din teori...men jag fattar fortfarande inte hur Georgiens president tänkte när han gav marchorder till sin arme?

Det verkar vara en hund begraven här?, hemliga löften från Nato/USA som inte kunde infrias??

Jisses denna konflikt måste vara en av dom bizzaraste i Europa i modern tid!?

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar på att Ryssland kommer att gå vidare in i Georgien förutom de aktioner som förekommer nu, det som förekommer nu hör väl till krigets vardag... Störa motståndarsidans mobelisering och dess infrastruktur. Någon regelrätt invasion av Georgien med total underkastelse tror (hoppas) jag inte vi får se, världsopinionens reaktioner på det ännu så länge begränsade krigsområdet är ett svar på detta måhända.

 

När det gäller Ukrainas roll i det hela så har tydligen utrbytarrepubliken Sydossiesiens president bekräftat att Ukraina förser Georgien med vapen, vad är det som är mysko i detta? Är detta inte vanliga vapenaffärer som är kontrakterade före bombardemanget i fredags... tror nog inte Ukraina är så nogräknade som Sverige när det gäller att sälja vapen till krigförande länder... Vad för vapen rör det sig om? Kan det inte vara så att det tex bara rör sig om lastbilar och kokvagnar... allt som säljs till en försvarsmakt är inte kulor och krut.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner att det är lite mitt fel att Ukraina drogs in i diskussionen. :) Jag undrar bara, om det nu finns band och vissa gemensamma nämnare mellan Ukraina och Georgien så bör det vara en faktor utav många som spelar roll i parternas handlingsfrihet om man vill undvika vissa negativa konsekvenser.

 

Kan dessa faktorer hämma parternas agerande just nu, eller är ossetienkonflikten en isolerad företeelse som INTE kan få återverkningar på relationerna med övriga ryska grannländer, militära som civila? Och, kan Ryssland skita i vilket, så att säga?

 

Jag nämnde Ukraina eftersom Reuters skrev om det faktum att ryska UD påtalat att vapenleveranserna har en viss medskyldighet till det som nu sker.

Link to comment
Share on other sites

Tesen......anfall är bästa försvar.....äger nog sin giltighet i det som hänt. Efter lång tid av spänt läge så har bägaren runnit över helt enkelt?

Säkerligen ligger det ett uns av sanning i din teori...men jag fattar fortfarande inte hur Georgiens president tänkte när han gav marchorder till sin arme?

Det verkar vara en hund begraven här?, hemliga löften från Nato/USA som inte kunde infrias??

Jisses denna konflikt måste vara en av dom bizzaraste i Europa i modern tid!?

 

Det ligger väl i Asien?

 

Georgien har väl ändå inte gått in i Ryssland utan är fortfarande i sitt eget land.

Link to comment
Share on other sites

@Demento:

Varför skulle Saakasjvili nödvändigtvis behöva ha västligt klartecken för en räd? Det torde inte vara första gången i världshistorien som en frifräsande ledare tror sig ha stöd till, och tror sig ha resurser till ett litet framgångsrikt militärt äventyr (a.k.a. "We'll all be home by Christmas!"). Inte heller första gången som en sån uppfattning visar sig vara en fatalt felaktig.

 

@23:e komp:

Vi får väl se om Saakasjvili och inte minst den georgiska civilbefolkningen håller med om att det verkligen var den bästa taktiken, när krutröken lägger sig... fan tro't.

Link to comment
Share on other sites

@23:e komp:

Vi får väl se om Saakasjvili och inte minst den georgiska civilbefolkningen håller med om att det verkligen var den bästa taktiken, när krutröken lägger sig... fan tro't.

Personligen tycker jag det var ett väldigt osmart drag om det var Georgien som började. Men jag har full förståelse för det dilemma man suttit i.

Saakasjvili har 3-4 motståndare att ta hänsyn till. Ryssland, Sydossetien, Abchazien men inte minst den inhemska opinionen. Jag är glad att jag inte heter Saakasjvili. :D Alla ledare är inga strategisnillen. Men det är inte lätt att välja mellan pest och kolera.

 

Lite kuriosa publicerat av BBC.

GEORGIA

Total personnel: 26,900

Main battle tanks (T-72): 82

Armoured personnel carriers: 139

Combat aircraft (Su-25): Seven

Heavy artillery pieces (including Grad rocket launchers): 95

RUSSIA

Total personnel: 641,000

Main battle tanks (various): 6,717

Armoured personnel carriers: 6,388

Combat aircraft (various): 1,206

Heavy artillery pieces (various): 7,550

Source: Jane's Sentinel Country Risk Assessments

 

Snacka om David och Goliat.

Link to comment
Share on other sites

@Demento:

Varför skulle Saakasjvili nödvändigtvis behöva ha västligt klartecken för en räd? Det torde inte vara första gången i världshistorien som en frifräsande ledare tror sig ha stöd till, och tror sig ha resurser till ett litet framgångsrikt militärt äventyr (a.k.a. "We'll all be home by Christmas!"). Inte heller första gången som en sån uppfattning visar sig vara en fatalt felaktig.

 

@23:e komp:

Vi får väl se om Saakasjvili och inte minst den georgiska civilbefolkningen håller med om att det verkligen var den bästa taktiken, när krutröken lägger sig... fan tro't.

 

Kanske inte klartecken men åtminstone en tro till klarsignal??

Jag är helt förbryllad över denna konflikt....hade Georgien förväntat sig 101 Airborn till undsättning?

Link to comment
Share on other sites

Vad för vapen rör det sig om? Kan det inte vara så att det tex bara rör sig om lastbilar och kokvagnar... allt som säljs till en försvarsmakt är inte kulor och krut.

SA-8 lvrbv

T-72 strv

BTR-80 patgb

BMP-2 strf

2S3 phaub

Mi-24 ahkp

Mi-8/17 hkp

 

Enligt SIPRI.

Link to comment
Share on other sites

Vilken av stormakterna USA och Ryssland har störst intresse av att förstöra den kinesiska OS-festen :D

 

Tala ur skägget och var tydlig med relevansen i det du skriver för tråden som handlar om konflikten i Georgien.

 

/Vargas, BLÅGUL

Vi ser ett inbördeskrig i Georgien där de båda sidorna stöds av USA respektive Ryssland. Om nu konflikten inte är så genombizarr som den verkar för oss utomstående så borde endera USA eller Ryssland (beroende på vilken sida som valda att intensifiera konflikten just nu) har godkänt detta.

 

Under de senaste åren har vi sett den sovande jätten Kina vakna upp och en begynnande kamp om inflytande över Centralasien mellan de tre stormakterna och man anar framtida konflikter över energitillgångar. Kina har satsat mycket pengar och prestige i de olympiska spel som invigdes i går. Det behöver inte vara så att syftet med att starta kriget nu var att det skulle drunkna i rapportering från OS utan kanske i stället att världens uppmärksamhet skulle flyttas från "OS-festen".

 

Vilken stormakt - USA eller Ryssland - har störst intresse av att krascha festen? Själv vet jag inte...

Link to comment
Share on other sites

@23:e komp

 

Det är inte ditt fel, det är Ryska UD eller vilken källa du nu hade... Jag hörde även att de sa liknande ang Ukraina på BBC.

 

En sak jag drog mig till minnes... Var det inte lite liv i luckan i Georgien för några månader sedan? Hade inte Saakhasvjili lite problem med georgiska invånarnas förtroende för honom? Någon som drar sig till minnes?

 

Om det nu var så, kan detta inte leda till att Georgien blir instabilt efter freden slutits? Kan det vara så att Saakhasvjilis motståndare i landet får vatten på sitt kuvert och anklagar honom för att ha dragit in Georgien i ett onödigt krig? Riksrätt?

 

@Kryptörn

 

Tackar för vapenexportinfo! Även jag vet att en SA-8 inte är en kokvagn... klåpare som jag är :D

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Om Ukraina skulle dras med så är det rätt intressant att Ukraina har sin huvudflottbas i Sevastopol och Ryssland har sin huvudbas för Svarta havsflottan på samma ställe.

 

Enligt CNN så har enheter ur ryska flottan lagt sig utanför den georgiska kusten.

Link to comment
Share on other sites

Har Georgien gått över gränsen till Ryssland?

Situationen går att likna vid Kosovo (en del av Serbien då de svenska insatserna började). Hur skull omvärlden ha uppfattat det ifall den serbiska armén hade försökt att återta kontrollen över hela Kosovo? Vad skulle Sverige ha gjort ifall svenska fredsbevarande soldater dödats av serbiska raketer.

 

Georgien måste ha förstått vad de gav sig in på - och ändå gjorde de det...

Link to comment
Share on other sites

Brainstorming och hypoteser kommer alltid att poppa upp i ett sådant läge som nu råder... Lekmannadiplomati och amatöranalyser är inget fel tycker jag.... om man håller sig inom rim och reson,,,

Ja, annars kan vi ju nästan lägga ner forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ryssen tar fram storsläggan:

The official, who was not authorized to speak on the record by the Bush administration, said Russia was using a giant strategic bomber capable of carrying 54,000 pounds (24,500 kg) of bombs and had launched ballistic missile attacks on Georgian territory.

 

Reuters

 

Tu-160 med Kh-55 robotar?

Link to comment
Share on other sites

Har Georgien gått över gränsen till Ryssland?

Situationen går att likna vid Kosovo (en del av Serbien då de svenska insatserna började). Hur skull omvärlden ha uppfattat det ifall den serbiska armén hade försökt att återta kontrollen över hela Kosovo? Vad skulle Sverige ha gjort ifall svenska fredsbevarande soldater dödats av serbiska raketer.

 

Georgien måste ha förstått vad de gav sig in på - och ändå gjorde de det...

 

Nu pratar vi i runda slängar om folkmord.

 

Det var ju inte Georgiens mål med att stärka sin kontroll över Syd.

Link to comment
Share on other sites

Har Georgien gått över gränsen till Ryssland?

Situationen går att likna vid Kosovo (en del av Serbien då de svenska insatserna började). Hur skull omvärlden ha uppfattat det ifall den serbiska armén hade försökt att återta kontrollen över hela Kosovo? Vad skulle Sverige ha gjort ifall svenska fredsbevarande soldater dödats av serbiska raketer.

 

Georgien måste ha förstått vad de gav sig in på - och ändå gjorde de det...

 

Nu pratar vi i runda slängar om folkmord.

 

Det var ju inte Georgiens mål med att stärka sin kontroll över Syd.

Folkrättsligt förväntas suveräna stater ha kontroll, även militär, över sitt territorium. Detta gäller både Kosovo/Serbien och Sydossetien/Georgien. USA anklagade Serbien för folkmord i Kosovo och Ryssland anklagar Georgien för folkmord i Sydossetien. Stormakterna agerar utifrån sina intressen och vi betraktare översköljs av propaganda från alla sidor.

Link to comment
Share on other sites

Situationen som sådan har ju inte direkt poppat upp över en natt. Det är inte som att ryssarna har varit de som vänt andra kinden till under de senaste månaderna utan situationen har ju sakteliga trappats upp.

Att Georgien till sist gick till anfall var nog en stor gambling från Saakashvilis sida...kanske målet var att kunna skära av ryssarna från tunneln genom Kaukasus men de kunde helt enkelt inte nå fram. Alternativt att de helt enkelt fick nog eller fick nys om något som ryssarna planerade. Helt främmande är det säkert inte för ryssarna att kunna frammana ett anfall, då det skulle gynna dom om Georgien skulle ses som anstiftare till ett krig. Så de snälla ryssarna kan återställa ordningen i området. Tror inte ryssarna gråter om de får chansen att blåsa bort ett stycke pipeline i Georgien heller....

 

Området är ryssarnas bakgård och de är säkert ute för att visa alla vem som bestämmer i kvarteret så det känns mer som en statement från ryssarnas sida...."we´re bad and we´re back!" Det ligger i linje med ryssarnas allt tuffare framtoning på sistone. De vill visa att de är en faktor att räkna med i världen, både politiskt och militärt!

Att forna Sovjetstater närmar sig väst är antagligen inte särskilt populärt hos ryssarna och USA har inte gjort mycket för att mildra deras oro över vad som händer vid deras gränstrakter.....NATO medlemskaps ansökningar å robotbaser å annat.

Att de sätter ner foten nu är nog en del att testa USAs beslutsamhet i området lika mycket som ett statement till de andra forna sovjet republikerna....

 

Lite fria fabuleringar....... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...