Jump to content

Georgien och Ryssland i Krig?


Recommended Posts

Ser man till luftkriget så blir man lite förvånad över att Ryssland fortfarande är väldigt sovjetiskt i sitt uppträdande. Man borde kanske inte bli det efter Tjetjenien men ändock:

 

- Nyttjandegraden av PGM verkar vara låg eller obefintlig

- Collateral damage är högt även om man granskar bilder från båda håll

- SEAD låg till obefintlig

 

 

Det sista mynnade ut i ett antal försluster, som slår relativt stort åt alla håll vad gäller numerären, men en uppseendeväckande bekräftad förlust är en Tu-22M Backfire ( Georgiska källor vill lägga till 2-3st). Ryssland har även bekräftat förlust av Su-25 (endast sett i singular men andra källor nämner plural, speciellt Georgiska).

 

Su-24 har även varit insatt om bilderna är äkta, även de med frifallande oguidad verkanslast.

 

På de första bilderna där ryska artilleripositioner visas är de särgrupperade och med begränsad men en ändå maskering vilket kanske antyder en viss tanke på hotet från Georgiskt attackflyg (främst Su-25). Senare bilder visar dock tätt packade stridsvagnskolonner på i öppen och höglänt terräng med besättningarna under ordergisning under öppen himmel. Borde kunna tolkas som att bekämpning av Georgiska flygstridskrafter gått väldigt väl, eller så kan även dett härledas till sovjetiskt uppträdande...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För övrigt så ser jag detta som ytterliggare ett bevis på att läget i Europa inte är så stabilt som våra politiker vill tro. Får hoppas att de kanske fattar.

 

/Nyllet

 

Du är felinfomerad. Kriget som målas upp är i själva verket så osannolikt att det är tveksamt om det ens har inträffat.

 

Jag är rädd att jag inte förstår vad du vill ha sagt med det där inlägget. Sarkasm passar sig iallafall verkligen inte när civila dör i en väpnad konflikt. Att Ryssland har gått in i Georgiskt territorium är ju iallafall ett faktum. Jag tycker att det är dags att politikerna fattar att allt inte är så bra som de tror att det är i Sveriges närområde.

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Ser man till luftkriget så blir man lite förvånad över att Ryssland fortfarande är väldigt sovjetiskt i sitt uppträdande. Man borde kanske inte bli det efter Tjetjenien men ändock:

 

- Nyttjandegraden av PGM verkar vara låg eller obefintlig

- Collateral damage är högt även om man granskar bilder från båda håll

- SEAD låg till obefintlig

 

 

Det sista mynnade ut i ett antal försluster, som slår relativt stort åt alla håll vad gäller numerären, men en uppseendeväckande bekräftad förlust är en Tu-22M Backfire ( Georgiska källor vill lägga till 2-3st). Ryssland har även bekräftat förlust av Su-25 (endast sett i singular men andra källor nämner plural, speciellt Georgiska).

 

Su-24 har även varit insatt om bilderna är äkta, även de med frifallande oguidad verkanslast.

 

På de första bilderna där ryska artilleripositioner visas är de särgrupperade och med begränsad men en ändå maskering vilket kanske antyder en viss tanke på hotet från Georgiskt attackflyg (främst Su-25). Senare bilder visar dock tätt packade stridsvagnskolonner på i öppen och höglänt terräng med besättningarna under ordergisning under öppen himmel. Borde kunna tolkas som att bekämpning av Georgiska flygstridskrafter gått väldigt väl, eller så kan även dett härledas till sovjetiskt uppträdande...

 

Jag skulle nog utifrån min erfarenhet säga att jag inte är förvånad efter att ha arbetat ett antal år i Ryssland och i sovjetiska "utbrytarrepubliker" (typ Georgien, Ukraina, Vitryssland). Väldigt lite har ändrats i tänket i Ryska krigsmakten de senaste 20 åren och i mångt och mycket gäller den sovjetiska doktrinen med mycket folk som matas på i våg efter våg till dess att man överväldigar fienden. Samtidigt så har flygvapnet knappt flugit de senaste åren mer än för att visa upp en och annan Tu-95 vid västliga länders gränser den senaste tiden men det ser jag mer som ett litet solo vid sidan av. Samtidigt är ett människoliv väldigt lågt värderat i ryssland idag precis som på den gamla goda tiden när tsaren regerade och senare politbyrån.

 

Kort sagt inte mycket har hänt och man sitter kvar i gammalt tänk gammal doktrin gammal strategi och gammal taktik. Detta är ytterst skrämmande om man ser det på lång sikt att vi har en stormakt med ambition som sitter fast i ett tankesätt som resten av världen lämnade bakom sig 1950 vad gällande brukande av våld.

 

Det jag ser och hörn nu är snarast en bekräftelse för mig.

Link to comment
Share on other sites

Ser man till luftkriget så blir man lite förvånad över att Ryssland fortfarande är väldigt sovjetiskt i sitt uppträdande. Man borde kanske inte bli det efter Tjetjenien men ändock:

 

- Nyttjandegraden av PGM verkar vara låg eller obefintlig

- Collateral damage är högt även om man granskar bilder från båda håll

- SEAD låg till obefintlig

 

 

Det sista mynnade ut i ett antal försluster, som slår relativt stort åt alla håll vad gäller numerären, men en uppseendeväckande bekräftad förlust är en Tu-22M Backfire ( Georgiska källor vill lägga till 2-3st). Ryssland har även bekräftat förlust av Su-25 (endast sett i singular men andra källor nämner plural, speciellt Georgiska).

 

Su-24 har även varit insatt om bilderna är äkta, även de med frifallande oguidad verkanslast.

 

På de första bilderna där ryska artilleripositioner visas är de särgrupperade och med begränsad men en ändå maskering vilket kanske antyder en viss tanke på hotet från Georgiskt attackflyg (främst Su-25). Senare bilder visar dock tätt packade stridsvagnskolonner på i öppen och höglänt terräng med besättningarna under ordergisning under öppen himmel. Borde kunna tolkas som att bekämpning av Georgiska flygstridskrafter gått väldigt väl, eller så kan även dett härledas till sovjetiskt uppträdande...

 

Georgierna har väl bara Su-25. Vad är SEAD? Danne borde (som vanligt) skriva ut alla sina förkortningar. Det blir lättare för oss andra att ta till oss då.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att bestämma mig för hur jag skall ställa mig till det här.

 

Jag var emot krigen i Kosovo och Irak och nu verkar det som om det är ett liknande scenario som spelas upp.

Det som gör mig beklämd är när folk(företrädare för regeringar) som ivrigt hejjade på eller drev konflikterna i Kosovo och Irak nu är upprörda när Ryssland aktivt gör slag av sin utrikespolitik på samma sätt som USA gjort med något slags monopol.

 

Man talar även om Ryssland som krigets stora förlorare pga den utfrysning man kan förvänta sig efter en sådan här insats.

I det fallet bör man ha i åtanke vilka motiv moskva kan ha haft, man kanske numera anser sig så pass ekonomiskt och militärt starka att man inte bryr sig om vad EU mfl har att säga på kort sikt. På lång sikt kan vi inte frysa ut Ryssland om vi inte skall vara beroende av USA i all framtid. Med det med i beräkningarna kan det här kriget ha mycket begränsade negativa direkta politiska effekter för Ryssland. Det är inte svårt att nationellt hävda sin rätt att betee sig som "Den stora demokratin i väst", här kan man dessutom plocka enkla politiska poäng.

Tänk er EU eller FN säkerhetsråd när de skall fördömma Rysslands aktioner Georgien men samtidigt driva UNMIK.....

Link to comment
Share on other sites

Vad är SEAD? Danne borde (som vanligt) skriva ut alla sina förkortningar. Det blir lättare för oss andra att ta till oss då.

SEAD = Suppression of Enemy Air Defences

 

SEAD och det närbesläktade begreppet DEAD (destruction of enemy air defense) omfattar

[delar av] vad flygstridskrafter kan göra för att reducera hotet från luftvärn, kanske främst

robotluftvärn men även kanonluftvärn som stöds av radar.

 

USA:s doktrin definierar SEAD som

The activity that neutralizes, destroys, or temporarily degrades surface-

based enemy air defenses by destructive and/or disruptive means.

 

// Källa FOI

Edited by Mikky
Link to comment
Share on other sites

Nån som vet om det finns nån västerländsk media i Syd Ossetien än enbart rysk?

Nope, men läste just att två utländska journalister dödats hitintills.

 

EDIT;Kanske inte det pålitligaste mediet just nu, men ändå. Turkiska journalister lär befinna/befunnit sig i Sydossetien.http://english.people.com.cn/90001/90777/90853/6471555.html

 

Det i sig kommer att kunna vara problematiks om man nu tex. skulle använda reportage men som enbart är från rysk media och deklareras partiskt då det bara kommer från Ryssland.

 

Angående de turkiska journalisterna: Kan det vara så att ryska trupper ansett att dom kunde vara legoknektar? Enligt rysk media har ett flertal utlänningar påträffats Reportage*Bild på död människa*. Att Georgien använt pickups kan ju ha bidragit till det antagandet.

 

På tal om fordon, har nån sett Otokar Kobra på bild under konflikten?

 

Det i sig är intressant att utländska länder säljer till ett land som befinner sig i konflikt. Ursäkta mig om jag har fel och vidare det är en eller flera organisationer och länder som utgör det. Men kanske nån mer kunnig i frågan kanske skriva om vad Sveriges ställning skulle vara i en sådan fråga?

 

För övrigt så ser jag detta som ytterliggare ett bevis på att läget i Europa inte är så stabilt som våra politiker vill tro. Får hoppas att de kanske fattar.

 

/Nyllet

 

Du är felinfomerad. Kriget som målas upp är i själva verket så osannolikt att det är tveksamt om det ens har inträffat.

 

Jag är rädd att jag inte förstår vad du vill ha sagt med det där inlägget. Sarkasm passar sig iallafall verkligen inte när civila dör i en väpnad konflikt. Att Ryssland har gått in i Georgiskt territorium är ju iallafall ett faktum. Jag tycker att det är dags att politikerna fattar att allt inte är så bra som de tror att det är i Sveriges närområde.

 

/Nyllet

 

Ryska fredstrupper har varit på Georgisk territorium i flera år. Det ligger i Rysslands intresse att lyssna på dess medborgare och de Ossetier i Nord Ossetien som har släktingar och familjemedlemmar i Syd. Dessutom har det framkommit rapporter om att ryska fredstrupper har mördats.

Edited by I_R
Link to comment
Share on other sites

Man undrar varför inte ryssarna accepterar ett eld upphör nu när Georgien backat. Hur långt tänker man gå? Grannländerna lär ju reagera ännu starkare

nu när motivet för Ryssland att skydda sina trupper och civila inte är aktuellt.

 

Ukraina har ju mullrat lite om svartahavsflottan och även talat i termer av att väpnad konfrontation med Ryssland kan bli en konsekvens.

Link to comment
Share on other sites

Ett tänkbart scenario är att Ryssland ser chansen att säkra pipelinen från Turkmenistan som går genom Georgien och därmed skaffa sig en avsevärt starkare position mot EU då den största konkurrenten är borta. Ryssland skulle då kunna styra priser samt utöva utpressning mot EU.

 

Samtidigt är den mentala inställningen i Ryssland oftast att de länder som bröt sig ut ur sovjet är rebellstater och bör återföras snarast i ett nytt storryskt rike. Detta ä naturligtvis en ytterst inofficiell hållning och inte officiellt uttalat av Kreml.

Link to comment
Share on other sites

TT citat;

 

Frivillig evakuering från Georgien

 

Det svenska sektionskontoret i Tbilisi förbereder en utresa från Georgien på måndag. "Det är inte en regelrätt evakuering, utan ett slags frivillig utresa från Tbilisi med buss", säger Kent Öberg på UD:s presstjänst.Slut citat

 

Varför? Vad förväntar man sig skall ske nu då som ingen annan ser tendenser till? Verkar det inte lite märkligt, eller har jag fått tunnelseende?

Link to comment
Share on other sites

Om Ukraina skulle dras med så är det rätt intressant att Ukraina har sin huvudflottbas i Sevastopol och Ryssland har sin huvudbas för Svarta havsflottan på samma ställe.

 

Enligt CNN så har enheter ur ryska flottan lagt sig utanför den georgiska kusten.

 

 

Jag läste precis på text-TV att georgiska robotfartyg avfyrat missiler mot ryska örlogsfartyg. När ryssarna besvarade elden skall de ha sänkt en utav de georgiska skeppen. Ryssland har även landsatt 4,000 soldater via sjövägen i Abchazien.

Link to comment
Share on other sites

Om Ukraina skulle dras med så är det rätt intressant att Ukraina har sin huvudflottbas i Sevastopol och Ryssland har sin huvudbas för Svarta havsflottan på samma ställe.

 

 

 

Det är väl snarare detta faktum som gör att Ukraina kan dras in i konflikten?

 

Här finns en artikel som behandlar detta lite ytligt. http://www.topix.net/content/ap/2008/08/uk...ar-russian-navy

 

EDIT; Upptäckte en intressant sak. Har hela dagen haft problem att komma in på en viss webbplats. Läste detta nyss.

Attention of Civil Georgia users!

 

Civil.ge server is under permanent DDOS attack, therefore it may fail to respond again. Please register above or subscribe to the mailing list, in order to receive civil.ge news updates, or send the direct mail to [email protected] requesting the updates.

 

IT krig?

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Om Ukraina skulle dras med så är det rätt intressant att Ukraina har sin huvudflottbas i Sevastopol och Ryssland har sin huvudbas för Svarta havsflottan på samma ställe.

 

Enligt CNN så har enheter ur ryska flottan lagt sig utanför den georgiska kusten.

 

 

Jag läste precis på text-TV att georgiska robotfartyg avfyrat missiler mot ryska örlogsfartyg. När ryssarna besvarade elden skall de ha sänkt en utav de georgiska skeppen. Ryssland har även landsatt 4,000 soldater via sjövägen i Abchazien.

 

Intressant

 

Vore intressant att veta om de fick iväg några Exocet eller SS-N-9, och isåfall hur Ryssarna kom undan. Kan få rätt intressant innebörd för våra ytstridsdoktriner i väst...

Link to comment
Share on other sites

EDIT; Upptäckte en intressant sak. Har hela dagen haft problem att komma in på en viss webbplats. Läste detta nyss.

Attention of Civil Georgia users!

 

Civil.ge server is under permanent DDOS attack, therefore it may fail to respond again. Please register above or subscribe to the mailing list, in order to receive civil.ge news updates, or send the direct mail to [email protected] requesting the updates.

 

IT krig?

Utan att säga något om riktigheten i uppgifterna så noterar jag att det skulle vara väldigt intressant om det faktiskt är ryska staten som ligger bakom. I rysk doktrin jämställs nämligen datornätverksattacker med massförstörelsevapen...

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

EDIT; Upptäckte en intressant sak. Har hela dagen haft problem att komma in på en viss webbplats. Läste detta nyss.

Attention of Civil Georgia users!

 

Civil.ge server is under permanent DDOS attack, therefore it may fail to respond again. Please register above or subscribe to the mailing list, in order to receive civil.ge news updates, or send the direct mail to [email protected] requesting the updates.

 

IT krig?

Utan att säga något om riktigheten i uppgifterna så noterar jag att det skulle vara väldigt intressant om det faktiskt är ryska staten som ligger bakom. I rysk doktrin jämställs nämligen datornätverksattacker med massförstörelsevapen...

 

/mdn

Det visste jag faktiskt inte. Har iof tidigare nämnt att NÅGON söker störa informationsflödet. Konstaterar bara att det är ett faktum. Är det ingen mer än jag som reflekterat över hur lite som rapporteras från den här konflikten om man jämför med andra konflikter de senaste 10 åren?

Ingen part använder nyhetsmedia särskilt flitigt den här gången.

 

Jag passar på att nämna att USAID m.fl ligger bakom civil.ge Är man nyfiken kan man googla. :)

Link to comment
Share on other sites

USA flyger in Georgiens Iraktrupper till Hemlandet enligt CNN.

Här finns ju risk för beskjutning av USA flyg i så fall.

Tror inte det då de enl. andra medier redan har landat i Georgien tidigare idag. :) Iof vet man inte vilka media som talar sanning, men ändå..... :)

Link to comment
Share on other sites

Alla 2000 soldater ?

Nej, det tror inte jag heller........men det är kul att förtydliga att det media skriver inte är hela sanningar alla gånger. Ta min kommentar som ett misslyckat ironiskt inlägg.

 

På tal om annat, det finns ju en tredje region i Georgien som enl. media är en potentiell utbrytare. Tror ni de också passar på nu när det ändå är kaos?

Någon som sett några tecken i etern?

 

EDIT; Och nu rapporteras det att man identifierat två döda journalister(georgier) som dödats i Tskhinvali. Kanske är det dem som benämndes turkar tidigare. Det framgår inte av notisen.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Man undrar varför inte ryssarna accepterar ett eld upphör nu när Georgien backat. Hur långt tänker man gå? Grannländerna lär ju reagera ännu starkare

nu när motivet för Ryssland att skydda sina trupper och civila inte är aktuellt.

 

Ryssland kommer väl att se till så att Georgien inte återigen kan göra ett övergrepp på dess medborgare, fredstrupper och i Syd Ossetien den närmaste tiden. Genom att slå ut militära objekt som kommer att kosta dom dyrt. Det i sig kan ge en indikation på hur pass viktig Georgien är för USA genom att ta och titta på hur många miljoner dollar dom ger till den Georgiska armen under deras understöds program. En sammanställning finns här: Georgien - Definitions

Link to comment
Share on other sites

 

Jag läste precis på text-TV att georgiska robotfartyg avfyrat missiler mot ryska örlogsfartyg. När ryssarna besvarade elden skall de ha sänkt en utav de georgiska skeppen. Ryssland har även landsatt 4,000 soldater via sjövägen i Abchazien.

 

Intressant

 

Vore intressant att veta om de fick iväg några Exocet eller SS-N-9, och isåfall hur Ryssarna kom undan. Kan få rätt intressant innebörd för våra ytstridsdoktriner i väst...

 

Mer info om det från SvD (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1547313.svd)

Ryska flottan bekräftade sent på söndagskvällen att dess fartyg har sänkt en georgisk torpedbåt utanför Abchazien.

- Fyra snabba mål upptäcktes i dag utanför Abchaziens kust. De hade kränkt de överenskomna gränserna för säkerhetszonen och svarade inte på varningar, meddelade flottan i ett uttalande enligt den ryska nyhetsbyrån Interfax.

- De närmade sig våra fartyg.

De ryska fartygen sköt först varningsskott men övergick sedan till spärreld.

- Ett av operationsmålen förstördes efter en kort strid, de andra tre vände och rörde sig mot (den georgiska hamnstaden) Poti, stod det i meddelandet.

 

Så även här är informationen väldigt osäker, men att ryssarna skulle undvika att säga att de blev beskjutna först är ju inte så troligt.

Edited by cjg
Link to comment
Share on other sites

Finns en del info/spekulation/fakta från utlandet gällande pågående konflikt på LiveLeak, bra sökmotor ingår!

givetvis är det vinklade åsikter återigen vilka vi får ta hänsyn till! dock intressant att ta del av och betänka.

 

Filmer och bilder på plats visar verkligheten, den är sann, vidare får vi återigen spekulera om orsaken till eländet!

 

ex.

http://www.liveleak.com/view?i=43f_1218360002

 

// Paxen

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att veta om de fick iväg några Exocet eller SS-N-9, och isåfall hur Ryssarna kom undan. Kan få rätt intressant innebörd för våra ytstridsdoktriner i väst...

 

Om du syftar på robotbåten Tbilisi så har hon väl förmodligen bara äldre sjörobotar av typ Termit / P-15M eller P-20M?

 

Georgian navy

 

Enligt dn.se så talar nu ryska flottan om att man sänkte en georgisk torpedbåt igår(?)

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl bara ett alternativ nu? Ryssland fortsätter bomba Georgien tills man självmant släpper utbrytarregionerna. Att omvärlden kräver eld upphör

känns som ett nålstick i sammanhanget. Ryssland skakar av sig och fortsätter i lugn och ro. Vad vill omvärlden, och vad kan den göra?

Känns som om utgången redan är klar. Vad tror ni?

 

 

Är det någon i det här forumet som vet hur det går i OS? :) Har då aldrig sett så många inloggade i en tråd samtidigt som under de senaste dygnen. :)

Link to comment
Share on other sites

Nära ögat för BBC:

http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/pop...14&src=news

 

Han säger att det var tre raketer som nästan träffade dom, men jag tycker det låter som ryssen gick lös med sin Akan. Kanske inte ens säker att det var ett ryskt flygplan, Georgien har ju SU-25or också.

Edited by Meteor
Link to comment
Share on other sites

Man undrar varför inte ryssarna accepterar ett eld upphör nu när Georgien backat. Hur långt tänker man gå? Grannländerna lär ju reagera ännu starkare nu när motivet för Ryssland att skydda sina trupper och civila inte är aktuellt.

Jag bedömer att Ryssland tacksamt tar chansen att dels kastrera den georgiska krigsmakten så mycket man kan, dels demonstrera för sina egna separatistregioner vad som händer om man inte sitter still i båten.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte helt osanolikt att Turkiet stödjer Georgien något mer direkt än vad USA verkar göra. Lite hjälp med luftvärnssystem skulle göra underverk för det måste kännas väldigt olustigt för Turkiet om dom får Ryssland som granne igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...